Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan inte någon berätta detta för t.ex. försäkringsbolagen som inte tillåter att eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter.
Bostadsrättsföreningar som förbjuder laddning via vanliga uttag.
Eller Elsäkerhetsverket som avrådet att man laddar elbilar i schuko uttag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Genomsnittsbilisten kör 1200 mil/år. Det är 2400 kWh, högt räknat. Per år.

Räkna vad motorvärmare/kupévärmare drar under en vintersäsong…
20 motorvärmare som går är drar ungefär 2000w x 20 = 40 kWh på nuvarande ledningar
20 elbilar är väl 8000w x 20 = 160 kWh
Motorvärmarna går ju 2h i snitt och en elbil 6h.

Nu är inte jag bra på det här med el, men blir inte det ganska stor skillnad?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jämförelsen med motorvärmare är helt klar absurd.

Elinfrastrukturen och elproduktionen i Sverige behöver byggas ut rejält. Vi kommer inte förbruka mindre el i framtiden. Kärnkraft är oundvikligt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kan inte någon berätta detta för t.ex. försäkringsbolagen som inte tillåter att eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter.
Bostadsrättsföreningar som förbjuder laddning via vanliga uttag.
Eller Elsäkerhetsverket som avrådet att man laddar elbilar i schuko uttag.
Nu är det över 20 år sen jag livnärde mig på att testa eluttag på SEMKO, men lite koll tror jag att jag har.
Främsta anledningen till att man inte vill att folk laddar i vanliga Schukouttag är för att de ofta har suttit länge och installationen kan vara sliten. Kör man då kontinuerligt med 10-16A så riskerar man att något överhettar.
En annan anledning är att man inte har en jordfelsbrytare monterad som kan hantera likström. Gamla JFB har inte testats för det och riskerar att sluta fungera.

Uttagen är testade med 16A AC och brukar vara märkta med det (10/16A).
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Så om alla laddar 8 kWh x6 h ur motorvärmaruttagen i en vanlig bostadsrättsförening med säg en 20-40 bilar. Så tål det nuvarande systemet det?
Då är det ju inga problem ju ?
Du laddar inte 8kW i 6 timmar, du laddar 1,2 - 1,3kW per timme i 6 timmar. Mer tål inte en 6A-säkring, och troligen inte ens det.
Men 20 bilar samtidigt ger ändå ett behov av en central uppsäkrad med 115A och det tvivlar jag på att det är.
Även om det är fördelat på flera undercentraler med 63A vilket inte är omöjligt så krävs feta kablar, friska uttag och ett bra elavtal.
En motorvärmare är väl inte på mer än 500-600W och behöver gå en timme eller två.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men med solfångare hybrid invertrar o lagrings paket i huset så finns inga bekymmer med att ladda bilen.

Jag har inte betalat 1 krona i el sista 1,5 åren. O med elpris på +1 kr kwa så betalar anläggningen av sig rätt fort.

170000 för anläggning-70000 batteri stöd - 30000 i solcell anläggnings stöd=70000 att dela upp mindre än 5 år innan 0 resultat o då är inte pris på överföring o andra avgifter inkluderade..

3 invertrar som ger konstant 5000watt up per fas.

6 linor in med max 550 volt 10 amp från solfångare.

Så det är inte jätte dyrt att ha egen ström o kunna ladda bilen/mc eller vad man nu vill gratis.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Du laddar inte 8kW i 6 timmar, du laddar 1,2 - 1,3kW per timme i 6 timmar. Mer tål inte en 6A-säkring, och troligen inte ens det.
En 6A säkring tål 6A i en evighet. De måste tåla 6,78A i 10000 timmar utan att bryta. Med 12A ska de bryta senast efter ungefär 40 sekunder.
Kör man 30kA genom en 250A-säkring låter det ungefär som ett gevärsskott när den bryter.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Både batterier och förbränningsmotorer har förbättrats de senaste drygt 100 åren. Av någon anledning ses det ena som ny teknik och det andra som gammal stenåldersteknik.
Litiumbatterier har använts kommersiellt sedan början av tvåtusentalet, och funnits på forskningsstadie teoretisk nivå sedan slutet av åttiotalet. Framförallt har forskning och utveckling inom området pågått de senaste tio åren.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu är det över 20 år sen jag livnärde mig på att testa eluttag på SEMKO, men lite koll tror jag att jag har.
Främsta anledningen till att man inte vill att folk laddar i vanliga Schukouttag är för att de ofta har suttit länge och installationen kan vara sliten. Kör man då kontinuerligt med 10-16A så riskerar man att något överhettar.
En annan anledning är att man inte har en jordfelsbrytare monterad som kan hantera likström. Gamla JFB har inte testats för det och riskerar att sluta fungera.

Uttagen är testade med 16A AC och brukar vara märkta med det (10/16A).
Och såtillvida man inte är elektriker eller har så pass bra koll att man kan gå igenom ens elsystem och har kollat av det som är draget fram till ditt uttag, så vet man alltså inte.
För gemeneman är det hela ganska oväsentligt. De har ju ingen koll på sakerna.
Nu spelar det ju ingen roll eftersom man i majoriteten av fallen inte får ladda från motorvärmaruttag ändå..

Har man egen kåk är det ju en helt annan sak. Då är det ju bara smälla upp en laddbox och problemet är ur världen.

Det är väl vad jag kommer att göra nästa gång det vankas bilbyte om något år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Litiumbatterier har använts kommersiellt sedan början av tvåtusentalet, och funnits på forskningsstadie teoretisk nivå sedan slutet av åttiotalet. Framförallt har forskning och utveckling inom området pågått de senaste tio åren.

Okej, ungefär samma kan man säga om elektronik i förbränningsmotorer men dom definieras fortfarande som uråldrig teknik av elbilsekspärterna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När jag har varit på kundbesök norröver har jag noterat att de flesta arbetsplatser har motorvärmarstolpar. Är de tidsstyrda eller begränsade på annat sätt i vanliga fall?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När jag har varit på kundbesök norröver har jag noterat att de flesta arbetsplatser har motorvärmarstolpar. Är de tidsstyrda eller begränsade på annat sätt i vanliga fall?

Beror på.

Numer är många tidsbegränsade, appstyrda eller timer. I teorin (och klimatläge Stockholm) är bilen varm när man skall åka. I Norrbotten räcker tre timmar inte så långt om det är kallare än -20.

Motorvärmaren drar ca 600W, kupévärmaren får man ställa på Max 1200W vilket då är 1,8 kW tillsammans.

Detta har man sedan 1960-talet kört dygnet runt i vanliga Schuko. Laddar man elbil med motsvarande effekt innebär det alltså ingen annan belastning än den tidigare.

Elen skiter väl i vad som drar effekt i andra änden.

Jag vet inte vad det är med ”elbil” som får vanliga vettiga människor att slänga vettet åt sidan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag har varit på kundbesök norröver har jag noterat att de flesta arbetsplatser har motorvärmarstolpar. Är de tidsstyrda eller begränsade på annat sätt i vanliga fall?

På större parkeringsplatser så går dom ofta på intervall. Ofta styrs intervalltiden av hur kallt det är ute.

Men jag är ganska säker på att dom inte heller går samtidigt allihop utan att dom "turas om" att gå så att den den totala strömförbrukningen jämnas ut.

På mindre parkeringsplatser så finns sällan sånt.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du laddar inte 8kW i 6 timmar, du laddar 1,2 - 1,3kW per timme i 6 timmar. Mer tål inte en 6A-säkring, och troligen inte ens det.
Men 20 bilar samtidigt ger ändå ett behov av en central uppsäkrad med 115A och det tvivlar jag på att det är.
Även om det är fördelat på flera undercentraler med 63A vilket inte är omöjligt så krävs feta kablar, friska uttag och ett bra elavtal.
En motorvärmare är väl inte på mer än 500-600W och behöver gå en timme eller två.

Lastbalansering löser detta. Exempelvis kan tio parkeringsplatser dela på 16A trefas. (Förmodligen mindre än vad motorvärmare behöver).

När du kommer hem från jobbet 17.00 och har gjort av med dina 3-4 kWh under dagen så är din bil full igen 19.00 och då får övriga även din andel. Behöver man ladda i mer så kommer effekten att öka under natten när alla andra laddat klart. Osv osv.

