Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Här! Detta!! Bang on target!!!

Det är det här som borde diskuteras.

Vi lever i en omöjlig bubbla, där själva fundamentet för vårt samhälle är en stor fet lögn - den eviga tillväxten.

Fråga vilken fåne som helst, så vet dom innerst inne att pyramidspel är både förbjudet och en omöjlighet.
Ändå accepterar vi alla ett pensionssystem som är uppbyggt på samma vis, och är villkorat till den eviga, och omöjliga tillväxten - som ju i sig själv är en omöjlighet.

Det som skulle diskuteras är vilka som skall tillåtas befolka jorden - och i vilket antal.
Är det vi - västvärldens välutbildade valianter som skall få finnas kvar?
Eller, är det istället naturfolken som redan idag överlever på en flisa av den miljöbelastning vi andra genererar?

Kanske är det rent av ett hån mot jordens övriga befolkning att bebo platser norr om den 40-breddgraden med tanke på materialåtgång för byggande och miljöbelastning för uppvärmning?

Det är detta som borde diskuteras: Vem som skall tillåtas befolka jorden.
Men, det svider att ens närma sig dessa tankebanor. Vem har störst rätt att reproducera sig?

Ger vår högre utbildningsnivå och bättre IQ-förutsättningar oss en större rätt till planeten Tellus än den som i större utsträckning lever med naturen och nöjer sig med avkastningen - utan att röra kapitalet i någon större grad?

Jobbiga frågor, och ändå hemskare svar. Det är det som skulle behöva diskuteras.

I stället gömmer vi oss bakom pseudoresonomang kring fossilfrihet, grön omställning och det dummaste av allt: "hållbar tillväxt."

Kan vi inte bara brännmärka varje idiot som tar just det begreppet i sin mun: "Hållbar tillväxt"...?
Det finns ingen hållbar tillväxt. Har aldrig funnits.
Den som hävdar detta är mänsklighetens dödgrävare. Konflikträdda fån som inte vågar se sanningen i vitögat.

"Hållbar tillväxt" är något som på sikt tvingar oss ut i rymden, på jakt efter nya himlakroppar att tugga i oss och spotta ut - i sann kolonisatörsanda. Det bara låter lite mer aptitligt.


Strunta i garneringen runt omkring, den är oviktig. Gå på kärnfrågan istället:

Vem skall tillåtas befolka jorden?
Exakt. Vi kan inte konsumera oss till en bättre miljö - "hållbar tillväxt" är ett riktigt dåligt uttryck. Men det är klart att det dövar samvetet hos oss rika västerlänningar när vi köper nya saker som skall vara bättre för miljön hela tiden.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Varför skulle evig tillväxt vara omöjlig? Varför skulle det vara ett problem just nu?

En resurs är något som vi producerar. Oljan var värdlös för markägare innan den faktiskt blev användbar - en resurs. Vi får hela tiden sedan tidernas begynnelse ut allt mer värde ur en given mängd resurs, produktivitetsökningar och ny teknik gör att tex kolväten som tidigare inte var en resurs nu är det.

När vi finner oljan värdelös för att vi hittar något annat vi upplever bättre tillfredsställer våra behov så kommer resterna ligga kvar i marken som om inget hänt. Vanligt utbud/efterfrågan. Ökar priset på olja så blir alternativen attraktivare. Oljan är fö rätt billig idag, hur hänger det ihop med peak-teorin om vi är så nära slutet?

Vad är det som gör att vi kan husera allt mer människor på planeten? Vad är det som tillåter det? Tillväxt kanske?
Varför skulle vi plötsligt bli sämre på att få ut mer värde ur mindre/lika mycket "resurs"? Vad är det som ska stoppa människor uppfinningsrikedom?

Maltheus hade ju tokfel redan för flera hundra år sedan om detta.
”På 1970- och 80-talen kommer hundratals miljoner människor att svälta ihjäl, oavsett vilka katastrofplaner man än sätter igång nu.” Så skrev Paul R. Ehrlich, amerikansk biolog, i sin klassiska The population bomb från 1968
När boken skrevs för knappt femtio år sedan var vi drygt 3,5 miljarder människor på jorden. Nu är vi dubbelt så många och svälten i världen har halverats.
Enligt google väger jorden 5,972×10^24 kg. Hur mycket av detta kommer att vara morgondagens resurs?

Edit. Är det förresten någon resurs som egentligen "peakat"? Har vi inte bara "slutat använda" en viss resurs? Flintan övergavs för brons när det blev en resurs tex.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Låter redan som att det kommer bli besvärligt att köra saker på bensin/diesel.


LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
Klimataktivisten Greta Thunberg.
Foto: CARL-JOHAN UTSI / TT / TT NYHETSBYRÅN
MIljöpartiets språkrör Per Bolund
Foto: ALI LARESTANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Tidigare utrikesminister Margot Wallström.
Foto: JENS CHRISTIAN
Moderaterna miljö- och klimatpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz.
Foto: ANDREAS ALFREDSSON / MODERATERNA / TT N / TT NYHETSBYRÅN MODERATERNA

Under måndagen släpptes den senaste klimatrapporten från FN:s klimatpanel IPCC.
Enligt deras modeller för framtiden är det ”oundvikligt” att inte spräcka taket för Parisavtalets mål om att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader.
Klimataktivisten Greta Thunberg menar att slutsatserna var väntade:
”Den bekräftade det vi redan vet. Att det är en kris”, skriver hon på Twitter.
Axel Lundqvist
Dela
Kopiera länk

Det kommer inte att gå att begränsa den globala uppvärmningen med 1,5 grader på så sätt som Parisavtalet avser. Det visar samtliga fem modelleringar som presenterades i FN: klimatpanel IPCC:s senaste rapport som publicerades på måndagen.
Reaktionerna har blivit många efter beskeden från klimatpanelen. Jessica Rosencrantz, miljö- och klimatpolitisk talesperson för Moderaterna säger att världen, såväl som Sverige måste bromsa sina utsläpp snabbare.
”Vi måste sluta med symbolpolitik och fokusera på åtgärder som ger resultat. Inte minst ett globalt pris på utsläpp och mer fossilfri el till både transporter och industri.”, skriver hon på Twitter.

Bolund: Vill förbjuda fossila bränslen​

Miljöpartiets språkrör Per Bolund instämmer i den analysen. Han menar att det inte finns ”tid att vänta” och att världen har mindre än tio år på sig att begränsa uppvärmningen, avseende den koldioxidbudget som lagts.
”Klarar vi inte det är 1.5 gradersmålet förlorat.”, skriver han och fortsätter:
”Konsekvenserna av ett ändrat klimat kommer vi få leva med länge”.
Han kom också med förslag på hur detta ska kunna uppnås och säger att MP nu kommer gå fram med förslag om att förbjuda utvinning och användning av fossila bränslen.

Tidigare utrikesminsitern oroar sig för barnbarnen​

Tidigare utrikesminister Margot Wallström oroar sig även hon för framtiden i klimatkrisens spår. Hon berättar hur hon ser på sina barnbarn och att de nu börjar inse vidderna av människans påverkan.
”Omsorgen om dom vars liv kommer att påverkas mest av klimatkrisen måste avgöra våra politiska vägval.”, skriver hon på Twitter.
Klimataktivsten Greta Thunberg gav också sin syn på IPCC:s klimatrapport. Hon menar att de presenterade resultaten och slutsaterna var väntade och något som alla som kollat på klimatforskningen redan kände till.
”Den bekräftade det vi redan vet. Att det är en kris”, skriver hon på Twitter och fortsätter:
”Vi kan fortfarande undvika de värsta konsekvenserna, men inte om vi forsätter som i dag, inte heller om vi inte behandlar krisen som en kris”.
600.jpg

