Michelin Slicks

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Fick just mina nya däck från Michelin Sverige (danke schön!) och vill bara säga till er precis som jag ringde o sa till Michelin: "dessa däck ser ut som 160 däck". Seriöst, jag är lite rädd nästan att de inte ska gå att få på fälgen o passa bra. hehe. Men jag är säker på att det går, men wowsers vad smala do är! Dimensionerna är 120/60 och 180/50. Kanterna på däcken är från fabrik större i ytan och gjorde för att få mer grepp under lutning. Det går att se bara genom att titta på dom!

Nu skulle jag vilja veta om några här har Michelin's slicks o kan ge lite tips. Jag har iaf hört så mycket att de kan vara jobbiga att få att gå bra ihop med cykeln. Om det betyder att de vobblar eller nått annat vet jag inte.

Lite input tack

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Swedie skrev:
Nu skulle jag vilja veta om några här har Michelin's slicks o kan ge lite tips.

Kan man göra något som förare för att ta speciell hänsyn till nya däck? Är det inte tvärt om - att nya däck ska göra att du inte behöver tänka? :va

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nyteknik skrev:
Kan man göra något som förare för att ta speciell hänsyn till nya däck? Är det inte tvärt om - att nya däck ska göra att du inte behöver tänka? :va

Ny modell, blandning och profiler kan göra att hojen beter sig helt annorlunda. Säger väl sig självt?

//jaG

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nyteknik skrev:
Men vad kan man som förare göra åt saken - det var min fråga. Man kör så fort som möjligt ändå, eller hur?

man kan ställa hojen. rideheight, komp, retur, förspänning. Sätta sig i bastun en hel natt innan tävling är ett hett tips med...

Klart man kan göra nått "åt" det....

//jaG

Henric

Fallit tillbaka i sporthojträsket...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Min erfarenhet av Michelin Slicks är att dom behöver mycket värme!!!
Detta skall inte underskattas! Minst 1 timma däcksvärmare innan åka. Grymt grepp när dom är varma.

Tror att dom passar lite varmare klimat bättre än vårt "kalla" nordiska dock.
Men ser man bara till att hålla dom riktigt varma så funkar det säkert.

Man undrar ju lite varför inte fler kör Michelin dock??? Kan det finnas en förklaring?

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Asså jag har 2 tidsträningar på mig att lära känna dessa nya gummin! Det som är annorlunda mest på profilen är just hur toppiga dom är, men ändå inte.. öh.. utan de är som gjorda för att ligga i kurvorna med maximalt grepp. Därav tänkte jag att man måste kanske till slut finna ett sätt att få fjädringen att fungera ihop med detta tänkesätt att man då helt enkelt ska ha max grepp enligt dessa däcks utformning. suck, gör jag mig förstådd?

självklart kommer jag bara ta o köra som hojen är o se vad för input / output det blir av det hela... hoppas på positiv erfarenhet.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Henric skrev:
Min erfarenhet av Michelin Slicks är att dom behöver mycket värme!!!
Minst 1 timma däcksvärmare innan åka. Grymt grepp när dom är varma.
Tror att dom passar lite varmare klimat bättre än vårt "kalla" nordiska.
Detta jag är lite rädd för då jag just hört detta. Jag har inga däcksvärmare ännu! nån som vill låna ut? =)

Henric

Fallit tillbaka i sporthojträsket...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Inga däcksvärmare??? Ojdå.........låter inge bra!
Då skall du ju köra mönstrat som kommer upp i temp snabbt.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Henric skrev:
Inga däcksvärmare??? Ojdå.........låter inge bra!
Då skall du ju köra mönstrat som kommer upp i temp snabbt.
Jag har hittills helt enkelt kört lite på halvsladd i början av race om däcken är kalla. I "race tempo" tar det inte mer än 1 varv för att få vettig tempratur i däcket även om det var "kallt" när jag åkte ut.

