Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Traktorer har inte så låg tyngdpunkt som man tror... :) Viktskillnad men principen är densamma.


Buy quality, cry once


Hamnar man under en traktor så dör man med största sannolikhet.
Hamnar man under en fyrhjuling så överlever man med största sannolikhet.

Så det är inte i princip samma sak, det är en dj-vla skillnad skulle jag vilja säga.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Traktorer har inte så låg tyngdpunkt som man tror... :) Viktskillnad men principen är densamma.


Buy quality, cry once

Jepp, jag vet. I min ungdom roade jag mig att köra traktorer på två hjul... :)
Däremot är en 4-hjuling inte bara hög, den är kort också så den kan trilla åt alla håll, dessutom körs den i terräng på ett sätt som en traktor inte görs så jag skulle vilja påstå att det är väldigt mycket lättare att tippa med en 4-hjuling, och med en bur så skulle den tippa alldeles utomordentligt lätt... :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag tycker förresten att alla snöskotrar ska ha störtbåge.

Och alla elscooters, samt varför inte hjälmkrav för att promenera i Stockholm, det skulle rädda många liv.

Säkerhetsväst bör vara ett krav också :fakta
(typ neongul, reflexer med skott/knivskyddsfoder)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hörde det på nyheterna och började direkt fundera på det där med störtbåge på ett fordon där föraren inte sitter fastspänd i en stol. Jag känner mig inte helt övertygad om att det verkligen är ett skydd och inte tvärtom skapar ännu värre skador.


Den enda livlinan man har på MC och fyrhjuling är ju att man vid en olycka så att säga lämnar fordonet och behöver inte utsättas för samma acellerationer. Men med störtbåge på fordonet kommer man alltså hinna få upp lite fart för att därefter stoppas av ett järnrör!? Eller om man slår runt så uppstår ju risken att man blir klämd av det här järnröret istället.
Dessutom bidrar den det ju till att höja tyngdpunkten så att fordonet lättare vickar.

Finns ju naturligtvis situationer när bågen hjälper också. Bonden som vickar i låg fart och har förstånd att hålla fast sig i styret istället för att sträcka ut händerna och få dem krossade av störtbågen. Han kommer ju kanske sitta helt oskadd i sin bur.

Men nu blir det väl 10 år av statistikinsamling innan någon inser att fler dog eller skadades svårt.
Det påminner ju om mindre lyckade Pvpjtgb 9031: https://sv.wikipedia.org/wiki/Pansarvärnspjästerrängbil_9031 Den välte ju ganska lätt när man satte på en pansarvärnspjäs på ett Valp-chassi, och folk slog sig fördärvade och tom dog, och då satte man på en störtbåge också, så att den välte ännu lättare, men att folk åtminstone inte blev krossade av att bilen la sig på dom. Eller Vasa-skeppet... Vi har ju trots allt en hel del erfarenheter av smala fordon med hög tyngdpunkt i Sverige, hur var det nu igen Albert E sa om att göra om samma sak på samma sätt gång på gång och förvänta sig olika resultat? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hamnar man under en traktor så dör man med största sannolikhet.
Hamnar man under en fyrhjuling så överlever man med största sannolikhet.

Så det är inte i princip samma sak, det är en dj-vla skillnad skulle jag vilja säga.

Beror på var man hamnar under traktorn.
Jobbade som extravak för svårt sjuka patienter på 1970-talet på Lasarettet(?) i Lund.
Hade en patient en natt som blivit överkörd av sin egen traktor. Traktorns bakhjul hade rullat över huvud och överkropp.
Tack vare det låga däcktrycket och att det hänt ute på en mjuk åker så inskränkte sig skadorna till krossade ben i ansiktsskelettet , näsa, käkarna. Men det hade personalen fixat ihop igen.
Ja och så hade han ju ett blåmärke som täckte övre delen av bröstet och ansiktet....
Både hörsel och ögonen hade klarat sig. Som tur var.
Så munnen va ihopsydd för undvika onödiga rörelser under läkningen och mat fick han suga i sig genom en slang genom en lagom öppning vid läpparna. "Vi" hade en trevlig natt tyckte jag. Han skrev vad han ville på ett papper och jag kunde tala med honom.
Men hade det inte skett på en mjuk åker undrar jag hur det gått.
Vad är det för tryck i moderna traktordäck när traktorn är ute på en blöt leråker ?
 
Last edited:

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Kan nog vara en rätt farlig inställning.
Gissar att ungdomsrånarna, bilbrännarna osv tänker på samma sätt.

Det finns inget farligare än åsiktskonsensus och lojal lydnad mot staten när man inte har någon djupinsikt i vad konsekvenserna av ett sådant samhälle har i ett större sammanhang. Det är just förmågan att INTE lyda och hålla med som är vår demokratiska PLIKT som medborgare. Vi svenskar överlag är alldeles för blåögda, godtrogna och naiva mot vår egen stat och media. Vi inbillar oss att allt redan är granskat och färdigtuggat när det landar i knät på oss. Jag skulle säga att vi är LATA. Vi orkar inte sätta oss in i saker och ting men vill ändå ta del av gemenskapen och tillhörigheten och väljer då undermedvetet att blunda för den sanning som finns att söka på egen hand. Det är kört med Sverige sedan länge. Vi är inget annat än ett socialt experiment i lojalitet och hjärntvättning.

