Med den gamla kilometerräknaren som fanns på dieslar stämplade man ett kort och skickade in vid bilbyte, blir knappast några problem med en sådan avstämning idag.
Det var jätteproblem då, med hela kilometerräknarsystemet, och det skrotades för att det kostade lika mycket att administrera som det gav i intäkter.
Mellanstämplingar, omplomberingar, utstämplingar, missförstånd, fusk.
DDR-Sverige i ett nötskal.
Gör om det nu, basera systemet på GPS och se hela samhällsstrukturen rasa samman. Varsågod.
En GPS-baserad kilometerräknare i varje bil lär innebära en GPS-störare i var tionde, typ.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.603936/varning-for-storsandare
Billigt, under 200 spänn. Artikeln jag länkar till är några år gammal. Räkna med att det blir billigare om marknaden växer genom en ny lag.
På samma gång kommer hemlarm, navigeringstjänster, stöldskyddstracking och massa annat satellitbaserat som vi förlitar oss på idag att slås ut eller få sämre precision.
Olagligt? Ja visst. Men, vem skall övervaka? Vem skall finansiera den massiva kontrollapparat som måste byggas upp? Vad blir nettovinsten...? Jämför med den gamla kilometerskatten vi hade.
Dessutom; de hittills existerande GPS-störarna har varit minst trubbiga, runtstrålande instrument.
Vad sägs om lite förfining om nu marknaden uppstår genom lagändring?
Kanske en emulator, som visserligen kommunicerar med bas - men berättar om kortare sträcka, eller fingerad körning på den billigare landsbygden. Ja, eller rapporterar lägre hastighet än den verkliga - eftersom myndigheten vill få ett allt hårdare grepp om den enskilde trafikanten och knappast lär missa ett sådant här tillfälle.
Ledsen att gå alldeles Huxley på er, men jag ser bara hur en förflyttningsskatt av den typ som diskuteras kommer att locka fram fuskaren i oss.
Vi är inte de lydiga instrument politikerna hade att knåda under DDR-åren. Många fler än då är missnöjda med samhällets utveckling, och många fler än då är beredda att flyga under radar om det går.
Visst, på sikt kommer fartkamerorna att byggas om till att detektera fordon med störsändare och ta bilder av dem som kör förbi utan att göra rätt för sig, men samtidigt kommer allt fler att kunna rättfärdiga en Guy Fawkes-mask i bilen, inte bara för sig själva, utan även för sin bekantskapskrets.
Det är INTE en samhällsutveckling jag vill se, men introduceras det en generell förflyttningsskatt så kommer jag vara den förste att försöka smita undan. Testify!