Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fyraprocentsspärren till riksdagen borde sänkas enligt mig. 1% av väljarna ger 1% av mandaten i riksdagen. Riksdagen är ju den enhet som påstås representera folket vilja. Lägre spärr ger mer demokrati sett till folkets reella vilja än att ett part kommer att sakna inflytande med 3,9% av rösterna.

Regeringsbildning är en annan femma hur den ska och tillåtas gå till.

Edit. Alternativt att man faktiskt tillämpar det lagar som redan finns. Om inte jag tillåts tvinga någon att betala en krona mer för en plastpåse än vad säljaren egentligen vill ha så ska ingen annan heller kunna göra det.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Enig, klumpigt uttryckt av mig. Istället för förbjuda skulle jag skriva "hamna under 4%" så vi slipper skiten. Alternativt se till att sluta rösta på partier som stödjer sig mot extremisterna i MP för att klamra sig fast vid regeringsmakten.
Det finns många partier jag inte någonsin röstat på så så jag gör min del! ;)

Men allvarligt, att artigt skriva till de partier som har "fel" och vädra, artigt, åsikter och argument kan möjligtvis göra att de som inte är fundamentalister utan mottagliga för argument ändrar deras, i vårt tycke, felaktiga lösning.

I mitt fall handlade det om Mc-parkering i Tokholma. Eftersom jag inte bor där kan jag inte låta bli att rösta där. Men jag skrev till dessa och lokala representanter och fick faktiskt svar. Inte av Hr Hell naturligtvis och inte av några av fundamentalisterna men det finns tydligen en möjlighet att påverka utan att låta bli att rösta.
Är vi tillräckligt många som ger vår, i vårt tycke, en mer nyanserade bild av nyttan med deras "miljöarbete" att t.ex.försvåra för oss på motorcykel är det kanske möjligt att de kan överrösta den fundamentalistiska delen. Och om andra

Nu är jag visserligen skeptisk. SMC försökte men lyckades inte stoppa det. SMC har försökt förklara att motorcyklar i bussfil är bra för alla, utom möjligtvis för mc-hatarna, ändå är det förbjudet. 30 år utan problem med motorcyklar i bussfil borde visa inte bara den vidsynte...

Nu är jag som motorcyklist i minoritet och här på SportHoj i minoritet på SportHoj så om vi tillåter att minoriteter ska bort så ligger jag risigt till...
Kolla vad som hände med rökförbudet. Jag kommer ihåg när det inte gick att undkomma rökare och det var uteslutet att använda kläder efter en utekväll. Nu är rökarna paria och får utstå hat. De värsta hatarna är rökarna som slutat och nu märker hur illa det luktar trots att det knappt märks nu.

De värsta som är emot SportHoj är inte bilister utan de som slutat köra SportHoj, blivit äldre, köpt hus och försäkrar en mer "trafiksäker" typ av motorcykel! Eller bara kör bana, för det är så farligt på landsvägen...
För de har egen erfarenhet hur dj...la illa de körde. Och förstår inte att man faktiskt inte måste köra så bara för att det är en SportHoj.
De förstår heller inte att de genom att spotta på SportHojar i slutändan spottar på alla motorcyklister i allmänhetens ögon.
För allmänheten i stort ser ingen skillnad på en drogpåverkad, körkortslös "motorcyklist" och en ansvarsfull motorcyklist som inte kör SportHoj...

Så när vi vill få bort minoriteter är vi ute på tunn is.
 

Raderad medlem 51742

Guest
För mig är det fortfarande ett stort jävla frågetecken hur ett parti som stöttas av var tjugofemte svensk kan sitta i regering och dessutom inneha flera ministerposter...

Förutom allt som redan sagts om MP - motorhatande klimatextremister, landsbygdsfientliga anarkister, symbolhandling viktigare än faktisk verkan och så vidare - så sänder det ju ut signaler om att vårt valsystem och vår sammansättning av riksdag och regering kanske bör ses över...? Jag anser i alla fall att något är fel när våra största partier tvingas sälja sig dyrt till partier som är en tiopotens mindre för att "tillsammans" kunna ta makten...

Fyraprocentspärren borde dubblas eller rent av ändras till tio procent. Representerar man färre än var tionde svensk så ska man rimligtvis betraktas som ett särintresse som inte ska ha inflytande i viktiga frågor. Och tänk vad skönt med ett medialandskap utan dumma utspel från miljöpartister, utan folkpartisten som inte riktigt vet vilken fot hon ska stå på och utan husköparen som mest gallskriker hela tiden...

Det där med att MP har stöd av var tjugofemte svensk är ju dessutom en sanning med stor modifikation. Där jag bor och förmodligen över hela Sveriges landsbygd så är det snarare var hundrade svensk. Om det inte vore för att de får några mandat av en bättre vetande elit från Hufvudstaden och det där corona-epicentret norr om Arlanda där man tydligen anser sig vara bildade så skulle de ju inte ens vara en faktor i svensk politik.

Kan man månne verka för att denna fyraprocentspärr skall gälla över hela riket...? Om man inte uppnår fyra procent i alla valkretsar runt om i hela landet så är man rimligtvis ett lokalt särintresse som inte har i Sveriges riksdag eller regering att göra.
Ytterligare en variant kan ju vara att ha någon form av valsystem där det går att rösta även på ett andrahandsalternativ, samtidigt som man höjer småpartispärren. Skulle det parti man röstat på som förstahandsalternativ inte nå exempelvis 8 procent tillfaller rösterna andrahandsvalet. Fördelen med en sådan variant skulle vara att man som medborgare får större kontroll över valresultatet ifall man lägger sin röst på ett parti som inte når upp till spärren.

EDIT: Sen läste jag inlägget av @zoda och funderade på om principen ovan t ex skulle kunna tillämpas för regeringsbildning, medan man samtidigt sänkte spärren för att komma in i riksdagen. Det återstår att lösa hur man då skulle hantera bl.a. budgetfrågan och möjligheten att avsätta regeringen genom misstroendeomröstning så att man i slutändan ändå lyckas uppnå något som blir hyfsat stabilt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag håller med i stort, men där gjorde du det fritt fram för tex Tragikvärket att totalt strunta i alla andra än bilar och bilister på svenska vägnätet tex, för det är klart färre än en miljon hojägare i Sverige. Eller för den delen skoterförare, jägare, fiskare, mm. Det blir väl bara fotbolls- och hockeyhulliganer kvar?

Fritt fram...?

På de områden du nämner så är det ju redan "fritt fram" att strunta i minoriteters viljor, så det blir väl snarare en verklighetsanpassning av det svenska riksdagssystemet...?

Ett system där alla kommer in i riksdagen och då rimligtvis får ett mandat för varje 1/349 del av rösterna tror jag inte alls på, så mycket tid att lyssna på andras åsikter finns inte...
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det finns många partier jag inte någonsin röstat på så så jag gör min del! ;)

Men allvarligt, att artigt skriva till de partier som har "fel" och vädra, artigt, åsikter och argument kan möjligtvis göra att de som inte är fundamentalister utan mottagliga för argument ändrar deras, i vårt tycke, felaktiga lösning.

I mitt fall handlade det om Mc-parkering i Tokholma. Eftersom jag inte bor där kan jag inte låta bli att rösta där. Men jag skrev till dessa och lokala representanter och fick faktiskt svar. Inte av Hr Hell naturligtvis och inte av några av fundamentalisterna men det finns tydligen en möjlighet att påverka utan att låta bli att rösta.
Är vi tillräckligt många som ger vår, i vårt tycke, en mer nyanserade bild av nyttan med deras "miljöarbete" att t.ex.försvåra för oss på motorcykel är det kanske möjligt att de kan överrösta den fundamentalistiska delen. Och om andra

Nu är jag visserligen skeptisk. SMC försökte men lyckades inte stoppa det. SMC har försökt förklara att motorcyklar i bussfil är bra för alla, utom möjligtvis för mc-hatarna, ändå är det förbjudet. 30 år utan problem med motorcyklar i bussfil borde visa inte bara den vidsynte...

Nu är jag som motorcyklist i minoritet och här på SportHoj i minoritet på SportHoj så om vi tillåter att minoriteter ska bort så ligger jag risigt till...
Kolla vad som hände med rökförbudet. Jag kommer ihåg när det inte gick att undkomma rökare och det var uteslutet att använda kläder efter en utekväll. Nu är rökarna paria och får utstå hat. De värsta hatarna är rökarna som slutat och nu märker hur illa det luktar trots att det knappt märks nu.

De värsta som är emot SportHoj är inte bilister utan de som slutat köra SportHoj, blivit äldre, köpt hus och försäkrar en mer "trafiksäker" typ av motorcykel! Eller bara kör bana, för det är så farligt på landsvägen...
För de har egen erfarenhet hur dj...la illa de körde. Och förstår inte att man faktiskt inte måste köra så bara för att det är en SportHoj.
De förstår heller inte att de genom att spotta på SportHojar i slutändan spottar på alla motorcyklister i allmänhetens ögon.
För allmänheten i stort ser ingen skillnad på en drogpåverkad, körkortslös "motorcyklist" och en ansvarsfull motorcyklist som inte kör SportHoj...

Så när vi vill få bort minoriteter är vi ute på tunn is.


Handlar inte så mycket i min åsikt om att minoriteter ska "bort" utan det större problemet när "minoriteter tar beslut åt majoriteten".

Angående bensin/diesel-förbud som är så på tapeten nu så är min personliga åsikt att detta är den dummaste symbolpolitik vi skådat i modern tid. Tillika så är hjärntvätten om dess förträfflighet.
Vi ska alltså ladda våra elbilar med vindkraft, som är extremt förljuget i sin miljövänlighet, där vi skövlar skog och natur för att kasta upp dessa härken. Sen när det inte blåser (dessa verk producerar väl ca 5% av sin totala kapacitet i snitt) ska vi ladda våra elbilar med tysk brunkolsel. Vips så är det enda vi åstadkommit en rejäl effektförlust på vår fossila energikälla. Då har vi inte ens gått in på tillverkningsutsläppen för dessa bilar...
Jag kunde köpa en elbilssatsning om vi byggde ut kärnkraften men den är OCKSÅ hemsk och ska bort. Själv är jag en kärnkraftsförespråkare. Inte för att det är perfekt på något sätt, utan för det är det minst dåliga alternativet.

Parkeringsplatser/bussfiler i Stockholm är jag ganska okunnig om, men har läst om detta via SMC. Är ju bra att du deklarerade din åsikt. Tror att detta blir vanligare och vanligare nu när politiska beslut blir dummare och dummare. Bara att titta på Bensinupproret 2.0 som är en direkt reaktion på MP:s idiotiska politik. Gruppen har ju mer medlemmar än MP själva men avfärdas ändå som ett gäng upprörda cis-män av vår regering.
Vi hojåkare har kanske svårare att motivera vår bensintörst då vi till 95% nöjeskör. Men vår förbrukning är ju bara en droppe i havet.

Angående minoritet på Sporthoj.com beroende på hojtyp har stötts genom åren. Ofta har man väl hört gliringar om att icke sporthojjare ska bort. Vet inte om jag någonsin passat då jag aldrig ägt en kåphoj över 100 hk. :) Vart drar man gränsen? Jag hör kanske inte heller hemma här?

