Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad är skillnaden mellan en brinnande fossilbil och en brinnande elbil?

Lite grovt sett skulle jag säga så här.
Den ena har 500 kg litiumbatteri plus X kg metall och y kg plast
Den andra har 35 kg bränsle(halv tank), plus (X+x) kg metall och y kg plast

Eftersom metallerna inte påverkar miljön och mängden plast är ungefär samma så kan vi förenkla skillnaden till:
Den ena har 500 kg litiumbatteri
Den andra har 35 kg bränsle

35 kg brinnande bränsle blir några kg CO2 och några kg vatten.
CH1.8 + X * O2 -> Y * CO2 + Z*H2O

500 kg brinnande litium blir vad?

Jag har lite svårt och tycka att det är ekvivalent.
Ah, nu förstår jag var din tankevurpa kommer in.
När du öppnar motorutrymmet till en förbränningsmotor. Hur mycket är ren metall? Hur mycket är slangar/plast/kylsystem/styrsystem/etc med flamskyddsmedel i sig?

Som jag sagt tidigare, farliga gaser uppmätta efter man bränt upp en bensin/diesel/elbil är i det närmaste identintiska. Det enda som skiljer är motorutrymmet+tanken i ena fallet kontra batteriet+elmotorerna i andra.. I det förstnämnda är det motorutrymmet som avger exempelvis HF, medans i andra fallet är det batteriet.

Min poäng är att det närmast dagligen brinner ekvivalent mängd "farliga" saker i Norge (bensin/dieselbilars motorutrymme) jämfört med batteri-banken i Australien som brunnit en enda gång.

Så svaret på din fråga: Hur miljöpåverkande är det är när ett dylikt batteri brinner? Så är svaret: "En droppe i Mississippi". Jämfört med vad som händer i övriga världen. :fakta
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
...

Miljöargumentet i att det är bättre att elda fossilbilar än batteribilar kan vara sant, men på totalen är det fullständigt irrelevant. Vi ska inte elda bilar över huvud taget borde vara diskussionen!

...

Mycket klokt inlägg, vill bara flika in att det i det närmaste är egalt vilken typ av drivmedel bilen i fråga drivs av. Alla former ger skadliga gaser i jämförbara mängder.
Det man möjligen kan ställa till elbilens nackdel är tillskottet av en viss mängd sot i form av nickel/mangan/kobolt-oxid som kan verka allergent. Men flamskyddsmedel finns i alla bilar..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad är skillnaden mellan en brinnande fossilbil och en brinnande elbil?

Det mesta har nog redan diskuterats i tråden, men det kan ändå vara värt att notera att våra myndigheter - i alla fall de som bestämmer över våra bilhandlare - har en bestämd åsikt.

Jag pratade med vår kommuns störste bilhandlare häromdagen. Han lät inte helt obekymrad över den isolerade ”karantänbox” som tydligen måste byggas långt ute på gården, dit alla krockade ID3’or och ID4’or måste släpas innan de får lov att ta in dem i verkstaden…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ah, nu förstår jag var din tankevurpa kommer in.
När du öppnar motorutrymmet till en förbränningsmotor. Hur mycket är ren metall? Hur mycket är slangar/plast/kylsystem/styrsystem/etc med flamskyddsmedel i sig?

Som jag sagt tidigare, farliga gaser uppmätta efter man bränt upp en bensin/diesel/elbil är i det närmaste identintiska. Det enda som skiljer är motorutrymmet+tanken i ena fallet kontra batteriet+elmotorerna i andra.. I det förstnämnda är det motorutrymmet som avger exempelvis HF, medans i andra fallet är det batteriet.

Min poäng är att det närmast dagligen brinner ekvivalent mängd "farliga" saker i Norge (bensin/dieselbilars motorutrymme) jämfört med batteri-banken i Australien som brunnit en enda gång.

Så svaret på din fråga: Hur miljöpåverkande är det är när ett dylikt batteri brinner? Så är svaret: "En droppe i Mississippi". Jämfört med vad som händer i övriga världen. :fakta

Okej, du tror alltså att en fossilbil innehåller mer plast och komposit än en elbil. Har du källa på det?

