Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ska upp till Lule snart men inte har jag flygskam. Jag skäms inte för att jag inte gillar att flyga! :fakta

Vet var Kallax ligger men har aldrig varit där, inte ens med SportHoj... :rodnar

Bor 1,3 km från Flygplatsen...:hej

Jag vet många som inte gillar att flyga. Det är nåt med det där onaturliga som är svårt att förhålla sig till.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu börjar det tjatas om kilometerskatt för att täppa till inkomstbortfallet när bensin och dieselförsäljningen går ner igen: https://www.ivl.se/download/18.4447c37f16fa0999d1916a7/1580126098529/C469.pdf och i en mer populistisk debattartikel: https://www.dn.se/debatt/infor-ny-vagskatt-baserad-pa-korstracka-och-var-bilen-kor/

Den föreslås också vara differentierad, så det blir dyrare att köra i storstäder än på landsbygden. Det kan jag visserligen stödja, här okynneskör många när det faktiskt finns bra alternativ och avstånden är korta, fan jag cyklar 6 mil ToR jobbet varje dag, men jag har också full förståelse för att man kanske inte vill cykla från Boden till Luleå längs med 97an i snöstorm och mörker, eller för den delen bland långtradare.

Men, baksidan är ju då att alla fordonsrörelser måste loggas med GPS, vilket skapar ett enormt övervakningssamhälle, och när tekniken redan finns så öppnar det ju för andra möjligheter, som tex att skapa miljöavgifter, så att du får betala en hög avgift, per automatik, när du kör för fort, men självklart behåller man böterna för fartkameror och poliskontroller. Eller helt enkelt geofencing, så att bilen inte går fortare än vad det står i databasen att den ska få göra. Vilket istället kräver att du regelbundet lämnar in din bil och får den informationen uppdaterad, till en liten avgift såklart. Eller att du får betala för en tjänst som i realtid håller bilen uppdaterad. INGET är gratis :fakta

Och alla som inte klagar och är emot blir ju per automatik för det :huvet

Edit: IVL Svenska miljöinstitutet kan ju läsas ut som Evil Svenska... Är det ett samband, eller en ren slump? :va
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som ägare till ganska gamla bilar undrar jag ju även över vem som ska betala för installation av dessa kilometerräknare? Jag är inte så sugen på att kosta på kilometerräknare för antagligen närmare 10 kkr på tre bilar varav den billigaste inte ens är värd 10kkr.

En enklare lösning vore ju att lägga några ören i skatt på elen, oavsett vad den används till för ska man se miljömässigt på saken så är det ju energikonsumtion som förstör miljön, inte själva bilkörningen som sådan.

Att hålla liv i veteranbilar kommer troligen vara the shit! Eller kanske blir det en marknad för motorcykelregistrerade täckta små bilar. Föga krocksäkert förstås...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kan kineserna ha ansiktsigenkänning för att bötfälla folk som går mot röd gubbe kan de nog lyckas logga våra rörelser med bil. De får väl läsa av mätarna vid besiktning och debitera skatt efter det och i samma anda får vi fler arbetstillfällen när någon ska stoppa alla bilar och läsa av mätaren när man kör in i och ut ur landet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tror knappast det här förslaget går igenom.
Bra att de talar om differentiering mellan stad och land.
Tror det kommer sluta med "grön skatteväxling" istället.
Och säkert, som Two Stroke Man skriver, med några öre till i kW-skatt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som ägare till ganska gamla bilar undrar jag ju även över vem som ska betala för installation av dessa kilometerräknare? Jag är inte så sugen på att kosta på kilometerräknare för antagligen närmare 10 kkr på tre bilar varav den billigaste inte ens är värd 10kkr.

En enklare lösning vore ju att lägga några ören i skatt på elen, oavsett vad den används till för ska man se miljömässigt på saken så är det ju energikonsumtion som förstör miljön, inte själva bilkörningen som sådan.

Att hålla liv i veteranbilar kommer troligen vara the shit! Eller kanske blir det en marknad för motorcykelregistrerade täckta små bilar. Föga krocksäkert förstås...
Det intressanta blir ju vad som händer när man köper och säljer begagnat. Idag går det ju att ställa av ett fordon för att få tillbaka skatten, men med en kilometerskatt blir det ju köparen som får betala för det som föregående ägare har kört sen senaste rapporteringen. Om det nu inte ska ske elektroniskt i realtid förstås.

Även elbilar nöter på vägen och orsakar partiklar som i städer skapar miljöproblem, i lika hög grad som vanliga bilar, så lite samband mellan körsträcka och miljö finns det ju. Men jag håller med om att debatten enbart handlar om att bilarna ska dra lite fossilt bränsle, det sägs inget om att man ska köra mindre eller totalt sett minska sin energiförbrukning.

