Jag tycker nog att somliga här får tagga ner språket ett klick nu. Att tycka miljöpartister är dumma i huvudet är en sak men att kalla dem för en terrororganisation eller svin är på tok för lågt anser jag.
Vi har en snubbe som invaderat ett land under förevändningen att de är knarkande nazister och vi har ett val i USA där det har skjutits på kandidater TVÅ gånger i närtid. Retorik avhumaniserar ifall den används fel.
Jag har full förståelse för att det kan kännas skönt att få elda upp sig lite men jag tycker en viktig gräns har passerats.
Tja...
Om vi begränsade oss till den svenska politiken så upprörs jag över att ingen politiker någonsin ställs till svars för sina misstag och rent ut sagt lögner.
Vi är så fruktansvärt snabba att släta över, glömma bort och gå vidare.
Försök, snälla alla, försök minnas något utav valkampanjerna 2022 - det är bara 2 år sedan.
Minns hur den "havsbaserade vindkraften" var lösningen på effektbrist. Den havsbaserade vindkraften var så fruktansvärt bra efter som det inte bara gick mycket snabbare att bygga den, utan även för att tillståndshanteringen var så mycket enklare och gick snabbt att handlägga.
Politiker från alla läger och färger var rörande överens: eventuell effektbrist hade man under kontroll och havsbaserad vindkraft låg bara några månader bort.
Joråsåatte...
Någon som orkar minnas?
Och, är det någon som minns 80-talets Studio Korrekt?
sv.m.wikipedia.org
Jag skulle kunna betala TV-licens för ett medieprogram som verkligen konfronterade våra politiker med deras huvudlösa utsagor och vansinniga beslut.
"Hur tänkte du egentligen?"
Men, något sådant kommer inte att hända.
...och därmed underblåses politikerföraktet, föraktet blir till hat och hatet kommer en vacker dag att övergå i handling.
Så vind, skörda storm.
Svårare än så är det egentligen inte.
Lägg felbesluten på rad, fucka upp ett land, vägra ta ansvar - och någon kommer att korrigera dig.
Påtagligt oparlamentariskt, förvisso - men jag ser varför det kommer att bli som det blir.