Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Redan nu börjar regeringen kompensera för skattebortfall från bränsle, och för att det snart inte finns så mycket el att sälja när det är mörkt och vindstilla: https://www.dn.se/ekonomi/tung-kritik-mot-ygemans-elforslag-svenskar-riskerar-hojda-elnatsavgifter/

Anders Ygeman driver igenom en proposition där elnätjättarna Eon, Vattenfall och Ellevio kan höja elpriserna med 28 miljarder kronor. Trots att han lovat sänkta elpriser.
Energimarknadsinspektionen, Konsumentverket och Svenskt Näringsliv sågar förslaget.
– Det leder enbart till ökade vinster och högre elpriser, det blir inga reella krav på ökade investeringar i elnäten, säger Stefan Yard, professor emeritus vid Lunds universitet.
Ska vi tro att han börjar som rådgivare på Vattenfall i höst?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här hade gått mig helt förbi: https://www.dn.se/motor/nytt-satt-att-mata-bilars-verkliga-forbrukning/

Kort sagt, dom har kommit på att WLTP inte alltid stämmer, och att biltillverkarna har utvecklat mjukvara för att få snygga resultat i testcykeln, inget nytt där. Men, istället ska dom logga hur bilarna verkligen körs, och hur mycket soppa dom drar i verkligheten, och läsa ut det vid service och besiktning! Det ska gälla from alla bilar som säljs i år, och börja samlas in nästa år.
1: Det som visas idag är ju ofta lite glädjesiffror, det lär INTE bli bättre i framtiden.
2: Det kommer inte bara att loggas för att kunna styra teoretiska utsläppsgränser från tillverkarna, nästa steg är ju att styra fordonsskatten på hur mycket man faktiskt har släppt ut.

Det börjar bli dags att köpa en ny bil, som man kan ha tills dom blir förbjudna på riktigt :huvet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det börjar bli dags att köpa en ny bil, som man kan ha tills dom blir förbjudna på riktigt :huvet
Köp en av mina Firebird's bara för att RIKTIGT JÄMRA ALLVARLIGT statuera exempel "Våga Vägra Ny Elbil". Baksätena passar kottar upp till ca 12 år, sen blir det för smått. Picknickkorg i skuffen är allt som ryms. 1 liter milen i stadiga 80 km/h verkar vara den optimala farten för lägst förbrukning.
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Kommer bli jobbigt med riktiga mätningar när gubbklubben samlas för sin årliga penismätartävling om vems bil som drar minst.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ytterligare ett exempel på MP's mantra - symbolhandling är viktigare än verklig skillnad - går att läsa i min morgontidning.

Man har tydligen tillsatt en statlig utredning som undersökt möjligheten att införa pant på gamla mobiler och annan småelektronik. Syftet med detta skulle vara att öka insamling, återanvändning och återvinning av alla gamla mobiler som ligger och skräpar i folks byrålådor.

Utredaren presenterade sitt arbete under en presskonferens igår. Utredaren har kommit till slutsatsen att ett sådant system blir näst intill verkanslöst och dessutom otroligt komplicerat. Utredaren förordar därför andra lösningar än ett pantsystem.

Per Bodlunds respons, redan på samma presskonferens: -Vi ska införa ett pantsystem...! Det är det spåret vi kör efter...!

Vad finns det för jävla anledning att lägga pengar på en statlig utredning när det ändå är miljöfanatikerns egna känslor som får styra...???

Nu är det mindre än arton månader kvar...
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ytterligare ett exempel på MP's mantra - symbolhandling är viktigare än verklig skillnad - går att läsa i min morgontidning.

Vad finns det för jävla anledning att lägga pengar på en statlig utredning när det ändå är miljöfanatikerns egna känslor som får styra...???

Nu är det mindre än arton månader kvar...

1617101894810.png
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag läste att man som bilägare kan stänga av denna mätning med hänvisning till GDPR, tyvärr lär väl många missa detta så att dom får in tillräckligt med data för sin statistik ändå.
Det är ju också bara en tidsfråga innan dom kommer fram till att vad bilen gör inte faller under GDPR, eftersom det inte är en personuppgift, i så fall skulle dom ju inte få läsa mätarställningen eller felkoder på besiktningen idag. Däremot så kommer det ju bli en annan fråga när dom börjar straffabeskatta ägarna beroende på hur mycket soppa dom bilarna drar. Extra roligt blir det ju när det ska baseras på vad tillverkarna har lurat i myndigheterna att 2,5ton SUV ska dra i snömodd, med skidbox på taket :rofl
Köp en av mina Firebird's bara för att RIKTIGT JÄMRA ALLVARLIGT statuera exempel "Våga Vägra Ny Elbil". Baksätena passar kottar upp till ca 12 år, sen blir det för smått. Picknickkorg i skuffen är allt som ryms. 1 liter milen i stadiga 80 km/h verkar vara den optimala farten för lägst förbrukning.
Lillknodden har ju 10 år till på sig då innan han har vuxit ur den, det var väl det där med picknickkorg i skuffen bara som var en viss begränsning, och barnstol...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På initiativ av Stockholms sedan tidigare omstridde trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har det politiska styret i Stockholms stad beslutat att inga fossildrivna fordon ska tillåtas köra på stadens gator från och med år 2030. I ett samarbete med näringslivet ska till en okänd summa för skattebetalarna 35 000 laddstolpar sättas upp vid stadens samtliga gatuparkeringar.

Miljöpartiets starke man i Stadshuset, trafikborgarrådet Daniel Helldén är mannen bakom bland annat den kritiserade ”feministiska snöröjning” som införts i Stockholm. Han har sedan tidigare också drivit igenom förbud för äldre fossildrivna fordon på ett antal större gator i huvudstaden och nu ska bensin- och dieselbilar bort helt och hållet. Det rapporterar bland annat lokaltidningen Mitti.


LÄS ÄVEN: Äldre bilar får inte längre framföras: ”Behöver man köra på Hornsgatan köper man en ny bil”

Sälj bilen eller flytta

År 2030 får de stockholmare som vill behålla sin traditionella bil flytta någon annanstans och utsocknes med fossildrivna fordon kommer att stoppas vid tullarna. Då ska målet om halverade klimatutsläpp i staden vara uppnått. Totalförbudet för annat än elbilar ingår som en del i projektet och gäller såväl person- som transportfordon..

Beslutet offentliggjordes för den breda allmänheten på torsdagen av Daniel Helldén och representanter för fordonstillverkarna Scania och Volkswagen samt elnätsaktören Ellevio.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiets chockhöjning av trängselskatten slår hårt mot åkerinäringen

Förstärkt elnät och 35 000 laddstolpar

En orosfaktor i sammanhanget är att elnätet i Stockholm inte klarar av en sådan ökad belastning som en fullständig övergång till eldrift av fordonsflottan innebär och därför måste förstärkas. Idag finns också bara ett par tusen laddstolpar i staden, en siffra behöver ökas till 35 000 innan fossilförbudet träder i kraft.

LÄS ÄVEN: Bensinbilar tillverkade innan 2009 och diesel på väg att förbjudas i Stockholm

Det framgick inte vid presentationen vad projektet kommer att kosta eller hur Elllevio ska finansiera den omfattande utbyggnaden av elnät och laddställen – genom höjda avgifter för stadens elkunder eller skattepengar från stockholmarna.

Fordonstillverkarnas uppdrag blir att snabba på omställningen i sin tillverkning från fossildrivna person- och transportfordon till eldrivna dito.

–  I vårt nya nätverk knyter vi ihop alla parter för att hitta smarta lösningar, förklarade en nöjd Helldén när samarbetsbeslutet och det definitiva slutdatumet för traditionella bilar i innerstaden presenterades på torsdagen
 

Raderad medlem 51742

Guest
På initiativ av Stockholms sedan tidigare omstridde trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har det politiska styret i Stockholms stad beslutat att inga fossildrivna fordon ska tillåtas köra på stadens gator från och med år 2030. I ett samarbete med näringslivet ska till en okänd summa för skattebetalarna 35 000 laddstolpar sättas upp vid stadens samtliga gatuparkeringar.

Miljöpartiets starke man i Stadshuset, trafikborgarrådet Daniel Helldén är mannen bakom bland annat den kritiserade ”feministiska snöröjning” som införts i Stockholm. Han har sedan tidigare också drivit igenom förbud för äldre fossildrivna fordon på ett antal större gator i huvudstaden och nu ska bensin- och dieselbilar bort helt och hållet. Det rapporterar bland annat lokaltidningen Mitti.


LÄS ÄVEN: Äldre bilar får inte längre framföras: ”Behöver man köra på Hornsgatan köper man en ny bil”

Sälj bilen eller flytta

År 2030 får de stockholmare som vill behålla sin traditionella bil flytta någon annanstans och utsocknes med fossildrivna fordon kommer att stoppas vid tullarna. Då ska målet om halverade klimatutsläpp i staden vara uppnått. Totalförbudet för annat än elbilar ingår som en del i projektet och gäller såväl person- som transportfordon..

Beslutet offentliggjordes för den breda allmänheten på torsdagen av Daniel Helldén och representanter för fordonstillverkarna Scania och Volkswagen samt elnätsaktören Ellevio.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiets chockhöjning av trängselskatten slår hårt mot åkerinäringen

Förstärkt elnät och 35 000 laddstolpar

En orosfaktor i sammanhanget är att elnätet i Stockholm inte klarar av en sådan ökad belastning som en fullständig övergång till eldrift av fordonsflottan innebär och därför måste förstärkas. Idag finns också bara ett par tusen laddstolpar i staden, en siffra behöver ökas till 35 000 innan fossilförbudet träder i kraft.

LÄS ÄVEN: Bensinbilar tillverkade innan 2009 och diesel på väg att förbjudas i Stockholm

Det framgick inte vid presentationen vad projektet kommer att kosta eller hur Elllevio ska finansiera den omfattande utbyggnaden av elnät och laddställen – genom höjda avgifter för stadens elkunder eller skattepengar från stockholmarna.

Fordonstillverkarnas uppdrag blir att snabba på omställningen i sin tillverkning från fossildrivna person- och transportfordon till eldrivna dito.

–  I vårt nya nätverk knyter vi ihop alla parter för att hitta smarta lösningar, förklarade en nöjd Helldén när samarbetsbeslutet och det definitiva slutdatumet för traditionella bilar i innerstaden presenterades på torsdagen
Hmm, är det någon som tryckt på publicera-knappen ett par dagar för tidigt?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I över 70 år har bilen varit central i stadsplanering och i detaljplaner för nya byggnader och stadsdelar. Exempelvis har kommunerna och ansvariga byggföretag varje gång det byggs nytt ett ansvar säkerställa att det finns tillräckligt med parkeringar, transportlösningar och så vidare.

Bilen har alltså haft en central roll.

Enligt ett nytt lagförslag som lämnats in till regeringen så tappar bilen, i den bemärkelsen, sin särställning när man planerar för nya bostadsområden. Istället ska nya bostadsområden planeras så att behovet av biltransporter hålls nere.

I förslaget står det: "Vidare ingår att utreda om kommunen i högre utsträckning än i dag bör kunna avstå från att kräva att en obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas så att det på tomten eller i närheten av den finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon."

Rörelsefriheten ska istället säkerställas bil- och cykelpooler, med gång- och cykelvägar och bättre utbyggd kollektivtrafik och andra typer av mobilitetstjänster.

– Det behöver inte vara den egenägda bilen som ska dominera utan samtliga transportslag ska planeras likvärdigt av kommun. Nu kan man planera för färre p-platser till förmån för krav på mobilitetsåtgärder och mobilitetstjänster. Det nya förslaget ger kommuner större möjligheter för planering av hållbara transporter, säger den särsklida utredaren Johan Edstav till Dagens Industri.

Spännande
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ytterligare ett exempel på MP's mantra - symbolhandling är viktigare än verklig skillnad - går att läsa i min morgontidning.

Man har tydligen tillsatt en statlig utredning som undersökt möjligheten att införa pant på gamla mobiler och annan småelektronik. Syftet med detta skulle vara att öka insamling, återanvändning och återvinning av alla gamla mobiler som ligger och skräpar i folks byrålådor.

Utredaren presenterade sitt arbete under en presskonferens igår. Utredaren har kommit till slutsatsen att ett sådant system blir näst intill verkanslöst och dessutom otroligt komplicerat. Utredaren förordar därför andra lösningar än ett pantsystem.

Per Bodlunds respons, redan på samma presskonferens: -Vi ska införa ett pantsystem...! Det är det spåret vi kör efter...!

Vad finns det för jävla anledning att lägga pengar på en statlig utredning när det ändå är miljöfanatikerns egna känslor som får styra...???

Nu är det mindre än arton månader kvar...

Jag undrar hur mupparna kom fram till att det hjälper miljön. Eller hur dom kommer fram till att en telefon sparad i en byrålåda skulle vara ett miljöskadlig?

Nu när jag precis tog fram cykeln åt dottern så grävde jag även fram just en sån där telefon som låg sparad i en låda och gav henne så att vi skulle kunna ringa hem henne.

Om telefonen hade varit inlämnad för pant hade vi istället fått köpa en ny telefon som hon snart har satt sönder eller slarvat bort.

Och det skulle alltså vara bättre för miljön?

Eller om min egen telefon går sönder gäller ju samma sak, jag rusar iväg och köper billigaste jag hittar för att ha en tillfällig lösning.

Det positiva är väl att mp allt mer visar vilka stollar dom är.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som cyklist i Stockholm så kan jag ju säga att det bara är i Helldéns huvud det är en bra cykelstad, kanske för att han inte cyklar själv. En (1) procent av Stockholms cykelvägar når upp till godkänd standard. Och dom ombyggnader som görs är för att det ska bli bättre för bilister, ofta på cyklisters bekostnad.

Jag skulle gärna se hur dom har räknat ihop investeringen för 35 000 laddstolpar, det är ju inte bara stolparna som kostar, det ska grävas upp vägar/trottoarer, dras kabel och sedan återställas, och det är ju ganska mycket jobb att få till både dränering och stödlager. Huddinge kommun grävde ner fiber precis där asfalten slutar bredvid cykelbanan, vilket förstörde dräneringen, så nu är cykelbanan konstant översvämmad här och var istället :huvet

Bilpooler låter ju fantastiskt bra, men det bygger ju också på att alla accepterar att man helt enkelt får ta ledigt tex en förmiddag för att göra ärenden, eller att ÅVC har öppet till midnatt, så att det går att boka en bil för att köra dit. Eller så får man helt enkelt planera in sånt några månader i förväg. För alla kommer ju att ha behov av bilen ungefär samma tider som alla andra, och det kommer inte att funka. Dessutom kommer ju biltillverkarna vilja få in ungefär samma intäkter, så det kommer ju troligen bli ungefär samma kostnad som att äga en bil, men otroligt mycket sämre tillgänglighet. Lite som mobilabonnemang, nu ingår allt, men jag har fortfarande samma månadskostnad som när samtalen kostade 6kr/min och SMS 2kr styck :huvet

INGET av miljödebatten handlar ju om att konsumera mindre, vi ska bara ersätta det vi har och köpa något annat, det har blivit ett kommersiellt jippo, av det också, istället för en nyttig återhållsamhet.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top