Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Funderar allvarligt på att bygga ett modernt gengas ageregat, finns ju en som utvecklat dessa så hans saab utan bekymmer klarar av motorvägs fart långa streckor..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Funderar allvarligt på att bygga ett modernt gengas ageregat, finns ju en som utvecklat dessa så hans saab utan bekymmer klarar av motorvägs fart långa streckor..
Bönder i Polen har börjat tillverka egen diesel numera. Det är billigare än att köpa.
Tror gårdsförsäljning är framtiden här med
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det såg man inte komma......eller....


Samma sak i den här änden av landet…



Igen:

Hade vi haft journalister värda namnet kvar i landet så finns det massor av intressant att spinna vidare på här.

En solklar följdfråga varit om bilisterna är medvetna att dom rullar över gräns och handlar ett smutsigare bränsle...?

Klassisk suboptimering av den i Sverige förda miljöpolitiken: pålagorna blir plågor - de blir så hårda att folk finner vägar förbi dem, och plötsligt skjuter politiken brevid målet.
En slags Lafferkurva utanför det egentliga ämnet, men i stort: blir kraven orimligt höga når man inte optimal effekt.

Meeen, eftersom Lafferkurvan ändå föraktas av de som omedvetet kvalar i Dunning/Kruger-divisionen så...




Sverige har krav på det världsunika dieselbränslet som raffineras enligt normen beskriven i Svensk Standard
SS-15 54 35.

Det ligger närmare lysfotogen än gammaldags diesel, är dyrare att ta fram och produceras bara i Sverige.
(N.B! Jag talar inte om inblandningen av biokomponent, utan här gäller grundbränslet)

Bränslet är marginellt "renare" än traditionell Eurodiesel enligt norm EN590 på 3 punkter: svavelinnehåll, kol och aromatiska kolväten.

Det där hade kanske varit något att skriva om...?


Men, spelar det någon roll, egentligen?
De svenska bilarna tankas och körs i gränsbygder som knappast kan sägas vara tätbebyggda, och det är just i tätorter med dålig luftcirkulation som vårt svenska specialbränsle har (hade) något slags berättigande.
Bränslets renhet ger nämligen utslag på avgasernas partikelhalt. PM 10 är ett problem i storstäderna och platser med tillverkningsindustri koncentrerad till ogynsamma luft- och väderförhållanden.
Läs Göteborg och Sundsvall - samt Stockholm, och där specifikt trafiken. Med dåligt underhållna lokalbussar som trafikerar trånga, dammiga gator...

Men, vår svenska utarmade specialdiesel infördes för 20 år sedan, för en helt annan fordonspark än den vi har idag.
Sedan ungefär 10 år tillbaka har allt fler nysålda dieselfordon partikelfilter, och från och med avgasnorm Euro 6 är det ett krav för att nå ner till angivna emissionnivåer.

Så, finns det egentligen någon anledning att ha kvar vår svenska speciallösning med utspädd diesel, när bilarna hunnit ikapp och förbi det som bränslet sades kunna ordna...?

Bränslet är dyrare för oss konsumenter, leder till högre förbrukning och miljöeffekterna är idag minimala.
Det sägs att vårt svenska nischbränsle minskar koldioxidutsläppen, pga mindre andel av kol och aromatiska kolväten.
Jag har svårt att tro det, när man ställer det mot en ökad förbrukning om ca 10%.
Klart är dock att utsläppen vid raffineringen av vårt svenska specialbränsle ökar så nettonyttan med bränslet kan ligga på plus/minus noll. Det kan också vara så att det bränsle vi införde för 2 decennier sedan nu faktiskt är mer skadligt för miljön än Eurodiesel EN 590.
Ingen verkar veta, ingen verkar vilja veta, ingen verkar ha brytt sig om att göra någon totalberäkning.

Det kanske hade varit något att skriva om...?


Allt mer av vårt inhemska transportarbete uträttas av utländska lastbilar som alla skyr vårt svenska specialbränsle som pesten. Dels för att det dyrt, dels för att dom upplever det som dåligt både ur prestandasynpunkt och från ett slitageperspektiv.

