Jag jag vet inte riktigt hur mycket jag tankar för varje månad och problemet blir att hålla koll då nöjesfordon, som Cadillacen, PV:n, skotrar och hojar blir inblandade i det hela. Men min bil går under 1500 mil per år men då måste jag ju tänka på att sommartid används ju både Cadillacen, PV:n och hojarna som bruksfordon till och från jobbet.
Vad är milkostnaden för en elbil om den körs ca 1500 mil per år? Skatt, försäkring, service och elkostnaden?
Är väl inte omöjligt att räkna hem en elbil under förutsättning att man har råd betala eller låna till en elbil. Dock tror jag att om detta blir verklighet att många inte har råd med bil och då kommer landsbygden att få stryka på foten ännu mer. Hur många kan köpa eller låna till en ny elbil och får alla låna till en ny elbil med motiveringen att den är billig att ladda?
Vår Ford Mondeo tar kanske 0,8 på 1500 mil borde det bli ca 20000 kr/år värdeminskningen säger vi är 6000 kr (då ränknar jag med att den ska hålla 5 år och sen kan den skrotas), skatt och försäkring är väl nånstans runt 5000 kr och sen allmänt lite slitdelar och service 5000 kr vilket blir ca 36000 kr/ 1500 mil= 24 kr/mil.
Min pickup har uppskattningsvis kostat nånstans runt 55 kr/mil så tar man bort 5 kr milen för ström och annat och delar på en mille blir det ju break even runt 20000 mil. Men Fårrden blir svårslagen då ska man köra runt 40000 mil om man man är på noll.
Är väl lite som med hus och huspriser, jag sitter med ett hus, flera uthus, stort garage mm som jag aldrig skulle ha råd med i bara om jag bodde i Luleå, men jag äger allt nu och planen är att kunna fortsätta leva ungefär som jag gör om jag skulle bli arbetslös eller den dagen jag tar pension. Jag ska i alla fall ha råd att ha kvar gården och grejerna även om vissa galna projekt som att kompressor ocn turbomatade CB250
r nog skulle få stryka på foten. Men vad är klokast, bo på en gård i en glesbygsdkommun eller bygga ett nytt hus på ett attraktivt i storstadsområdena belånat upp över öronen så den dagen man slutar jobba måste man sälja för huset är inte betalt och man har inte råd att både bo och leva.
Troligtvis gör han som bygger huset en rejäl vinst vid försäljningen så sen sitter han stenrik i en lägenhet. Jag kommer att förbli halvfattig men med en gård och massa grejer som i sig har ett hyfsat värde och jag äger allt och har inga skulder. Tror jag hellre har ett garage och en massa bilar, skotrar och motorcyklar och kan jaga älg bakom knuten mot att sitta stenrik i en liten lägenhet.