Mijailovics nya lya

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
Det är kanske inte speciellt humant att låsa in brottslingar på obestämd tid. Däremot besparar man oskyldiga offer en massa lidande. Ett lätt val, om du frågar mig. Cirka 9 av 10 svenska medborgare verkar tycka detsamma.
Har väl inget med "humanitet" att göra. Det är ett enkelt skyddsintresse som ingen vänder sig emot - redan idag kan man döma folk till icke tidsbestämda straff. Ingen som proteserar mot det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Problemet är inte specifikt svenskt. Det är samma sak överallt och inget man "löser" i en handvändning.

Jodå, titta på allas :rolleyes vår förebild USA :
Dom grillar hej vilt, oavsett sjukdom.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Bara för att klargöra vart du står; ponera att Mijailovic friskförklaras om låt säga två år, är det i sin ordning att släppa honom då?

Ja, om det hade funnits vårdmetoder som botat honom på den tiden, ja.
Nu ter det sig ganska otroligt.
Men du får gärna klargöra vart du står, är psyksjuka ett pack?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:
En del av dem, tveklöst. Precis som icke psykjuka kan ingå i den kategorin. En mördare tillhör "packet", oavsett om han är psykiskt sjuk, förkyld eller har tennisarmbåge.

Så, en 13-årig efterbliven kille med mental kapacitet som en tre-åring som begår ett mord förtjänar dödstraff alá USA eller?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var en kille, 2001 tror jag, som dödade en annan i Maj. Han greps i Augusti och förklarades frisk. Så lång allt väl. Men... Han var sjuk i Maj kunde man tydligen konstatera. Kontentan blev, äh gissa själva:

1. Vård
X. Fängelse
2. Inget dera

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Har väl inget med "humanitet" att göra. Det är ett enkelt skyddsintresse som ingen vänder sig emot - redan idag kan man döma folk till icke tidsbestämda straff. Ingen som proteserar mot det.

Dessutom finns det folk som varit inlåsta på mentalsjukhus i över 20 år. Så det finns läkare med kurage nog att inte släppa ut farliga människor från sjukhus i förtid också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
Så, en 13-årig efterbliven kille med mental kapacitet som en tre-åring som begår ett mord förtjänar dödstraff alá USA eller?

Absolut inte. Men en normalbegåvad 17 åring bör kunna dömas som en vuxen, sedan att jag inte förespråkar dödsstraff är en annan sak.

Tycker du att det är trevligt med de där 17 åringarna som dödade de två 18 åriga tjejerna i södra sverige i vintras dömdes till 2-4 års vård eller vad det nu var?

Någonstans mittemellan skulle passa mig.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Jag vet inte riktigt where you are going man.

Jag menar att landet redan till vissa delar är obeboeligt, och då menar jag inte pga brist på samhällsservice, infrastruktur etc...
Äh, måla upp djävulsbilder om framtiden och använda dem som stöd för sin ståndpunkt är larvigt. Om landet blir obeboeligt har knappast med vår kriminalpolitik att göra. Det är ju inte precis så att Sverige är sämre på att hantera de frågorna än andra länder. Det är lätt att öka den andel av befolkningen som sitter på anstalt men det är inte samma sak som att göra samhället säkrare eller "mer beboeligt".

De där delarna som du syftar på, har du bott där så du vet?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Markus skrev:
Ja, kolla in de som dödade killen i haninge i höstas- de fick två år ungefär. Listan kan göras vidrigt lång.
Jo man fattar det inte föränn man själv bor i närheten av dessa personer, men så här är det.

Det finns dessutom folk här som pysslar med knarkhandel till småbarn och så deras torpeder som misshandlar folk på löpande band och visar sig hotande med skjutvapen osv.
Tro på fan när man springer på dem nåt halvår senare (efter man hört om hur de krupit in i finkan), då är de ute på samma ort igen som om inte ett skit hänt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Om landet blir obeboeligt har knappast med vår kriminalpolitik att göra.

Det har det i allra högsta grad. Avskaffa kriminalpolitiken totalt så får du se hur fort det går.

Bingo skrev:
Det är ju inte precis så att Sverige är sämre på att hantera de frågorna än andra länder.

Det finns bättre och sämre, vi är i nedre delen av skalan enligt mig.

Bingo skrev:
De där delarna som du syftar på, har du bott där så du vet?

Nej, jag har besökt dem och anser dem tom vara obesökbara (än värre). Har du bott i ett ghetto?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Jodå, titta på allas :rolleyes vår förebild USA :
Dom grillar hej vilt, oavsett sjukdom.
Om lösningen är grillning, vad är då problemet?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Det har det i allra högsta grad. Avskaffa kriminalpolitiken totalt så får du se hur fort det går.

Nej, jag har besökt dem och anser dem tom vara obesökbara (än värre). Har du bott i ett ghetto?
Jag sa iofs inget om att avskaffa kriminalpolitiken. Noterar bara att det inte går stort bättre med andra straffsystem. I bemärkelsen få ett säkrare samhället alltså.

Jag har bott i Skogås (fel sida järnvägen) och Akalla. Inga rena ghetton således men i direkt anslutning till. Har besökt Rosengård och ser inget större fel på det området. Möllevången är ett jäkla bra område. Men jag är å andra sidan inte särskilt räddhågsen heller. Gå dit med ett glatt och öppet sinnelag och du kommer inte att märka någon skillnad mot Kungsholmen (det är ett trist område, bläh), möjligen kommer du tycka att folk är lite trevligare.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Läs inlägg #47
Eh, det ha väl inget med den aktuella del-diskussionen (vård av psykist sjuka) att göra. Läs igen.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Apråpå "third strike out"...

Måste inte två av brotten vara grova för att det ska kunna tillämpas?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Eh, det ha väl inget med den aktuella del-diskussionen (vård av psykist sjuka) att göra. Läs igen.

Omformulera frågan (Om lösningen är grillning, vad är då problemet? ), jag förstår inte.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Conrad skrev:
Apråpå "third strike out"...

Måste inte två av brotten vara grova för att det ska kunna tillämpas?

Vet inte, men jag har hört två skumma exempel:

Gubbe som snodde vhs filmer - livstid.
Snubbe som snodde godisbit - livstid (domaren sade att eftersom han ville stjäla snickers king size så får han även king size straff)

Kan dock vara efterkonstruktioner av svenska "död-åt-usa-maffian"

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Ja, om det hade funnits vårdmetoder som botat honom på den tiden, ja.
Nu ter det sig ganska otroligt.
Men du får gärna klargöra vart du står, är psyksjuka ett pack?
Två år för mord alltså. Härligt. Tjugo år skulle vara minimistraffet, inklusive eventuell vård.

Mördare, våldtäktsmän och pedofiler är pack, oavsett psykisk hälsa, kön, ras, religion eller skonummer.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:
Absolut inte. Men en normalbegåvad 17 åring bör kunna dömas som en vuxen, sedan att jag inte förespråkar dödsstraff är en annan sak.

Tycker du att det är trevligt med de där 17 åringarna som dödade de två 18 åriga tjejerna i södra sverige i vintras dömdes till 2-4 års vård eller vad det nu var?

Någonstans mittemellan skulle passa mig.

Ungdomsvård släpps man ju inte från i förtid från iofs, så med sveriges mått är 4 år ungdomsvård rätt hårt.
Dock kanske i underkant för det brott de begick enligt mig också.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM