Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tror han blev byxis när han förstod att hela samhället skulle rasa. :hihi
Sen fick han ju det att framstå som att han RÄDDADE hela Sverige från misär.
Att han själv ställt till eländet sa han inte mycket om.

Bra exempel på att icke genomtänkta ideologisk framdrivna förslag har en baksida...

Ja, för så var det ju. Att Cementa hade klantat sig med sin ansökan som deras gen framtid och Sveriges välfärd står och faller med (?) är förstås inget det kan hjälpa, de visste väl inte bättre? Sen att 60000 gotlänningarna ev skulle bli utan dricksvatten, får man ju ta, de får väl skylla sig själva som bosatt sig på en ö utan ordentlig berggrund.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, för så var det ju. Att Cementa hade klantat sig med sin ansökan som deras gen framtid och Sveriges välfärd står och faller med (?) är förstås inget det kan hjälpa, de visste väl inte bättre? Sen att 60000 gotlänningarna ev skulle bli utan dricksvatten, får man ju ta, de får väl skylla sig själva som bosatt sig på en ö utan ordentlig berggrund.
Ansökan lämnades in för fyra(!) år sedan.
Avslaget kom den 6 Juli utan info om vilka brister som fanns i ansökan.
Knappast Cementa som klantat sig.

LKAB räknar med 50-80% produktionsbortfall utan cement, iaf kortsiktigt.
Västlänken kan komma att skjutas upp.
Ett alternativ verkar vara att köpa cement från Kina vilket knappast minskar utsläppen från fossila bränslen.
Byggföretagen räknar med 200' - 400' tappade arbetstillfällen.

Så nä, självklart att avsluta produktionen är det inte.

Sen får man försöka lösa skiten så gott det går under de extra 8 månader man fått.
För det är ju samtidigt tveksamt att vara så sårbara som land pga ett kalkbrott.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Heidelberg Cement har väl möjlighet att leverera från Danmark också?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Det är väl därför som sänkt farten på i stort sett alla 90 vägar till 80.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kommer detta komma till Sverige måntro?
eller hinner vi förbjuda bensin/diesel innan det.

Hah ja fast det blir väldigt, väldigt svårt att kontrollera. Dessutom borde ju isåfall batteribilarna bedömas efter hur elen de laddats med producerats. Kol/olja/gas-el bör ju ha samma hastighetsgräns som bensin/dieselbilar. Eftersom att det är omöjligt att säga varifrån elen kommer i ett enskilt uttag blir det ju inte så hållbart. Raljant - jag vet, men egentligen helt rätt och riktigt.

Den här typen av differentiering är i dagsläget inte bra heller, den dagen vi har lika billiga batteribilar som förbränningsbilar så är det en annan sak dock, även om jag fortfarande tycker det är skitfel.

Men idag är det de som är väl bemedlade som kan köpa en batteribil och köra fort, medan den med knaper inkomst som kanske har en bilbudget på 50000 kr då får lufsa runt i lägre hastighet. Det kan väl knappast gå att få igenom i dagens rättvise-Sverige? Det kommer ju i större utsträckning att drabba kvinnor och nyanlända och är därmed fullständigt otänkbart? :brinnerup

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hah ja fast det blir väldigt, väldigt svårt att kontrollera. Dessutom borde ju isåfall batteribilarna bedömas efter hur elen de laddats med producerats. Kol/olja/gas-el bör ju ha samma hastighetsgräns som bensin/dieselbilar. Eftersom att det är omöjligt att säga varifrån elen kommer i ett enskilt uttag blir det ju inte så hållbart. Raljant - jag vet, men egentligen helt rätt och riktigt.

Den här typen av differentiering är i dagsläget inte bra heller, den dagen vi har lika billiga batteribilar som förbränningsbilar så är det en annan sak dock, även om jag fortfarande tycker det är skitfel.

Men idag är det de som är väl bemedlade som kan köpa en batteribil och köra fort, medan den med knaper inkomst som kanske har en bilbudget på 50000 kr då får lufsa runt i lägre hastighet. Det kan väl knappast gå att få igenom i dagens rättvise-Sverige? Det kommer ju i större utsträckning att drabba kvinnor och nyanlända och är därmed fullständigt otänkbart? :brinnerup
Kommer detta komma till Sverige måntro?
eller hinner vi förbjuda bensin/diesel innan det.

Nu tycker jag visserligen att detta förslaget känns tveksamt ur flera aspekter men även en elbil som går på el med från en fossil elmix orsakar mycket mindre co2-utsläpp än dito förbränningsmotorbil (förvisso inte ett problem i Sverige då vår elmix är 98% fossilfri). Plus att man slipper de lokala utsläppen kväveoxider som orsakar hälsoproblem i städerna.