Jag läste på yoghurtförpackningen i morse, vi slänger i snitt 45kg mat per person och år, det motsvarar utsläppen från 360 000 bilar! Hemma äts allt som köps, så jag kan med gott samvete fortsätta puttra runt på hojen :fakta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det intressanta blir ju vad som händer när man köper och säljer begagnat. Idag går det ju att ställa av ett fordon för att få tillbaka skatten, men med en kilometerskatt blir det ju köparen som får betala för det som föregående ägare har kört sen senaste rapporteringen. Om det nu inte ska ske elektroniskt i realtid förstås.

Även elbilar nöter på vägen och orsakar partiklar som i städer skapar miljöproblem, i lika hög grad som vanliga bilar, så lite samband mellan körsträcka och miljö finns det ju. Men jag håller med om att debatten enbart handlar om att bilarna ska dra lite fossilt bränsle, det sägs inget om att man ska köra mindre eller totalt sett minska sin energiförbrukning.

Jag läste på yoghurtförpackningen i morse, vi slänger i snitt 45kg mat per person och år, det motsvarar utsläppen från 360 000 bilar! Hemma äts allt som köps, så jag kan med gott samvete fortsätta puttra runt på hojen :fakta

Ja det sliter lite på vägarna men miljöpåverkan som det hela tiden hänvisas till skiljer sig nog ganska försumbart ifall jag förbrukar en kWh i bilen eller i huset/garaget/trädgården.

Tror inte det blir någon förändring i vem som är skyldig att betala skatten.

Det nog även i fortsättningen vara så att ägaren är skyldig att betala för milen han kört. Och det kommer nog även i framtiden vara så att om förra ägaren inte betalat in sin skatt så kan du inte använda fordonet förrän han betalat in skatten. Alternativt att du betalar in den åt honom.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja det sliter lite på vägarna men miljöpåverkan som det hela tiden hänvisas till skiljer sig nog ganska försumbart ifall jag förbrukar en kWh i bilen eller i huset/garaget/trädgården.

Tror inte det blir någon förändring i vem som är skyldig att betala skatten.

Det nog även i fortsättningen vara så att ägaren är skyldig att betala för milen han kört. Och det kommer nog även i framtiden vara så att om förra ägaren inte betalat in sin skatt så kan du inte använda fordonet förrän han betalat in skatten. Alternativt att du betalar in den åt honom.
Fast säg att jag ska sälja en bil till dig idag, och skatten skulle vart betald 31/12. Då har ju jag betalt din skatt för kommande år. Ställde jag av bilen igår, då måste du ju ställa på den när du kör hem den idag, och du får betala skatten för i år. Kilometerskatt betalas ju i efterhand, och säljer jag bilen före brytdatum så blir det ju kommande ägare som får räkningen för det jag har kört. Men som sagt, med ett system som rapporterar i realtid så är det ju inga problem, eller om ägarbyten bara får ske hos bilprovningen eller bilhandlare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast säg att jag ska sälja en bil till dig idag, och skatten skulle vart betald 31/12. Då har ju jag betalt din skatt för kommande år. Ställde jag av bilen igår, då måste du ju ställa på den när du kör hem den idag, och du får betala skatten för i år. Kilometerskatt betalas ju i efterhand, och säljer jag bilen före brytdatum så blir det ju kommande ägare som får räkningen för det jag har kört. Men som sagt, med ett system som rapporterar i realtid så är det ju inga problem, eller om ägarbyten bara får ske hos bilprovningen eller bilhandlare.

Ja, skatten ska ju betalas i förskott men om du har kört med den påställd utan att betala skatten så har staten en fordran på på dig, men jag får ändå inte köra bilen förrän du, eller jag har betalat in den.

Det är ju rent av så att om jag köper bilen en dag efter brytdatum så är det ju fortfarande du som är skyldig att betala in skatten för kommande år.

Där blir det iofs intressant, om du sedan inte betalar in kilometerskatten? Kommer jag då få körförbud på bilen? Jag anar att det kan komma att uppstå en hel del extra byråkrati att byta bil farmöver då man måste se till att förra ägaren verkligen betalar in sin skatt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, skatten ska ju betalas i förskott men om du har kört med den påställd utan att betala skatten så har staten en fordran på på dig, men jag får ändå inte köra bilen förrän du, eller jag har betalat in den.

Det är ju rent av så att om jag köper bilen en dag efter brytdatum så är det ju fortfarande du som är skyldig att betala in skatten för kommande år.

Där blir det iofs intressant, om du sedan inte betalar in kilometerskatten? Kommer jag då få körförbud på bilen? Jag anar att det kan komma att uppstå en hel del extra byråkrati att byta bil farmöver då man måste se till att förra ägaren verkligen betalar in sin skatt.
Ja, fordonsskatten är en sak, men kilometerskatten är ju något helt annat. Den får ju den som äger bilen vid brytdatumet betala, oavsett vem som har kört dom kilometrar som debiteras, och det sker ju alltid i efterhand. Eller så blir det som med försäkringen, att man får gissa hur många mil man kommer att köra och betala i förskott, och har man kört längre än man gissat så får den ägare som besiktar bilen böter...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, fordonsskatten är en sak, men kilometerskatten är ju något helt annat. Den får ju den som äger bilen vid brytdatumet betala, oavsett vem som har kört dom kilometrar som debiteras, och det sker ju alltid i efterhand. Eller så blir det som med försäkringen, att man får gissa hur många mil man kommer att köra och betala i förskott, och har man kört längre än man gissat så får den ägare som besiktar bilen böter...

Jag hoppas du får rätt.
 

sedge65

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2019
Ort
Härryda kommun
Hoj
Honda cr
Med den gamla kilometerräknaren som fanns på dieslar stämplade man ett kort och skickade in vid bilbyte, blir knappast några problem med en sådan avstämning idag.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med den gamla kilometerräknaren som fanns på dieslar stämplade man ett kort och skickade in vid bilbyte, blir knappast några problem med en sådan avstämning idag.

Det var jätteproblem då, med hela kilometerräknarsystemet, och det skrotades för att det kostade lika mycket att administrera som det gav i intäkter.

Mellanstämplingar, omplomberingar, utstämplingar, missförstånd, fusk.
DDR-Sverige i ett nötskal.


Gör om det nu, basera systemet på GPS och se hela samhällsstrukturen rasa samman. Varsågod.
En GPS-baserad kilometerräknare i varje bil lär innebära en GPS-störare i var tionde, typ.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.603936/varning-for-storsandare

Billigt, under 200 spänn. Artikeln jag länkar till är några år gammal. Räkna med att det blir billigare om marknaden växer genom en ny lag.

På samma gång kommer hemlarm, navigeringstjänster, stöldskyddstracking och massa annat satellitbaserat som vi förlitar oss på idag att slås ut eller få sämre precision.

Olagligt? Ja visst. Men, vem skall övervaka? Vem skall finansiera den massiva kontrollapparat som måste byggas upp? Vad blir nettovinsten...? Jämför med den gamla kilometerskatten vi hade.

Dessutom; de hittills existerande GPS-störarna har varit minst trubbiga, runtstrålande instrument.
Vad sägs om lite förfining om nu marknaden uppstår genom lagändring?

Kanske en emulator, som visserligen kommunicerar med bas - men berättar om kortare sträcka, eller fingerad körning på den billigare landsbygden. Ja, eller rapporterar lägre hastighet än den verkliga - eftersom myndigheten vill få ett allt hårdare grepp om den enskilde trafikanten och knappast lär missa ett sådant här tillfälle.

Ledsen att gå alldeles Huxley på er, men jag ser bara hur en förflyttningsskatt av den typ som diskuteras kommer att locka fram fuskaren i oss.

Vi är inte de lydiga instrument politikerna hade att knåda under DDR-åren. Många fler än då är missnöjda med samhällets utveckling, och många fler än då är beredda att flyga under radar om det går.

Visst, på sikt kommer fartkamerorna att byggas om till att detektera fordon med störsändare och ta bilder av dem som kör förbi utan att göra rätt för sig, men samtidigt kommer allt fler att kunna rättfärdiga en Guy Fawkes-mask i bilen, inte bara för sig själva, utan även för sin bekantskapskrets.

Det är INTE en samhällsutveckling jag vill se, men introduceras det en generell förflyttningsskatt så kommer jag vara den förste att försöka smita undan. Testify!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Väl rutet notrightrider!

Fuska med kilometerskatten kommer att bli den nya folksporten, om det införs.

Jag förstår egentligen inte problemet, vi har redan kilometerskatt i drösvis. Den ligger på bränslet. Om det nu nödvändigtvis ska tas in skatt på elbilars drivmedel, ja då får väl elen som bilen laddas med beskattas i motsvarande grad? Skatt på bränslet har också effekten av att ge ett incitament till att tillverka och köra bränslesnålare bilar. Skatt per kilometer gör det mindre intressant. Och det är väl utsläppen vi vill åt? Oavsett om kol eldas för att göra el eller diesel förbränns, eller för den delen vindkraft? All förbränning eller tillverkning av energi kostar resurser.