Det är ju liksom inte så att alla i hyreshuset kommer hem och skall ladda i 80 kWh varje kväll…

Det roliga är att jag själv TRODDE precis samma grej om elbilar själv - innan jag undersökte saken ordentligt och insåg att det sprids så jäkla mycket ren bullshit att det inte är sant. Och man undrar ju varför.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Lastbalansering löser detta. Exempelvis kan tio parkeringsplatser dela på 16A trefas. (Förmodligen mindre än vad motorvärmare behöver).

När du kommer hem från jobbet 17.00 och har gjort av med dina 3-4 kWh under dagen så är din bil full igen 19.00 och då får övriga även din andel. Behöver man ladda i mer så kommer effekten att öka under natten när alla andra laddat klart. Osv osv.

Det är ju liksom inte så att alla i hyreshuset kommer hem och skall ladda i 80 kWh varje kväll…

Det roliga är att jag själv TRODDE precis samma grej om elbilar själv - innan jag undersökte saken ordentligt och insåg att det sprids så jäkla mycket ren bullshit att det inte är sant. Och man undrar ju varför.
Men just mellan 17:00 och 19:00 kan man anta att flertalet vill ladda.
Jag ser ju i appen till min burk på väggen hur mitt laddande ser ut och just de tiderna är ju typiska var dag.
Lastbalancering är bra, men finns troligen inte i befintliga anläggningar, och det är väl det vi talar om, att använda det som redan finns?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Lastbalansering löser detta. Exempelvis kan tio parkeringsplatser dela på 16A trefas. (Förmodligen mindre än vad motorvärmare behöver).

När du kommer hem från jobbet 17.00 och har gjort av med dina 3-4 kWh under dagen så är din bil full igen 19.00 och då får övriga även din andel. Behöver man ladda i mer så kommer effekten att öka under natten när alla andra laddat klart. Osv osv.

Det är ju liksom inte så att alla i hyreshuset kommer hem och skall ladda i 80 kWh varje kväll…

Det roliga är att jag själv TRODDE precis samma grej om elbilar själv - innan jag undersökte saken ordentligt och insåg att det sprids så jäkla mycket ren bullshit att det inte är sant. Och man undrar ju varför.
Hur skulle systemet prioritera rätt? Systemet vet inte hur länge du kommer vara parkerad. Skulle det veta det så är det ju enkelt att knappa in för kort tid för att bli prioriterad högre.

I grund och botten så är det många tjocka kablar som behövs.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Beror på.

Numer är många tidsbegränsade, appstyrda eller timer. I teorin (och klimatläge Stockholm) är bilen varm när man skall åka. I Norrbotten räcker tre timmar inte så långt om det är kallare än -20.

Motorvärmaren drar ca 600W, kupévärmaren får man ställa på Max 1200W vilket då är 1,8 kW tillsammans.

Detta har man sedan 1960-talet kört dygnet runt i vanliga Schuko. Laddar man elbil med motsvarande effekt innebär det alltså ingen annan belastning än den tidigare.

Elen skiter väl i vad som drar effekt i andra änden.

Jag vet inte vad det är med ”elbil” som får vanliga vettiga människor att slänga vettet åt sidan.
Jag är nog varken vanlig eller vettig. Men jag kommer göra allt vad jag kan för att inte beblanda mig med elbilar så länge det är möjligt.

Pga dom frihetsinskränkade saker en elbil kommer med. Och det faktumet att som "Motorentusiast" anser jag elbilen vara lika spännande som en brödrost. Det är iof den pisshink som jag fraktar mig med på daglig basis, tråkig alltså. Men den spionerar iaf inte på mig och eller sänder tillbaka metadata gratis till sånna sjuka människor som tex Elon Musk. Därför ratar jag elbilen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När jag har varit på kundbesök norröver har jag noterat att de flesta arbetsplatser har motorvärmarstolpar. Är de tidsstyrda eller begränsade på annat sätt i vanliga fall?

Jag vet en arbetsplats strax utanför Hufvudstaden som otroligt nog hade motorvärmarstolpar där strömmen var på hela tiden. Detta ändrades snabbt när någon fick nys om en kollegas planer på en femhundra liters varmvattenberedare monterad i bagageutrymmet, försedd med snabbkopplingar för att snabbt pumpa vattnet till huset vid hemkomst…
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top