Det säljs fortfarande nya bensinbilar. Det är väl rimligt att tro att de kommer få rulla på vägarna i minst 20 år innan de ska fasas ut. Därför tror jag inte att bensinstationerna kommer bli helt borta inom de närmaste 20 åren. Däremot får man nog leva med att ta en omväg för att tanka eller att ha med Rotopax om det blir glesare mellan mackarna.
Om 20 år har garanterat batteritekniken utvecklats och nätverket av laddstationer ökat kraftigt. I Norge kan du ofta ladda din bil hos privatpersoner som lagt ut sina hemladdare via app. Med den möjligheten kommer det finnas 32(+?) ampere laddare tillgängliga nästan överallt (till och med långt ut i skogen/på fjället) i tillägg till snabbladdare. Så jag är personligen inte så orolig för elbilar kommer bli ett stort problem för oss motorcyklister.
Jag tror bensin och diesel är kvar länge länge till. Vi och världen behöver alternativ. Det är både farligt och dumt att köra på ett enda spår. Plus alla vi som jobbar och inte har tid att vänta på laddare. Idag var en någorlunda vanlig dag på mitt nygamla jobb:
Kör från Malmö raka vägen till Örebro utan stopp. 50 mil.
Utför min besiktning och mätning hos kund.
In i bilen, till CK för diesel, sen till Max för mat (15 min).
Från Örebro till Jönköping för övernattning. 20 mil.
På vägen håller jag tio km/h över skyltat, dvs jag har faktisk hastighet på runt 126 km/h på 120 väg vilket det är en lång bit av sträckan. I övrigt mest 110 väg, där jag har faktisk hastighet 116 km/h. Visa mig en elbil som klarar det. Och som motsvarar en Volkswagen Transporter i lastutrymme.
Det kommer säkert, och jag mottar det med öppna armar så länge fordonen uppfyller behoven. Men än så länge är inte elbil för allt och alla. Därför kommer fossila drivmedel att finnas kvar länge till.
Eller ska Sverige straffskatta företagen ännu mer med svinhöga drivmedelspriser för att tvinga över alla till el? Fullt möjligt, men jag tror få partier vill göra företagen så arga - se bara på hur regeringen så fint gjort reglerna så Volvos tunga klumpedunsar till bilar kan få bonus i bonus - malus. Ingen politiker vill förarga företagen (och Kina) så mycket. Det vågar de inte.
Jag har sagt det förr i tråden - men hur löser vi laddning hemma för alla som bor i lägenhet eller för den delen alla gathus i en del områden där alla som bor i hus saknar garage eller uppfart och gatuparkerar? Det är lösbart att fixa, men vem betalar? Vem projekterar? Hur lång tid tar det att få alla markägares tillstånd? Sverige klarar fan inte ens av att lösa fiber, hur ska det då gå med elen, som är så mycket hårdare reglerad och monopoliserad?
Ja jag är gnällig och negativ, fast egentligen inte alls! Det blir precis som vanligt, "en kompromiss, så ingen blir nöjd".