Beskedet: Kommer vara omöjligt att begränsa global uppvärmning
01:56
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Ekofarcism är ett ord jag tror vi kommer få höra oftare framöver.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Pratade med en mycket god vän häromdagen som jobbar som chef för drivlineutveckling på ett av våra stora företag som tillverkar lastbilar. Han sa att de redan har släppt allt som heter nånting annat än elektriska fordon. 100% av deras utveckling sker gentemot detta mål.
Allt som har med diesel eller bensin att göra diskuteras öht inte alls. Han var mycket klar på den punkten.
Om tre år kommer de att börja sälja elektriska långtradare, mer än 50 mils räckvidd med full last.
"-Men väger inte batterierna skitmycket då" frågade jag?
"-Nä, de väger ungefär lika som dieseldriften idag. En dieselmotor väger 1,5 ton plus allt som är runt omkring. Elmotorn vi använder är liten och kompakt, som en mindre träningsväska och utvecklar över 500 hästkrafter, vi seriekopplar två sådana och kopplar på så många batterier som behövs för den räckvidd som de ska ha. Chaufförerna måste ändå vila så då passar man på att ladda..."
Enligt honom finns det heller ingen ny, spännande batteriteknik som är på gång. Visst finns det utveckling av solid state batterier och man byter vissa komponenter i litiumbatterierna som gör dem enklare/billigare att tillverka men inget som gör någon revolutionerande skillnad. Det man däremot utvecklar är att öka effekten på laddningen. Han sa att om några år laddar man 500 - 1000 kW och då går det fort att fylla batterierna, även på en lastbil.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enligt vattenfall så kommer ingen el att kunna lämna norr- och västerbotten när H2 Greenstel, Hybrit och Northvolt är i produktion. Bara H2 Greensteel ska ta 12 TWh per år, ungefär samma mängd som som om alla i sverige skulle köra elbil.

Frågan är ju då var alla ska ladda sina elbilar, som i huvudsak finns i södra sverige. Brunkolsel från utlandet? Hur blev det då med den stora miljörevolutionen som bytet till elbilar skulle bidra till?


 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt vattenfall så kommer ingen el att kunna lämna norr- och västerbotten när H2 Greenstel, Hybrit och Northvolt är i produktion. Bara H2 Greensteel ska ta 12 TWh per år, ungefär samma mängd som som om alla i sverige skulle köra elbil.

Frågan är ju då var alla ska ladda sina elbilar, som i huvudsak finns i södra sverige. Brunkolsel från utlandet? Hur blev det då med den stora miljörevolutionen som bytet till elbilar skulle bidra till?



Inga problem! De flesta miljöpartister bor på Södermalm, där får dom ström från två hål i väggen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enligt vattenfall så kommer ingen el att kunna lämna norr- och västerbotten när H2 Greenstel, Hybrit och Northvolt är i produktion. Bara H2 Greensteel ska ta 12 TWh per år, ungefär samma mängd som som om alla i sverige skulle köra elbil.

Frågan är ju då var alla ska ladda sina elbilar, som i huvudsak finns i södra sverige. Brunkolsel från utlandet? Hur blev det då med den stora miljörevolutionen som bytet till elbilar skulle bidra till?

Den frågan är ju fortfarande sekundär jämfört med allt gnäll som kommer att uppstå kring priset och framförallt hur orättvist det är att norra Sverige har marginellt billigare el...SVT bedriver ju redan någon form av kampanj genom att springa runt och intervjua allehanda Svenssons om vad de tycker om detta...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Energiproduktion, -distribution och -lagring är givetvis områden som inte heller saknar investeringsplaner i Sverige.

En stor del av energikonsumtionen vid de framtida industrierna i norra Sverige kommer att utgöras av vätgas - förstås producerad av elektricitet, men då möjlig att styra till tider då vindkraft osv ger ett överskott - och sedan pratas det alltmer om småskalig kärnkraft 4gen och det även på departementsnivå i Ståkkålm.

