Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det känns som en övernitisk handläggare utan insikt och som vägrar backa ner när hon ställs inför fakta. Tyvärr finns väl såna typer lite överallt i samhället.

Är det en slump att det är en "hon"?

De gånger jag haft att göra med sådana personer som vägrar ändra sig så har det varit kvinnor.

Värsta personen kommer jag kommer ihåg var ny på sitt jobb och hade lite tokiga ideer som man redan i förväg insåg att det skulle bli negativa följder.på. Men trots att jag gav förslag som skulle bli bättre för samtliga inblandade på alla sätt så vägrade hon ändra sig.
Dessutom hade hon förklaringar till att det inte alls skulle bli som jag förutsade. Dessa förklaringar visade sig vara lögner eller möjligen naiva förhoppningar. Men mina övriga erfarenheter av henne pekar mot att det var lögner.

Och naturligtvis uppstod de problem jag förutsåg.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
  • För att styrka att fordonet inte är ett avfall måste du kunna uppvisa kvitto gällande försäljning eller ägarbyte med en garanti att bilen är funktionsduglig.
  • Fordonet får inte vara lastat med trasiga bildelar, elektronikskrot eller annat avfall.

Kvitto på bilarna borde ju räcka för och bevisa att det inte är skrot, men och andra sidan finns ju risken att importören har ett avsevärt lägre belopp på kvittot för att han ville få lägre moms.

Det är ju väldigt sannolikt att bilarna dessutom varit lastade med bildelar om de skulle renoveras. Och andra sidan så står det ju "trasiga bildelar" och reservdelar som eventuellt lastats i bilarna borde rimligtvis inte vara trasiga utan rimligtvis fungerande reservdelar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
  • För att styrka att fordonet inte är ett avfall måste du kunna uppvisa kvitto gällande försäljning eller ägarbyte med en garanti att bilen är funktionsduglig.
  • Fordonet får inte vara lastat med trasiga bildelar, elektronikskrot eller annat avfall.

Kvitto på bilarna borde ju räcka för och bevisa att det inte är skrot, men och andra sidan finns ju risken att importören har ett avsevärt lägre belopp på kvittot för att han ville få lägre moms.

Det är ju väldigt sannolikt att bilarna dessutom varit lastade med bildelar om de skulle renoveras. Och andra sidan så står det ju "trasiga bildelar" och reservdelar som eventuellt lastats i bilarna borde rimligtvis inte vara trasiga utan rimligtvis fungerande reservdelar.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Är det detta som man lutar sig mot?

Fordon

Ett trafikdugligt fordon i gott skick som är godkänt vid kontrollbesiktning kan exporteras som begagnat fordon. Du måste som exportör kunna visa upp ett giltigt godkännande från besiktning.
--
Ett trafikdugligt fordon i gott skick som är godkänt vid kontrollbesiktning kan exporteras som begagnat fordon. Du måste som exportör kunna visa upp ett giltigt godkännande från besiktning.
Kostnaden för att reparera fordonet i Sverige får inte vara högre än bilens marknadsvärde.

--

Uttjänta fordon och riktiga skrotbilar

Ett fordon räknas som avfall och får inte exporteras till land utanför EU eller OECD om det är i ett sådant skick att det inte är lämpligt att reparera eller om viktiga delar är skadade. Bilar och andra fordon som en gång lämnats in för skrotning får aldrig mer komma ut i trafik och får därför självklart inte heller exporteras. All bilskrotning ska ske på auktoriserade bilskrotar.
--

Import till Sverige

Ovanstående vägledning gäller också vid import av begagnade fordon till Sverige

Det sista är viktigt för det är en vägledning. Men det är för att skrotbilar som inte klara besiktningen inte ska fortsätta förstöra miljön utanför Sverige. Fina regler och förbud att använda fordonen här gynnar inte miljön om de fortsätter att användas som bruksfordon.
MHRF jobbar med det men, föga förvånande, är Naturvårdsverket inte så intresserade av åsikter som blir besvärliga.
Påminner väldigt mycket om Tragikvärket och SMC...

Naturvårdsverket insåg själva redan 2017 att vägledningen var otydlig och uttalade därför att man hade för avsikt att tillsätta en arbetsgrupp där MHRF skulle erbjudas en plats. Någon inbjudan till en sådan arbetsgrupp har emellertid inte kommit, trots att MHRF vid ett flertal tillfällen begärt detta.

I stället har Naturvårdsverket vänt sig till länsstyrelsen i Skåne för stöd när det gäller översynen av vägledningen. Resultatet av denna översyn har MHRF i samband med remissbehandlingen haft flera synpunkter på. Länsstyrelsen i Skåne har därför omarbetat vägledningen och överlämnat den till Naturvårdsverket för vidare handläggning.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Bedömningen om bilarna är lastade med ”trasiga” eller användbara delar lär nog tyvärr göras av någon som inte har någon större koll på entusiast- och veteranfordon.

Jag hyrde en gång i tiden en garageplats inte så långt från min övernattningslägenhet norr om Hufvudstaden, av det stora kommunala bostadsbolaget. På den garageplatsen förvarades tidvis en gammal men hyfsat fräsch Porsche som naturligtvis stod avställd delar av året, tidvis en fräsch och fullt fungerande Volvo PV som var avställd sedan länge.

Helt plötsligt fick jag påtryckningar om att flytta dem båda eftersom ”fordonsvrak” inte var tillåtna enligt bostadsbolagets stadgar…Allt som inte var påställt och i trafik var per definition ”fordonsvrak”, enligt en överbestämmande kostymnisse på bostadsbolaget…

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Varför får bilen inte vara lastad med en trasig bildel? En trasig bildel kan ju lagas.
Är det ok att köpa den trasiga bildelen separat ifrån bilen?

Last edited:

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
...Enligt honom finns det heller ingen ny, spännande batteriteknik som är på gång. Visst finns det utveckling av solid state batterier och man byter vissa komponenter i litiumbatterierna som gör dem enklare/billigare att tillverka men inget som gör någon revolutionerande skillnad. Det man däremot utvecklar är att öka effekten på laddningen. Han sa att om några år laddar man 500 - 1000 kW och då går det fort att fylla batterierna, även på en lastbil.
Den här fantasin om att "Batteritekniken är bara i sin vagga." är den största myten som flyter runt hela elfordonsbluffen.

Visst kan vi producera både lättare batterier och ny teknologi för att ladda dem snabbare men ingenting är gratis och de fysiska lagarna kvarstår. Ju snabbare vi laddar ett batteri, desto fler joner behöver mosas ihop på kortare tid vilket medför en kraftigare värmeutveckling. Om inte kylsystemen följer den utvecklingen får vi farliga batterier. Med ökad kylning kommer ökad vikt. För att bibehålla vikten krävs ny kylteknik...

Allting är en kompromiss och batterierna har redan utvecklats så långt det går i form av termoelektrisk säkerhet. Löser vi säkerhetsfrågan så gör man istället avkall på livslängden hos batteriet. Dvs resurserna det kostar att tillverka batteriet överstiger vinsten gentemot fossildrift.

Den som tror annat måste lära sig lite mer om reglerna för vårt universum innan man tejpar fast sig själv på en krutraket för att se månen. Eller som miljöpartiet, se framtiden hos människor som tycker att det är en bra idé att klamra sig fast på utsidan av ett amerikanskt lastflygplan.
Genvägar är senvägar.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den här fantasin om att "Batteritekniken är bara i sin vagga." är den största myten som flyter runt hela elfordonsbluffen.

Visst kan vi producera både lättare batterier och ny teknologi för att ladda dem snabbare men ingenting är gratis och de fysiska lagarna kvarstår. Ju snabbare vi laddar ett batteri, desto fler joner behöver mosas ihop på kortare tid vilket medför en kraftigare värmeutveckling. Om inte kylsystemen följer den utvecklingen får vi farliga batterier. Med ökad kylning kommer ökad vikt. För att bibehålla vikten krävs ny kylteknik...

Allting är en kompromiss och batterierna har redan utvecklats så långt det går i form av termoelektrisk säkerhet. Löser vi säkerhetsfrågan så gör man istället avkall på livslängden hos batteriet. Dvs resurserna det kostar att tillverka batteriet överstiger vinsten gentemot fossildrift.

Den som tror annat måste lära sig lite mer om reglerna för vårt universum innan man tejpar fast sig själv på en krutraket för att se månen. Eller som miljöpartiet, se framtiden hos människor som tycker att det är en bra idé att klamra sig fast på utsidan av ett amerikanskt lastflygplan.
Genvägar är senvägar.

Fast det är ingen myt, och det mesta du säger ovan är felaktigt. Litiumjonbatteriernas kapacitet har stadigt förbättrats år för år under det senaste årtiondet och inget tyder på att teknikutvecklingen skulle ha avstannat. Det finns en rad större och mindre förbättringar under utveckling, t.ex. olika typer av katodmaterial, förändrad kemisk sammansättning, fast elektrolyt etc. Ett antal tekniker har lanserats kontinuerligt som de blivit tillgängliga och även om ingen av dem är revolutionerande i sig så bidrar de sammantaget till allt bättre kapacitet med snabbare laddning till lägre pris och denna utveckling fortsätter. Men fortsätt du att stoppa huvudet i sanden.

Bifogat

• 6942FAF8-47C4-4D02-B77D-4A1E6770FC57.jpeg
    6942FAF8-47C4-4D02-B77D-4A1E6770FC57.jpeg
    168.4 KB · Visningar: 8

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Med runt 250 000 laddbara bilar är antalet publika laddstolpar på en kritiskt låg nivå, endast drygt 13 000 i hela landet"
"Med 250 000 laddbara bilar behövs 25 000 publika laddstolpar. Bara för att täcka dagens behov skulle alltså mer än 10 000 nya stolpar behöva byggas."
"Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser – som att tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan med bonus-pengarna som staten satsar på laddbara bilar"
"M Sveriges granskning av statistik av laddstolpar och laddbara bilar från branschorganisationen PowerCircle visar att problemen bara växer."

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Antalet ”elbilar/laddstolpe” kommer givetvis att öka i takt med att nya bilar säljs, lite beroende på definitionen av ”laddstolpe” (tror faktiskt att ursprunget var ”laddpunkt” i bakgrunden till artikeln).

Men när gemene man förstår att ett vanligt eluttag är allt som krävs för att ladda en elbil blir det mindre braskande rubriker…

Självklart behövs det betydligt fler SNABBLADDARE längs vägarna och det är en infrastrukturfråga i ungefär samma härad som bensinmackar med den viktiga skillnaden att de nästa bara behöver nyttjas vid längre resor.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Men när gemene man förstår att ett vanligt eluttag är allt som krävs för att ladda en elbil blir det mindre braskande rubriker…
Så varför kopplar inte alla in sina elbilar till motorvärmaruttagen man har på parkeringsplatserna då.
Det är väl bara plocka bort timern och låta alla ladda upp sina bilar över natten.
?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så varför kopplar inte alla in sina elbilar till motorvärmaruttagen man har på parkeringsplatserna då.
Det är väl bara plocka bort timern och låta alla ladda upp sina bilar över natten.

Ja jag laddar då min i vanliga motorvärmaruttag om jag behöver. Tex i stugan, hos svärföräldrarna osv.

Svaret är nog okunskap/osäkerhet/olika bilar med olika lösningar. Jag ställer ned laddaren i bilen till 6A, det är som två av elementen i stugan när de går på Max (det gör de aldrig)…

Men är man osäker på vilken bil som skall ladda, hur mycket ström den vill ha osv så är det ju enklast att säga nej, särskilt när man läst att det är ”skitfarligt med elbilar” i kvällspressen…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast det är ingen myt, och det mesta du säger ovan är felaktigt. Litiumjonbatteriernas kapacitet har stadigt förbättrats år för år under det senaste årtiondet och inget tyder på att teknikutvecklingen skulle ha avstannat. Det finns en rad större och mindre förbättringar under utveckling, t.ex. olika typer av katodmaterial, förändrad kemisk sammansättning, fast elektrolyt etc. Ett antal tekniker har lanserats kontinuerligt som de blivit tillgängliga och även om ingen av dem är revolutionerande i sig så bidrar de sammantaget till allt bättre kapacitet med snabbare laddning till lägre pris och denna utveckling fortsätter. Men fortsätt du att stoppa huvudet i sanden.

Både batterier och förbränningsmotorer har förbättrats de senaste drygt 100 åren. Av någon anledning ses det ena som ny teknik och det andra som gammal stenåldersteknik.
Ja jag laddar då min i vanliga motorvärmaruttag om jag behöver. Tex i stugan, hos svärföräldrarna osv.

Svaret är nog okunskap/osäkerhet/olika bilar med olika lösningar. Jag ställer ned laddaren i bilen till 6A, det är som två av elementen i stugan när de går på Max (det gör de aldrig)…

Men är man osäker på vilken bil som skall ladda, hur mycket ström den vill ha osv så är det ju enklast att säga nej, särskilt när man läst att det är ”skitfarligt med elbilar” i kvällspressen…

Hur mår elbilens batteri av att laddas på intervall?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

En ödmjuk fråga, på 6A måste det gå väldigt långsamt att ladda, eller? Självklart förutsätter jag att du inte laddar från tomt till fullt varje gång.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Så om alla i bostadsrättområdet ställer ned sina laddare till 6A och laddar över natten så är det inga problem då?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
De första sju åren jag hade laddbar bil använde jag vanligt vägguttag konstant hemma. Jag har en tendens att vara på hemmaplan flera timmar per dygn och även med 6A hinner det bli en del energi på 12-15 timmar. 16 kWh i värsta fallet och det räckte 10 mil i min gamla elbil.
Skaffade en laddbox med sladd för ett tag sen för att det är något bekvämare att hantera.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nej, bara andra problem...ingen har hunnit ladda färdigt över natten.
Frågan är ju om alla "behöver" ladda fullt varje natt. Har man fullt ena dagen och kör tre-fyra mil (som folk tydligen gör) behöver man 8 kWh. Det tar 6 timmar med 6A. Sen slutar den bilen sluka effekt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Frågan är ju om alla "behöver" ladda fullt varje natt. Har man fullt ena dagen och kör tre-fyra mil (som folk tydligen gör) behöver man 8 kWh. Det tar 6 timmar med 6A. Sen slutar den bilen sluka effekt.
Så om alla laddar 8 kWh x6 h ur motorvärmaruttagen i en vanlig bostadsrättsförening med säg en 20-40 bilar. Så tål det nuvarande systemet det?
Då är det ju inga problem ju ?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping