På initiativ av Stockholms sedan tidigare omstridde trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har det politiska styret i Stockholms stad beslutat att inga fossildrivna fordon ska tillåtas köra på stadens gator från och med år 2030. I ett samarbete med näringslivet ska till en okänd summa för skattebetalarna 35 000 laddstolpar sättas upp vid stadens samtliga gatuparkeringar.
Miljöpartiets starke man i Stadshuset, trafikborgarrådet Daniel Helldén är mannen bakom bland annat den kritiserade ”feministiska snöröjning” som införts i Stockholm. Han har sedan tidigare också drivit igenom förbud för äldre fossildrivna fordon på ett antal större gator i huvudstaden och nu ska bensin- och dieselbilar bort helt och hållet. Det rapporterar bland annat lokaltidningen
Mitti.
LÄS ÄVEN: Äldre bilar får inte längre framföras: ”Behöver man köra på Hornsgatan köper man en ny bil”
Sälj bilen eller flytta
År 2030 får de stockholmare som vill behålla sin traditionella bil flytta någon annanstans och utsocknes med fossildrivna fordon kommer att stoppas vid tullarna. Då ska målet om halverade klimatutsläpp i staden vara uppnått. Totalförbudet för annat än elbilar ingår som en del i projektet och gäller såväl person- som transportfordon..
Beslutet offentliggjordes för den breda allmänheten på torsdagen av Daniel Helldén och representanter för fordonstillverkarna Scania och Volkswagen samt elnätsaktören Ellevio.
LÄS ÄVEN: Miljöpartiets chockhöjning av trängselskatten slår hårt mot åkerinäringen
Förstärkt elnät och 35 000 laddstolpar
En orosfaktor i sammanhanget är att elnätet i Stockholm inte klarar av en sådan ökad belastning som en fullständig övergång till eldrift av fordonsflottan innebär och därför måste förstärkas. Idag finns också bara ett par tusen laddstolpar i staden, en siffra behöver ökas till 35 000 innan fossilförbudet träder i kraft.
LÄS ÄVEN: Bensinbilar tillverkade innan 2009 och diesel på väg att förbjudas i Stockholm
Det framgick inte vid presentationen vad projektet kommer att kosta eller hur Elllevio ska finansiera den omfattande utbyggnaden av elnät och laddställen – genom höjda avgifter för stadens elkunder eller skattepengar från stockholmarna.
Fordonstillverkarnas uppdrag blir att snabba på omställningen i sin tillverkning från fossildrivna person- och transportfordon till eldrivna dito.
– I vårt nya nätverk knyter vi ihop alla parter för att hitta smarta lösningar, förklarade en nöjd Helldén när samarbetsbeslutet och det definitiva slutdatumet för traditionella bilar i innerstaden presenterades på torsdagen