Lägg till solenergi där Komatsu Forest i Umeå täcker halva sin årsförbrukning med egen solel. Har man elbil räknar man lätt hem solceller redan idag så de där 12 TWh (i den mån siffran ens är på banan) berörs egentligen inte.

Det som står helt klart är att omställningen redan är här, driven inte bara av hela världens politiker utan även av industrin (undantaget oljebranschen då).

De +1000 miljarder som skall investeras i Norr- och Västerbotten de närmaste åren är bara början.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den frågan är ju fortfarande sekundär jämfört med allt gnäll som kommer att uppstå kring priset och framförallt hur orättvist det är att norra Sverige har marginellt billigare el...SVT bedriver ju redan någon form av kampanj genom att springa runt och intervjua allehanda Svenssons om vad de tycker om detta...

Ja det är i sanning synd om folk i mer tättbebyggda delar av Sverige… de får ju ingenting för sin låga kommunalskatt. :va

Men nu kommer vi att behöva i storleksordningen 100.000 invånare till för att täcka arbetskraftsbehovet, så det är ju bara att flytta hit, till den billiga elen!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja det är i sanning synd om folk i mer tättbebyggda delar av Sverige… de får ju ingenting för sin låga kommunalskatt. :va

Men nu kommer vi att behöva i storleksordningen 100.000 invånare till för att täcka arbetskraftsbehovet, så det är ju bara att flytta hit, till den billiga elen!
Bättre att bygga ut elen i storstäderna.
Gärdet skulle t.ex. passa bra att täckas av solpaneler och sen vidkraftverk mellan raderna.
Närproducerat och bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kommer nog att bli mycket vanligt med solpaneler på taket på hus. En powerbank på det. Ge det fem år, eller snarare tre så skall vi se.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den frågan är ju fortfarande sekundär jämfört med allt gnäll som kommer att uppstå kring priset och framförallt hur orättvist det är att norra Sverige har marginellt billigare el...SVT bedriver ju redan någon form av kampanj genom att springa runt och intervjua allehanda Svenssons om vad de tycker om detta...
Jamen det är ju så mycket billigare att bo här...fast lönerna är också betydligt lägre men det kanske inte räknas? Eller kostnaden för att åka bil till och från affärer, jobb, skolan osv om man råkar bosätta sig utanför t ex Luleå. eftersom lönerna är så låga att man inte har råd att bo i Luleå... :)

Och vad händer när när alla kör miljöbil och betalar 360 spänn i skatt istället för 11 000,-
...och miljöbilen inte drar någon soppa alls, eller väldigt lite...dvs staten får inte inte några skattepengar där heller...

Kassakon bilismen levererar plötsligt ingen deg...men vägarna måste fortfarande underhållas. Tror ni att den billiga miljöbilen kommer att fortsätta att vara billig?

Vi sponsras att starta microkraftverk med hjälp av solceller och egna vindsnurror, dvs vi kvittar elen vi förbrukar mot elen vi köper, alltså ingen skatt...men vi behöver fortfarande kraftledningar, ställverk och infrastruktur...vem ska pröjsa för detta?

Om något år får vi det första godkännandet på helt autonoma fordon, dvs en låda på hjul utan ratt och pedaler, ägd av Über eller andra taxifirmor. De värsta katastrofekonomerna räknar med att vi kommer att behöva 20% av dagens bilflotta. 80% behövs inte och då behövs heller inte 200 000 yrkeschaufförer, vad ska de göra istället?
Och vad ska alla bilfirmor, biltillbehörsfirmor, verkstäder och underleverantörer till dessa verkstäder och kedjor ta vägen. Vem kommer att köpa extraljus i framtiden?

Vi kommer inte att ha råd med egen bil när det kostar en bråkdel att åka en automatisk taxi
Staten måste ta in skatt för vägar och elektrisk infrastruktur någon annanstans
Staten får INTE in skatt för el, vägar, bilar och hela branchen "Bilismen"...

Ska vi ha 90% skatt på inkomsten då?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Zeromannen

Guest
Jamen det är ju så mycket billigare att bo här...fast lönerna är också betydligt lägre men det kanske inte räknas? Eller kostnaden för att åka bil till och från affärer, jobb, skolan osv om man råkar bosätta sig utanför t ex Luleå. eftersom lönerna är så låga att man inte har råd att bo i Luleå... :)

Och vad händer när när alla kör miljöbil och betalar 360 spänn i skatt istället för 11 000,-
...och miljöbilen inte drar någon soppa alls, eller väldigt lite...dvs staten får inte inte några skattepengar där heller...

Kassakon bilismen levererar plötsligt ingen deg...men vägarna måste fortfarande underhållas. Tror ni att den billiga miljöbilen kommer att fortsätta att vara billig?

Vi sponsras att starta microkraftverk med hjälp av solceller och egna vindsnurror, dvs vi kvittar elen vi förbrukar mot elen vi köper, alltså ingen skatt...men vi behöver fortfarande kraftledningar, ställverk och infrastruktur...vem ska pröjsa för detta?

Om något år får vi det första godkännandet på helt autonoma fordon, dvs en låda på hjul utan ratt och pedaler, ägd av Über eller andra taxifirmor. De värsta katastrofekonomerna räknar med att vi kommer att behöva 20% av dagens bilflotta. 80% behövs inte och då behövs heller inte 200 000 yrkeschaufförer, vad ska de göra istället?
Och vad ska alla bilfirmor, biltillbehörsfirmor, verkstäder och underleverantörer till dessa verkstäder och kedjor ta vägen. Vem kommer att köpa extraljus i framtiden?

Vi kommer inte att ha råd med egen bil när det kostar en bråkdel att åka en automatisk taxi
Staten måste ta in skatt för vägar och elektrisk infrastruktur någon annanstans
Staten får INTE in skatt för el, vägar, bilar och hela branchen "Bilismen"...

Ska vi ha 90% skatt på inkomsten då?
Frågar man dom som röstar på MP så är svaret att sjukvårdskostnaderna kommer sjunka så mycket av den förbättrade luften så det går på ett ut med minskade skatteintäkter på bränslet. Det tror jag iofs. när jag ser det. Höjd skatt på elen till våra eluttag och km-skatt på el-bilar/mc/lastbilar är mina 50 cents.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Varför skulle evig tillväxt vara omöjlig? Varför skulle det vara ett problem just nu?

En resurs är något som vi producerar. Oljan var värdlös för markägare innan den faktiskt blev användbar - en resurs. Vi får hela tiden sedan tidernas begynnelse ut allt mer värde ur en given mängd resurs, produktivitetsökningar och ny teknik gör att tex kolväten som tidigare inte var en resurs nu är det.

När vi finner oljan värdelös för att vi hittar något annat vi upplever bättre tillfredsställer våra behov så kommer resterna ligga kvar i marken som om inget hänt. Vanligt utbud/efterfrågan. Ökar priset på olja så blir alternativen attraktivare. Oljan är fö rätt billig idag, hur hänger det ihop med peak-teorin om vi är så nära slutet?

Vad är det som gör att vi kan husera allt mer människor på planeten? Vad är det som tillåter det? Tillväxt kanske?
Varför skulle vi plötsligt bli sämre på att få ut mer värde ur mindre/lika mycket "resurs"? Vad är det som ska stoppa människor uppfinningsrikedom?

Maltheus hade ju tokfel redan för flera hundra år sedan om detta.


Enligt google väger jorden 5,972×10^24 kg. Hur mycket av detta kommer att vara morgondagens resurs?

Edit. Är det förresten någon resurs som egentligen "peakat"? Har vi inte bara "slutat använda" en viss resurs? Flintan övergavs för brons när det blev en resurs tex.
Om man resonerar som MP eller Amish är det omöjligt. Tack och lov har mänskligheten hittills lyckats producera individer som tar oss vidare.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top