Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hur många anledningar vill du ha...? Hans inställning mot människor som bor på landsbygden...? Hans inställning mot motorsport och motoriserade fritidsaktiviteter...? Hans inställning till människor som behöver bilen för att de inte har någon kollektivtrafik...? Eller bara hans dumdryga ”innanför tullarna” attityd...?

Det verkliga problemet...? Såg du TV-debatten häromveckan där han verkligen framstod som den idiot han är...?

Läs längre bak i denna tråd eller i tråden om ”Sverige idag”.
 
Problemet med honom är samma problem som med alla andra politiker.
Hans inställning till människor som inte håller med i det han tycker och tänker. Han vill inte låta dom vara ifred.
 
Det verkliga problemet...? Såg du TV-debatten häromveckan där han verkligen framstod som den idiot han är...?

Läs längre bak i denna tråd eller i tråden om ”Sverige idag”.

Nej, jag såg inte den debatten. Brukar hoppa över de politiska debatterna då jag känner att det inte tillför så mkt glädje i livet.
 
James Conca skräder inte orden i Forbes när han totalsågar Sveriges energipolitik, indirekt ledd av Miljöpartiet.


No one has ever died because of Swedish nuclear power. Until recently, nuclear power provided about 40% of that country’s electricity, similar to hydro. Fossil fuels only generated about 1% of Sweden’s electricity.

But that’s about to change for the worse.

As Sama Bilbao y Léon and John Lindberg at World Nuclear Association write, “[Starting in 1980] Sweden had proved to the world that it was possible to free itself from fossil fuels for electricity production in less than a decade. One of the world's cheapest and cleanest electricity systems was delivered, at the same time as Swedish life improved without sacrificing the environment.”

For almost ten years, Sweden has been a net exporter of low-carbon electricity to other parts of Europe. Sweden is farther along in its commercial nuclear waste disposal program than most countries and is building two deep geologic nuclear waste repositories at Forsmark.

So, with their nuclear reactors only about half-way through their life-spans, and the whole program running really well, who in Sweden would want to completely shut them down?

Um…members of the Swedish coalition-government, led by Sweden’s Green Party, people who get a Pavlovian gag reflex just thinking of nuclear. They want to prematurely close their entire nuclear fleet, and replace the 2 trillion kWhs with renewables and natural gas.

Their almost complete lack of the technical, environmental and operational knowledge of each of these energy sources might be understandable if it weren’t Sweden. This country has an extremely good grasp of all these issues, so it must be willful ignorance, for which we should be less forgiving.
 
En sak som ofta lyfts fram i energidebatten, särskilt av miljöpartister, är att vi skulle kunna lösa Sveriges energiproblem med att förbättra överföringskapaciteten från norr till söder.

Vad som sällan framkommer i den diskussionen är att det just nu görs stora investeringar i omställning till grön stålproduktion i just Norrland, vilket är extremt elkrävande. Bara elbehovet för två av projekten (LKAB och H2 Green Steel) motsvarar hälften av hela Sveriges nuvarande elbehov. Frågan är hur mycket el som kommer finna kvar att överföra till södra Sverige.

Därutöver glöms det ofta bort att det inte räcker att bygga elledningar från norr till söder. Systemet måste också vara stabilt på så sätt att om någon förbindelse fallerar vid något tillfälle, måste det finnas tillräcklig effekt snabbt tillgänglig även i söder att växla om till för att inte frekvensen i systemet skall sjunka, vilket kan leda till instabilitet och att stora delar av elsystemet kan haverera, i värsta fall under lång tid.
 
Du har upprepat det mantrat några gånger om vid det här laget, men precis som med Donald Trump och vissa klimataktivisters åsikter så blir inte sanningshalten högre bara för att man upprepar sig...

Elektrifieringen av fordonsflottan är inte något som har hittats på av biltillverkarna själva och inte heller något som har efterfrågats av kunderna. Jag vet att du är elbilsentusiast, men elektrifieringen av fordonsflottan startade faktiskt inte för att någon BMW eller Mercedesägare provkörde en Tesla och tyckte att den var helt fantastisk.

Elektrifieringen av fordonsflottan har startat helt och hållet på politisk väg, genom att ekonomiskt straffa ägande och brukande av bensin- och dieselbilar samtidigt som ägande och brukande av elbilar premieras.

Sedan har tillverkare och kunder naturligtvis hakat på. Men detta startade inte med eller på grund av teknisk utveckling. Detta startade på grund av ren och skär miljöpolitik och MP och deras systerpartier i andra europeiska länder är definitivt en del av detta.
Jag tror att bilindustrin har ett litet incitament att driva på ett utbyte av drivmedel också, dom vill sälja fler bilar. Dom vill ju inte att vi ska fortsätta använda lite äldre, snåla och billiga bilar, dom vill att vi ska konsumera. För några år sedan skulle vi ju ha etanolbilar, sen skulle alla köpa diesel och nu ska alla byta till elbil, och där går dom ju hand i hand med miljörörelsen, vi ska konsumera oss ut ur krisen. Ja, så länge vi inte köper tops eller bär hem sakerna i dom förbjudna majsstärkelsekassarna som faktiskt inte är miljöskadliga förstås.
 
Jag tror att bilindustrin har ett litet incitament att driva på ett utbyte av drivmedel också, dom vill sälja fler bilar. Dom vill ju inte att vi ska fortsätta använda lite äldre, snåla och billiga bilar, dom vill att vi ska konsumera. För några år sedan skulle vi ju ha etanolbilar, sen skulle alla köpa diesel och nu ska alla byta till elbil, och där går dom ju hand i hand med miljörörelsen, vi ska konsumera oss ut ur krisen. Ja, så länge vi inte köper tops eller bär hem sakerna i dom förbjudna majsstärkelsekassarna som faktiskt inte är miljöskadliga förstås.

Fordonsindustrin har många miljarder av forskningspengar att spara på övergång till elbilar så det är knappast förvånande om dom gillar elbilar.
 
En sak som ofta lyfts fram i energidebatten, särskilt av miljöpartister, är att vi skulle kunna lösa Sveriges energiproblem med att förbättra överföringskapaciteten från norr till söder.

Vad som sällan framkommer i den diskussionen är att det just nu görs stora investeringar i omställning till grön stålproduktion i just Norrland, vilket är extremt elkrävande. Bara elbehovet för två av projekten (LKAB och H2 Green Steel) motsvarar hälften av hela Sveriges nuvarande elbehov. Frågan är hur mycket el som kommer finna kvar att överföra till södra Sverige.

Därutöver glöms det ofta bort att det inte räcker att bygga elledningar från norr till söder. Systemet måste också vara stabilt på så sätt att om någon förbindelse fallerar vid något tillfälle, måste det finnas tillräcklig effekt snabbt tillgänglig även i söder att växla om till för att inte frekvensen i systemet skall sjunka, vilket kan leda till instabilitet och att stora delar av elsystemet kan haverera, i värsta fall under lång tid.
Lägg till Northvolt och Hybrit... Och där är Facebook och liknande strömförbrukare lättviktare i prioriteringsordningen.
 
James Conca skräder inte orden i Forbes när han totalsågar Sveriges energipolitik, indirekt ledd av Miljöpartiet.

Problemet är, som jag ser det, att (s) har gått från att vara ett ansvarstagande parti till att prioritera regeringsmakten till varje pris. Att småpartierna är kortsiktiga och populistiska är förväntat och borde inte vara ett stort problem så länge de partier som kan vara statsbärande faktiskt är det. När dom slutar vara det öppnar dom för allt möjlig skit och det är det vi ser växa fram nu (och har sett ett antal år)
 
Problemet är, som jag ser det, att (s) har gått från att vara ett ansvarstagande parti till att prioritera regeringsmakten till varje pris. Att småpartierna är kortsiktiga och populistiska är förväntat och borde inte vara ett stort problem så länge de partier som kan vara statsbärande faktiskt är det. När dom slutar vara det öppnar dom för allt möjlig skit och det är det vi ser växa fram nu (och har sett ett antal år)
S slutade ta saken på allvar när väljarna svek. S har ALLTID eftersträvat makten och sett den som en rättighet och självklarhet. Det är därför de grävt den här gropen åt sig själva.
 
Man bygger en ny hamn i Nynäshamn bl.a. för att slippa all trafik i skärgården, förmodligen också en våt dröm att komma åt marken i frihamnen och bygga bostäder där, då allting som andas industri är fult. Men att ta sig till och från den nya hamnen det är big no no.


  • Snart avgörs om det största motorvägsprojektet i södra Stockholm på många år, Tvärförbindelse Södertörn, ska bli av.
  • En förutsättning är att staten går in med minst fem miljarder i bygget som innebär motorväg och tunnlar mellan Nynäsvägen och E4/E20 till Vårby.
  • Onödigt och skadligt för miljön, hävdar bland andra Miljöpartiet. "Tvärtom, Tvärförbindelsen måste bli av" säger Daniel Dronjak (M), kommunalråd i Huddinge.

  • Miljöpartiet i Region Stockholm och i sju Södertörnskommuner går i ett remissvar till hård attack mot planerna på Tvärförbindelse Södertörn.
  • Motorväg och tunnlar är tänkt att knyta samman Nynäsvägen med E4/E20, ett projekt som beräknas kosta mellan 10 och 15 miljarder kronor – men MP befarar att trafikvolymerna ökar.
  • "Tvärtemot alla miljömål så riskerar det här att öka biltrafiken, inte minska den", säger oppositionsrådet i Huddinge, Anders Lönroth (MP).
 
Man bygger en ny hamn i Nynäshamn bl.a. för att slippa all trafik i skärgården, förmodligen också en våt dröm att komma åt marken i frihamnen och bygga bostäder där, då allting som andas industri är fult. Men att ta sig till och från den nya hamnen det är big no no.
Japp, det är redan igång: https://vaxer.stockholm/omraden/norra-djurgardsstaden/vartahamnen/

Och det kommer att bli tullar på dom nya vägarna också:
 
Nä, alla ska bo med paketcykelavstånd till sin arbetsplats.
ABC-staden uppfanns ju redan på 50-talet, med Vällingby som försökskanin. Men dels glömde dom fritid i konceptet, och det är ju ett härligt kommunisttänk, där stadsarkitekten styr både var och hur du bor, och vad du ska jobba med. Lite som i Sovjet, där man har olika städer som gör olika saker :gråta
 
Finns överallt.


Paris leder revolutionen – blir första 15-minutersstaden​

15-minutersstaden var redan en trend på frammarsch i flera av världens storstäder. Med coronapandemin har den nu ordentligt rotat sig som en möjlighet att komma till rätta med mycket av städernas trafikproblem.
 
Finns överallt.


Paris leder revolutionen – blir första 15-minutersstaden​

15-minutersstaden var redan en trend på frammarsch i flera av världens storstäder. Med coronapandemin har den nu ordentligt rotat sig som en möjlighet att komma till rätta med mycket av städernas trafikproblem.
1614678514764.png
 
Jag är förbluffad - den lokala sosseblaskan går till angrepp mot den rödgröna regeringens senfärdighet vad gäller gruvindustrin.

Jag vill minnas att någon potentat hos MP faktiskt har deklarerat att detta är en del av deras strategi, alltså att förhala alla tillstånd för nya gruvor så mycket det bara går.

Positivt att lokala gråsossar börjar knorra.

ec8ff55eb29f0890c6db7254ac9734e2.jpg
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top