det bästa sättet måste väl ändå att halvera jordens befolkning
den här planeten är inte stor nog för alla av oss
Flyget står för, om jag inte missminner mig, runt fem procent av koldioxidutsläppen på planeten.
Så nej, det är inte flyget utan bilismen som vi ska lägga krut på. Hade alla bilar på den här jorden gått på exempelvis vätgas och bara släppt ut vatten, så hade vi inte ens haft en klimatdebatt.
Enligt undersökningar som gjorts är det miljövänligare att flyga till medelhavet än att åka tåg, detta pga av att många av de länder tåget passerar igenom har en så miljövidrig elproduktion (samma länder som vi importerar el från).
Javisst, men SJ köper bara miljömärkt el säger någon.
Det är ju bra, men det finns bara en viss mängd grön el att tillgå så det innebär bara att det blir miljövidrigt någon annanstans i ett vägguttag i Sverige.
Jag vill inte försvara politikernas flygande men påvisa att det behöver inte vara miljövänligt bara för att det går på el vilket många tror.
det bästa sättet måste väl ändå att halvera jordens befolkning
den här planeten är inte stor nog för alla av oss
Många kloka och miljökunniga skribenter i en och samma tråd. Vad säger ni om artiklens slutkläm?
"Det hjälper inte att köpa en banan med rätt klistermärke. Det hela handlar snarare om att vi måste tänka om helt, höja ribban avsevärt och se oss om efter vettigare bränslen att stoppa i våra fordon, att hitta förnyelsebar energi och en gång för alla lämna 1900-talet bakom oss och leva i en grönare framtid. "
Vi behöver helt enkelt ett nytt gäng superhjältar ala Adolf, Stalin och de grabbarna. Säga vad man vill, men de visste hur man decimerar befolkning de.
Oj, det var värst vad det var populärt att klanka ner på sjöfarten här då.
Man får väl åtminstone vara såpass nyanserad att man ser till det transportarbete som sjöfarten utför.
Det skulle bli en ganska lång kö av lastbilar bara av det lilla gods vi flyttar runt i sverige.
Faktum är att endast järnvägen kan konkurrera miljömässigt, om man räknar med att alla tåg körs med "grön" el.
Ett stort problem för sjöfarten är att oljebolagen hittat ett utmärkt sätt att bli av med svavel som inte längre får finnas i bla, fordonsbränsle. Man "dumpar" helt enkelt svavel i bunkeroljorna.
Det jobbas en hel del på detta, bla, genom diffrentierade farledsvaruavgifter.
Att jämföra utsläpp av svavelföreningar från fartyg med (bensin?) personbilar är ju så dåligt så det är löjligt.
En Boeing 747 drar mindre bensin än en Nissan Micra.
Nja...vattenånga är väl den vanligaste växthusgasen i atmosfären som bidrar till växthuseffekten. Vad jag läst på senare tid så är energisektorn den största skurken av koldioxid och till och med boskapen är större bov än transportsektorn, flyget står för cirka 3% globalt.
Vattenfalls fyra största kolkraftverk i Tyskland släpper ut mer koldioxid än hela Sverige på ett år. Dock väljer de svenska politikerna ivrigt påhejade av media att jaga svenska trafikanter med mer och mer skatt...
Jag tror förövrigt att den orenade båttrafiken är värre miljöbov än bilismen, det danska rederiet Maersk samlade fartygsflotta släpper ut lika mycket svaveldioxid som 9 miljarder bilar enligt en en artikel i nyteknik.se förra veckan.
Jo. eller hur.
För att du skall förorena mer med ett elverk än med flyg krävs att det är fantastiskt skitigt. Dessutom gör flyg av med otroligt mycket mer energi.
Flyg gör slut på ca 3 kWh/ton och km. Tåg gör slut på ca 0,05. För att det miljömässigt skall löna sig att flyga krävs att elverket är motsvarande mycket skitigare än ett flygplan som förbränner allt direkt uppe i atmosfären.
Jag tror förövrigt att den orenade båttrafiken är värre miljöbov än bilismen, det danska rederiet Maersk samlade fartygsflotta släpper ut lika mycket svaveldioxid som 9 miljarder bilar enligt en en artikel i nyteknik.se förra veckan.
Läste det &så, ...vilket för övrigt är 12 gånger fler bilar än vad som finns.
Och deras största fartyg bränner 200.000 liter brännolja / dygn.
Man blir ganska trött/avtrubbad av medias ständiga fokusproblem, ..är nöjd med att ha sagt upp dagstidningen sedan många år. Ska man ha reda på nåt vettigt får man hålla ögonen öppna efter rena fakta & klippa/klistra själv, ...förutsatt att man inte är väldigt intresserad av propaganda & skvaller förstås.
Läste i början av tråden om flygplanen och kom då och tänka på en sak jag läst.
Läste i någon tidning i fredags där det skrevs om ett rederi där en av deras båtar släppte ut 200000 kubikmeter tjockolja varje dag.
Hela rederiet släppte ut 9 gånger mer svavel än alla världens bilar tillsammans gör per år.
Hur kan man då ens prata om utsläpp ifrån tex motorsport Ändå värre höja bensinskatterna för att vi släpper ut så mycket med bilarna.
Nu stod det tyvärr inget om CO2-utsläpp för från sjöfarten i den aktuella artikeln, ...dock så är partikelutsläppen som är sjöfartens akilleshäl inte obetydlig. Snarare väldigt betydande om man får tro en forskare som nyligt kom fram till att någonstans mellan 30 & 97% (om jag minns siffrorna exakt rätt) av isavsmältningen (som det ju varnas för) beror på just partikelnedsmutning av isarna, ...= absobering av mer värme. En enig forskarkår ansåg att hans beräkningar & mätmetoder såg helt korrekta ut.Det mest energisnåla transportsättet för gods är till sjöss på större handelsfartyg. Dessa större fartygsdieselmotorer är dessutom de förbränningsmotorer med världens högsta verkningsgrad. Så vad gäller koldioxidutsläpp och energikonsumtion är handelssjöfarten vinnare.
Bilar har ju idag ett i det närmaste svavelfri bensin, ja tom även diesel i många länder i likhet med Sverige. Så jämförelsen är ju en smula kuriös...
Men visst är det viktigt att få ned svavelutsläppen från handelssjöfarten, det går dock år rätt håll, men en smula sakta.
Nu stod det tyvärr inget om CO2-utsläpp för från sjöfarten i den aktuella artikeln, ...dock så är partikelutsläppen som är sjöfartens akilleshäl inte obetydlig. Snarare väldigt betydande om man får tro en forskare som nyligt kom fram till att någonstans mellan 30 & 97% (om jag minns siffrorna exakt rätt) av isavsmältningen (som det ju varnas för) beror på just partikelnedsmutning av isarna, ...= absobering av mer värme. En enig forskarkår ansåg att hans beräkningar & mätmetoder såg helt korrekta ut.
Jag erkänner , fel av mig.
Tåget släpper ut 94kg Co2/person, Buss 39kg Co2/person och Flyget 129kg Co2/person. Detta beräknat på en resa till Gardasjön.
Det var alltså bussen som var miljöväligare än tåg, intressanta siffror dock som visar att skillnaden mellan buss o tåg är större än mellan flyg o tåg. (Källa NTM. Nätverket för transport och miljö)
Att ett tåg skulle kunna flytta 1ton 1km med samma energi som en glödlampa som lyser 1timma tror jag knappast såvida det inte är nerförsbacke.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |