Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om nu bara inte miljöpartiets handgångne män och kvinnor ställer till med tvärstopp i all industriell utveckling så är chansen väldigt stor att Sverige kan leverera världens mest eftertraktade produkter, nämligen fossilfritt framställt stål, batterier och skogsråvara. Plastpåseskatt eller ej, så tjänar vi massor på att ligga i framkant vad gäller omställning i samhället.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om framtida bilar OCH motorcyklar kan utvecklas och tillverkas i Sverige, eftersom vi har metoderna som kunderna efterfrågar i framtiden.

Vi har bara sett början av klimatomställningen, fossildrivna fordon kommer att fasas ut snabbare än vad många fattar - så även i andra delar av världen. Och då spelar det ingen större roll om man ”tycker” annorlunda om klimatförändringarna…
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om nu bara inte miljöpartiets handgångne män och kvinnor ställer till med tvärstopp i all industriell utveckling så är chansen väldigt stor att Sverige kan leverera världens mest eftertraktade produkter, nämligen fossilfritt framställt stål, batterier och skogsråvara. Plastpåseskatt eller ej, så tjänar vi massor på att ligga i framkant vad gäller omställning i samhället.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om framtida bilar OCH motorcyklar kan utvecklas och tillverkas i Sverige, eftersom vi har metoderna som kunderna efterfrågar i framtiden.

Vi har bara sett början av klimatomställningen, fossildrivna fordon kommer att fasas ut snabbare än vad många fattar - så även i andra delar av världen. Och då spelar det ingen större roll om man ”tycker” annorlunda om klimatförändringarna…
Om du med fordon inkluderar alla transportmedel så har du lite fel i ditt antagande, att de kommer fasas ut snabbare än vi kan fatta, då det inte är teknisk möjligt om vi skall bibehålla transporterna vilket samtidigt innebär att fossila drivmedel kommer finnas tillgängliga en mycket lång tid och då möjligör ett fortsatt transporterande med fossildrivna fordon för oss som vill.

Testa att elektrifiera all sjöfart och fundera på energibehovet som då uppstår, ska vi samtidigt fasa ut alla kol och oljekraftverk så uppstår det ett liiitet problem med brist av energiproducerande råvara.
Och ska vi behålla fossil energiproduktion så är det ju enbart ett sätt att flytta kostnader till den enskilde utan att miljön mår bättre då de fossila klimatförändringarna fortsätter iaf.

Sedan kan man ju driva dessa fordon med ickefossila drivmedel så förbränningsmotorn kommer du få stångas med en mycket lång tid framåt oavsett vad du tycker om det, vi som gillar den kommer fortsätta ända tills den förbjuds men då är jag sannolikt död och begraven, om det någonsin kommer ske. :)

Ska vi förövrigt fortsätta den befolkningsökning som prognostiserats så kommer vi ha ett större behov av energi framgent enbart för att kunna producera den mängd livsmedel som behövs och då försvinner även en stor mängd yta där det idag produceras energigrödor viket kommer försvåra ett hållbart samhälle utan fossil energi ytterligare.

Förutom det faktum att tillgången till vatten mycket väl kan omöjliggöra den livsmedelsproduktion som behövs ändå och då tillkommer ju energibehovet som åtgår för att kunna använda havsvatten istället.

Allt går förmodligen att lösa men knappast innan vi har en förnybar energikälla som kan leverera samma mängd energi som den fossila energin idag står för och mycket mer än så, att här i norden och västvärlden sparka på bilismen och säga att den är problemet är enbart politik.

Att sedan produktionen av fossilfria fordon att ersätta fullt fungerande fossila är mer klimatförändrande än att bara fortsätta använda de gamla är en annan sak men det är väl inte så kul att premiera fordonsägare att behålla och renovera sina gamla fordon istället för att ge miljöbonus till ett byte även fast det vore bättre för både klimat och miljö....

Är det något som kommer fasas ut snabbare än vi kan fatta så är det det sätt vi lever nu om vi ska fasa ut fossil energi idag.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Takten i (klimat)omställningen står i direkt proportion till grad av politiskt tvång.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu skall vi uppenbarligen miljödeklarera drivmedel som säljs.

Bild från artikeln ovan:
Miljö.jpg

Är det verkligen bra att man har 3,25% palmolja i bensinen?
Man tar ju stora ytor värdefull regnskog och torvmark omvandlas dessa årligen till palmoljeplantager. Man använder giftiga bekämpningemedel. t.ex. det förbjudna parakvat för att skyddaodlingen.

Naturskyddsföreningen säger t.ex. att
"forskning visar att palmolja kan ha så mycket som tre gånger så stor klimatpåverkan som fossila bränslen. "

Vore det inte bättre att typ....göra bensinen av olja som tas upp ur marken... Typ som i Saudiarabien eller Norge.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det finns naturligtvis pengar att tjäna för företag och nationer som ligger i framkant med miljöteknik.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det finns naturligtvis pengar att tjäna för företag och nationer som ligger i framkant med miljöteknik.
Ja, skulle man ta bort de där 3,25 % som är palmolja och ersätta det med....tja bensin så skulle miljöpåverkan minska med 6,5 %.
Sverige skulle kunna ligga i framkant med det där, men nä vi skall blanda in mera palmolja.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, skulle man ta bort de där 3,25 % som är palmolja och ersätta det med....tja bensin så skulle miljöpåverkan minska med 6,5 %.
Sverige skulle kunna ligga i framkant med det där, men nä vi skall blanda in mera palmolja.
Svårt att se att Sveriges teknologiska framtid ligger i palmolja. :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Saxat ur expressen nu på morgonen.

Den stora efterfrågan på bensin har nu drivit upp priserna markant. Priset för en liter uppgår nu till nästan motsvarande 35 kronor på en del bensinmackar, rapporterar Daily Mail.

Det normala priset ligger runt motsvarande drygt 25 kronor, vilket gör att priset nästan fördubblats. Och priset väntas stiga ytterligare, upp emot motsvarande 59 kronor i nästa vecka, enligt Howard Cox vid lobbygruppen FairFuelUk.

När hamnar vi här vi med?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När vi går ur EU.
Du glömmer miljöpartiet o att sossarna är maktgalna.

Sossarna anser att arbetar klassen skall hållas fattig så att dom uppskattar bidragen från staten (socialdemokraterna)
Därför importeras val boskap från andra länder som är tacksamma för bidragen o då röstar på sossarna.

Så det kan nog gå fortare?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Hur tänker de?!? Palmolja i bensinen. Det måste ju vara något av det värsta man kan bränna i bilar.. Åkte för en del år sedan genom Malaysia (inlandet) och det var rent bedrövligt.

En "öken" av palmolje palmar som aldrig tog slut. Det bara fortsatte och fortsatte. Tänk åk i nordliga delar av Sverige med alla jäkla skogsplanteringar utan slut i snörräta rader.

Det kan ju helt enkelt inte vara rätt väg att fördärva vår miljö på det viset.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tankade bilarna idag.
Laddhybriden vill ju ha vanlig E10, underligt att man inte anpassat den till E85.
Volvon får E85 och är glad för det, men jag blir lika förbannad vrje gång jag tankar den.
Skatten har gått upp på bilen och priset på E85 kompenserar inte för att det går åt ca 30% mer.
Om man verkligen ville gör anågot så skulle väl det vara enkelt att säga att laddhybrider ska vara e85/el och etanolen kostar så lite så att det är lönt att tanka den i de bilar som kan gå på båda typerna.
Nu får volvon E85 för att vi sällan kör den, och mest hemikring.
När den ska gå någon längre resa så får den E10 för att slippa stanna och tanka längs vägen.
Är det miljövänligt? Hade E85 kostat hälften mot idag hade jag aldrig tankat E10.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har nu börjat stödtanka 98, så att vi får behålla 98 så länge som möjligt.
Jag är rädd att det får motsatt effekt. När MP får nys om det så blir det E15 direkt!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har nu börjat stödtanka 98, så att vi får behålla 98 så länge som möjligt.
Jag är rädd att det får motsatt effekt. När MP får nys om det så blir det E15 direkt!

Jag vet inte om jag har något större val. Jag är ju sedan länge storkonsument av BF98 då jag egentligen inte har några leksaker alls som känns trygga att använda med BF95 eller tio procent etanol.

De flesta av milen på hoj läggs numera på en stor luftkyld motor under en plasttank = BF95 känns tveksamt, E10 går fetbort...

Modern snöskoter = förvisso komp, insprutning och tändning som grejar BF95, men återigen stort frågetecken kring plasttank och E10...

Klassiska snöskotrar = nej, jag är inte väldigt sugen på att detonera sönder fler kolvar = BF95 oavsett E5 eller E10 går fetbort...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tankade bilarna idag.
Laddhybriden vill ju ha vanlig E10, underligt att man inte anpassat den till E85.
Volvon får E85 och är glad för det, men jag blir lika förbannad vrje gång jag tankar den.
Skatten har gått upp på bilen och priset på E85 kompenserar inte för att det går åt ca 30% mer.
Om man verkligen ville gör anågot så skulle väl det vara enkelt att säga att laddhybrider ska vara e85/el och etanolen kostar så lite så att det är lönt att tanka den i de bilar som kan gå på båda typerna.
Nu får volvon E85 för att vi sällan kör den, och mest hemikring.
När den ska gå någon längre resa så får den E10 för att slippa stanna och tanka längs vägen.
Är det miljövänligt? Hade E85 kostat hälften mot idag hade jag aldrig tankat E10.
Det är långt ifrån lönsamt att tanka HVO100 i en dieselbil heller. Hade bonus malus-konceptet gjort någon nytta så skulle det ju ha bidragit till att stötta miljövänligare bränslen så att man åtminstone inte går back på att göra nytta. Men svensk miljöpolitik går ju ut på att vi ska konsumera oss ur krisen med för stort resursutnyttjande :dummer

Att bonus malus upphör efter 3 år är ju dessutom rent fantastiskt, det blir alltså lönsammare med äldre bilar för oss som inte vill leasa nytt.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top