Bearing
Gudomlig sporthojare
Jag är inte främmande för att klimatkänsligheten är låg. Finns ju tex en ganska väletablerad amerikansk forskare vid namn Richard Lindzen som har fått fram 0,7 grader. Han säger även att helt utan CO2 skulle jorden bara bli 2,5 grader kallare. Men det finns så många bud. Det vanligaste är väl att dubblering ska ge 3 grader varmare.Nej inte riktigt väl. Var är de 5,5 W/m2, är de på en viss nivå i himlen som ett lager? Inte per m2 jordklotsyta? Table 3 tex? Moln har väl en negativ feedback?
0,7 W/m2 är ifrån Schack. Just den artikeln de analyserar. De har inte kommit fram till det själva. Verkar också vara absorptionen, inte differensen - radiative forcing? Tanken med växthuseffekten är väl att ffa utstrålningen minskar och studsar tillbaka.
Det spännande tyckte jag var detta:
"The absorption reaches values close to 100 % for a realistic CO2 content of 0.03 %, it is concluded1 that any further increase of (anthropogenic)CO2 cannot lead to an appreciably stronger absorption of radiation, and consequently cannot affect the earth’s climate."
Intresserar detta kanske?
Infrared Atmospheric Emission
Emission of a flat layer, consisting of a gas with a weakly varied temperature in the perpendicular direction to the layer, is reduced to the case of the layer with a constant temperature. The average optical thickness of the Earth’s atmosphere in an infrared...link.springer.com
View attachment 461284(PDF) Atmospheric carbon dioxide and climate
PDF | Atmospheric radiative fluxes are evaluated for the line-by-line model of spectral lines in considering the atmosphere as a weakly nonuniform plane... | Find, read and cite all the research you need on ResearchGatewww.researchgate.net
SAGE Journals: Your gateway to world-class research journals
Subscription and open access journals from SAGE Publishing, the world's leading independent academic publisher.journals.sagepub.com
The application of machine learning for evaluating anthropogenic versus natural climate change
Time-series profiles derived from temperature proxies such as tree rings can provide information about past climate. Signal analysis was undertaken of…www.sciencedirect.com
Edit. Tycker mig minnas att siffrorna på forcing som använts allt som oftast varit strax under 4 W/m2.
Den här är ju intressant också, publicerad i Nature Geoscience.
(PDF) Energy budget constraints on climate response
PDF | On Jun 1, 2013, Alexander Otto and others published Energy budget constraints on climate response | Find, read and cite all the research you need on ResearchGatewww.researchgate.net
Det jag ville diskutera var rapporten du länkade till. Jag kommer inte hinna läsa de andra du länkade till nu.
5,5 watt forcing gäller under klar himmel. 3,7 watt blir det vid genomsnittlig molnighet.
Så 0,7 watt var inte forcing alltså. Då får jag läsa vidare. Vad fick de för forcing då?