Kommer i vinter investera för en mer seriös RR karriär nästa år.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Men vad kan man som förare göra åt saken - det var min fråga. Man kör så fort som möjligt ändå, eller hur?

Man lär sig ju.. Och det är inte dumt att fråga om andras erfarenheter eller hur?
Självklart försöker man köra så fort som möjligt. Men ibland är det ju så att när man ökar tempot, eller ändrar vissa saker, så kanske saker inte funkar som innan. Vilket i värsta fall kan orsaka en vurpa om man inte tänker efter.

Men vad man gör åt saken, man testar, och går ut och känner försiktigt, innan man slår på fullt.

Min andra vurpa på karlskoga i år var extremt korkad. Kände att cykeln inte uppförde sig som den brukade, men pressade på ändå, istället för att gå in i depå och ändra lite småsaker. Lite mer komp bak hade förmodligen blivit en fis-sladd istället för en highsider.

Wallenborg

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Gixxer 1000 sbk
Jag har åkt michelin slick 180+120 i år och är mycket nöjd, dock bör
däckvärmare användas (kostade 4 veckor med gips i våras, fet highsider).
Dom har grymt grepp (varma) och klarar extrema nerlägg, dock är livslängden
en svaghet (brännde upp 2 bakdäck på 4h ERF på Åsen).
Carbonstomme gör att däcken är grymmt formstabila men blir känsliga för
fjädringsinställning, hela fjädringsvägen bör användas = mjuk setup, annars
slits däcken enormt.
Rekomenderat däckstryck 2,1 fram, 1,9 bak enl. michelin.de
Absolut de mest extrema däck jag provat, styrdämpare är ett måste då
framdäckets profil gör hojjen nervös men oerhört lättsvängd.
Lycka till! :tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Gracias Wallenborg! Jag kommer försöka jaga däckvärmare! Annars kör jag några extremt lugna varv o sätter varvtider på slutet istället. När fick du highsidern? hur många varv in i passet eller vad det nu var? Jag vill inte få en highsider igen...

Jag fick tag på Soft fram o Medium Soft bak. Får se vad jag får för erfarenhet av dessa däck. Hoppas det blir en trevlig erfarenhet. Vill inte krascha. kommer hellre sist i mål .. he he

04an har originaldämpning o är väldigt mjuk redan. Bottnar ut lätt... Dock är jag rädd att dessa däck kommer göra att jag kommer skrapa ännu mer fotpinne.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag ska se om någon som ska upp kan ta med mina däckvärmare till dig Sweedie.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Swedie skrev:
Dock är jag rädd att dessa däck kommer göra att jag kommer skrapa ännu mer fotpinne.

Du får på allvar börja luta lite mindre och ev. hänga av mer. Såg ut att vara läskigt nära gränsen på Knudan. Men fort gick det juh...

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Ta det lugnt för fan så det inte går åt helvete med dom nya sulorna, däckvärmare kan du lätt fixa själv om du inte får tag i det, låna en tjejpolares (om du har några) :tummenupp hårfön och blås som fan :D

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
GSXR1100R skrev:
Jag ska se om någon som ska upp kan ta med mina däckvärmare till dig Sweedie.
Du e fet!

Don Quixote skrev:
Du får på allvar börja luta lite mindre och ev. hänga av mer. Såg ut att vara läskigt nära gränsen på Knudan. Men fort gick det juh...

Konstigt nog känns det inte farligt på hojen. 04 R1 rocks! :rock Jag lutar av hojen bra mer än vad jag gjrode i början av året... men ska försöka luta hojen mindre o kränga av mig själv av hojen mer... hmm

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Har kört på Michelins-slicks denna säsongen och tycker de funkar kalas, har ju inte kört några andra slicks så min utvärdering blir ju LITE partisk! Kolla bara ifall du måste höja framskärmen det behövdes på R6:an, de är ju som sagt grymt "höga" på mitten!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024