Detta för med sig att tankarna på eurodragbilar som förr låg kring 400 liter / ca 1,5 - 2 dygns körning nu har vuxit till... ....så mycket det bara går. Man har med sig 1200 - 1500 liter diesel över gräns, och kör på det så länge det bara går.
Och då snackar vi inte alltid Eurodiesel EN590.
Ju längre österut man beger sig, desto lättare är det att tanka MK3 blankdiesel, eller rent av brännolja.
Högsvavligt, laddat med energi - och polyaromatiska kolväten. Ett dinosauriebränsle, i dubbel bemärkelse.
Fina grejer, tycker killarna som är uppvuxna med Sovjetiska arméns miljötänk.

Faktum är att om cabotagereglerna verkligen följdes så skulle dessa utländska bilar kunna köra fulla stint i Sverige utan att behöva tanka vårt bränsle alls innan man vände ut igen.
Men, utan övervakning att tala om så kan man köra mer än så. Dagar, veckor, månader i Sverige utan att varken bil eller förare lämnar landet. 10 dagar, eller ända upp till två veckor kan man glida runt på sin öststatssoppa här uppe, sedan kommer problemen.

Rullande tankstationer finns här uppe sedan mer än 10 år. Trailers med 20 - 25 IBCer under kapellet servar åkerier från hemlandet med högvärdig diesel, till ett visserligen något högre pris än hemma, men waaaay under vad soppan kostar här. En soppa man hursomhelst inte litar på.
Man betalar på faktura eller med kort, och det ryktas att några av aktörna är kopplade till UTA och DKV.
Bekvämt...

Självfallet är det lagvidrigt så det skriker om det, det är slabb och söl där man står och tankar, helt utan andra säkerhets- eller miljöarrangemang än möjligen en eldsläckare.
Att ens köra denna typen av punktskattepliktiga varor över gräns är olagligt, men ingen verkar bry sig.
Hursomhelst är det så ohyggligt mycket pengar inblandade så man anser sig ha råd att förlora både bil, trailer och produkt vid ett eventuellt tillslag. Svenska lagar ger chauffören ett par år i svenskt fängelse - en risk alla inblandande är medvetna om, och är beredda att ta.

Det kanske hade varit något att skriva om...?

Hur Sverige, på tvärs med övriga världen inför egna hittepåregler som inte efterlevs och i slutändan kanske leder till större miljöpåverkan än om vi insåg att vi är en del av ett större skeende och tjänar mer på att samverka med andra än att hela tiden försöka vara värst, utan att förmå räkna på nettonyttan för det vi ställer till med.

Trist? Passar inte in det gängse narrativet med Sverige som ledare i allt?

Well, den rosa drömmen om att vara en "humanitär stormakt" verkarha hunnits ikapp av den bistra verkligheten.
Vad händer nu? Skall vi ta på oss tagelskjortan kollektivt och ensamma försöka lösa världens miljöproblem?
Känns som vi är på väg åt det hållet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Igen:

Hade vi haft journalister värda namnet kvar i landet så finns det massor av intressant att spinna vidare på här.

En solklar följdfråga varit om bilisterna är medvetna att dom rullar över gräns och handlar ett smutsigare bränsle...?

Klassisk suboptimering av den i Sverige förda miljöpolitiken: pålagorna blir plågor - de blir så hårda att folk finner vägar förbi dem, och plötsligt skjuter politiken brevid målet.
En slags Lafferkurva utanför det egentliga ämnet, men i stort: blir kraven orimligt höga når man inte optimal effekt.

Meeen, eftersom Lafferkurvan ändå föraktas av de som omedvetet kvalar i Dunning/Kruger-divisionen så...




Sverige har krav på det världsunika dieselbränslet som raffineras enligt normen beskriven i Svensk Standard
SS-15 54 35.

Det ligger närmare lysfotogen än gammaldags diesel, är dyrare att ta fram och produceras bara i Sverige.
(N.B! Jag talar inte om inblandningen av biokomponent, utan här gäller grundbränslet)

Bränslet är marginellt "renare" än traditionell Eurodiesel enligt norm EN590 på 3 punkter: svavelinnehåll, kol och aromatiska kolväten.

Det där hade kanske varit något att skriva om...?


Men, spelar det någon roll, egentligen?
De svenska bilarna tankas och körs i gränsbygder som knappast kan sägas vara tätbebyggda, och det är just i tätorter med dålig luftcirkulation som vårt svenska specialbränsle har (hade) något slags berättigande.
Bränslets renhet ger nämligen utslag på avgasernas partikelhalt. PM 10 är ett problem i storstäderna och platser med tillverkningsindustri koncentrerad till ogynsamma luft- och väderförhållanden.
Läs Göteborg och Sundsvall - samt Stockholm, och där specifikt trafiken. Med dåligt underhållna lokalbussar som trafikerar trånga, dammiga gator...

Men, vår svenska utarmade specialdiesel infördes för 20 år sedan, för en helt annan fordonspark än den vi har idag.
Sedan ungefär 10 år tillbaka har allt fler nysålda dieselfordon partikelfilter, och från och med avgasnorm Euro 6 är det ett krav för att nå ner till angivna emissionnivåer.

Så, finns det egentligen någon anledning att ha kvar vår svenska speciallösning med utspädd diesel, när bilarna hunnit ikapp och förbi det som bränslet sades kunna ordna...?

Bränslet är dyrare för oss konsumenter, leder till högre förbrukning och miljöeffekterna är idag minimala.
Det sägs att vårt svenska nischbränsle minskar koldioxidutsläppen, pga mindre andel av kol och aromatiska kolväten.
Jag har svårt att tro det, när man ställer det mot en ökad förbrukning om ca 10%.
Klart är dock att utsläppen vid raffineringen av vårt svenska specialbränsle ökar så nettonyttan med bränslet kan ligga på plus/minus noll. Det kan också vara så att det bränsle vi införde för 2 decennier sedan nu faktiskt är mer skadligt för miljön än Eurodiesel EN 590.
Ingen verkar veta, ingen verkar vilja veta, ingen verkar ha brytt sig om att göra någon totalberäkning.

Det kanske hade varit något att skriva om...?


Allt mer av vårt inhemska transportarbete uträttas av utländska lastbilar som alla skyr vårt svenska specialbränsle som pesten. Dels för att det dyrt, dels för att dom upplever det som dåligt både ur prestandasynpunkt och från ett slitageperspektiv.

Detta för med sig att tankarna på eurodragbilar som förr låg kring 400 liter / ca 1,5 - 2 dygns körning nu har vuxit till... ....så mycket det bara går. Man har med sig 1200 - 1500 liter diesel över gräns, och kör på det så länge det bara går.
Och då snackar vi inte alltid Eurodiesel EN590.
Ju längre österut man beger sig, desto lättare är det att tanka MK3 blankdiesel, eller rent av brännolja.
Högsvavligt, laddat med energi - och polyaromatiska kolväten. Ett dinosauriebränsle, i dubbel bemärkelse.
Fina grejer, tycker killarna som är uppvuxna med Sovjetiska arméns miljötänk.

Faktum är att om cabotagereglerna verkligen följdes så skulle dessa utländska bilar kunna köra fulla stint i Sverige utan att behöva tanka vårt bränsle alls innan man vände ut igen.
Men, utan övervakning att tala om så kan man köra mer än så. Dagar, veckor, månader i Sverige utan att varken bil eller förare lämnar landet. 10 dagar, eller ända upp till två veckor kan man glida runt på sin öststatssoppa här uppe, sedan kommer problemen.

Rullande tankstationer finns här uppe sedan mer än 10 år. Trailers med 20 - 25 IBCer under kapellet servar åkerier från hemlandet med högvärdig diesel, till ett visserligen något högre pris än hemma, men waaaay under vad soppan kostar här. En soppa man hursomhelst inte litar på.
Man betalar på faktura eller med kort, och det ryktas att några av aktörna är kopplade till UTA och DKV.
Bekvämt...

Självfallet är det lagvidrigt så det skriker om det, det är slabb och söl där man står och tankar, helt utan andra säkerhets- eller miljöarrangemang än möjligen en eldsläckare.
Att ens köra denna typen av punktskattepliktiga varor över gräns är olagligt, men ingen verkar bry sig.
Hursomhelst är det så ohyggligt mycket pengar inblandade så man anser sig ha råd att förlora både bil, trailer och produkt vid ett eventuellt tillslag. Svenska lagar ger chauffören ett par år i svenskt fängelse - en risk alla inblandande är medvetna om, och är beredda att ta.

Det kanske hade varit något att skriva om...?

Hur Sverige, på tvärs med övriga världen inför egna hittepåregler som inte efterlevs och i slutändan kanske leder till större miljöpåverkan än om vi insåg att vi är en del av ett större skeende och tjänar mer på att samverka med andra än att hela tiden försöka vara värst, utan att förmå räkna på nettonyttan för det vi ställer till med.