Det stämmer nämligen lite dåligt med det jag läst om att elbilar har använt extra mycket plast för att få ner vikten på de redan tunga elbilarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det mesta har nog redan diskuterats i tråden, men det kan ändå vara värt att notera att våra myndigheter - i alla fall de som bestämmer över våra bilhandlare - har en bestämd åsikt.

Jag pratade med vår kommuns störste bilhandlare häromdagen. Han lät inte helt obekymrad över den isolerade ”karantänbox” som tydligen måste byggas långt ute på gården, dit alla krockade ID3’or och ID4’or måste släpas innan de får lov att ta in dem i verkstaden…

Dom borde läsa mer på internet, alla elbilsexperter vet ju att elbilar inte är brandbenägna. :näsblod
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dom borde läsa mer på internet, alla elbilsexperter vet ju att elbilar inte är brandbenägna. :näsblod

Jag tror att Rickard ser både positiva och negativa effekter med elektrifieringen. Orderböckerna med ID3’or och ID4’or är ganska fulla, droppet i pick-up försäljningen är oroande…

Samtidigt kan han också konstatera att någon i bestämmande ställning verkligen anser att elbilar är BÅDE mer brandbenägna och mer förödande i händelse av brand. Han och andra handlare har några månader på sig att ställa upp en stor skyddsrumsliknande container mitt på gården, annars kommer de inte att reparera några krockade elbilar…Då spelar det nog mindre roll om lobbyeliten på ett internetforum tycker annorlunda…

För övrigt har stora delar av MotoGP-paddocken redan bevittnat några batteribrasor modell större…Dels när hela MotoE-depån brann upp under en försäsongstest. Dels när en hoj mitt i depån exploderade under laddning på Red Bull Ring häromåret. Dels när motorvägen från Assen tillbaka till flygplatsen stängdes av för att en Tesladealer några kilometer bort stod i full fyr, nästan som en gigantisk svetslåga…

Jag kan i alla fall inte komma ihåg sist en hel depå med fossilhojar brann upp…eller sist en MotoGP-hoj exploderade…Eller sist jag såg en fossilbilshandlare brinna som en fyrverkerifabrik…Det känns tryggt att min gamle far är pensionerad från sitt jobb som brandman…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att Rickard ser både positiva och negativa effekter med elektrifieringen. Orderböckerna med ID3’or och ID4’or är ganska fulla, droppet i pick-up försäljningen är oroande…

Samtidigt kan han också konstatera att någon i bestämmande ställning verkligen anser att elbilar är BÅDE mer brandbenägna och mer förödande i händelse av brand. Han och andra handlare har några månader på sig att ställa upp en stor skyddsrumsliknande container mitt på gården, annars kommer de inte att reparera några krockade elbilar…Då spelar det nog mindre roll om lobbyeliten på ett internetforum tycker annorlunda…

För övrigt har stora delar av MotoGP-paddocken redan bevittnat några batteribrasor modell större…Dels när hela MotoE-depån brann upp under en försäsongstest. Dels när en hoj mitt i depån exploderade under laddning på Red Bull Ring häromåret. Dels när motorvägen från Assen tillbaka till flygplatsen stängdes av för att en Tesladealer några kilometer bort stod i full fyr, nästan som en gigantisk svetslåga…

Jag kan i alla fall inte komma ihåg sist en hel depå med fossilhojar brann upp…eller sist en MotoGP-hoj exploderade…Eller sist jag såg en fossilbilshandlare brinna som en fyrverkerifabrik…Det känns tryggt att min gamle far är pensionerad från sitt jobb som brandman…

Det är ju ett hanterbart problem för dom, men för mindre handlare är det ju en mindre rolig investering.
:rofl Man kan inte låta bli att tänka på Tage Danielsson

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så här framåt nattkröken fick mitt svenska världssamvete lite ågren, HUR I HELA FRIDEN ska vi kunna klimatkompensera de ryska bränderna? Förbjuda tändvätska till grillen? Ersätta gummidäck på elbilar med spårbunden biltrafik? Förbjuda fredags-tacos så att vi behöver mindre antal fisande kossor? Finns det fler bra förslag?

Citat kkuriren: "Hittills i år har över 4,2 miljoner hektar mark brunnit i Rysslands största delrepublik Jakutien (Sacha) i Sibirien. Över 505 miljoner ton koldioxidekvivalenter har frisatts sedan i juni, klart över förra årets rekord på 450 miljoner ton, trots att flera veckor av brandsäsongen återstår."
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Det är nog både bättre och enklare och förbjuda miljöpartiet. Och det redan från nästa år!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man ska ju heller inte stirra sig blind på just koldioxid som växthusgas, vattenånga står tex för den största delen av växthuseffekten. Lustgas, metan, ozon och freoner är också växthusgaser, mer potenta än CO2, men man räknar om allt till koldioxidekvivalenter för att folk inte klarar av att tänka på mer än en sak...

Vi kanske ska berätta det här för MP, så kan dom täcka Vättern och Vänern till att börja med, med ekologisk papp så klart.

Om jag inte missminner mig så hade SAAB någon form av katalysator på sina kylare så att dom renade luften från marknära ozon :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Okej, du tror alltså att en fossilbil innehåller mer plast och komposit än en elbil. Har du källa på det?

Det stämmer nämligen lite dåligt med det jag läst om att elbilar har använt extra mycket plast för att få ner vikten på de redan tunga elbilarna.

Det är ju i så fall en enorm fördel för elbilarna, då alla metaller orsakar minst en magnitud större koldioxidutsläpp jämfört med plast.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så här framåt nattkröken fick mitt svenska världssamvete lite ågren, HUR I HELA FRIDEN ska vi kunna klimatkompensera de ryska bränderna? Förbjuda tändvätska till grillen? Ersätta gummidäck på elbilar med spårbunden biltrafik? Förbjuda fredags-tacos så att vi behöver mindre antal fisande kossor? Finns det fler bra förslag?

Citat kkuriren: "Hittills i år har över 4,2 miljoner hektar mark brunnit i Rysslands största delrepublik Jakutien (Sacha) i Sibirien. Över 505 miljoner ton koldioxidekvivalenter har frisatts sedan i juni, klart över förra årets rekord på 450 miljoner ton, trots att flera veckor av brandsäsongen återstår."

Ja, det är faktiskt ett problem. Ökade temperaturer leder till torrare marker och skogar i stora delar av världen vilket leder till bränder med större frekvens och större intensitet, vilket såklart innebär stora mängder bunden koldioxid frisätts. Det finns inget riktigt bra sätt att kompensera för det, precis som att kompensation för de fossila koldioxidutsläppen endast har en mindre påverkan då omfattningen på utsläppen är så enormt stora. Bränderna kan vi svårligen påverka, men användandet av fossila drivmedel har vi däremot i högsta grad möjlighet att påverka, så då känns det ju givet att vi undviker de problem som vi kan, eller hur?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det jag sett är att nederbörden generellt kommer öka med varmare klimat, ökad avdunstning från de varmare haven leder till ökad nederbörd samt att luftfuktigheten ökar med varmare klimat - varm luft kan bära mer vatten.

Sedan är det ju själva orsaken till att det börjar brinna en fråga som inte nödvändigtvis är kopplat direkt till klimatet i sig.

Första bästa googling.
A common misconception about climate change is that a warmer Earth will be a drier Earth. In fact, many parts of the world will be wetter as Earth warms.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Okej, du tror alltså att en fossilbil innehåller mer plast och komposit än en elbil. Har du källa på det?

Det stämmer nämligen lite dåligt med det jag läst om att elbilar har använt extra mycket plast för att få ner vikten på de redan tunga elbilarna.
Extra mycket plast? Ehm va? :va
Tyvärr bakom paywall, finns citerat någon mer stans som jag inte hittar i rappet.. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0379711217307312
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det jag sett är att nederbörden generellt kommer öka med varmare klimat, ökad avdunstning från de varmare haven leder till ökad nederbörd samt att luftfuktigheten ökar med varmare klimat - varm luft kan bära mer vatten.

Sedan är det ju själva orsaken till att det börjar brinna en fråga som inte nödvändigtvis är kopplat direkt till klimatet i sig.

Första bästa googling.

Fast det där är en sanning med modifikation. Nederbörden ökar i genomsnitt, ja, men framförallt är det frekvensen extrema väderhändelser som ökar och i vissa fall att de extrema väderhändelserna blir mer extrema, dvs att när det t.ex. regnar så regnar det MYCKET men inte nödvändigtvis oftare, vilket också är det som sägs i artikeln du länkar till. Generellt så ser man faktiskt att de ökade globala temperaturerna har lett till minskad luftfuktighet i stora delar av världen vilket också märks på att växttillväxten försämras.


Vissa delar av världen blir dock grönare, framförallt tack vare massiva trädplanteringsprojekt i Kina och Indien, samt att delar av polartrakterna också blivit grönare pga avsmältning av inlandsis och längre växtsäsong.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tror att Rickard ser både positiva och negativa effekter med elektrifieringen. Orderböckerna med ID3’or och ID4’or är ganska fulla, droppet i pick-up försäljningen är oroande…

Samtidigt kan han också konstatera att någon i bestämmande ställning verkligen anser att elbilar är BÅDE mer brandbenägna och mer förödande i händelse av brand. Han och andra handlare har några månader på sig att ställa upp en stor skyddsrumsliknande container mitt på gården, annars kommer de inte att reparera några krockade elbilar…Då spelar det nog mindre roll om lobbyeliten på ett internetforum tycker annorlunda…

För övrigt har stora delar av MotoGP-paddocken redan bevittnat några batteribrasor modell större…Dels när hela MotoE-depån brann upp under en försäsongstest. Dels när en hoj mitt i depån exploderade under laddning på Red Bull Ring häromåret. Dels när motorvägen från Assen tillbaka till flygplatsen stängdes av för att en Tesladealer några kilometer bort stod i full fyr, nästan som en gigantisk svetslåga…

Jag kan i alla fall inte komma ihåg sist en hel depå med fossilhojar brann upp…eller sist en MotoGP-hoj exploderade…Eller sist jag såg en fossilbilshandlare brinna som en fyrverkerifabrik…Det känns tryggt att min gamle far är pensionerad från sitt jobb som brandman…
Hade nån (o?)avsiktligen tuttat fyr på byggnaden där alla MotoGP-hojar stod parkerade hade de nog brunnit också..
Här har du ett klipp på brinnande och exploderande MotoGP-hojar. Fake news eller?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men vi har ju skatt på plastpåsar i alla fall....

"211 skogsbränder rasar i Ryssland och täcker ett område på totalt 986 000 hektar."
"Rysslands skogsbränder är nu så omfattande att den här skogsbrandssäsongen kan räknas till den tredje största under detta århundrade."
"röken från bränderna täcker ett lika stort område som hela Europa."
"Sommarens skogsbränder i Jakutien har redan producerat en rekordstor mängd koldioxidutsläpp, och det återstår ännu fler veckor av eldsäsongen"
"Utsläppen från bränderna har sedan juni uppgått till mer än 505 megaton koldioxidekvivalenter, enligt uppskattningar från EU:s Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAM). Det är redan långt över fjolårets rekordsumma på 450 megaton för hela eldsäsongen"
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fast det där är en sanning med modifikation. Nederbörden ökar i genomsnitt, ja, men framförallt är det frekvensen extrema väderhändelser som ökar och i vissa fall att de extrema väderhändelserna blir mer extrema, dvs att när det t.ex. regnar så regnar det MYCKET men inte nödvändigtvis oftare, vilket också är det som sägs i artikeln du länkar till. Generellt så ser man faktiskt att de ökade globala temperaturerna har lett till minskad luftfuktighet i stora delar av världen vilket också märks på att växttillväxten försämras.


Vissa delar av världen blir dock grönare, framförallt tack vare massiva trädplanteringsprojekt i Kina och Indien, samt att delar av polartrakterna också blivit grönare pga avsmältning av inlandsis och längre växtsäsong.
Jo men ingen data visar väl på att antalet naturkatastrofer ökar för det första? För det andra så behöver det kopplas till antropogen co2.
Vet inte riktigt till hur artikeln är kopplat rill det jag skrev. Står sedan 1990. Vi har släppt ut co2 innan dess.

Jorden blir allt grönare.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top