Ger intryck av total vilsenhet och brist på kurs.
Folk köper ju till trots för alla skandaler och problem fortfarande VW
Var inte fokus på att massa saker som vi på något sätt förknippar med sverige inte är svenska?
Det är ju därför elbilar passar på landsbygden. El finns framdragen på ganska stora delar av landet.
Förutsätter ju att det finns någon som är beredd att betala för en infrastruktur av snabbladdare på landsbygden och/eller att vanliga människor har råd att betala för elbilar med väldigt lång räckvidd. I annat fall kommer ju en längre resa på landsbygden innebära att man måste övernatta hos människor som kan erbjuda mat och husrum under tiden bilen långsam-laddas. Ungefär som när man förr reste med häst och vagn.
Vår rödgröna röra till regering har tagit ytterligare några steg i nedläggningen av den svenska glesbygden...
Från och med första januari 2020 är det inte längre tillåtet för små butiker på landet att använda köldmediegaserna R404 och R507 i sina kyl- och frysanläggningar. Dessa gaser ersatte en gång i tiden freon men får nu inte längre användas. Något som naturligtvis leder till kännbara investeringar hos små byabutiker.
Även "långsam" laddning är ganska snabb idag. Med elbil kör man inte tomt och letar sedan efter en möjlighet att ladda i fem timmar utan man laddar 10 min till en timme när man ändå tar en rast/toa/äter mat. En timme på ett vanligt trefasuttag som finns överallt ger ca 7 mils räckvidd.
Såväl CircleK som OKQ8 sätter nu upp 50kW-laddare på sina mackar vilket då ger mer än 30 mil på en timme. Infrastrukturen finns där redan idag och kräver bara små anpassningar.
Allt kommer såklart att ta tid. Men nu börjar det ju komma elbilar, iaf på pappret, som ligger mellan 30-50mil räckvidd som inte kostar miljonen.Kan hända att jag, genom viss okunskap, överdrev laddningsproblemet en aning.
Men någon behöver trots allt finansiera det hela. Hur många kommer att köpa sig en elbil i jämförelse med dem som istället väljer att lämna landsbygden? Hur många CircleK- och OKQ8-mackar kommer ens finnas kvar, så att man kan ladda bilen samtidigt som man köper sig en korv? Visst, man skulle kunna tänka sig att kommunen eller staten subventionerar ett antal enklare laddningsstationer med tillhörande bajamajor där det inte finns kommersiella intressen som gör det, men frågan är i vilken riktning det påverkar den generella utvecklingen av landsbygden. Jag skulle tro att detta bara blir något ytterligare som bidrar till avfolkningen, kanske inte på något dramatiskt sätt, men det kommer att bidra - åtminstone så tror jag inte det kommer att bidra till att fler finner det attraktivt att bosätta sig där.
Det är betydligt enklare med elbil i glesbygd än med bränsledriven bil i glesbygd, just pga att man inte behöver en ”mack”.
Allt kommer såklart att ta tid. Men nu börjar det ju komma elbilar, iaf på pappret, som ligger mellan 30-50mil räckvidd som inte kostar miljonen.
Så länge du inte kör längre än så kommer du klara dig utmärkt med långsam-laddning under natt-parkeringen. Läs den meningen en gång till och inse vad det innebär: Så länge man inte kör mer än 30-50 mil så kommer man aldrig behöva köra och tanka.
Till skillnad från vad som basuneras ut i linjärmedia av populister så är elbilen en sak som kommer rädda glesbygden
Precis, därav "det tar tid". Idag kan du inte köpa en tio år gammal billig begagnad elbil med 30+mil räckvidd. För det finns inte. Vi måste alltså aggresivt öka nybilsförsäljningen av dessa för att de ska komma ut på begagnat-marknaden om X antal år till rimligt pris.Hmm, ja - resonemangen är rimliga och jag håller med om dem på ett teoretiskt plan. Det som jag tror blir problematiskt är själva övergången. När elbilarna fortfarande inte är tillräckligt billiga och har tillräcklig spridning bland befolkningen och infrastrukturen inte är tillräckligt utbyggd, samtidigt som nedläggningen av bensinstationer och andra serviceinrättningar fortsätter. Jag skulle tro att vi kommer se att de som har ekonomiska förutsättningar skaffar dyrare elbilar och kommer få tillvaron att funka rätt så bra. Men frågan är om den utvecklingen kommer bli tillgängliga för flertalet i tillräckligt hög takt att den kommer motverka det ökande antalet människor som av många skäl finner att tillvaron inte längre går ihop (inte minst ekonomiskt) och som inte då längre kan fortsätta bo på landsbygden.
Ja och nej. Scenario: Du pendlar tio mil om dagenDet är väl inte "köra och tanka" som är problemet utan tankmöjligheterna. Nu verkar ju som sagt mackarna som existerar installera snabbladdare osv, hoppas bara det finns effekt att få tag på.
Parkeringen vid hotellet kanske har 51 laddplatser men det är 59 bilar som behöver tanka(över natten). Men klart, med 50 mil från fullt batteri så är man ju klart mer flexibel än tex 25 mil.
Precis, därav "det tar tid". Idag kan du inte köpa en tio år gammal billig begagnad elbil med 30+mil räckvidd. För det finns inte. Vi måste alltså aggresivt öka nybilsförsäljningen av dessa för att de ska komma ut på begagnat-marknaden om X antal år till rimligt pris.
Ja, och med dagens politik kommer det knappast att hända i tillräcklig takt. Vad vi snarare kommer se är en nedtrappning av elbilsbonusar, samtidigt som det kommer bli allt svårare och dyrare att köra bil, oavsett bränsle, men i synnerhet om man kör fossildrivet. Det behövs en ökning av elbilskörande tjänstebilister i storstadsområdena så att dessa elbilar sedan kan bli tillgängliga på begagnatmarknaden, men den utvecklingen tror jag med nuvarande politik snarare kommer gå i motsatt riktning pga. allt som görs för att göra det mindre attraktivt att alls ha bil för den målgruppen. Även om elbilarna blir allt billigare är jag tveksam till om det kommer kompensera allt det som görs politiskt för att bilen skall bli mindre attraktiv som transportmedel på det stora hela.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |