irish
Full gas spar tid
Ah, nu förstår jag var din tankevurpa kommer in.Vad är skillnaden mellan en brinnande fossilbil och en brinnande elbil?
Lite grovt sett skulle jag säga så här.
Den ena har 500 kg litiumbatteri plus X kg metall och y kg plast
Den andra har 35 kg bränsle(halv tank), plus (X+x) kg metall och y kg plast
Eftersom metallerna inte påverkar miljön och mängden plast är ungefär samma så kan vi förenkla skillnaden till:
Den ena har 500 kg litiumbatteri
Den andra har 35 kg bränsle
35 kg brinnande bränsle blir några kg CO2 och några kg vatten.
CH1.8 + X * O2 -> Y * CO2 + Z*H2O
500 kg brinnande litium blir vad?
Jag har lite svårt och tycka att det är ekvivalent.
När du öppnar motorutrymmet till en förbränningsmotor. Hur mycket är ren metall? Hur mycket är slangar/plast/kylsystem/styrsystem/etc med flamskyddsmedel i sig?
Som jag sagt tidigare, farliga gaser uppmätta efter man bränt upp en bensin/diesel/elbil är i det närmaste identintiska. Det enda som skiljer är motorutrymmet+tanken i ena fallet kontra batteriet+elmotorerna i andra.. I det förstnämnda är det motorutrymmet som avger exempelvis HF, medans i andra fallet är det batteriet.
Min poäng är att det närmast dagligen brinner ekvivalent mängd "farliga" saker i Norge (bensin/dieselbilars motorutrymme) jämfört med batteri-banken i Australien som brunnit en enda gång.
Så svaret på din fråga: Hur miljöpåverkande är det är när ett dylikt batteri brinner? Så är svaret: "En droppe i Mississippi". Jämfört med vad som händer i övriga världen.