Hamnar man under en traktor så dör man med största sannolikhet.
Hamnar man under en fyrhjuling så överlever man med största sannolikhet.
Så det är inte i princip samma sak, det är en dj-vla skillnad skulle jag vilja säga.
Beror på var man hamnar under traktorn.
Jobbade som extravak för svårt sjuka patienter på 1970-talet på Lasarettet(?) i Lund.
Hade en patient en natt som blivit överkörd av sin egen traktor. Traktorns bakhjul hade rullat över huvud och överkropp.
Tack vare det låga däcktrycket och att det hänt ute på en mjuk åker så inskränkte sig skadorna till krossade ben i ansiktsskelettet , näsa, käkarna. Men det hade personalen fixat ihop igen.
Ja och så hade han ju ett blåmärke som täckte övre delen av bröstet och ansiktet....
Både hörsel och ögonen hade klarat sig. Som tur var.
Så munnen va ihopsydd för undvika onödiga rörelser under läkningen och mat fick han suga i sig genom en slang genom en lagom öppning vid läpparna. "Vi" hade en trevlig natt tyckte jag. Han skrev vad han ville på ett papper och jag kunde tala med honom.
Men hade det inte skett på en mjuk åker undrar jag hur det gått.
Vad är det för tryck i moderna traktordäck när traktorn är ute på en blöt leråker ?