mml_42
Skåda inte givet däck i mönstret.
Nu räknar du nog lite fel tror jag. Visst är en stor del av bensinpriset skatt, men det är det på elen också. Alltså är det mellanskillnaden i skatt som faller bort, inte summan. Sen räknar den där wastgotafinans-länken in de fasta kostnaderna för elnätet i mil-kostnaden. Det är en kostnad som man har oavsett elbil eller inte, och därmed missvisande att ta upp som "kostnad" för elbilen.
Jag räknar med att det totala bortfallet av skatter om vi slutar med fossila drivmedel måste tas från annat håll.
I slutändan behöver Staten få in dessa 6,80 kr per mil som man nu får in via bränsleskatter på något annat sätt och kilometerskatt är ett av förslagen man undersöker. Och kilometerskatt drabbar även elbilar.
Kalla det nollsummespel, intäkter försvinner från ett håll då tar man in dessa från ett annat håll.
Kan vara så att man höjer den statlig skatten för att kompensera bortfallet av bränsleskatteintäkterna men jag är lite tveksam till det. Jag tror mer på att man flyttar över denna kostnad till de fordon som kör på vägarna i framtiden.