Michellin Pilot road?

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Körde på Pilot Road förra säsongen, funkade bra (600 mil) men köpte upp mej i år eftersom jag har tänkt köra lite bana, polare som har sagt att Roaden är lite snoriga vid hård körning på bana, får se vad Freud_954 säger om de.
Blev Pilot Sport fram 16" och de nya Pilot Power (har ja för mej att de heter?) Bak. 3300 inkl montering o balans på lös fälg.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Rookie coment:

Kör Pilot Road och hade tidigare Macadam(orginal) på antagligen kör jag som en kärring eller så fick jag ett bra par med Macadam ,visst fick man lite bakhjulsläpp vid utgången av nån kurva men det var oftast i kombination med vatten.Mina Macadam höll 900 mil.

Har kört mina Pilot road 600 mil i år och dom funkar bra ,inga problem.
 
Last edited:

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Karlstad
Hoj
RSV4 Factory
Är lite förvånad att man prutar på fästet, när man har två hjul som håller en uppe och vid liv... Borde vara lagar vilka däck som får användas på sporthojar.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
R1 wannabe skrev:
Mmmmm Köpte ett Avon pro-xtreme bakdäck och det är mönstret snart slut i mitten efter "bara" 200 mil. Jag har inte "burnat" en enda sekund, däremot kör jag gärna på bakhjulet, men 200 mil är inge kul :(

Men det kanske är så att mina inställningar är helt kass. Vet du om det finns någon "guide" där man kan få tips om hur man bör ställa in gaffel och dämpare?

Tacksam för svar

Jocke

Nu har ju du en hiskerlig massa mer kusar i din polle än jag har i min. Vilket påverkar starkt. Lite beroende på körstil (On/OFF = Hårt slitage). Men 200 mil då måste något vara fel! Eller så är det "gummit" otroligt mjukt!

Hmm, inställning av dämpare ja. Det är en hel vetenskap och på det området är jag bara nybörjare.

Börja med att ställa in sagget (hänget). Dvs. hur mycket stötdämparen/gaffeln sätter sig när du sitter på hojen i neutral körställning. Dvs. mät avståndet mellan max utdragen dämpare/gaffel till samma punkt när du sitter på. Försök mäta över centrumbulten bak.

På min VFR kör jag med ca. 40 mm fram och 32 mm bak. Kan tänka mig att lämpligt på din båge är någon stans runt 25 - 30 mm fram och 20 - 25 mm bak.

Testa nu att hastigt trycka ner bakändan resp. framändan och omedelbart släppa upp den. Försök justera returdämpningen och kompressionsdämpningen så att hojen går lika fort ner som upp. Detta är en grov injustering utifrån vilken man kan börja finjustera.

Välj sedan ut en lämplig teststräcka med lite kurvor och ganska dålig vägbana. Dvs. lite gropar/tjärlskott mm så dämparen/gaffeln får jobba lite.

Börja med att köra sträckan några gånger så du känner hur det känns. Justera därefter EN SAK I TAGET. Och börja med returdämpningen. Justera så att hojen inte svajar i kurvorna eller vid kraftigt gaspådrag. Gör den det behöver du dämpa ut returen lite.

Om du har originalprylar på skall du alltid justera minst 2 klick varje gång så du känner skillnad. Har du bra piratdämpare räcker det ofta med 1 klick/justering. SKRIV UPP ALLT DU GÖR!

Justera till sist kompressionsdämpningen så att hojen ej känns stötig när du kör över snabba gupp/hål.

Efter att ha ägnat en halv/hel dag på detta sätt har du hittat en inställning som fungerar för din körstil och för din hoj. Om du har antecknat allt noga kan du alltid återgå till din inställning oavsett vem/hur det har justerats efteråt.

När du räknar antalet klick/varv skall du alltid utgå från ett kännt läge på dämparen. Och det enda kända läget som finns är när skruvarna är skruvade i botten (stängda). Utgå därför alltid från helt stängt när du räknar antalet klick/varv.

En sådan här justering bör göras när gaffeloljan är ny/fräsch. Och du kan behöva justera om retur/kompressionsdämpning om du ändrar fjäderförspänningen. Vilket du normalt sett inte behöver göra. Förutom om du lastar på packning eller/och passagerare. ELLER om du vill höja upp hojen så att den inte skrapar i så lätt.

Grunden till att hitta rätt justering är för det första att du vågar/kan ändra på det du har (skriv dock upp hur den står nu, för det kanske är bra justerat redan från början. Och då kan det ju vara bra att kunna justera tillbaks!

// Niklas
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Liksom en del andra här är jag allergisk mot Michelin efter egna och andras dåliga erfarenheter (främst att det tar tid att få temp i dem). Må hända att de vunnit VM men för gata finns bättre alternativ. Köp beg racedäck! 1000kr för fram (300) och bak (700). Endast slitna på kanten. En hundring till kaffekassan per däcksbyte hos din snälle krängare och du har grymt fäste till samma pris eller mindre än för nya halvhala Michelin. Själv kör jag på Metzeler Rennsport och är nöjd!

Edit: pga årets höjningar är priset för ett beg set oftast 1500kr nu
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mouse skrev:
Är lite förvånad att man prutar på fästet, när man har två hjul som håller en uppe och vid liv... Borde vara lagar vilka däck som får användas på sporthojar.

Allt är relativt käre dr. whatson! Det finns däck med fruktansvärt grepp i men som inte håller mer än 15 mil. Men inte kan man kräva att man skall sätta på sådana däck heller!

Sedan finns det däck som inte är värt att sätta på skottkärran ens för de greppar inte någonstans. Sedan finns en hel uppsjö mindre bra/bra/skitbra mc-däck på marknaden. Och man får väl försöka välja ett däck som passar användningsområdet det skall användas till.

Skall man köra mycket bana är det helt klart ide att välja ett däck med lite bättre bett i. Men kör man mest gata kan man välja ett där man får lite livslängd.

Har kört på Micheline M59X fram tills för 6-7 år sedan. Körde ibland ganska friskt och hade inga problem med det (då skall tilläggas).

Bytte sedan till M90 X som sedermera blev Macadam och kunde då inte förstå hur jag hade vågat kuska omkring på mina gamla M59X (bak) och ME 33 (fram, rätt Metzeler fram och Micheline back, funkade kanon).

Kör idag på Pilote Road både fram och bak och har inte haft några problem. Fick litet lätt bakhjulssläpp på Kinnekulle sist men så kör jag med ganska mjukt gaspådrag.

Jag hade säkert kunnat köra fortare med ett annat däck som inte släppte lika lätt men vad fan, jag hade skitkul ändå och höll (peppar, peppar ta i trä) mig på hjulen OCH asfalten.

Jag förstår vad du menar och jag håller med dig till 100% men när det gäller just däcksval så är det en djungel och man måste försöka hitta vad som passar en själv bäst både vad avser grepp/mil och pengar.

När det gäller reservdelar köper jag ENBART original eftersom det är utprovat och fungerar både i vått och torrt (gäller dock inte fjädringkomponenter).


// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
K-Man skrev:
Liksom en del andra här är jag allergisk mot Michelin efter egna och andras dåliga erfarenheter (främst att det tar tid att få temp i dem). Må hända att de vunnit VM men för gata finns bättre alternativ. Köp beg racedäck! 1000kr för fram (300) och bak (700). Endast slitna på kanten. En hundring till kaffekassan per däcksbyte hos din snälle krängare och du har grymt fäste till samma pris eller mindre än för nya halvhala Michelin. Själv kör jag på Metzeler Rennsport och är nöjd!

Hmm, gäller nog bara bankörning. Tänker på greppet. För hur funkar ett racedäck vid kall temperatur så som en gatåkare mycket väl kan råka ut för tidig och sen säsong!

För att ett racedäck skall ha bättre grepp än ett bra gatdäck krävs att det kommer upp i arbetstemperatur. Och är det kallt ute eller om föraren touringkör eller blött så når man aldrig rätt arbetstemperatur på ett sådant däck. Därför är det att föredra ett bra gatdäck (oavsett märke) i stället. Kör man på bana funkar däremot ett racedäck bra mycket bättre efter ett par uppvärmningsvarv.

// Niklas
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Avarage skrev:
Hmm, gäller nog bara bankörning......
Kör idag på Pilote Road både fram och bak och har inte haft några problem. Fick litet lätt bakhjulssläpp på Kinnekulle sist men så kör jag med ganska mjukt gaspådrag.
// Niklas
hmmm... släpp med mjukt gaspådrag. Säger det dig nånting?
Allt du skriver är helt rätt. Självklart bör man välja däck efter hoj och körstil och de Michelin jag haft var Pilot Race


BlueNote skrev:
Om man tjackar beg rejs-däck som du tycker man ska göra, hur gör man då med mönstret? Man vill ju ha lite mönster i däcken!
Rennsport och de andra märkenas motsvarande däck är mönstrade. Många klasser tillåter ju inte slicks. Alla 600-klasser framförallt. Hur ofta kör du på så blött underlag att du behöver mycket mönster för att leda undan vattnet? Min hoj är till för att ha kul på, dvs åka i fint väder. Åk och titta på ett race. Där säljer teamen beg däck i depån. Även nya till bra pris (om de tycker att de är för gamla för race) då de oftast har spons
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Avarage skrev:
Hmm, gäller nog bara bankörning. Tänker på greppet. För hur funkar ett racedäck vid kall temperatur så som en gatåkare mycket väl kan råka ut för tidig och sen säsong!

För att ett racedäck skall ha bättre grepp än ett bra gatdäck krävs att det kommer upp i arbetstemperatur. Och är det kallt ute eller om föraren touringkör eller blött så når man aldrig rätt arbetstemperatur på ett sådant däck. Därför är det att föredra ett bra gatdäck (oavsett märke) i stället. Kör man på bana funkar däremot ett racedäck bra mycket bättre efter ett par uppvärmningsvarv.

