Miljöpartiets plan för Stockholm: bilar ska inte få köra fortare än cyklar
- Inrikes
- 17 april 2021
- feministisk snöröjning och andra uppmärksammade beslut lanserar Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén nu ytterligare ett trafikpolitiskt förslag av annorlunda snitt. Idén går ut på att stadens bilister hädanefter ska tvingas anpassa sin hastighet till cyklisternas, cirka 18 km/tim.
Poserande i trendriktig cykelhjälm presenterade Helldén på torsdagen för media sin nya djärva idé om trafiklösning för innerstaden. Nyligen kom beskedet att bensinbilar och bensinmackar ska förbjudas i innerstaden och möjlighet till boendeparkering fasas ut. Nu meddelar trafikborgarrådet att hastigheten för bilar också ska sänkas till cykelnivå.
Cyklar ska köra mitt i gatan – bilarna bakom
På morgondagens huvudstadsgator är inte cyklister separerade från bilister som idag eller hänvisade till att cykla utmed kanten för att bilarna ska kunna passera förbi. I stället ska cyklisterna släppas ut mitt i gatan så att bilisterna tvingas sänka hastigheten och krypköra bakom cyklisterna.
– Vi arbetar kraftfullt med åtgärder för cyklister. Vi behöver det för att klara klimatmålen och få en bättre stad, förklarar Helldén för
DN:s nyfikna journalist Mia Tottmar som inte ställer några kritiska följdfrågor.
Bilar tvingas krypköra i 18 km/tim
Formellt ska en högsta hastighet på 30 km/tim gälla på gatorna men i realiteten kommer enligt trafikborgarråden hastigheten att ligga på ungefär hälften av det.
– Bilisterna får anpassa sig, om cyklisten kör i 18 kilometer i timmen får bilarna inte köra om, berättar Helldén.
Generellt gäller att bilister måste köra på cyklisternas villkor, förutom att begränsa hastigheten till de fottrampade tvåhjulingarna kommer nya trafikregler beträffande väjningsplikt också att införas där cyklar alltid har företräde.
Även utanför tullarna
Den nya trafikplanen med cykeln i centrum ska enligt Helldén inte heller begränsas till innerstaden, utan implementeras över ett större geografiskt område.
– Utanför tullarna finns det ett stort antal av gator som kan passa som cykelgator, resonerar trafikborgarrådet.
Som cykel ska även de idag populära men kontroversiella elsparkcyklarna räknas. Andra typer av cyklar som drivs med el kan också tilldelas samma status.
Helldén: Viktigt att staden ”är på rätt väg”
Helldén motiverar sin nya trafikplan för innerstaden med att ”mycket har hänt” sedan den nuvarande planen spikades 2012. Det är viktigt att staden ”är på rätt väg” menar han.
Trafikväxlingen ska ske gradvis och vara helt genomförd till 2040, det år då Helldéns partikollegor i regeringen tänker sig att Sverige ska vara helt fossilfritt och ”klimatpositivt”. För att komma dit vill Miljöpartiet bland annat
dubbla bensinpriset. All utveckling av Stockholms infrastruktur och nybyggnation ska enligt trafikborgarrådet anpassas till den nya cykelplanen.
Alla sorters resor på cykel
Helldén ser framför sig en situation liknande den i Kina tidigare, där alla cyklar till och från jobbet, med barnen till och från skola och fritidsaktiviteter, när man storhandlar och besöker vänner och bekanta, till vardags såväl som när man ska ut och göra stan på helgerna.
Anpassningen av staden till cykeln på MP:s initiativ har de senaste tio åren kostat stockholmarna ett par miljarder kronor. Kostnaden för den plan Helldén nu presenterar framgår inte.