Inget flygbolag har nämnts lika ofta i media idag som SAS. Minst 3/4 av de som hört om det har hört att skitnödiga SD-anhängare har blivit irriterade och ser fram emot att nyttja bolaget vid nästa resa.
Återstår väl att se när vi ser försäljningssiffrorna framöver. Myten att all reklam är bra reklam är inte giltig i alla sammanhang. Att skapa
kännedom om varumärket på det sättet kan möjligen fungera för ett bolag som inte är så känt och där det finns en potential att öka den kännedomen (vilket inte bör vara fallet med SAS), men i det här fallet handlar väl snarare syftet om att försöka skapa en positiv bild av varumärket som ökar omsättningen inom en för företaget viktig kundgrupp och i det avseendet är det förmodligen ett rejält klavertramp. Det är för övrigt inte bara "skitnödiga SD-anhängare" som kritiserar den. Kritiken är vid och bred, inte minst från PR- och reklamexperter. Finns det någon som har sagt något positivt om den (när det gäller dess förmåga att bidra till SAS affärer, dvs det som är syftet)? Genom sin "krishantering" där de tog ned filmen och inte vågade stå för den gjorde de ju till och med sin ursprungliga målgrupp upprörd.
(Risken att få kritik av skitnödiga SD-anhängare och locka till sig ryska trollarméer är för övrigt en risk som också bör tas i beaktande när man försöker kommunicera med sin målgrupp - har svårt att se så värst många sammanhang där det bidrar till att skapa en positiv effekt på varumärket)