Övrigt sporthojsförakt har jag nog inte stött på i riktiga livet. Har sett vansinnesutbrott från bilister dock, men då har det varit befogat, ofta mot motarder. Tycker den vanliga reaktionen från folk är någon sorts blandning av avundsjuka/fascination av något för dessa "ouppnåeligt" mål då man inte kan/får/orkar skaffa hoj och kort. Oftast ursäktat med de dummaste argument.
Att vissa politiker vill få bort hojar är nog mest att de misslyckat att bötfälla oss (läs: casha in) vid fartkameror och liknande. "Dödsmaskinhetsen" tycker jag lagt sig på senare år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fyraprocentsspärren till riksdagen borde sänkas enligt mig. 1% av väljarna ger 1% av mandaten i riksdagen. Riksdagen är ju den enhet som påstås representera folket vilja. Lägre spärr ger mer demokrati sett till folkets reella vilja än att ett part kommer att sakna inflytande med 3,9% av rösterna.

Regeringsbildning är en annan femma hur den ska och tillåtas gå till.

Edit. Alternativt att man faktiskt tillämpar det lagar som redan finns. Om inte jag tillåts tvinga någon att betala en krona mer för en plastpåse än vad säljaren egentligen vill ha så ska ingen annan heller kunna göra det.

Jag håller med om 1%, det skulle stoppa taktikrösterna som gör att några partier får fler mandat än de egentligen har förtroende för hos folket.
Men till regeringen borde det vara en gräns på kanske 10% eller nåt sånt.

Och så kan hela riksdagen dras ner till 99 mandat.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
55 mandat i riksdagis verkar ju funka. Närvaroplikt vore ju snyggt också.

Politikernas inflytande bör ju minskas radikalt och därmed riksdagisplatserna. De ska inte öht sitta och svamla om plastskatter eller skatter på elslukande varor eller regler för hur föräldraledighet ska utformas eller vad ett museibesök ska kosta - samtidigt som vi betalar deras löner för detta.
Borde räcka med 10 pers som planerar för hur medborgarna ska beskyddas. Resten klarar vi av själva.

Att politikerna står för X idag innebär inte att vi skulle sakna X om det bantas bort från deras bord.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Handlar inte så mycket i min åsikt om att minoriteter ska "bort" utan det större problemet när "minoriteter tar beslut åt majoriteten".

Angående bensin/diesel-förbud som är så på tapeten nu så är min personliga åsikt att detta är den dummaste symbolpolitik vi skådat i modern tid. Tillika så är hjärntvätten om dess förträfflighet.
Vi ska alltså ladda våra elbilar med vindkraft, som är extremt förljuget i sin miljövänlighet, där vi skövlar skog och natur för att kasta upp dessa härken. Sen när det inte blåser (dessa verk producerar väl ca 5% av sin totala kapacitet i snitt) ska vi ladda våra elbilar med tysk brunkolsel. Vips så är det enda vi åstadkommit en rejäl effektförlust på vår fossila energikälla. Då har vi inte ens gått in på tillverkningsutsläppen för dessa bilar...
Jag kunde köpa en elbilssatsning om vi byggde ut kärnkraften men den är OCKSÅ hemsk och ska bort. Själv är jag en kärnkraftsförespråkare. Inte för att det är perfekt på något sätt, utan för det är det minst dåliga alternativet.

Parkeringsplatser/bussfiler i Stockholm är jag ganska okunnig om, men har läst om detta via SMC. Är ju bra att du deklarerade din åsikt. Tror att detta blir vanligare och vanligare nu när politiska beslut blir dummare och dummare. Bara att titta på Bensinupproret 2.0 som är en direkt reaktion på MP:s idiotiska politik. Gruppen har ju mer medlemmar än MP själva men avfärdas ändå som ett gäng upprörda cis-män av vår regering.
Vi hojåkare har kanske svårare att motivera vår bensintörst då vi till 95% nöjeskör. Men vår förbrukning är ju bara en droppe i havet.

Angående minoritet på Sporthoj.com beroende på hojtyp har stötts genom åren. Ofta har man väl hört gliringar om att icke sporthojjare ska bort. Vet inte om jag någonsin passat då jag aldrig ägt en kåphoj över 100 hk. :) Vart drar man gränsen? Jag hör kanske inte heller hemma här?

Övrigt sporthojsförakt har jag nog inte stött på i riktiga livet. Har sett vansinnesutbrott från bilister dock, men då har det varit befogat, ofta mot motarder. Tycker den vanliga reaktionen från folk är någon sorts blandning av avundsjuka/fascination av något för dessa "ouppnåeligt" mål då man inte kan/får/orkar skaffa hoj och kort. Oftast ursäktat med de dummaste argument.
Att vissa politiker vill få bort hojar är nog mest att de misslyckat att bötfälla oss (läs: casha in) vid fartkameror och liknande. "Dödsmaskinhetsen" tycker jag lagt sig på senare år.
Jag tolkade inte heller det som att du vill ha bort minoriteter. Och om du kör en motorcykel som du gillar så kör du "rätt" motorcykel. :tummenupp

Detta att sortera in olika typer av motorcyklar gillar inte jag. Ännu värre är när det bara är "rätt" motorcykeltyp som får vara med.

Men är det några andra typer än SportHojar i denna video? Är de utan kåpa inte SportHojar? Skulle någon av dessa klassas som SportHojar idag? Har det någon betydelse om det nu är en Brattskramlerbobber man kör?

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
55 mandat i riksdagis verkar ju funka. Närvaroplikt vore ju snyggt också.

Politikernas inflytande bör ju minskas radikalt och därmed riksdagisplatserna. De ska inte öht sitta och svamla om plastskatter eller skatter på elslukande varor eller regler för hur föräldraledighet ska utformas eller vad ett museibesök ska kosta - samtidigt som vi betalar deras löner för detta.
Borde räcka med 10 pers som planerar för hur medborgarna ska beskyddas. Resten klarar vi av själva.

Att politikerna står för X idag innebär inte att vi skulle sakna X om det bantas bort från deras bord.
Det är inte bara politiker i riksdag och regering som är och pillar med saker dom inte har med att göra: https://sverigesradio.se/artikel/smor-istallet-for-margarin-i-varbergs-skolor Jäklar vad han är ute och svamlar, för att några föräldrar har fått för sig att margarin är farligt :huvet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det inte lika bra att införa E85 istället för E10, så att man blir av med majoriteten av "miljöbuset"? Eller hoppas den rödgröna sörjan att vi ska svälja E10 och inte rösta bort dem nästa år? Är man rädd för att skrotarna blir överhopade med bilar som inte längre kan köras? Ska man börja spekulera i alkylatbensin och göra sig en hacka?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Googla "reduktionsplikt", den rödgröna röran är långt ifrån färdiga vid E10...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag betalar gladeligen 39 öre extra per liter för att få noll procent alkohol i min bensin. Hade t.o.m. tänkt börja planera för drift med enbart alkylat.
Jag tänkte gå åt andra hållet, börja göra egen etanol till fordonen, med omfattande avsmakning, eller jag menar, kvalitetskontroller :hihi Det är väl ingen som skulle våga neka en sån ansökan idag? "Nähä, så du hindrar mig alltså från att vara miljövänlig?!" :D
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det börjar med flygplan?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man förstår att det nästan går i brallan på smilfinken Bolund när han får äran att berätta om deras senaste påhitt...Men återigen - vilka människor är det som drabbas hårdast av ytterligare avgifter på transporter...? Är det månne den moderna glesbygdsmänniskan som tvingas mellanlanda på Arlanda för att kunna utföra sitt arbete, i Hufvudstaden eller i övriga världen...? Är det månne folket som bor UTANFÖR Hufvudstaden som tvingas förlita sig till godstransporter som passerar Arlanda...?

Alltså ytterligare ett förslag från MP som innebär ökade kostnader för alla som inte bor i stora städer.

Arton månader kvar, sen är det tamejfan upp till svenskarna att göra sig av med dessa dårar...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top