Allting har bieffekter, eller för- och nackdelar om man vill se det på annat vis.
Kan ha varit det programmet jag lyssnade på, det var bråttom att få fram vaccin och det fanns inte tid att vänta tills man var mer säker. Alltid lättare med facit i hand att veta vad man skulle gjort.
Det är inte bara lättare i efterhand att veta vad man skulle gjort.
Det är lättare att ta rätt beslut om man gör lite efterforskningar.
Den vaccintyp som man tog fram för svininfluensan är liknande ett vaccin som man använde i samband med ett utbrott av Svininfluensa i USA under 70 talet (73 tror jag det var).
Det vaccinet orsakade enligt vad man kommit fram till neurologiska skador hos ett antal personer och det är fortfarande idag ca 400 personer som lever med följder av den vaccinationen. Det som rapporterats efter den vaccinationen är bland annat balansrubbningar, svåra problem med darrningar/skakningar och liknande. Jag är osäker på just nu om det även fanns fall av narkolepsi bland dom drabbade då men att det fanns risk för ganska allvarliga biverkningar vågar jag lova att man kände till. Men man visste också att antalet som skulle råka ut för dessa var förhållandevis få.
Och när det ska snabbgodkännas i vild panik så är det lätt att missa sådana detaljer eller acceptera att några kommer att råka illa ut.
Det tråkiga i sammanhanget är ju att bieffekterna inte går över utan följden är ett livslångt handikapp.
Trots det så valde man att använda sig av just den vaccintypen för svininfluensan. Förmodligen för att det går fort att ta fram ett vaccin av den typen. Det här var förmodligen inte något som var helt okänt men man valde att gå vidare i alla fall.
Ännu underligare framstår det ju när man tänker på att Sverige köpte in 18 miljoner vaccindoser utan återköpsrätt. Dvs man köpte in dubbelt så många vaccindoser som behövdes till hela Sveriges befolkning även om alla skulle vaccinera sig.
Men det gjorde man ju för att företaget från början sade att det skulle behövas två vaccinationer per person och sedan ändrade sig. Där gjorde någon en rätt katastrofalt dålig upphandling.
Med det vill jag inte säga att alla vaccinationer är dåliga.
Det finns ett hyfsat antal vaccin som är mot sjukdomar där sjukdomen i sig är brutalt mycket allvarligare än eventuella bieffekter av vaccinet. Dom vaccinationerna ingår i vårat vaccinationsprogram eller är sådana som man rekommenderas att ta i samband med resor till vissa delar av världen.
Dom vaccinerna ska man ju absolut ta. Det är det inget snack om.
Men samtidigt är det vettigt att fundera lite. Det är trots allt immunförsvaret man micklar med och det är aldrig helt utan risker.
Därför ska man fundera lite över hur allvarliga sjukdomar man vaccinerar sig mot.
Personligen anser jag att det är idioti att vaccinera sig mot den vanliga influensan om man inte tillhör någon av riskgrupperna.
Dels för att en influensa för en normalt frisk person inte är direkt livsfarligt. Dels för att influensavaccinet inte ger ett fullständigt skydd.
Skyddseffekten för vaccin mot säsongsinfluensan är ca 60%. Vissa år funkar det bättre och vissa år ger vaccinet inget skydd alls för att man gissat fel på vilken virusstam som ska komma.
Men det är ju min egen högst personliga åsikt och den behöver ju inte överensstämma med din.