L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Lennart Bengtsson är ofta framhållen som klimatexpert av Lennart Bengtsson. Andra i hans tidigare skrå verkar inte dela alla hans synpunkter.
Because of his scientific oeuvre and his enormous impact on atmospheric and climate science, there is no one more deserving of EGU’s Alfred Wegener Medal than Professor Lennart Bengtsson.
Vad är egentligen ett förnybart drivmedel? ALLA drivmedel som används förbrukas ju, det går inte att tvätta av det och använda det igen, som man kan göra med strumpor, penslar och porslin. Det är lite som grön el, det går inte att köpa grön el, om inte min producent av den drar en egen kabel från sitt kraftverk hem till mig. Undrar om alla som säljer grön el ens producerar samma energimängd som dom säljer?"Strategin bygger på att elektifiera så långt det går, minska trafiken där det är möjligt och använda hållbara förnybara drivmedel där det är svårt att elektrifiera"
– Det här är en stegvis utbyggnad. Hur nivåerna för reduktionsplikten ska se ut är inte känt. Det kommer att bestämmas löpande. Målet är att inblandningen av etanol ska komma upp i 25 procent över tid, säger Robert Dimmlich, VD Svensk bensinhandel.
Andra paragrafen i ditt inlägg syns inte förrän man trycker "Svara", mysko.Sist jag kollade var det långt kvar till dess att bränslet tar över som största kostnadspost för mc.
Jag ligger nästan där i mil och inte tycker väl jag att det äter mig ur huset alls. Kör 1000 mil minst, det blir ca 10000 kr per år i dagens soppapris med min förbrukning.Klimatsmart, men om du kör så mycket att bränslet äter dig ur huset är ju elhoj en nobrainer.
Ett (dyrt) hojköp, en försäkring till, en garageplats till, ett fordon till som ska ha däck, service, tvätt etc.
Nja skilj på drift och underhåll, ganska vedertaget när det gäller allt, oavsätt. Att något slits och behöver bytas har inget med underhållsfri att göra. Ta som exempel en Tesla, finns inget serviceintervall, finns bara rekomendationer, som att fukttesta bromsvätskan och byta när kvoten blir för hög. Samma med min elhoj, finns inget serviceintervall mer än nämnda bromsvätska som ska bytas vartannat år.Vafalls…???
Är inte elhojen underhållsfri, precis som alla stollar säger om sina elbilar…???
För att det är service- och underhållskostnad lika med noll som gäller är ju verkligen budskapet som trummas ut. Då måste ju kostnader för däck, tvätt och vaxning vara inkluderade och om den mot förmodan har drev och kedja så måste ju dessa vara tillverkade av unobtainium…?
Du märkte alltså av att hela Sverige vimlade av tankbilar inatt? Jag märkte av förändringen redan i början av juli då en av mina Banditer började gå snålare än normalt på väldigt litet gaspådrag dvs rycka trots 30 gradig värme. När tempen sjönk till 17 grader gick den inte längre att köra bekvämt så den blev ombestyckad på pilot och huvud. Sjunker fuktigheten än mer lär den ombestyckas en gång till då det finns lite snål-tendenser kvar. Bättre lite fet än klen.Från och med idag, 2021-08-01, så är det inte längre 5% etanol i den 95-oktaniga bensinen, utan 10%.
Förslag: Bensin och diesel ska ha fasats ut senast 2040
Fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040, föreslår en ny utredning som gjorts på uppdrag av regeringen. Utredaren föreslår även ett nationellt mål om att de nytillverkade personbilar som säljs 2030 enbart ska vara nollutsläppsfordon.www.svt.se
"Fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040, föreslår en ny utredning som gjorts på uppdrag av regeringen."
"Strategin bygger på att elektifiera så långt det går, minska trafiken där det är möjligt och använda hållbara förnybara drivmedel där det är svårt att elektrifiera"
Utredningen finns här:
I en värld som ställer om - Sverige utan fossila drivmedel 2040
Regeringen beslutade den 19 december 2019 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att lämna förslag om utfasning av fossila drivmedel och...www.regeringen.se
Där kan man läsa:
"Förutom personbilar, lätta lastbilar och tunga lastbilar vars utveckling diskuteras i avsnitt 6.2.1, består vägtransportsektorn även av busstrafik samt motorcyklar och mc. De sistnämnda står för så liten del av energianvändningen att de bortses från i scenarierna."
Man har förvisso inte gett förslag på att förbjuda bensin, men drivmedel skall göras fosilfria och skattas så högt att folk inte använder dem.
Motorcyklar har man inte tagit hänsyn till, utan man har bara bortsett från att de finns. Att de sen blir väldigt dyra att köra är ju någon annans problem liksom...
Samma med min elhoj, finns inget serviceintervall mer än nämnda bromsvätska som ska bytas vartannat år.
Vad är egentligen ett förnybart drivmedel? ALLA drivmedel som används förbrukas ju, det går inte att tvätta av det och använda det igen, som man kan göra med strumpor, penslar och porslin. Det är lite som grön el, det går inte att köpa grön el, om inte min producent av den drar en egen kabel från sitt kraftverk hem till mig. Undrar om alla som säljer grön el ens producerar samma energimängd som dom säljer?
Betalartikel visserligen, men vi ska tydligen upp till E25: https://www.dn.se/ekonomi/kolla-bilen-nu-blir-e10-ny-standard-pa-macken/
Utvecklingen kanske har gått framåt? Dom flesta sakerna du nämner kan nog benämnas ”kontroll före körning” och har inget med serviceintervall att göra. Nu vet jag inte hur gamla hojar du har i din ägo men några ruttna bromsslangar har jag ännu inte råkat ut för. Min äldsta hoj är 16 år gammal. Att saker ”ruttnar” på en motorcykel är nog inget som behöver omnämnas i en instruktionsbok för intervallbyte kan jag tänka..Jag har haft instruktionsbok såväl som verkstadshandbok till varenda fossilhoj jag har ägt genom åren. Förutom rena slitagegrejor som däck och bromsklossar så har en väldans massa grejer EJ RELATERADE TILL FÖRBRÄNNINGSMOTORN haft väl definierade serviceintervall, antingen i mil, timmar eller X gånger per säsong.
Dessa saker finns med all säkerhet kvar på ganska många elhojar, men du menar alltså att du bara behöver byta bromsvätska vartannat år…?
Är din framgaffel- och stötdämparolja helt plötsligt outslitlig för att du har elmotor…? Behöver hjul-, sving- och styrlager inte längre inspekteras, smörjas eller bytas bara för att du har elmotor…? Behöver stötdämparlänkaget inte längre smörjas…? Behöver inga skruvar någonstans på chassiet längre kontrolleras eller dras åt…? Ruttnar bromsslangar ej längre sönder…?
De där elhojskonstruktörerna måste vara riktigt skickliga som har lyckats lösa en massa problem som fossilhojskonstruktörerna aldrig löste…
Frihet och integritet är lågt prioriterat, idag är det miljö och säkerhet/trygghet som gäller. Kampen mot den globala uppvärmningen och terroristhotet går före allt annat, så vi får vänja oss vid tanken på att vara övervakade från vaggan till graven. Myndigheterna vill hela tiden veta var vi är och vad vi har för oss (i verkliga livet och på nätet). Övervakningskameror, radarkameror, FRA, NSA och allt vad det heter som hela tiden övervakar oss, snart kommer säkert krav på GPS i bilen så att våra makthavare kan se var vi är och hur fort vi kör. Det kontantlösa samhället närmar sig och därmed har banker, företag och myndigheter total insyn i våra konsumtionsvanor. "-Tammer har varit på systembolaget två gånger den här veckan, och kollat på kvinnoförnedrande porrfilm tre gånger, aja baja".Jag tror att vi som över lag är emot elfordon är det pga dom frihetsinskränkande featuers dom kommer att ha i framtiden. Dvs fullständigt uppkopplade och kommer förmodligen att framföras av en algoritm. Men vad vet jag som inte våra geniala politiker inte redan vet?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |