Så om alla laddar 8 kWh x6 h ur motorvärmaruttagen i en vanlig bostadsrättsförening med säg en 20-40 bilar. Så tål det nuvarande systemet det?
Då är det ju inga problem ju
Nä effekt är effekt…
Så om alla laddar 8 kWh x6 h ur motorvärmaruttagen i en vanlig bostadsrättsförening med säg en 20-40 bilar. Så tål det nuvarande systemet det?
Då är det ju inga problem ju
Nej, bara andra problem...ingen har hunnit ladda färdigt över natten.
20 motorvärmare som går är drar ungefär 2000w x 20 = 40 kWh på nuvarande ledningarGenomsnittsbilisten kör 1200 mil/år. Det är 2400 kWh, högt räknat. Per år.
Räkna vad motorvärmare/kupévärmare drar under en vintersäsong…
Nu är det över 20 år sen jag livnärde mig på att testa eluttag på SEMKO, men lite koll tror jag att jag har.Kan inte någon berätta detta för t.ex. försäkringsbolagen som inte tillåter att eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter.
Bostadsrättsföreningar som förbjuder laddning via vanliga uttag.
Eller Elsäkerhetsverket som avrådet att man laddar elbilar i schuko uttag.
Du laddar inte 8kW i 6 timmar, du laddar 1,2 - 1,3kW per timme i 6 timmar. Mer tål inte en 6A-säkring, och troligen inte ens det.Så om alla laddar 8 kWh x6 h ur motorvärmaruttagen i en vanlig bostadsrättsförening med säg en 20-40 bilar. Så tål det nuvarande systemet det?
Då är det ju inga problem ju ?
En 6A säkring tål 6A i en evighet. De måste tåla 6,78A i 10000 timmar utan att bryta. Med 12A ska de bryta senast efter ungefär 40 sekunder.Du laddar inte 8kW i 6 timmar, du laddar 1,2 - 1,3kW per timme i 6 timmar. Mer tål inte en 6A-säkring, och troligen inte ens det.
Litiumbatterier har använts kommersiellt sedan början av tvåtusentalet, och funnits på forskningsstadie teoretisk nivå sedan slutet av åttiotalet. Framförallt har forskning och utveckling inom området pågått de senaste tio åren.Både batterier och förbränningsmotorer har förbättrats de senaste drygt 100 åren. Av någon anledning ses det ena som ny teknik och det andra som gammal stenåldersteknik.
Och såtillvida man inte är elektriker eller har så pass bra koll att man kan gå igenom ens elsystem och har kollat av det som är draget fram till ditt uttag, så vet man alltså inte.Nu är det över 20 år sen jag livnärde mig på att testa eluttag på SEMKO, men lite koll tror jag att jag har.
Främsta anledningen till att man inte vill att folk laddar i vanliga Schukouttag är för att de ofta har suttit länge och installationen kan vara sliten. Kör man då kontinuerligt med 10-16A så riskerar man att något överhettar.
En annan anledning är att man inte har en jordfelsbrytare monterad som kan hantera likström. Gamla JFB har inte testats för det och riskerar att sluta fungera.
Uttagen är testade med 16A AC och brukar vara märkta med det (10/16A).
Litiumbatterier har använts kommersiellt sedan början av tvåtusentalet, och funnits på forskningsstadie teoretisk nivå sedan slutet av åttiotalet. Framförallt har forskning och utveckling inom området pågått de senaste tio åren.
När jag har varit på kundbesök norröver har jag noterat att de flesta arbetsplatser har motorvärmarstolpar. Är de tidsstyrda eller begränsade på annat sätt i vanliga fall?
När jag har varit på kundbesök norröver har jag noterat att de flesta arbetsplatser har motorvärmarstolpar. Är de tidsstyrda eller begränsade på annat sätt i vanliga fall?
Du laddar inte 8kW i 6 timmar, du laddar 1,2 - 1,3kW per timme i 6 timmar. Mer tål inte en 6A-säkring, och troligen inte ens det.
Men 20 bilar samtidigt ger ändå ett behov av en central uppsäkrad med 115A och det tvivlar jag på att det är.
Även om det är fördelat på flera undercentraler med 63A vilket inte är omöjligt så krävs feta kablar, friska uttag och ett bra elavtal.
En motorvärmare är väl inte på mer än 500-600W och behöver gå en timme eller två.
Men just mellan 17:00 och 19:00 kan man anta att flertalet vill ladda.Lastbalansering löser detta. Exempelvis kan tio parkeringsplatser dela på 16A trefas. (Förmodligen mindre än vad motorvärmare behöver).
När du kommer hem från jobbet 17.00 och har gjort av med dina 3-4 kWh under dagen så är din bil full igen 19.00 och då får övriga även din andel. Behöver man ladda i mer så kommer effekten att öka under natten när alla andra laddat klart. Osv osv.
Det är ju liksom inte så att alla i hyreshuset kommer hem och skall ladda i 80 kWh varje kväll…
Det roliga är att jag själv TRODDE precis samma grej om elbilar själv - innan jag undersökte saken ordentligt och insåg att det sprids så jäkla mycket ren bullshit att det inte är sant. Och man undrar ju varför.
Hur skulle systemet prioritera rätt? Systemet vet inte hur länge du kommer vara parkerad. Skulle det veta det så är det ju enkelt att knappa in för kort tid för att bli prioriterad högre.Lastbalansering löser detta. Exempelvis kan tio parkeringsplatser dela på 16A trefas. (Förmodligen mindre än vad motorvärmare behöver).
När du kommer hem från jobbet 17.00 och har gjort av med dina 3-4 kWh under dagen så är din bil full igen 19.00 och då får övriga även din andel. Behöver man ladda i mer så kommer effekten att öka under natten när alla andra laddat klart. Osv osv.
Det är ju liksom inte så att alla i hyreshuset kommer hem och skall ladda i 80 kWh varje kväll…
Det roliga är att jag själv TRODDE precis samma grej om elbilar själv - innan jag undersökte saken ordentligt och insåg att det sprids så jäkla mycket ren bullshit att det inte är sant. Och man undrar ju varför.
Jag är nog varken vanlig eller vettig. Men jag kommer göra allt vad jag kan för att inte beblanda mig med elbilar så länge det är möjligt.Beror på.
Numer är många tidsbegränsade, appstyrda eller timer. I teorin (och klimatläge Stockholm) är bilen varm när man skall åka. I Norrbotten räcker tre timmar inte så långt om det är kallare än -20.
Motorvärmaren drar ca 600W, kupévärmaren får man ställa på Max 1200W vilket då är 1,8 kW tillsammans.
Detta har man sedan 1960-talet kört dygnet runt i vanliga Schuko. Laddar man elbil med motsvarande effekt innebär det alltså ingen annan belastning än den tidigare.
Elen skiter väl i vad som drar effekt i andra änden.
Jag vet inte vad det är med ”elbil” som får vanliga vettiga människor att slänga vettet åt sidan.
När jag har varit på kundbesök norröver har jag noterat att de flesta arbetsplatser har motorvärmarstolpar. Är de tidsstyrda eller begränsade på annat sätt i vanliga fall?
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |