Coola Ola
Progressiv klassicist
Njaa.
En elleverantör(elhandelsbolag) är inte nödvändigtvis en elproducent. Vi har dessutom en marknadsplats för handel med el där man budar på volymer. Inte jättevanligt med bilaterala avtal men den marknaden växer.
Det sköts i princip helt via produkten ursprungsgarantier. Se tex
Byt till förnybar energi med oss - eon.se
Byt till el från förnybar energi. Hos E.ON har vi en smart mix av grön el från miljövänliga energikällor. Följ med på resan mot ett förnybart Sverige.www.eon.se
Elens ursprung & miljöpåverkan | Vattenfall Försäljning
När du köper el av oss i Sverige är den fossilfri och kommer från Vattenfalls svenska vind-, vatten- och kärnkraftverk. Läs mer om elens ursprung.www.vattenfall.se
Om alla sveriges elkunder skriver elavtal med 100% ursprungsgaranti X(efterfrågan ökar) kommer då kraftslag Y och Z att läggas ner? Elmixen är vad den är mlm(utbud), den är iaf inte lika snabbrörlig som att skriva på ett papper med ditt elhandelsbolag. Ist så kommer det aldrig att hända för att priset på UG X skulle bli svindyr.
Edit. https://www.nyteknik.se/nyheter/hur-smutsig-el-blir-ren-och-tvartom-6531311
ok, jag var kanske otydlig. Visst är det så att många elbolag inte är producenter men de elbolagen får i uppdrag av kunden att se till att motsvarande mängd icke fossil el produceras. Visst är det också så att man inte smäller upp en nytt vindkraftverk för att jag tecknar avtal om grön el men i och med att ursprungsgarantierna finns så vet jag att mängden el som jag förbrukar också producerats grönt.
Debattartikeln du länkar till längst ner gör ju samma feltänk som Hoztic verkar göra, dvs att det på något sätt är viktigt att det är just de gröna elektronerna som kommer till eluttaget om man tecknat grönt elavtal. Vet inte varför man hänger upp sig på detta feltänk som ett argument mot gröna elavtal?
Igen, det viktiga är att mängden el du förbrukar produceras grönt.