// Niklas

Rennsport är super kalla. Bättre än gatdäck i motsvarande temp/ouppvärmda.

Dunlop däremot är inte lika snälla kalla, michelin likväl. Men metzeler och pirelli är super kalla med som sagt!

//jaG
 

ström 1

Vet du va du har Hedlund ..taskig timing
Gick med
4 Jan 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
KTM 660
Clifton skrev:
Måste köpa nytt bakdäck till r1:an nu
Har läst lite om att Michellin Pilot road ska va rätt bra o hålla helt ok med.

Nån som kör på det o vet om det är ok.

Annars va rekomenderar ni för däck annars?
Hej ! jag åker r1 å kör på Michellin power det funkar bra , men jag tror dom oxå bara funkar i 300 mil som alla andra . :)
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Vuken skrev:
har slängt på Pirelli Diablo fram och bak, känns helt underbara.

Kan bara hålla med, grymt nöjd än så länge. Får väl se när dom tar slut och om jag är lika lyrisk då? Känns som jag hittat "mina" däck nu. Hellre mer grepp och färre mil än att ha 1000mil kvar på däcket och ligga i diket :7peta

Har åkt några hundramil än så länge, blött, torrt, bana - funkar till allt. Inga otrevligheter hitills.

En lätt "klistrig" känsla att köra med :yoparty
 

Freud_954

E20Norr...
Gick med
5 Apr 2003
Ort
KråkSlottet...
Hoj
HojLös!!! Sökande!!! / Ford Sierra (Cosworth?)
Plelle skrev:
Körde på Pilot Road förra säsongen, funkade bra (600 mil) men köpte upp mej i år eftersom jag har tänkt köra lite bana, polare som har sagt att Roaden är lite snoriga vid hård körning på bana, får se vad Freud_954 säger om de.
Blev Pilot Sport fram 16" och de nya Pilot Power (har ja för mej att de heter?) Bak. 3300 inkl montering o balans på lös fälg.


Nu måste jag få köra mer bana efter som jag tror att däcken har mer att erbjuda!
Men första intrycket är:
Det är inte ett "bra" däck för bana, jag började köra 3 lugna varv, vred på och däcket känndes mjukt "skumgummi" körde lite lugnare några varv till för att sedan testa igen, men då slidade jag med båda däcken ut ur kurvan... fortfarande hala... dessutom så hoppade bakhjulet kraftigt vid fullbroms!
Åkte sen in i depån och fick tipps om att jag troligen hade för mycket luft i däcken!
Så jag släppte ut litegran, hade ingen tryck mätare med mig!
Men det blev en helt annan hoj! :tummenupp
Dock skrapades inga fotpinnar denna gång! :(

Men får jag köra några varv med rätt tryck i däcken så får vi se vad dom går för!
Hade 2,9bak och 2,5fram... alldeles för mycket fick jag lära mig!

Däcken hade bara gått ca: 10mil innan jag körde idag. så det kanske var därför dom var hala ibörjan.

På slutet gick det mycket bättre, och jag tycker dom ska få en till chans!
 

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
.
.
- Jag köpte Mickey Thomsons race däck på Bike weekend i sönd.
- Säljarna sa att dom hade fett fäste för raktframåka.. & ok i kurvorna
- Nån som har provat dom på gatan???

- Har haft MT på gatbilen & dom rockar :yoparty ... men hur är dom till
- mc?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
K-Man skrev:
hmmm... släpp med mjukt gaspådrag. Säger det dig nånting?

Att det räcker med 100HK (vevaxeln) med någorlunda nedlägg och ett något halare underlag just där än på andra ställen = dvs. att jag skall ta det lugnare! :fatta!

Nä, skämt o sido! Hur ofta kör man så på vägarna?????? Sällan om ens aldrig! Om så ÄR fallet hör man snart till statistiken! Till vilka vi alla skall sälla oss men för egen del får det gärna vänta lite :tungan !

För vanlig gatåkning (torrt som regn) funkar Micheline Pilote road alldeles utmärkt! Åt minstånde på en båge med återhållsamma 100Hk.

Vi har en kille som kör Ducati ST2 och som har problem med sitt Pilote Road men samtidigt vet jag att en twin inte kör med samma typ av däck vid tävling som fyrcylindriga maskiner!

Dvs. typ av hoj/kölrstil skall avgöra vilka däck man sätter på (hojen menar jag :tungan ).

Micheline Pilote Road funkar kanonbra på min slöa VFR "That´s a fact"!

// Niklas
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Och Pilot Road funkar kanonbra på min slöa CBR600, that's another fact.
Michelin Macadam funkade UA 98% av tiden på min R1 också.
 

Steelbeek

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Vespa 150 Sprint -68
Mattias skrev:
Och Pilot Road funkar kanonbra på min slöa CBR600, that's another fact.
Michelin Macadam funkade UA 98% av tiden på min R1 också.

Så sakta som du kör så skulle du kunna åka på 3 varv eltejp runt fälgen.
Puss
(vi måste fixa coola dekaler till Victors hjälm,spåna lite)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top