z1000sx
Gudomlig sporthojare
Jag stör mig på Per Bolund varje gång han öppnar kakhålet i TV.
Behövde få säga det.
Behövde få säga det.
Hamstra 4T alkylat 1000 liter bulk à 22:50 kronor litern?bensinpris om 50 kronor litern.
Varför angriper vi inte alla områden som orsakar miljöbelastning...?
T.ex hästnäringen berörs inte alls i debatten.
”Hästbranschen påverkar klimatet mer än inrikesflyget”
Sveriges hästbransch släpper ut mer koldioxid än hela det svenska inrikesflyget – och det är travsporten som släpper ut mest. Det skriver journalisten och miljödebattören Arne Müller i en ny bok.www.svt.se
Jag tittade på flera minuter av den länkade filmen, utan att se en enda MotoGP-hoj on fire…De kanske var i slutet av filmen…? Eller inte alls…?
Men skit samma. Jag pratar inte om motorcyklar som brinner eller exploderar för att någon kastar dem längs banan. Jag pratar om hojar som börjar brinna eller exploderar då de står helt stilla mitt i en depå.
Något som ödelade hela MotoE-depån under en försäsongstest och fördröjde den första MotoE-säsongen ett halvår. Något som brände ögonbryn och frisyr av min kollegas bror, som har det otacksamma uppdraget att också vara teamets MotoE-koordinator. Något som gjort att MotoE numera betraktas som en säkerhetsrisk som parkerar i egen depå helt avskiljd från resten av depån och dessutom bevakas av brandkåren 24/7…
Så nej, jag har fortfarande inte sett en MotoGP-hoj brinna / explodera på samma sätt. Och ja, jag har liiite svårt att ta folk på allvar när de propagerar för att elhojarnas batterier är ofarliga…Och då har vi inte ens nämnt den obligatoriska rödflaggen i händelse av krasch…
Apropå, vill man se motogp-hojar som brinner går det bra att titta på helgens race från Österrike.https://www.motorsport.com/motoe/news/motoe-cause-of-fire-disaster/4353463/
Som jag skrev innan:
* Byggnaden som motorcyklarna stod parkerade i började brinna.
* Detta i sin tur ledde till att alla motorcyklarna blev innebrända. För alla motorcyklarna stod parkerade i samma byggnad.
Branden startade inte i någon av motorcyklarna.
I just det fallet är ju transporterna en stor del av utsläppen, så den biten hanteras ju indirekt genom att hela samhället ställer om till fossilfritt. I övrigt är det framförallt fodret som ör orsaken till utsläppen, oklart hur mycket som är från produktion där och hur en omställning till ett fossilfritt samhälle påverkar.Varför angriper vi inte alla områden som orsakar miljöbelastning...?
T.ex hästnäringen berörs inte alls i debatten.
”Hästbranschen påverkar klimatet mer än inrikesflyget”
Sveriges hästbransch släpper ut mer koldioxid än hela det svenska inrikesflyget – och det är travsporten som släpper ut mest. Det skriver journalisten och miljödebattören Arne Müller i en ny bok.www.svt.se
"Tillväxt" är mitt skällsord. Fossilfritt är mest bara moderna floskler och rökridåer som kommer att fasa ut sig självt - utan att behöva förbjuda bärkassar - som f.ö. tillverkas mest av råvara från sockerrör.oklart hur mycket som är från produktion där och hur en omställning till ett fossilfritt samhälle påverkar.
(som inte kan att rädda oss eftersom världens kvarvarande metall- och mineralresurser inte alls räcker till för att transformera världen till eldrift).
Vad tycker vi om att 2 miljarder asiater, 1 miljard afrikaner och 1 miljard amerikaner ska få det bättre och vill kunna köra elbil, typ? Är tillväxt inte ett problem på något sätt alls?identifierat fyndigheter som med råge kan elektrifiera hela världens fordonsflotta, med dagens batteriteknik. Ett icke-problem alltså.
