Ingen har påstått det heller. Men tankemönstren behöver nog ändras eftersom de har ANDRA uppsidor som folk kanske inte ens vill försöka se eftersom man är så fast i vanan med bensin/diesel.
Just förmågan ”att dra tungt väldigt långa sträckor utan att stanna” är en begränsande faktor för en batteribil - inte av tekniska orsaker utan för att väldigt få är beredda att betala för den förmågan i en batteribil. Det är ju ”bara” att dubbla batterikapaciteten.
Nu ökar batterikapaciteten av rent tekniska orsaker givet vikt och kostnad och därför menar tex Tesla att deras kommande Cybertruck har 800km räckvidd. Vilket är mer än motsvarande jänkarpickis som kräver 1500 spänn att tanka för varje 80 mil. Och du måste åka till macken. Och du måste byta oljor osv.
Eftersom elektrifiering börjat med små stadsbilar betyder inte det att elbilar bara är lämpade som små stadsbilar utan på att de är flest och det är lättast och enklast att börja där. Batterikapacitet har varit väldigt dyrt men den kostnaden minskar för varje år.
Som tidigare sagt så är utfasningen en sak politiskt och en annan sak praktiskt. Här är risken stor att politiken som vanligt kör över ett fåtal som av praktiska och ekonomiska skäl inte kan vara lika snabba i omställningen.
Men vi kan ju kika tillbaka även i denna tråd om två eller tre år och se om det redan då är möjligt eller inte att använda elbil till ovan i tråden uppräknade behov.
En sak är säker: det är inte Miljöpartiet som styr den utvecklingen. Varje månad säljs det tex i Kina lika många elbilar som det totalt finns i USA. EU utfäster gigantiska böter till tillverkare som inte säljer ”laddbara” fordon.
Biltillverkare lägger ned all framtida utveckling på förbränningsmotorer eftersom den inte är lönsam. Osv.
Hur många mackar behövs det? Och varför?
Buy quality, cry once
Just förmågan ”att dra tungt väldigt långa sträckor utan att stanna” är en begränsande faktor för en batteribil - inte av tekniska orsaker utan för att väldigt få är beredda att betala för den förmågan i en batteribil. Det är ju ”bara” att dubbla batterikapaciteten.
Nu ökar batterikapaciteten av rent tekniska orsaker givet vikt och kostnad och därför menar tex Tesla att deras kommande Cybertruck har 800km räckvidd. Vilket är mer än motsvarande jänkarpickis som kräver 1500 spänn att tanka för varje 80 mil. Och du måste åka till macken. Och du måste byta oljor osv.
Eftersom elektrifiering börjat med små stadsbilar betyder inte det att elbilar bara är lämpade som små stadsbilar utan på att de är flest och det är lättast och enklast att börja där. Batterikapacitet har varit väldigt dyrt men den kostnaden minskar för varje år.
Som tidigare sagt så är utfasningen en sak politiskt och en annan sak praktiskt. Här är risken stor att politiken som vanligt kör över ett fåtal som av praktiska och ekonomiska skäl inte kan vara lika snabba i omställningen.
Men vi kan ju kika tillbaka även i denna tråd om två eller tre år och se om det redan då är möjligt eller inte att använda elbil till ovan i tråden uppräknade behov.
En sak är säker: det är inte Miljöpartiet som styr den utvecklingen. Varje månad säljs det tex i Kina lika många elbilar som det totalt finns i USA. EU utfäster gigantiska böter till tillverkare som inte säljer ”laddbara” fordon.
Biltillverkare lägger ned all framtida utveckling på förbränningsmotorer eftersom den inte är lönsam. Osv.
Hur många mackar behövs det? Och varför?
Buy quality, cry once