Vindkraftverk poppar inte upp ur marken som svampar (även om det kan verka så). Dessutom är de inte underhållsfria och automatiska. Ett vindkraftverk är en maskin på pinne. 300 liter hydraulolja för kylning, smörjfett i litervis, tex. Vingreparationer varje år. Det är en hel del pyssel för att hålla igång en park. Jag har kanske projektlett tillräckligt många reparationer av brunna eller i övrigt skadade möllor och är lite färgad. Men det är inte så enkelt som att sätta en park, koppla upp den och sen åka hem. En maskin är en maskin, och än jävligare blir allt på 120 meters höjd. I digress....

Men, oavsett, lägg skatten på bränslet. Det är det enklaste (eller ja, noll skatt är enklare...).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Visserligen är listan från Finland, men kanske det finns några likheter här i Sverige.
https://www.hbl.fi/artikel/de-har-10-djuren-hatar-svenskfinland-mest/
Dock vill jag efter haft Borelia, viktigt Fästing värddjur Rådjur, lägga in Rådjuret på plats 2 på listan och stryka Vargen i tätbebyggelse.
Med ett Vargrevir här i Slottskogen i Göteborg hade jag troligen sluppit Borelia för Rådjurstammen hade varit så decimerad. Och med tanke på så älskad vargen är av statsbor vore det väl trevligast just med vargrevir i tätbebyggelse. Så naturälskarna lättare kan får se dom ?
(Betyder Decimera på gammalt Romerskt vis att var 10e av den misshagliga befolkningen avrättas ?
I så fall hellre 9 av 10 som jag ser det , när det gäller Rådjur)
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Väl rutet notrightrider!

Fuska med kilometerskatten kommer att bli den nya folksporten, om det införs.

Jag förstår egentligen inte problemet, vi har redan kilometerskatt i drösvis. Den ligger på bränslet. Om det nu nödvändigtvis ska tas in skatt på elbilars drivmedel, ja då får väl elen som bilen laddas med beskattas i motsvarande grad? Skatt på bränslet har också effekten av att ge ett incitament till att tillverka och köra bränslesnålare bilar. Skatt per kilometer gör det mindre intressant. Och det är väl utsläppen vi vill åt? Oavsett om kol eldas för att göra el eller diesel förbränns, eller för den delen vindkraft? All förbränning eller tillverkning av energi kostar resurser.

Om skatten läggs på delning hos alla som använder strömnätet hade resultatet troligen blivit att en barnfamilj i ett större hus får dubbla elkostnaden mot idag, så det kommer inte fungera. Det blir fel att de ska betala kilometerskatt för att tex en höginkomsttagare kör mycket i jobbet. Om skatten ska läggas på elen så måste det vara på den el som faktiskt används till att ladda elbilar och inte generellt på all ström, hur det nu ska lösas.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om skatten läggs på delning hos alla som använder strömnätet hade resultatet troligen blivit att en barnfamilj i ett större hus får dubbla elkostnaden mot idag, så det kommer inte fungera. Det blir fel att de ska betala kilometerskatt för att tex en höginkomsttagare kör mycket i jobbet. Om skatten ska läggas på elen så måste det vara på den el som faktiskt används till att ladda elbilar och inte generellt på all ström, hur det nu ska lösas.

Låginkomsttagarna som kör till jobbet då?
Varför skulle en energienhet el beskattas hårdare när den går åt till transport än till något annat?

En porrsurfskatt på elenergin som går åt till portittande hade iofs varit mumma för staten.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Om skatten läggs på delning hos alla som använder strömnätet hade resultatet troligen blivit att en barnfamilj i ett större hus får dubbla elkostnaden mot idag, så det kommer inte fungera. Det blir fel att de ska betala kilometerskatt för att tex en höginkomsttagare kör mycket i jobbet. Om skatten ska läggas på elen så måste det vara på den el som faktiskt används till att ladda elbilar och inte generellt på all ström, hur det nu ska lösas.

Och det var just det jag skrev, elen som bilen laddas med.

Å andra sidan är ju allt annat så jävla solidariskt i Sverige så varför inte låta alla betala? Så gör vi ju med allt annat? Om man väljer att inte åka kollektivt, skaffa barn, röka eller har turen att inte behöva sjukvården i större utsträckning får man ju betala för kalaset ändå. Hashtag kRenCkt! :D :glömdet
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top