Trist? Passar inte in det gängse narrativet med Sverige som ledare i allt?

Well, den rosa drömmen om att vara en "humanitär stormakt" verkarha hunnits ikapp av den bistra verkligheten.
Vad händer nu? Skall vi ta på oss tagelskjortan kollektivt och ensamma försöka lösa världens miljöproblem?
Känns som vi är på väg åt det hållet.
Bra skrivet ?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Igen:

Hade vi haft journalister värda namnet kvar i landet så finns det massor av intressant att spinna vidare på här.

En solklar följdfråga varit om bilisterna är medvetna att dom rullar över gräns och handlar ett smutsigare bränsle...?

Klassisk suboptimering av den i Sverige förda miljöpolitiken: pålagorna blir plågor - de blir så hårda att folk finner vägar förbi dem, och plötsligt skjuter politiken brevid målet.
En slags Lafferkurva utanför det egentliga ämnet, men i stort: blir kraven orimligt höga når man inte optimal effekt.

Meeen, eftersom Lafferkurvan ändå föraktas av de som omedvetet kvalar i Dunning/Kruger-divisionen så...




Sverige har krav på det världsunika dieselbränslet som raffineras enligt normen beskriven i Svensk Standard
SS-15 54 35.

Det ligger närmare lysfotogen än gammaldags diesel, är dyrare att ta fram och produceras bara i Sverige.
(N.B! Jag talar inte om inblandningen av biokomponent, utan här gäller grundbränslet)

Bränslet är marginellt "renare" än traditionell Eurodiesel enligt norm EN590 på 3 punkter: svavelinnehåll, kol och aromatiska kolväten.

Det där hade kanske varit något att skriva om...?


Men, spelar det någon roll, egentligen?
De svenska bilarna tankas och körs i gränsbygder som knappast kan sägas vara tätbebyggda, och det är just i tätorter med dålig luftcirkulation som vårt svenska specialbränsle har (hade) något slags berättigande.
Bränslets renhet ger nämligen utslag på avgasernas partikelhalt. PM 10 är ett problem i storstäderna och platser med tillverkningsindustri koncentrerad till ogynsamma luft- och väderförhållanden.
Läs Göteborg och Sundsvall - samt Stockholm, och där specifikt trafiken. Med dåligt underhållna lokalbussar som trafikerar trånga, dammiga gator...

Men, vår svenska utarmade specialdiesel infördes för 20 år sedan, för en helt annan fordonspark än den vi har idag.
Sedan ungefär 10 år tillbaka har allt fler nysålda dieselfordon partikelfilter, och från och med avgasnorm Euro 6 är det ett krav för att nå ner till angivna emissionnivåer.

Så, finns det egentligen någon anledning att ha kvar vår svenska speciallösning med utspädd diesel, när bilarna hunnit ikapp och förbi det som bränslet sades kunna ordna...?

Bränslet är dyrare för oss konsumenter, leder till högre förbrukning och miljöeffekterna är idag minimala.
Det sägs att vårt svenska nischbränsle minskar koldioxidutsläppen, pga mindre andel av kol och aromatiska kolväten.
Jag har svårt att tro det, när man ställer det mot en ökad förbrukning om ca 10%.
Klart är dock att utsläppen vid raffineringen av vårt svenska specialbränsle ökar så nettonyttan med bränslet kan ligga på plus/minus noll. Det kan också vara så att det bränsle vi införde för 2 decennier sedan nu faktiskt är mer skadligt för miljön än Eurodiesel EN 590.
Ingen verkar veta, ingen verkar vilja veta, ingen verkar ha brytt sig om att göra någon totalberäkning.

Det kanske hade varit något att skriva om...?


Allt mer av vårt inhemska transportarbete uträttas av utländska lastbilar som alla skyr vårt svenska specialbränsle som pesten. Dels för att det dyrt, dels för att dom upplever det som dåligt både ur prestandasynpunkt och från ett slitageperspektiv.

Detta för med sig att tankarna på eurodragbilar som förr låg kring 400 liter / ca 1,5 - 2 dygns körning nu har vuxit till... ....så mycket det bara går. Man har med sig 1200 - 1500 liter diesel över gräns, och kör på det så länge det bara går.
Och då snackar vi inte alltid Eurodiesel EN590.
Ju längre österut man beger sig, desto lättare är det att tanka MK3 blankdiesel, eller rent av brännolja.
Högsvavligt, laddat med energi - och polyaromatiska kolväten. Ett dinosauriebränsle, i dubbel bemärkelse.
Fina grejer, tycker killarna som är uppvuxna med Sovjetiska arméns miljötänk.

Faktum är att om cabotagereglerna verkligen följdes så skulle dessa utländska bilar kunna köra fulla stint i Sverige utan att behöva tanka vårt bränsle alls innan man vände ut igen.
Men, utan övervakning att tala om så kan man köra mer än så. Dagar, veckor, månader i Sverige utan att varken bil eller förare lämnar landet. 10 dagar, eller ända upp till två veckor kan man glida runt på sin öststatssoppa här uppe, sedan kommer problemen.

Rullande tankstationer finns här uppe sedan mer än 10 år. Trailers med 20 - 25 IBCer under kapellet servar åkerier från hemlandet med högvärdig diesel, till ett visserligen något högre pris än hemma, men waaaay under vad soppan kostar här. En soppa man hursomhelst inte litar på.
Man betalar på faktura eller med kort, och det ryktas att några av aktörna är kopplade till UTA och DKV.
Bekvämt...

Självfallet är det lagvidrigt så det skriker om det, det är slabb och söl där man står och tankar, helt utan andra säkerhets- eller miljöarrangemang än möjligen en eldsläckare.
Att ens köra denna typen av punktskattepliktiga varor över gräns är olagligt, men ingen verkar bry sig.
Hursomhelst är det så ohyggligt mycket pengar inblandade så man anser sig ha råd att förlora både bil, trailer och produkt vid ett eventuellt tillslag. Svenska lagar ger chauffören ett par år i svenskt fängelse - en risk alla inblandande är medvetna om, och är beredda att ta.

Det kanske hade varit något att skriva om...?

Hur Sverige, på tvärs med övriga världen inför egna hittepåregler som inte efterlevs och i slutändan kanske leder till större miljöpåverkan än om vi insåg att vi är en del av ett större skeende och tjänar mer på att samverka med andra än att hela tiden försöka vara värst, utan att förmå räkna på nettonyttan för det vi ställer till med.

Trist? Passar inte in det gängse narrativet med Sverige som ledare i allt?

Well, den rosa drömmen om att vara en "humanitär stormakt" verkarha hunnits ikapp av den bistra verkligheten.
Vad händer nu? Skall vi ta på oss tagelskjortan kollektivt och ensamma försöka lösa världens miljöproblem?
Känns som vi är på väg åt det hållet.
Som frekvent besökare av diverse rastplatser i stort sett hela landet, så har jag funderat varför det är så mycket diesel fläckar på marken. Nu klarnar det!. Tack!.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Igen:

Hade vi haft journalister värda namnet kvar i landet så finns det massor av intressant att spinna vidare på här.

En solklar följdfråga varit om bilisterna är medvetna att dom rullar över gräns och handlar ett smutsigare bränsle...?

Klassisk suboptimering av den i Sverige förda miljöpolitiken: pålagorna blir plågor - de blir så hårda att folk finner vägar förbi dem, och plötsligt skjuter politiken brevid målet.
En slags Lafferkurva utanför det egentliga ämnet, men i stort: blir kraven orimligt höga når man inte optimal effekt.

Meeen, eftersom Lafferkurvan ändå föraktas av de som omedvetet kvalar i Dunning/Kruger-divisionen så...
För de som inte känner till Dunning/Kruger effekten...

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Well, den rosa drömmen om att vara en "humanitär stormakt" verkar ha hunnits ikapp av den bistra verkligheten.

Vad händer nu? Skall vi ta på oss tagelskjortan kollektivt och ensamma försöka lösa världens miljöproblem? Känns som vi är på väg åt det hållet.

Jo, det är ju bara några dagar sedan vår regering och framförallt klimatminister Bolund stolt meddelade att vi minsann ska fördubbla det svenska klimatbiståndet.

Är det någon som på allvar tror att diverse öststater - eller varför inte valfri MENA-stat med icke fungerande statsapparat - blir imponerade av detta och ser Sverige som föregångare på grund av detta…?

Eller skrattar de hela vägen till banken…?

Nåja, Bolund kan ju i alla fall lura sig själv att ha gott samvete när han fiskar lax ur sin elbåt i den enda staden i världen där man kan fiska lax…
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jo, det är ju bara några dagar sedan vår regering och framförallt klimatminister Bolund stolt meddelade att vi minsann ska fördubbla det svenska klimatbiståndet.
Jag tycker vi skänker bort Älvkarleby kraftverk och Untraverken till Libanon så att de slipper ha elbrist samtidigt som laxen kan vandra ända upp till Näs/by så att Holländarna kan fiska annat än Gös. Hur man får tag på vatten i Libanon, det fixar sig alltid, ungefär som att förse Bai Bang-projektet med råmaterial och arbetskraft.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Inga problem vi höjer bara plastpåsepriset till 25spänn. Det bör väl rimligen lösa samtliga problem som vi måste lösa framöver.
Vi får en en ny chans vid nästa val att få väck dessa #&%%%#" slutligt. Alternativt att vi säljer centrala tokholm till Åland så det blir ett annat lands problem/möjlighet!!!??!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hur tänker han kombinera radikala klimatåtgärder och fri migration…? Eller är den ena lösningen på den andra…? Alla flyttar till Sverige och upptäcker att man inte får använda floden som soptipp…?

Kan man ju fundera på, medans man skriver ut den nya bakgrunden till piltavlan…
Han är nog kul att ha med på fest!
Igen:

Hade vi haft journalister värda namnet kvar i landet så finns det massor av intressant att spinna vidare på här.

En solklar följdfråga varit om bilisterna är medvetna att dom rullar över gräns och handlar ett smutsigare bränsle...?

Klassisk suboptimering av den i Sverige förda miljöpolitiken: pålagorna blir plågor - de blir så hårda att folk finner vägar förbi dem, och plötsligt skjuter politiken brevid målet.
En slags Lafferkurva utanför det egentliga ämnet, men i stort: blir kraven orimligt höga når man inte optimal effekt.

Meeen, eftersom Lafferkurvan ändå föraktas av de som omedvetet kvalar i Dunning/Kruger-divisionen så...




Sverige har krav på det världsunika dieselbränslet som raffineras enligt normen beskriven i Svensk Standard
SS-15 54 35.

Det ligger närmare lysfotogen än gammaldags diesel, är dyrare att ta fram och produceras bara i Sverige.
(N.B! Jag talar inte om inblandningen av biokomponent, utan här gäller grundbränslet)

Bränslet är marginellt "renare" än traditionell Eurodiesel enligt norm EN590 på 3 punkter: svavelinnehåll, kol och aromatiska kolväten.

Det där hade kanske varit något att skriva om...?


Men, spelar det någon roll, egentligen?
De svenska bilarna tankas och körs i gränsbygder som knappast kan sägas vara tätbebyggda, och det är just i tätorter med dålig luftcirkulation som vårt svenska specialbränsle har (hade) något slags berättigande.
Bränslets renhet ger nämligen utslag på avgasernas partikelhalt. PM 10 är ett problem i storstäderna och platser med tillverkningsindustri koncentrerad till ogynsamma luft- och väderförhållanden.
Läs Göteborg och Sundsvall - samt Stockholm, och där specifikt trafiken. Med dåligt underhållna lokalbussar som trafikerar trånga, dammiga gator...

Men, vår svenska utarmade specialdiesel infördes för 20 år sedan, för en helt annan fordonspark än den vi har idag.
Sedan ungefär 10 år tillbaka har allt fler nysålda dieselfordon partikelfilter, och från och med avgasnorm Euro 6 är det ett krav för att nå ner till angivna emissionnivåer.

Så, finns det egentligen någon anledning att ha kvar vår svenska speciallösning med utspädd diesel, när bilarna hunnit ikapp och förbi det som bränslet sades kunna ordna...?

Bränslet är dyrare för oss konsumenter, leder till högre förbrukning och miljöeffekterna är idag minimala.
Det sägs att vårt svenska nischbränsle minskar koldioxidutsläppen, pga mindre andel av kol och aromatiska kolväten.
Jag har svårt att tro det, när man ställer det mot en ökad förbrukning om ca 10%.
Klart är dock att utsläppen vid raffineringen av vårt svenska specialbränsle ökar så nettonyttan med bränslet kan ligga på plus/minus noll. Det kan också vara så att det bränsle vi införde för 2 decennier sedan nu faktiskt är mer skadligt för miljön än Eurodiesel EN 590.
Ingen verkar veta, ingen verkar vilja veta, ingen verkar ha brytt sig om att göra någon totalberäkning.