Som jag ser det är det en helt annan fråga. Onekligen väldigt relaterat, men ändå separat.Vad tycker vi om att 2 miljarder asiater, 1 miljard afrikaner och 1 miljard amerikaner ska få det bättre och vill kunna köra elbil, typ? Är tillväxt inte ett problem på något sätt alls?
För jorden i sig betyder inte våra futtiga fåtalet tusen år speciellt mycket. Det här är sånt man ska diskutera över ett flak bira och nåt grillat, speciellt det att kräldjur, fåglar och däggdjur härstammar från en lungfiskart för 365 miljoner år sedan. Sen måste man även dryfta - varför träd har dubbelt så många gener som en simpel människa. Växthusgasen metan är ju också populärt att diskutera, referens https://www.osti.gov/biblio/616279-natural-gas-hydrates-mystery-bermuda-triangleDet positiva i kråksången som jag ser det är ju att energibäraren (batteriet) i detta fallet kan återvinnas in absurdum istället för att förbrukas permanent (bensin/diesel) per körd kilometer.
Tror han blev byxis när han förstod att hela samhället skulle rasa.Nu ligger alla fordon illa till. Bolund har fått backa och ge Cementa på Gotland ett tag till på sig att bryta kalk. Så han lät ta ut sin frustation på något annat:
Regeringen förlänger Cementas tillstånd att bryta kalksten
Regeringen vill ge Cementa ytterligare åtta månaders möjlighet att bryta kalksten på Gotland, enligt miljö- och klimatminister Per Bolund. – Det är en extraordinär situation som vi hamnat i, och den kräver extraordinära åtgärder, säger han.www.svt.se
Gällande ditt tidigare inlägg om lastbilstillverkare som bara satsar på el så kan jag som jobbar inom fordonsindustrin bara stämma in. Det satsas mycket lite på ICE och nästan uteslutande på eldrift. Det och självkörande fordon.Jamen det är ju så mycket billigare att bo här...fast lönerna är också betydligt lägre men det kanske inte räknas? Eller kostnaden för att åka bil till och från affärer, jobb, skolan osv om man råkar bosätta sig utanför t ex Luleå. eftersom lönerna är så låga att man inte har råd att bo i Luleå...
Och vad händer när när alla kör miljöbil och betalar 360 spänn i skatt istället för 11 000,-
...och miljöbilen inte drar någon soppa alls, eller väldigt lite...dvs staten får inte inte några skattepengar där heller...
Kassakon bilismen levererar plötsligt ingen deg...men vägarna måste fortfarande underhållas. Tror ni att den billiga miljöbilen kommer att fortsätta att vara billig?
Vi sponsras att starta microkraftverk med hjälp av solceller och egna vindsnurror, dvs vi kvittar elen vi förbrukar mot elen vi köper, alltså ingen skatt...men vi behöver fortfarande kraftledningar, ställverk och infrastruktur...vem ska pröjsa för detta?
Om något år får vi det första godkännandet på helt autonoma fordon, dvs en låda på hjul utan ratt och pedaler, ägd av Über eller andra taxifirmor. De värsta katastrofekonomerna räknar med att vi kommer att behöva 20% av dagens bilflotta. 80% behövs inte och då behövs heller inte 200 000 yrkeschaufförer, vad ska de göra istället?
Och vad ska alla bilfirmor, biltillbehörsfirmor, verkstäder och underleverantörer till dessa verkstäder och kedjor ta vägen. Vem kommer att köpa extraljus i framtiden?
Vi kommer inte att ha råd med egen bil när det kostar en bråkdel att åka en automatisk taxi
Staten måste ta in skatt för vägar och elektrisk infrastruktur någon annanstans
Staten får INTE in skatt för el, vägar, bilar och hela branchen "Bilismen"...
Ska vi ha 90% skatt på inkomsten då?
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |