Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta är vad Trafikverkets o 6 andra verk arbetar med för regeringen önskan om att minska utsläppen.


I Trafikverkets huvudscenario för hur klimatmålet ska kunna nås en kraftig ökning av biodrivmedelsanvändningen – från dagens nivå på cirka 20 TWh till över 30 TWh - som helt avgörande för att nå etappmålet för 2030.

Om inte användandet av biodrivmedel ökar i denna takt är Trafikverkets enda föreslagna alternativ för att klara klimatmålet att höja bränsleskatterna motsvarande ett bensinpris om 50 kronor litern.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför angriper vi inte alla områden som orsakar miljöbelastning...?

T.ex hästnäringen berörs inte alls i debatten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Transporterna av bränsle lär väl minska och därmed bör priserna på tankbilar och trailers falla så det är bara att tajma inköp av tankbil och trailer som man sedan fyller med bränsle.
Sedan behöver man förse ekipaget med en plog från ett tåg, några kanontorn och pansarplåt.
Och till sist lackar man den mattsvart så är den klar för framtiden.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Varför angriper vi inte alla områden som orsakar miljöbelastning...?

T.ex hästnäringen berörs inte alls i debatten.


Vilken tur att vi bara har hEst hos oss.
De enda utsläpp som hEst genererar är bajs i favoritkurvor.
Det vet alla.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tittade på flera minuter av den länkade filmen, utan att se en enda MotoGP-hoj on fire…De kanske var i slutet av filmen…? Eller inte alls…?

Men skit samma. Jag pratar inte om motorcyklar som brinner eller exploderar för att någon kastar dem längs banan. Jag pratar om hojar som börjar brinna eller exploderar då de står helt stilla mitt i en depå.

Något som ödelade hela MotoE-depån under en försäsongstest och fördröjde den första MotoE-säsongen ett halvår. Något som brände ögonbryn och frisyr av min kollegas bror, som har det otacksamma uppdraget att också vara teamets MotoE-koordinator. Något som gjort att MotoE numera betraktas som en säkerhetsrisk som parkerar i egen depå helt avskiljd från resten av depån och dessutom bevakas av brandkåren 24/7…

Så nej, jag har fortfarande inte sett en MotoGP-hoj brinna / explodera på samma sätt. Och ja, jag har liiite svårt att ta folk på allvar när de propagerar för att elhojarnas batterier är ofarliga…Och då har vi inte ens nämnt den obligatoriska rödflaggen i händelse av krasch…

https://www.motorsport.com/motoe/news/motoe-cause-of-fire-disaster/4353463/
Som jag skrev innan:
* Byggnaden som motorcyklarna stod parkerade i började brinna.
* Detta i sin tur ledde till att alla motorcyklarna blev innebrända. För alla motorcyklarna stod parkerade i samma byggnad.
Branden startade inte i någon av motorcyklarna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
https://www.motorsport.com/motoe/news/motoe-cause-of-fire-disaster/4353463/
Som jag skrev innan:
* Byggnaden som motorcyklarna stod parkerade i började brinna.
* Detta i sin tur ledde till att alla motorcyklarna blev innebrända. För alla motorcyklarna stod parkerade i samma byggnad.
Branden startade inte i någon av motorcyklarna.
Apropå, vill man se motogp-hojar som brinner går det bra att titta på helgens race från Österrike.

…och uppenbarligen kan ju depåer brinna upp även utan elektriska fordon i närheten: https://www.motorsport.com/motogp/news/argentina-gp-fire-termas-de-rio-hondo/5348614/
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Varför angriper vi inte alla områden som orsakar miljöbelastning...?

T.ex hästnäringen berörs inte alls i debatten.
I just det fallet är ju transporterna en stor del av utsläppen, så den biten hanteras ju indirekt genom att hela samhället ställer om till fossilfritt. I övrigt är det framförallt fodret som ör orsaken till utsläppen, oklart hur mycket som är från produktion där och hur en omställning till ett fossilfritt samhälle påverkar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
oklart hur mycket som är från produktion där och hur en omställning till ett fossilfritt samhälle påverkar.
"Tillväxt" är mitt skällsord. Fossilfritt är mest bara moderna floskler och rökridåer som kommer att fasa ut sig självt - utan att behöva förbjuda bärkassar - som f.ö. tillverkas mest av råvara från sockerrör.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
(som inte kan att rädda oss eftersom världens kvarvarande metall- och mineralresurser inte alls räcker till för att transformera världen till eldrift).

Det där var sant för ett par år sen, vi hade inte tillräckligt identifierade resurser enligt dåtidens prospektering. Men man hade inte prospekterat eftersom efterfrågan inte fanns..
Vi har sedan något år tillbaka (2019 om jag inte minns fel) identifierat fyndigheter som med råge kan elektrifiera hela världens fordonsflotta, med dagens batteriteknik. Ett icke-problem alltså.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
identifierat fyndigheter som med råge kan elektrifiera hela världens fordonsflotta, med dagens batteriteknik. Ett icke-problem alltså.
Vad tycker vi om att 2 miljarder asiater, 1 miljard afrikaner och 1 miljard amerikaner ska få det bättre och vill kunna köra elbil, typ? Är tillväxt inte ett problem på något sätt alls?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad tycker vi om att 2 miljarder asiater, 1 miljard afrikaner och 1 miljard amerikaner ska få det bättre och vill kunna köra elbil, typ? Är tillväxt inte ett problem på något sätt alls?
Som jag ser det är det en helt annan fråga. Onekligen väldigt relaterat, men ändå separat.
Vi kan bygga så många fordon. Det var mitt svar på en ren teknisk fråga.
Ska/bör vi bygga så många fordon? Det är en filosofisk fråga du ställer.
Själv är jag kluven, finns för- och nackdelar med båda.
Men oavsett vad jag tycker så är jag hyfsat övertygad om att det kommer att hända. Det positiva i kråksången som jag ser det är ju att energibäraren (batteriet) i detta fallet kan återvinnas in absurdum istället för att förbrukas permanent (bensin/diesel) per körd kilometer.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det positiva i kråksången som jag ser det är ju att energibäraren (batteriet) i detta fallet kan återvinnas in absurdum istället för att förbrukas permanent (bensin/diesel) per körd kilometer.
För jorden i sig betyder inte våra futtiga fåtalet tusen år speciellt mycket. Det här är sånt man ska diskutera över ett flak bira och nåt grillat, speciellt det att kräldjur, fåglar och däggdjur härstammar från en lungfiskart för 365 miljoner år sedan. Sen måste man även dryfta - varför träd har dubbelt så många gener som en simpel människa. Växthusgasen metan är ju också populärt att diskutera, referens https://www.osti.gov/biblio/616279-natural-gas-hydrates-mystery-bermuda-triangle
Skål! :fyllisar
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu ligger alla fordon illa till. Bolund har fått backa och ge Cementa på Gotland ett tag till på sig att bryta kalk. Så han lät ta ut sin frustation på något annat:
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu ligger alla fordon illa till. Bolund har fått backa och ge Cementa på Gotland ett tag till på sig att bryta kalk. Så han lät ta ut sin frustation på något annat:
Tror han blev byxis när han förstod att hela samhället skulle rasa. :hihi
Sen fick han ju det att framstå som att han RÄDDADE hela Sverige från misär.
Att han själv ställt till eländet sa han inte mycket om.

Bra exempel på att icke genomtänkta ideologisk framdrivna förslag har en baksida...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jamen det är ju så mycket billigare att bo här...fast lönerna är också betydligt lägre men det kanske inte räknas? Eller kostnaden för att åka bil till och från affärer, jobb, skolan osv om man råkar bosätta sig utanför t ex Luleå. eftersom lönerna är så låga att man inte har råd att bo i Luleå... :)

Och vad händer när när alla kör miljöbil och betalar 360 spänn i skatt istället för 11 000,-
...och miljöbilen inte drar någon soppa alls, eller väldigt lite...dvs staten får inte inte några skattepengar där heller...

Kassakon bilismen levererar plötsligt ingen deg...men vägarna måste fortfarande underhållas. Tror ni att den billiga miljöbilen kommer att fortsätta att vara billig?

Vi sponsras att starta microkraftverk med hjälp av solceller och egna vindsnurror, dvs vi kvittar elen vi förbrukar mot elen vi köper, alltså ingen skatt...men vi behöver fortfarande kraftledningar, ställverk och infrastruktur...vem ska pröjsa för detta?

Om något år får vi det första godkännandet på helt autonoma fordon, dvs en låda på hjul utan ratt och pedaler, ägd av Über eller andra taxifirmor. De värsta katastrofekonomerna räknar med att vi kommer att behöva 20% av dagens bilflotta. 80% behövs inte och då behövs heller inte 200 000 yrkeschaufförer, vad ska de göra istället?
Och vad ska alla bilfirmor, biltillbehörsfirmor, verkstäder och underleverantörer till dessa verkstäder och kedjor ta vägen. Vem kommer att köpa extraljus i framtiden?

Vi kommer inte att ha råd med egen bil när det kostar en bråkdel att åka en automatisk taxi
Staten måste ta in skatt för vägar och elektrisk infrastruktur någon annanstans
Staten får INTE in skatt för el, vägar, bilar och hela branchen "Bilismen"...

Ska vi ha 90% skatt på inkomsten då?
Gällande ditt tidigare inlägg om lastbilstillverkare som bara satsar på el så kan jag som jobbar inom fordonsindustrin bara stämma in. Det satsas mycket lite på ICE och nästan uteslutande på eldrift. Det och självkörande fordon.

Jag älskar förbränningsmotorer men eldrift är framtiden. Infrastrukturen kommer lösa sig när behovet kommer, precis som det alltid gjort. Världens elförbrukning har ju inte gått ner med tiden. Även om vi tillfälligt skulle elda östtysk kol för att kunna ladda elbilarna så är det renare än fortsatt drift av våra soppabilar med lägre än 30% verkningsgrad.

Gällande arbetslöshet för yrkeschafförer, bilverkstäder med mera så är det en ickefråga. All form av automation historiskt har lett till högre välstånd och fler människor i arbete. Gubbarna i blåkläder som servar din bil ersätts av gubbar i kostym som fortsätter utveckla automationen. Inget konstigt, inget nytt och positivt för alla. Utslitna lastbilschaufförer och trafikolyckor minskar, fler högavlönade vitskjortor som betalar skatt. Staten går med vinst. Därmed inte sagt att staten inte kommer beskatta elfordonen ändå. Politiker tar pengar från folket där de kan, inte där de borde.

Att vi får en fordonsflotta som är rätt dimensionerad och med betydligt högre utnyttjandegrad än dagens är bara positivt. Jag ser ingen mening med att 80% av världens fordon står still just nu.

Jag är fast övertygad om att vi kommer kunna köra våra fordon under hela vår livstid, parallelt med självkörande bilflottor som ägs av företag. Jag är också övertygad om att du kommer kunna ha din egna självkörande kärra i garaget, om du inte vill dela fordon med resten.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top