Det kanske hade varit något att skriva om...?


Allt mer av vårt inhemska transportarbete uträttas av utländska lastbilar som alla skyr vårt svenska specialbränsle som pesten. Dels för att det dyrt, dels för att dom upplever det som dåligt både ur prestandasynpunkt och från ett slitageperspektiv.

Detta för med sig att tankarna på eurodragbilar som förr låg kring 400 liter / ca 1,5 - 2 dygns körning nu har vuxit till... ....så mycket det bara går. Man har med sig 1200 - 1500 liter diesel över gräns, och kör på det så länge det bara går.
Och då snackar vi inte alltid Eurodiesel EN590.
Ju längre österut man beger sig, desto lättare är det att tanka MK3 blankdiesel, eller rent av brännolja.
Högsvavligt, laddat med energi - och polyaromatiska kolväten. Ett dinosauriebränsle, i dubbel bemärkelse.
Fina grejer, tycker killarna som är uppvuxna med Sovjetiska arméns miljötänk.

Faktum är att om cabotagereglerna verkligen följdes så skulle dessa utländska bilar kunna köra fulla stint i Sverige utan att behöva tanka vårt bränsle alls innan man vände ut igen.
Men, utan övervakning att tala om så kan man köra mer än så. Dagar, veckor, månader i Sverige utan att varken bil eller förare lämnar landet. 10 dagar, eller ända upp till två veckor kan man glida runt på sin öststatssoppa här uppe, sedan kommer problemen.

Rullande tankstationer finns här uppe sedan mer än 10 år. Trailers med 20 - 25 IBCer under kapellet servar åkerier från hemlandet med högvärdig diesel, till ett visserligen något högre pris än hemma, men waaaay under vad soppan kostar här. En soppa man hursomhelst inte litar på.
Man betalar på faktura eller med kort, och det ryktas att några av aktörna är kopplade till UTA och DKV.
Bekvämt...

Självfallet är det lagvidrigt så det skriker om det, det är slabb och söl där man står och tankar, helt utan andra säkerhets- eller miljöarrangemang än möjligen en eldsläckare.
Att ens köra denna typen av punktskattepliktiga varor över gräns är olagligt, men ingen verkar bry sig.
Hursomhelst är det så ohyggligt mycket pengar inblandade så man anser sig ha råd att förlora både bil, trailer och produkt vid ett eventuellt tillslag. Svenska lagar ger chauffören ett par år i svenskt fängelse - en risk alla inblandande är medvetna om, och är beredda att ta.

Det kanske hade varit något att skriva om...?

Hur Sverige, på tvärs med övriga världen inför egna hittepåregler som inte efterlevs och i slutändan kanske leder till större miljöpåverkan än om vi insåg att vi är en del av ett större skeende och tjänar mer på att samverka med andra än att hela tiden försöka vara värst, utan att förmå räkna på nettonyttan för det vi ställer till med.

Trist? Passar inte in det gängse narrativet med Sverige som ledare i allt?

Well, den rosa drömmen om att vara en "humanitär stormakt" verkarha hunnits ikapp av den bistra verkligheten.
Vad händer nu? Skall vi ta på oss tagelskjortan kollektivt och ensamma försöka lösa världens miljöproblem?
Känns som vi är på väg åt det hållet.
Detta med fuldiesel från öst hade jag ingen aning om, ej heller om den svenska dieseln. Tack för informationen, som vanligt ypperligt!

Tänk om vi hade haft en enda så här påläst journalister i tv-soffan som kunde dragit det här när lämplig minister är på besök för att tala sig varm om solpaneler?! Jaja man kan ju få drömma en stund åtminstone. ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En sann klimataktivist kan väl inte festa…? Även om det intagna bränslet är E100 så bidrar ju en massa saker runt omkring till ökad klimatbelastning…?

Men det kanske inte gäller en storhelg som denna, då MP har partikonvent och Fridays for Future, BLM och diverse andra antivaxare vill samlas för att sprida lite corona…?

Angående journalister så vore ju ett annat uppslag för tidningsartikel eller TV-program att belysa många journalisters pinsamt dåliga utbildning och den Dunning-Kruger effekt som därmed automatiskt uppkommer…För det finns tyvärr en och annan journalist i vårt avlånga land som inte har någon annan utbildning än en sex veckors kurs vid en Folkhögskola i min hemkommun. Några månader efter ”examen” har de helt plötsligt åsikter som att de har en PhD i både kärnfysik och medicin…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom ger sig inte: https://www.dn.se/sverige/miljopartiet-ny-utslappsbudget-ska-ta-sverige-till-nettonoll/

Miljöpartiet vill investera sig ur klimatkrisen och ta fram en ny svensk utsläppsbudget. Dessutom går de hårdare åt transporter i Sverige när partiets politik inför kommande mandatperiod mejslas fram.
– Transporterna är vår stora akilleshäl, säger partiets klimatpolitiske talesperson Lorentz Tovatt.

Dom ska satsa 100 miljarder per år i 10 år för att investera sig ur klimatkrisen. Vart pengarna kommer från? Dom ska lånas så klart!

Dom försöker också fylla luckan mellan KPML(r) och VPK:
I programmet för social rättvisa vill partiet bland annat bygga ihop arbetslöshets- och sjukförsäkringen och försörjningsstödet till ”ett sömlöst trygghetssystem”. Vidare vill de att sjukförsäkringen ska höjas och att en boxmodell för kapital ska utredas.
Så man ska inte behöva jobba om man inte vill, allt går att lösa med lån, och vi ska konsumera oss ur krisen med överutnyttjande av jordens resurser. Så talar ett riktigt miljövänligt parti :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jadu...vad ska man säga...? Dagarna före partikonventet diskuteras dåliga opinionssiffror och det faktum att det kanske är fel på sakinnehållet i själva politiken...Sedan svarar man med detta...

Inte ens den mest blåögde och hjärndöde Stockholmaren kan ju längre ducka för att det mesta de säger är orealistiskt svammel...?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det såg ut att vara gott om påfyllning till väljarkåren för MP på eventet i Kungsträdgården igår. De flesta får säkert inte rösta i kommande val, men sen är Gretas lärjungar över hela landet mogna nog att påverka oss andra.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det såg ut att vara gott om påfyllning till väljarkåren för MP på eventet i Kungsträdgården igår. De flesta får säkert inte rösta i kommande val, men sen är Gretas lärjungar över hela landet mogna nog att påverka oss andra.
Vad skulle egentligen hända om vi bara skiter i vad dom säger? Ungefär som Italienarna gör nu!
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Detta med fuldiesel från öst hade jag ingen aning om, ej heller om den svenska dieseln. Tack för informationen, som vanligt ypperligt!


Det kommer mera:

När man skärpte kraven på vinterdäck för tunga fordon trodde nog många att den svenska däcksbranschen skulle få ett uppsving.

Nix.

181018-Däckbilen-bild-2-490x276.jpg

Foto: Heidi Bodensjö. Hela artikeln här: https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2018/10/chaufforerna-dacken-ar-inte-stulna

De stora utländska åkerierna som arbetar i Sverige satte igång egna mobila verkstäder som turnerar runt i landet och skiftar däck vår och höst på de egna fordonen. Just åkeriet i artikeln sköter det hela någorlunda snyggt - eftersom det ändå inte finns så mycket lagstiftning att hålla sig till.

Andra aktörer arbetar mer stealth med kapelltrailers för utrustningen och lämnar ett bränt landskap bakom sig på varje plats dom arbetat på. Det är inte bara däckstommar som inte går att regummera som lämnas kvar, utan även tömda fettpatroner, trasiga hjullager, utbytta bromsdelar. Tänk irländska pikeys så har man en bild av hur det ser ut när man lämnar.

Ojämlikheten i företagandet är det första som slår en, men här finns även en miljöaspekt.
Svenska verkstäder har en labyrint av regler att hålla sig till, och en pyramid av avgifter att bestiga.

De rullande verkstäderna - inget.

Och där är vi tillbaka vid varianten av Lafferkurvan: varför piska en del av verkstadsnäringen så hårt att priserna går upp till en nivå där man istället öppnar upp för en helt okontrollerbar verksamhet?



Rastagruppen som sett sina ytor utnyttjas av utländska verkstadsföretag satte ned klackarna redan för flera år sedan:

Nu står man på kommunal mark istället, man blockerar Trafikverkets rastplatser, man ockuperar privata tomter som inte är ordentligt bommade och man lägger vantarna på vändplatser i industriområden.

Ingen verkar bry sig.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top