Bilbrännarna jobbar enligt socialistiska/fascistiska linjer (nu upprepar jag mig). De vill ha lägre hyror och när de inte får som de vill så tar de till våld och ställer till med revolution för att tvinga sin vilja igenom. Det känns igen på ett visst håll där man har soldater i blå uniform som kommer med pistol i bältet om du inte gör som du blir tillsagd.:7peta
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Om svensken ska beskrivas i en enda fras så är det "kognitiv dissonans".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beror på var man hamnar under traktorn.
Jobbade som extravak för svårt sjuka patienter på 1970-talet på Lasarettet(?) i Lund.
Hade en patient en natt som blivit överkörd av sin egen traktor. Traktorns bakhjul hade rullat över huvud och överkropp.
Tack vare det låga däcktrycket och att det hänt ute på en mjuk åker så inskränkte sig skadorna till krossade ben i ansiktsskelettet , näsa, käkarna. Men det hade personalen fixat ihop igen.
Ja och så hade han ju ett blåmärke som täckte övre delen av bröstet och ansiktet....
Både hörsel och ögonen hade klarat sig. Som tur var.
Så munnen va ihopsydd för undvika onödiga rörelser under läkningen och mat fick han suga i sig genom en slang genom en lagom öppning vid läpparna. "Vi" hade en trevlig natt tyckte jag. Han skrev vad han ville på ett papper och jag kunde tala med honom.
Men hade det inte skett på en mjuk åker undrar jag hur det gått.
Vad är det för tryck i moderna traktordäck när traktorn är ute på en blöt leråker ?

Jag tänkte iofs på en traktor som hamnar upp och ner över en. Men man kan ju ha turen med sig även där och hamna i någon "lucka" även då.

Stora däck i relation till fordonets vikt brukar ha låga tryck så det är nog ganska lågt tryck i ett traktordäck, kan tänka mig att det är under 1bar.
Det är i så fall alltså 1kg per kvadratcentimeter.

Men vi har nog säkert snart någon här som kan traktorer och deras däcktryck.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är ju trycket som verkar på insidan av däcket som ni pratar om. Trycket på kroppen lär bli lägre iom deformering/kraften fördelas på fler areaenheter på kroppen.
Traktorns massa/den kraft som verkar på anläggningsytan på kroppen är väl mer relevant än trycket inuti däcket i detta fall om vi inte pratar extremer åt något håll?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju trycket som verkar på insidan av däcket som ni pratar om. Trycket på kroppen lär bli lägre iom deformering/kraften fördelas på fler areaenheter på kroppen.
Traktorns massa/den kraft som verkar på anläggningsytan på kroppen är väl mer relevant än trycket inuti däcket i detta fall om vi inte pratar extremer åt något håll?

Trycket är ju på varje kvadratcentimeter av däckets insida.

Jag kan förstå att du tycker 1kg låter lite, men på en en yta av 10x10cm har du helt plötsligt 100 kg och då börjar det bli jobbigare, ansiktet har ju ännu större yta än så.
Men samtidigt är det ändå just utspridningen trycket över en stor yta som räddade livet på bonden.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Menar inte att det låter lite.

Men trycket inuti däcket är inte det tryck som jag kommer uppleva på min mage när jag blir överkörd av traktorn. Då handlar det om det tryck som uppstår då massan/kraften från traktorn verkar på en viss area på min mage. Det trycket är relevantare än trycket inuti däcket för mitt välbefinnande.

Att däcken kan deformeras och påverka arean på kroppen mer/mindre beroende på däckstryck är en del av ekvationen. Den andra delen är ju som sagt kraften ifrån traktorn som beror på traktorns massa.

Eller missförstår jag vad du/ni menar?
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Menar inte att det låter lite.

Men trycket inuti däcket är inte det tryck som jag kommer uppleva på min mage när jag blir överkörd av traktorn. Då handlar det om det tryck som uppstår då massan/kraften från traktorn verkar på en viss area på min mage. Det trycket är relevantare än trycket inuti däcket för mitt välbefinnande.

Att däcken kan deformeras och påverka arean på kroppen mer/mindre beroende på däckstryck är en del av ekvationen. Den andra delen är ju som sagt kraften ifrån traktorn som beror på traktorns massa.

Eller missförstår jag vad du/ni menar?
Det är väl det antal N/m2 som man exponeras för som är relevant. Inte vilket tryck det är inne i det som trycker på en? Fast det är väl iofs bättre att bli tryckt på/överkörd av ngt som är mer eftergivligt än ngt helt stumt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är väl det antal N/m2 som man exponeras för som är relevant. Inte vilket tryck det är inne i det som trycker på en? Fast det är väl iofs bättre att bli tryckt på/överkörd av ngt som är mer eftergivligt än ngt helt stumt.

Precis det jag menar.
Jag blir hellre överkörd av en pilatesboll pumpad till 3 bar än en traktor med 1 bar i däcken.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och båda dom vinner över en innebandyboll med lite schvung :näsblod

Gillar inte schvung.
En fotboll på en förssäsongsträning på någon jävla grusplan i kallaste januari rätt i nyllet är inte jätteskönt det heller. Som en stenhård isboll(oavsett tryck...).
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top