Zeromannen

Guest
För lokala utsläpp är det ju bra, precis som med EV öht. Att dom sedan drivs med smutsiga metaller eller blodsbatterier eller allt vad hela det resonemanget kallas för är ju skit samma. Bra för oss men sämre för nån annan, precis som det alltid varit.

Men visst kommer detta aldrig komma till vårt land. Att man skulle kunna köpa sig fördel på något som ägs av staten är helt orimligt. Ungefär lika befängt som att köpa sig en plats i kön för operation på det statliga eller kommunala sjukhuset. Det finns inte på kartan, här ska alla ha lika utan att anstränga sig.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu tycker jag visserligen att detta förslaget känns tveksamt ur flera aspekter men även en elbil som går på el med från en fossil elmix orsakar mycket mindre co2-utsläpp än dito förbränningsmotorbil (förvisso inte ett problem i Sverige då vår elmix är 98% fossilfri). Plus att man slipper de lokala utsläppen kväveoxider som orsakar hälsoproblem i städerna.
Det var därför jag skrev att jag var en smula raljant. :tungan Däremot är det INGEN som kan garantera att man får co2-minimerad el i sitt uttag, såvida man inte har sitt uttag på transformatorstationen i en vindpark, solpark eller kärnkraftverk... Men nu är jag ännu mer raljant. :rofl

EDIT: Fan vad jag läste ditt svar dåligt - sorry!! Jag håller med dig till 100% - bortse från ovan. :censored:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
På bankörning brukar man dela upp i grupper efter hastighet för att minska olycksrisken. Ännu fler omkörningar och filbyten från folk med pengar som dessutom känner sig moraliskt överlägsna? :skrämd

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Läste att det varit på någon kanal i tv om att regeringen bereder ett förbud mot att använda äldre/veteran fordon pga att dessa inte är avgasrenade och körs enbart korta sträckor för nöje. Tydligen hade polisen redan beslag tagit några för risiga veteranfordon som jag förstod i texten antingen upprustning alternativt skroten.

Någon som sett detta program? Skulle gärna vilja se detta själv..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Läste att det varit på någon kanal i tv om att regeringen bereder ett förbud mot att använda äldre/veteran fordon pga att dessa inte är avgasrenade och körs enbart korta sträckor för nöje. Tydligen hade polisen redan beslag tagit några för risiga veteranfordon som jag förstod i texten antingen upprustning alternativt skroten.

Någon som sett detta program? Skulle gärna vilja se detta själv..
Sånt jävla maktmissbruk. Staten har inget som helst att göra med om jag köper en pryl från utlandet eller inte. Skrot i någons ögon kan vara "guld" i någon annans, den som äger prylen tex.

"Om VI definierar det som ett avfall så är det ändå avfallsbestämmelserna som gäller" säger kvinnan från länssttyrelsen. Nej du din idiot, vad du säger betyder mindre än luddet i min navel.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sånt jävla maktmissbruk. Staten har inget som helst att göra med om jag köper en pryl från utlandet eller inte. Skrot i någons ögon kan vara "guld" i någon annans, den som äger prylen tex.

"Om VI definierar det som ett avfall så är det ändå avfallsbestämmelserna som gäller" säger kvinnan från länssttyrelsen. Nej du din idiot, vad du säger betyder mindre än luddet i min navel.

Man undrar hur dom tänker när dom tror att någon betalar 20000kr för att transportera en container med järnskrot över Atlanten, istället för att sälja metallen på plats för 1-2 kr/kg.

Jag undrar vidare hur man ska betrakta miljöaspekten när någon importerar en Tesla med 500kg batteri.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja vad fasen skall man säga? Dom bilarna var väll inget större fel på 1 års jobb, ny inredde o ny lack samt lite annat pyssel, ställ då krav på att dessa motorer skall utrustas med insprut o Lambda.

Det finns flera bla holly som man skruvar på på en dag o är själv justera de runt 10K i inköp minskar bränsle åtgången med ca 30% o dessutom är E85 godkända.

Jävla idioter ta hand om klaner istället..

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Man undrar hur dom tänker när dom tror att någon betalar 20000kr för att transportera en container med järnskrot över Atlanten, istället för att sälja metallen på plats för 1-2 kr/kg.
Ja, det känns som en övernitisk handläggare utan insikt och som vägrar backa ner när hon ställs inför fakta. Tyvärr finns väl såna typer lite överallt i samhället.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...