Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant som jag ser det.
Inget EU-land har infört kilometerskatt. Sverige ska alltså hitta på ett eget system.......
Nya Zeeland har ett system med vägmätare som sitter på hjulen. Det systemet duger inte för Sverige.
Singapore ska införa ett system. Singapore har en yta på 722km2 och en befolkning på 5,6 miljoner
Singapore är lite mindre än Stockholm med förorter ut från centrum inom en radie av 16km.
Sverige har en yta på 450000km2. Är Singapore ett bra jämförelseobjekt för Sverige ?
Oregon har en yta på 250000km2. Befolkning på ca 5 miljoner. Vägskatt som alternativ infördes 2015, omfattade 2019 1900 bilar.
Flandern en Region i Belgien (storlek Skåne) har undersökt vägskatt men lagt ner projektet vägskatt.
Finland, vägskatt har utretts men inte genomförts. Varför då ? Det avstår IVL att berätta om.
Nederländerna 42000km2, befolkning 17 miljoner utredde Vägskatt vid Millenieskiftet för 20 år sedan. Men lade ner det. Driftkostnaderna uppskattades till 5-7% av intäkterna.
Norge, funderar på ett nytt bilskattsystem för intäkterna minskar från bränsleskatter.
Det är väl bara att konstatera att något som finns, hjulvarvräknare i Nya Zealand, inte duger i Sverige.
Utan här i Sverige ska det hittas på något eget......
Som man inte riktigt vet om vad det kommer kosta. Eller hur det kommer fungera.
I Region Skåne har införts ett nytt Kollektivtrafiksystem.
Det är så enkelt, Skåneregionen indelas i bara 3 zoner heter det i informationen.
Kan jag få en Zonkarta?
Nej vi har inga Zonkartor, Zonerna beror ju på från vilken hållplats du vill resa !
Det vill säga det finns lika många Zonkartor som hållplatser i Skåne ! Ggr 3 för antalet Zoner !
De gamla Jojokorten där man sade till Chauffören vart man skulle, han matade in målet och kortläsaren läste av Jojokortet som vars saldo minskades med resan har nu ersatts med ett nytt system där Chaffören också ska mata in målet för resan.
Men det tar mycket längre tid mata in målet för resan i det nya systemet, sedan ska man ta fram sitt betalkort (Visa, Mastercard) och genomföra en betalning.
Vilket tar tid.
Och ännu ett problem är att massvis med Skåningar har inte något betalkort på sig.
Av säkerhetskäl gissar jag. #
Utan har bara kontanter. Till Regionens stora förvåning.
# För det är skälet att jag ofta på kvällarna i Gbg bara har kontanter på mig.
Vill inte ta risken bli rånad på kort och bankkoder.
Inget EU-land har infört kilometerskatt. Sverige ska alltså hitta på ett eget system.......
Nya Zeeland har ett system med vägmätare som sitter på hjulen. Det systemet duger inte för Sverige.
Singapore ska införa ett system. Singapore har en yta på 722km2 och en befolkning på 5,6 miljoner
Singapore är lite mindre än Stockholm med förorter ut från centrum inom en radie av 16km.
Sverige har en yta på 450000km2. Är Singapore ett bra jämförelseobjekt för Sverige ?
Oregon har en yta på 250000km2. Befolkning på ca 5 miljoner. Vägskatt som alternativ infördes 2015, omfattade 2019 1900 bilar.
Flandern en Region i Belgien (storlek Skåne) har undersökt vägskatt men lagt ner projektet vägskatt.
Finland, vägskatt har utretts men inte genomförts. Varför då ? Det avstår IVL att berätta om.
Nederländerna 42000km2, befolkning 17 miljoner utredde Vägskatt vid Millenieskiftet för 20 år sedan. Men lade ner det. Driftkostnaderna uppskattades till 5-7% av intäkterna.
Norge, funderar på ett nytt bilskattsystem för intäkterna minskar från bränsleskatter.
Det är väl bara att konstatera att något som finns, hjulvarvräknare i Nya Zealand, inte duger i Sverige.
Utan här i Sverige ska det hittas på något eget......
Som man inte riktigt vet om vad det kommer kosta. Eller hur det kommer fungera.
I Region Skåne har införts ett nytt Kollektivtrafiksystem.
Det är så enkelt, Skåneregionen indelas i bara 3 zoner heter det i informationen.
Kan jag få en Zonkarta?
Nej vi har inga Zonkartor, Zonerna beror ju på från vilken hållplats du vill resa !
Det vill säga det finns lika många Zonkartor som hållplatser i Skåne ! Ggr 3 för antalet Zoner !
De gamla Jojokorten där man sade till Chauffören vart man skulle, han matade in målet och kortläsaren läste av Jojokortet som vars saldo minskades med resan har nu ersatts med ett nytt system där Chaffören också ska mata in målet för resan.
Men det tar mycket längre tid mata in målet för resan i det nya systemet, sedan ska man ta fram sitt betalkort (Visa, Mastercard) och genomföra en betalning.
Vilket tar tid.
Och ännu ett problem är att massvis med Skåningar har inte något betalkort på sig.
Av säkerhetskäl gissar jag. #
Utan har bara kontanter. Till Regionens stora förvåning.
# För det är skälet att jag ofta på kvällarna i Gbg bara har kontanter på mig.
Vill inte ta risken bli rånad på kort och bankkoder.
Last edited: