R1 wannabe skrev:
Mmmmm Köpte ett Avon pro-xtreme bakdäck och det är mönstret snart slut i mitten efter "bara" 200 mil. Jag har inte "burnat" en enda sekund, däremot kör jag gärna på bakhjulet, men 200 mil är inge kul
Men det kanske är så att mina inställningar är helt kass. Vet du om det finns någon "guide" där man kan få tips om hur man bör ställa in gaffel och dämpare?
Tacksam för svar
Jocke
Nu har ju du en hiskerlig massa mer kusar i din polle än jag har i min. Vilket påverkar starkt. Lite beroende på körstil (On/OFF = Hårt slitage). Men 200 mil då måste något vara fel! Eller så är det "gummit" otroligt mjukt!
Hmm, inställning av dämpare ja. Det är en hel vetenskap och på det området är jag bara nybörjare.
Börja med att ställa in sagget (hänget). Dvs. hur mycket stötdämparen/gaffeln sätter sig när du sitter på hojen i neutral körställning. Dvs. mät avståndet mellan max utdragen dämpare/gaffel till samma punkt när du sitter på. Försök mäta över centrumbulten bak.
På min VFR kör jag med ca. 40 mm fram och 32 mm bak. Kan tänka mig att lämpligt på din båge är någon stans runt 25 - 30 mm fram och 20 - 25 mm bak.
Testa nu att hastigt trycka ner bakändan resp. framändan och omedelbart släppa upp den. Försök justera returdämpningen och kompressionsdämpningen så att hojen går lika fort ner som upp. Detta är en grov injustering utifrån vilken man kan börja finjustera.
Välj sedan ut en lämplig teststräcka med lite kurvor och ganska dålig vägbana. Dvs. lite gropar/tjärlskott mm så dämparen/gaffeln får jobba lite.
Börja med att köra sträckan några gånger så du känner hur det känns. Justera därefter EN SAK I TAGET. Och börja med returdämpningen. Justera så att hojen inte svajar i kurvorna eller vid kraftigt gaspådrag. Gör den det behöver du dämpa ut returen lite.
Om du har originalprylar på skall du alltid justera minst 2 klick varje gång så du känner skillnad. Har du bra piratdämpare räcker det ofta med 1 klick/justering. SKRIV UPP ALLT DU GÖR!
Justera till sist kompressionsdämpningen så att hojen ej känns stötig när du kör över snabba gupp/hål.
Efter att ha ägnat en halv/hel dag på detta sätt har du hittat en inställning som fungerar för din körstil och för din hoj. Om du har antecknat allt noga kan du alltid återgå till din inställning oavsett vem/hur det har justerats efteråt.
När du räknar antalet klick/varv skall du alltid utgå från ett kännt läge på dämparen. Och det enda kända läget som finns är när skruvarna är skruvade i botten (stängda). Utgå därför alltid från helt stängt när du räknar antalet klick/varv.
En sådan här justering bör göras när gaffeloljan är ny/fräsch. Och du kan behöva justera om retur/kompressionsdämpning om du ändrar fjäderförspänningen. Vilket du normalt sett inte behöver göra. Förutom om du lastar på packning eller/och passagerare. ELLER om du vill höja upp hojen så att den inte skrapar i så lätt.
Grunden till att hitta rätt justering är för det första att du vågar/kan ändra på det du har (skriv dock upp hur den står nu, för det kanske är bra justerat redan från början. Och då kan det ju vara bra att kunna justera tillbaks!
// Niklas