OBS! Vilda spekulationer följer nedan!
En intressant fråga är hur autonom trafik kommer implementeras (OM det nu kommer)?
Fick man börja från början vore nog små "poddar" för närområdet som gick att koppla ihop till "mindre podd-tåg" för lite längre sträckor, och sedan någon form av riktiga tåg för podd-transportering längre sträckor.
Men eftersom man inte kan "starta om" så får man kanske börja med tex mellanstora städer.
Man avlyser dem för trafik, skaffar stora parkeringsytor en bit utanför där man ställer sin bil och får sedan hoppa in i en autonom bil för att ta sig vidare in i staden.
Umeå, Västerås, Borlänge kanske?
Frågan är, som tagits upp i tråden tidigare, hur man gör med tex varuförsörjning och utryckningsfordon?
En fråga är ju om dessa test-städer isf kommer undvikas och tappa i "konkurrens kraft"?
Jag tror att det kan bli både ock. Vissa undviker och vissa vill se det nya.
Sedan utvärderar man försöket i test-städerna, kommer fram till att det varit en succé (oavsett vad verkligheten visat) och genomför förändringen i alla större städer i Sverige.
När man sedan vill ha bort fjärrtrafiken mellan dessa städer uppkommer diskussionen om vägar verkligen behövs?
Man kommer fram till att tåg passar bäst för fjärrtrafik och tar bort alla större vägar.
Det blir omedelbart uppror bland bönder och skogsägare (och motorcyklister).
Dessa tystas snabb och får faktiskt tillgång till fordon som styrs av människor för att bruka mark och skog.
Naturligtvis övervakningsbara så man ser att de inte "nöjesåker".
...eller kanske inte.