Jag undrar hur mupparna kom fram till att det hjälper miljön. Eller hur dom kommer fram till att en telefon sparad i en byrålåda skulle vara ett miljöskadlig?
Nu när jag precis tog fram cykeln åt dottern så grävde jag även fram just en sån där telefon som låg sparad i en låda och gav henne så att vi skulle kunna ringa hem henne.
Om telefonen hade varit inlämnad för pant hade vi istället fått köpa en ny telefon som hon snart har satt sönder eller slarvat bort.
Och det skulle alltså vara bättre för miljön?
Eller om min egen telefon går sönder gäller ju samma sak, jag rusar iväg och köper billigaste jag hittar för att ha en tillfällig lösning.
Det positiva är väl att mp allt mer visar vilka stollar dom är.
Telefonen i byrålådan är väl ungefär samma sak som plastkassen...Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur min Domus-påse - som jag bär hem mjölken med, viker ihop, sparar i en låda och sedan återanvänder många gånger om innan den slutligen hamnar på den lokala återvinningen - hamnar i havet utanför Afrikas kust...Åker lastbilen som tömmer återvinningen ändå till Afrika för att tippa sin last...? Ja, då förstår man ju att det behövs ett litet bränsletillägg på varje påse...
Nej, MP i ett nötskal - symbolpolitik är mycket viktigare än att miljön faktiskt blir bättre.
Se bara på debatten om den nystartade tåglinjen i våra trakter. Folk ska vara glada att man nu kan åka kollektivt till närmaste större stad (vilket i och försig fungerat med buss i sådär åttio år) och inte hålla på och tjata om att miljöbelastningen faktiskt blir större då nästan samtliga tilltänkta passagerare först måste göra en lång bilresa till det extrema fåtal påstigningsstationer man orkade bygga...
Och vävpåsarna är värdelösa, OCH kostar av någon märklig anledning samma som plastpåsen, 6:50. Eftersom den inte är av plast, så bör den kosta mindre (ingen punktskatt, sämre användningsområde) än gamla plastpåsen. Skillnaden är ju att jag inte kan använda vävpåsen till soporna. Alltså köper jag plastpåsar på rulle istället, eller hur är det tänkt att jag ska göra med mina hushållssopor? Kanske jag ska köra på det gamla sättet och helt sonika tippa ut min hink med sopor i rännstenen.Ja de där plastpåsarna ser man ju nu hur det blivit. Istället för plastpåsarna man tidigare använde i genomsnitt kanske 2-3 gånger för att handla innan de blev soppåsar så köper man nu engångspåsar till soporna. Så redan där är det ju tveksam miljövinst. På det tillkommer att man köper kraftigare vävpåsar som håller för ganska många av veckohandlingar men för att producera dessa går det åt avsevärt mer plast och dom blir också fort dåliga.
Men det kommer knappast någonsin göras någon utvärdering av det miljömässiga resultatet som i värsta fall blivit negativt.
Och vanliga plastpåsar är ju till stor del gjorda av tex majsstärkelse, i synnerhet dom tunna för kylvaror och frukt. Jag har svårt att se att dom skulle vara sämre för miljön än papperspåsarna dom införde istället, eller dom petroliumbaserade soppåsarna på rulle.Och vävpåsarna är värdelösa, OCH kostar av någon märklig anledning samma som plastpåsen, 6:50. Eftersom den inte är av plast, så bör den kosta mindre (ingen punktskatt, sämre användningsområde) än gamla plastpåsen. Skillnaden är ju att jag inte kan använda vävpåsen till soporna. Alltså köper jag plastpåsar på rulle istället, eller hur är det tänkt att jag ska göra med mina hushållssopor? Kanske jag ska köra på det gamla sättet och helt sonika tippa ut min hink med sopor i rännstenen.
Oavsett - mindre plastpåsar blir det ju inte, för i princip alla använder väl en soppåse för sitt avfall? Eller har jag missat något?
Fritt översatt, dom insåg att en firma har varit kreativa och uppfunnit en miljövänlig påse, som inte är beskattningsbar, och då förlorar ju staten pengar, och det går inte, oavsett miljöpåverkanNämnden ifrågasätter inte testresultatet som visar att kassen kan användas 50 gånger, men skriver också att det inte spelar någon roll hur påsen används. Det avgörande är att den är allt för lik en vanlig bärkasse i plast, som att den har handtag och butikslogotyp tryckt på utsidan. ”Avgörande vid bedömningen ska vara påsens faktiska egenskaper såsom konstruktion, storlek, utformning och materialval mm.”
Överfarten kostar t/r 70 Euro så vinsten blir isf 15,000 per resa, lågt räknat.4 fat från Polen och sen en vinst på 20-30kr litern drygar ju ut månadslönen/pensionen ganska bra.
Jag börjar skissa på en skåpbil reggad med större tank. Typ 800 liter extra. Jag vill ju kunna kunna köra Ystad-Kiruna t/r utan tankstopp liksom. Sen att jag ibland tar färjan över till kontinenten är ju inget konstigt. Sen vilket land jag tankar i har ju staten inte med att göra...Överfarten kostar t/r 70 Euro så vinsten blir isf 15,000 per resa, lågt räknat.
Man försöker stävja det genom tullregler. https://www.tullverket.se/sv/privat...deltillfordon.4.7df61c5915510cfe9e710988.htmlSen är pensionen säkrad ?
Så min kommande SFRO-byggda långfärdsskåpbil* kommer alltså vara helt laglig i den trafiken?Man försöker stävja det genom tullregler. https://www.tullverket.se/sv/privat...deltillfordon.4.7df61c5915510cfe9e710988.html
...Stockholm har satt som mål att bli en internationell förebild...
60 procent laddbara personbilar i nyförsäljning 2030 och 90 procent 2040, alla drivmedelsleverantör måste varje år minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel med en viss procentsats samt ett fördubblat bränslepris till 2040 för att dämpa trafikökningen.
Enligt Jonas Eliasson, måldirektör på Trafikverket, behövs detta dels får de egna klimatmålen, dels för att visa resten av världen att det är en möjlig väg.
Om samhället bestämmer att just äpplen är farliga, ohälsosamma, omoraliska eller på annat sätt icke önskvärda kan politikerna självfallet bestämma om skatter, tull, avgifter och andra åtgärder som gör de dyrare. Precis som man gjort för cigg, snus, sprit, bensin och en massa andra produkter.Hur vore det om de som vill betala dubbelt bränslepris 2040 tillåts göra det och de som vill slipper. Får polituckerna bestämma huxflux att äpplena på ICA ska kosta dubbelst så mycket 2040 också?
Man försöker stävja det genom tullregler. https://www.tullverket.se/sv/privat...deltillfordon.4.7df61c5915510cfe9e710988.html
Vill man vara helt laglig verkar 4 stycken 60 liters behållare vara gränsen för ett fordon. Då blir vinsten ca 6,500 per resa.vinkar glatt när de passerar gränsen skattefritt...?
Samnytt är ju lite som en ding ding värld. Men det finns korn av sanning, ökningar kommer att komma och ju friare tyglar miljöpartiet får desto mer. Bensinen kommer säkert bli betydligt dyrare, men 50 spänn litern blir det knappast till 2030. 20-25 spänn skulle nog vara tillräckligt för att få många att svettas och påverka ganska rejält om man kör 3-5000 mil om året. Åtminstone om man kör bensin, dieselägare klarar sig längre.Det låter ju som ett aprilskämt, men min dator säger sjunde april...Tur att man inte bor i Stockholm...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |