Nej för fan. Det är inte kul. Ljudet är en stor del av konsten och upplevelsen.
Men en familjebil som gör 0-100 på 3,4 sek är fanimig kul även om den är tyst. Det finns ju stereo.
App, app, app!
Gör man detta på en SportHoj är det också kul
men då
...
------------TjÖRmANijelSeJDiReCkT------------
För övrigt ska bromsslangarna bytas vart fjärde år på mina Daytona enligt Triumph.
Det har jag inte gjort...
Men banhojen ska få nya från Hel innan den rullar på bana.
Värdeminskningen är noll så min halvförsäkring är i praktiken hel med 20 - 25 000 i självrisk!
Stötdämparlagringen är nållagrad och ska smörjas vart 3dje år eller var 3 000:e mil. Det har jag gjort oftare så nållagren har varit med i 25 000 mil. Men stötdämparen var en Showa underhållsfri så den byttes redan efter 6 000 mil. Ersättaren är inte underhållsfri men så behöver jag inte byta efter 6 000 mil heller. Jag kan bara tala av egen erfarenhet och vad Triumph tycker man ska göra på min SportHoj. Styrlager vart annat år eller 2 000 mil t.ex
Motorn kostar olja, filter, tändstift och shims men kostnaden är mindre känslomässigt än en dyr stereoanläggning.
Miljömässigt kostar det att tillverka en ny motorcykel med utsläpp innan den kommer ut på vägen men hur många mil det är till brytpunkten har jag ingen aning om.
Det jag vet är driftkostnaden och där är värdeminskningen noll medans en ny, oavsett motortyp, garanterat är mer än noll.
Milkostnaden? Den är mer än bara elkostnaden...
Hur många mil måste jag åka på något jag inte gillar tills jag når brytpunkten?
Jettebra med 0 - 100 på jettesnabbt men kostar det inte däck om man använder det?
.
Sedan att ljudet, i mitt tycke, är magnifikt och kan justeras med högerhanden är något jag har svårt att ersätta.