Bönder i Polen har börjat tillverka egen diesel numera. Det är billigare än att köpa.Funderar allvarligt på att bygga ett modernt gengas ageregat, finns ju en som utvecklat dessa så hans saab utan bekymmer klarar av motorvägs fart långa streckor..
Det såg man inte komma......eller....
Svensk rusning efter billig norsk diesel
Rekordhöga priser på bensin och diesel gör nu att svenskar i gränstrakterna söker sig till Norge för att tanka betydligt billigare. – Jag tjänar cirka fyra kronor litern, säger Erik Johansson från Hagfors vid bensinstationen i norska Trysil.www.svt.se
Samma sak i den här änden av landet…
Haparandabornas vrede över bränslepriserna
De stigande bränslepriserna har fått boende i Haparanda att välja att köra över gränsen till Finland för att tanka – där det är tre kronor billigare, rapporterar NSD . Haparandabon Kalle Kaipainen, 75, och hans fru har redan tvingats sälja husbilen som de använt när de hälsat på barnen i...www.expressen.se
Torde ändå vara effektivare och miljövänligare att göra så än att köra runt med dieselmotor.
Torde ändå vara effektivare och miljövänligare att göra så än att köra runt med dieselmotor.
Ingen aning men skulle gissa att det är bättre för miljön oavsett. Verkningsgraden på bussen ökar markant med 100% eldrift kontra 100% dieseldrift.Vilken miljöklass håller gensetet?
Bra skrivet ?Igen:
Hade vi haft journalister värda namnet kvar i landet så finns det massor av intressant att spinna vidare på här.
En solklar följdfråga varit om bilisterna är medvetna att dom rullar över gräns och handlar ett smutsigare bränsle...?
Klassisk suboptimering av den i Sverige förda miljöpolitiken: pålagorna blir plågor - de blir så hårda att folk finner vägar förbi dem, och plötsligt skjuter politiken brevid målet.
En slags Lafferkurva utanför det egentliga ämnet, men i stort: blir kraven orimligt höga når man inte optimal effekt.
Meeen, eftersom Lafferkurvan ändå föraktas av de som omedvetet kvalar i Dunning/Kruger-divisionen så...
Sverige har krav på det världsunika dieselbränslet som raffineras enligt normen beskriven i Svensk Standard
SS-15 54 35.
Det ligger närmare lysfotogen än gammaldags diesel, är dyrare att ta fram och produceras bara i Sverige.
(N.B! Jag talar inte om inblandningen av biokomponent, utan här gäller grundbränslet)
Bränslet är marginellt "renare" än traditionell Eurodiesel enligt norm EN590 på 3 punkter: svavelinnehåll, kol och aromatiska kolväten.
Det där hade kanske varit något att skriva om...?
Men, spelar det någon roll, egentligen?
De svenska bilarna tankas och körs i gränsbygder som knappast kan sägas vara tätbebyggda, och det är just i tätorter med dålig luftcirkulation som vårt svenska specialbränsle har (hade) något slags berättigande.
Bränslets renhet ger nämligen utslag på avgasernas partikelhalt. PM 10 är ett problem i storstäderna och platser med tillverkningsindustri koncentrerad till ogynsamma luft- och väderförhållanden.
Läs Göteborg och Sundsvall - samt Stockholm, och där specifikt trafiken. Med dåligt underhållna lokalbussar som trafikerar trånga, dammiga gator...
Men, vår svenska utarmade specialdiesel infördes för 20 år sedan, för en helt annan fordonspark än den vi har idag.
Sedan ungefär 10 år tillbaka har allt fler nysålda dieselfordon partikelfilter, och från och med avgasnorm Euro 6 är det ett krav för att nå ner till angivna emissionnivåer.
Så, finns det egentligen någon anledning att ha kvar vår svenska speciallösning med utspädd diesel, när bilarna hunnit ikapp och förbi det som bränslet sades kunna ordna...?
Bränslet är dyrare för oss konsumenter, leder till högre förbrukning och miljöeffekterna är idag minimala.
Det sägs att vårt svenska nischbränsle minskar koldioxidutsläppen, pga mindre andel av kol och aromatiska kolväten.
Jag har svårt att tro det, när man ställer det mot en ökad förbrukning om ca 10%.
Klart är dock att utsläppen vid raffineringen av vårt svenska specialbränsle ökar så nettonyttan med bränslet kan ligga på plus/minus noll. Det kan också vara så att det bränsle vi införde för 2 decennier sedan nu faktiskt är mer skadligt för miljön än Eurodiesel EN 590.
Ingen verkar veta, ingen verkar vilja veta, ingen verkar ha brytt sig om att göra någon totalberäkning.
Det kanske hade varit något att skriva om...?
Allt mer av vårt inhemska transportarbete uträttas av utländska lastbilar som alla skyr vårt svenska specialbränsle som pesten. Dels för att det dyrt, dels för att dom upplever det som dåligt både ur prestandasynpunkt och från ett slitageperspektiv.
Detta för med sig att tankarna på eurodragbilar som förr låg kring 400 liter / ca 1,5 - 2 dygns körning nu har vuxit till... ....så mycket det bara går. Man har med sig 1200 - 1500 liter diesel över gräns, och kör på det så länge det bara går.
Och då snackar vi inte alltid Eurodiesel EN590.
Ju längre österut man beger sig, desto lättare är det att tanka MK3 blankdiesel, eller rent av brännolja.
Högsvavligt, laddat med energi - och polyaromatiska kolväten. Ett dinosauriebränsle, i dubbel bemärkelse.
Fina grejer, tycker killarna som är uppvuxna med Sovjetiska arméns miljötänk.
Faktum är att om cabotagereglerna verkligen följdes så skulle dessa utländska bilar kunna köra fulla stint i Sverige utan att behöva tanka vårt bränsle alls innan man vände ut igen.
Men, utan övervakning att tala om så kan man köra mer än så. Dagar, veckor, månader i Sverige utan att varken bil eller förare lämnar landet. 10 dagar, eller ända upp till två veckor kan man glida runt på sin öststatssoppa här uppe, sedan kommer problemen.
Rullande tankstationer finns här uppe sedan mer än 10 år. Trailers med 20 - 25 IBCer under kapellet servar åkerier från hemlandet med högvärdig diesel, till ett visserligen något högre pris än hemma, men waaaay under vad soppan kostar här. En soppa man hursomhelst inte litar på.
Man betalar på faktura eller med kort, och det ryktas att några av aktörna är kopplade till UTA och DKV.
Bekvämt...
Självfallet är det lagvidrigt så det skriker om det, det är slabb och söl där man står och tankar, helt utan andra säkerhets- eller miljöarrangemang än möjligen en eldsläckare.
Att ens köra denna typen av punktskattepliktiga varor över gräns är olagligt, men ingen verkar bry sig.
Hursomhelst är det så ohyggligt mycket pengar inblandade så man anser sig ha råd att förlora både bil, trailer och produkt vid ett eventuellt tillslag. Svenska lagar ger chauffören ett par år i svenskt fängelse - en risk alla inblandande är medvetna om, och är beredda att ta.
Det kanske hade varit något att skriva om...?
Hur Sverige, på tvärs med övriga världen inför egna hittepåregler som inte efterlevs och i slutändan kanske leder till större miljöpåverkan än om vi insåg att vi är en del av ett större skeende och tjänar mer på att samverka med andra än att hela tiden försöka vara värst, utan att förmå räkna på nettonyttan för det vi ställer till med.
Trist? Passar inte in det gängse narrativet med Sverige som ledare i allt?
Well, den rosa drömmen om att vara en "humanitär stormakt" verkarha hunnits ikapp av den bistra verkligheten.
Vad händer nu? Skall vi ta på oss tagelskjortan kollektivt och ensamma försöka lösa världens miljöproblem?
Känns som vi är på väg åt det hållet.
Som frekvent besökare av diverse rastplatser i stort sett hela landet, så har jag funderat varför det är så mycket diesel fläckar på marken. Nu klarnar det!. Tack!.Igen:
Hade vi haft journalister värda namnet kvar i landet så finns det massor av intressant att spinna vidare på här.
En solklar följdfråga varit om bilisterna är medvetna att dom rullar över gräns och handlar ett smutsigare bränsle...?
Klassisk suboptimering av den i Sverige förda miljöpolitiken: pålagorna blir plågor - de blir så hårda att folk finner vägar förbi dem, och plötsligt skjuter politiken brevid målet.
En slags Lafferkurva utanför det egentliga ämnet, men i stort: blir kraven orimligt höga når man inte optimal effekt.
Meeen, eftersom Lafferkurvan ändå föraktas av de som omedvetet kvalar i Dunning/Kruger-divisionen så...
Sverige har krav på det världsunika dieselbränslet som raffineras enligt normen beskriven i Svensk Standard
SS-15 54 35.
Det ligger närmare lysfotogen än gammaldags diesel, är dyrare att ta fram och produceras bara i Sverige.
(N.B! Jag talar inte om inblandningen av biokomponent, utan här gäller grundbränslet)
Bränslet är marginellt "renare" än traditionell Eurodiesel enligt norm EN590 på 3 punkter: svavelinnehåll, kol och aromatiska kolväten.
Det där hade kanske varit något att skriva om...?
Men, spelar det någon roll, egentligen?
De svenska bilarna tankas och körs i gränsbygder som knappast kan sägas vara tätbebyggda, och det är just i tätorter med dålig luftcirkulation som vårt svenska specialbränsle har (hade) något slags berättigande.
Bränslets renhet ger nämligen utslag på avgasernas partikelhalt. PM 10 är ett problem i storstäderna och platser med tillverkningsindustri koncentrerad till ogynsamma luft- och väderförhållanden.
Läs Göteborg och Sundsvall - samt Stockholm, och där specifikt trafiken. Med dåligt underhållna lokalbussar som trafikerar trånga, dammiga gator...
Men, vår svenska utarmade specialdiesel infördes för 20 år sedan, för en helt annan fordonspark än den vi har idag.
Sedan ungefär 10 år tillbaka har allt fler nysålda dieselfordon partikelfilter, och från och med avgasnorm Euro 6 är det ett krav för att nå ner till angivna emissionnivåer.
Så, finns det egentligen någon anledning att ha kvar vår svenska speciallösning med utspädd diesel, när bilarna hunnit ikapp och förbi det som bränslet sades kunna ordna...?
Bränslet är dyrare för oss konsumenter, leder till högre förbrukning och miljöeffekterna är idag minimala.
Det sägs att vårt svenska nischbränsle minskar koldioxidutsläppen, pga mindre andel av kol och aromatiska kolväten.
Jag har svårt att tro det, när man ställer det mot en ökad förbrukning om ca 10%.
Klart är dock att utsläppen vid raffineringen av vårt svenska specialbränsle ökar så nettonyttan med bränslet kan ligga på plus/minus noll. Det kan också vara så att det bränsle vi införde för 2 decennier sedan nu faktiskt är mer skadligt för miljön än Eurodiesel EN 590.
Ingen verkar veta, ingen verkar vilja veta, ingen verkar ha brytt sig om att göra någon totalberäkning.
Det kanske hade varit något att skriva om...?
Allt mer av vårt inhemska transportarbete uträttas av utländska lastbilar som alla skyr vårt svenska specialbränsle som pesten. Dels för att det dyrt, dels för att dom upplever det som dåligt både ur prestandasynpunkt och från ett slitageperspektiv.
Detta för med sig att tankarna på eurodragbilar som förr låg kring 400 liter / ca 1,5 - 2 dygns körning nu har vuxit till... ....så mycket det bara går. Man har med sig 1200 - 1500 liter diesel över gräns, och kör på det så länge det bara går.
Och då snackar vi inte alltid Eurodiesel EN590.
Ju längre österut man beger sig, desto lättare är det att tanka MK3 blankdiesel, eller rent av brännolja.
Högsvavligt, laddat med energi - och polyaromatiska kolväten. Ett dinosauriebränsle, i dubbel bemärkelse.
Fina grejer, tycker killarna som är uppvuxna med Sovjetiska arméns miljötänk.
Faktum är att om cabotagereglerna verkligen följdes så skulle dessa utländska bilar kunna köra fulla stint i Sverige utan att behöva tanka vårt bränsle alls innan man vände ut igen.
Men, utan övervakning att tala om så kan man köra mer än så. Dagar, veckor, månader i Sverige utan att varken bil eller förare lämnar landet. 10 dagar, eller ända upp till två veckor kan man glida runt på sin öststatssoppa här uppe, sedan kommer problemen.
Rullande tankstationer finns här uppe sedan mer än 10 år. Trailers med 20 - 25 IBCer under kapellet servar åkerier från hemlandet med högvärdig diesel, till ett visserligen något högre pris än hemma, men waaaay under vad soppan kostar här. En soppa man hursomhelst inte litar på.
Man betalar på faktura eller med kort, och det ryktas att några av aktörna är kopplade till UTA och DKV.
Bekvämt...
Självfallet är det lagvidrigt så det skriker om det, det är slabb och söl där man står och tankar, helt utan andra säkerhets- eller miljöarrangemang än möjligen en eldsläckare.
Att ens köra denna typen av punktskattepliktiga varor över gräns är olagligt, men ingen verkar bry sig.
Hursomhelst är det så ohyggligt mycket pengar inblandade så man anser sig ha råd att förlora både bil, trailer och produkt vid ett eventuellt tillslag. Svenska lagar ger chauffören ett par år i svenskt fängelse - en risk alla inblandande är medvetna om, och är beredda att ta.
Det kanske hade varit något att skriva om...?
Hur Sverige, på tvärs med övriga världen inför egna hittepåregler som inte efterlevs och i slutändan kanske leder till större miljöpåverkan än om vi insåg att vi är en del av ett större skeende och tjänar mer på att samverka med andra än att hela tiden försöka vara värst, utan att förmå räkna på nettonyttan för det vi ställer till med.
Trist? Passar inte in det gängse narrativet med Sverige som ledare i allt?
Well, den rosa drömmen om att vara en "humanitär stormakt" verkarha hunnits ikapp av den bistra verkligheten.
Vad händer nu? Skall vi ta på oss tagelskjortan kollektivt och ensamma försöka lösa världens miljöproblem?
Känns som vi är på väg åt det hållet.
Bra skrivet ?
För de som inte känner till Dunning/Kruger effekten...Igen:
Hade vi haft journalister värda namnet kvar i landet så finns det massor av intressant att spinna vidare på här.
En solklar följdfråga varit om bilisterna är medvetna att dom rullar över gräns och handlar ett smutsigare bränsle...?
Klassisk suboptimering av den i Sverige förda miljöpolitiken: pålagorna blir plågor - de blir så hårda att folk finner vägar förbi dem, och plötsligt skjuter politiken brevid målet.
En slags Lafferkurva utanför det egentliga ämnet, men i stort: blir kraven orimligt höga når man inte optimal effekt.
Meeen, eftersom Lafferkurvan ändå föraktas av de som omedvetet kvalar i Dunning/Kruger-divisionen så...
Well, den rosa drömmen om att vara en "humanitär stormakt" verkar ha hunnits ikapp av den bistra verkligheten.
Vad händer nu? Skall vi ta på oss tagelskjortan kollektivt och ensamma försöka lösa världens miljöproblem? Känns som vi är på väg åt det hållet.
Jag tycker vi skänker bort Älvkarleby kraftverk och Untraverken till Libanon så att de slipper ha elbrist samtidigt som laxen kan vandra ända upp till Näs/by så att Holländarna kan fiska annat än Gös. Hur man får tag på vatten i Libanon, det fixar sig alltid, ungefär som att förse Bai Bang-projektet med råmaterial och arbetskraft.Jo, det är ju bara några dagar sedan vår regering och framförallt klimatminister Bolund stolt meddelade att vi minsann ska fördubbla det svenska klimatbiståndet.
Han är nog kul att ha med på fest!Hur tänker han kombinera radikala klimatåtgärder och fri migration…? Eller är den ena lösningen på den andra…? Alla flyttar till Sverige och upptäcker att man inte får använda floden som soptipp…?
Kan man ju fundera på, medans man skriver ut den nya bakgrunden till piltavlan…
Detta med fuldiesel från öst hade jag ingen aning om, ej heller om den svenska dieseln. Tack för informationen, som vanligt ypperligt!Igen:
Hade vi haft journalister värda namnet kvar i landet så finns det massor av intressant att spinna vidare på här.
En solklar följdfråga varit om bilisterna är medvetna att dom rullar över gräns och handlar ett smutsigare bränsle...?
Klassisk suboptimering av den i Sverige förda miljöpolitiken: pålagorna blir plågor - de blir så hårda att folk finner vägar förbi dem, och plötsligt skjuter politiken brevid målet.
En slags Lafferkurva utanför det egentliga ämnet, men i stort: blir kraven orimligt höga når man inte optimal effekt.
Meeen, eftersom Lafferkurvan ändå föraktas av de som omedvetet kvalar i Dunning/Kruger-divisionen så...
Sverige har krav på det världsunika dieselbränslet som raffineras enligt normen beskriven i Svensk Standard
SS-15 54 35.
Det ligger närmare lysfotogen än gammaldags diesel, är dyrare att ta fram och produceras bara i Sverige.
(N.B! Jag talar inte om inblandningen av biokomponent, utan här gäller grundbränslet)
Bränslet är marginellt "renare" än traditionell Eurodiesel enligt norm EN590 på 3 punkter: svavelinnehåll, kol och aromatiska kolväten.
Det där hade kanske varit något att skriva om...?
Men, spelar det någon roll, egentligen?
De svenska bilarna tankas och körs i gränsbygder som knappast kan sägas vara tätbebyggda, och det är just i tätorter med dålig luftcirkulation som vårt svenska specialbränsle har (hade) något slags berättigande.
Bränslets renhet ger nämligen utslag på avgasernas partikelhalt. PM 10 är ett problem i storstäderna och platser med tillverkningsindustri koncentrerad till ogynsamma luft- och väderförhållanden.
Läs Göteborg och Sundsvall - samt Stockholm, och där specifikt trafiken. Med dåligt underhållna lokalbussar som trafikerar trånga, dammiga gator...
Men, vår svenska utarmade specialdiesel infördes för 20 år sedan, för en helt annan fordonspark än den vi har idag.
Sedan ungefär 10 år tillbaka har allt fler nysålda dieselfordon partikelfilter, och från och med avgasnorm Euro 6 är det ett krav för att nå ner till angivna emissionnivåer.
Så, finns det egentligen någon anledning att ha kvar vår svenska speciallösning med utspädd diesel, när bilarna hunnit ikapp och förbi det som bränslet sades kunna ordna...?
Bränslet är dyrare för oss konsumenter, leder till högre förbrukning och miljöeffekterna är idag minimala.
Det sägs att vårt svenska nischbränsle minskar koldioxidutsläppen, pga mindre andel av kol och aromatiska kolväten.
Jag har svårt att tro det, när man ställer det mot en ökad förbrukning om ca 10%.
Klart är dock att utsläppen vid raffineringen av vårt svenska specialbränsle ökar så nettonyttan med bränslet kan ligga på plus/minus noll. Det kan också vara så att det bränsle vi införde för 2 decennier sedan nu faktiskt är mer skadligt för miljön än Eurodiesel EN 590.
Ingen verkar veta, ingen verkar vilja veta, ingen verkar ha brytt sig om att göra någon totalberäkning.
Det kanske hade varit något att skriva om...?
Allt mer av vårt inhemska transportarbete uträttas av utländska lastbilar som alla skyr vårt svenska specialbränsle som pesten. Dels för att det dyrt, dels för att dom upplever det som dåligt både ur prestandasynpunkt och från ett slitageperspektiv.
Detta för med sig att tankarna på eurodragbilar som förr låg kring 400 liter / ca 1,5 - 2 dygns körning nu har vuxit till... ....så mycket det bara går. Man har med sig 1200 - 1500 liter diesel över gräns, och kör på det så länge det bara går.
Och då snackar vi inte alltid Eurodiesel EN590.
Ju längre österut man beger sig, desto lättare är det att tanka MK3 blankdiesel, eller rent av brännolja.
Högsvavligt, laddat med energi - och polyaromatiska kolväten. Ett dinosauriebränsle, i dubbel bemärkelse.
Fina grejer, tycker killarna som är uppvuxna med Sovjetiska arméns miljötänk.
Faktum är att om cabotagereglerna verkligen följdes så skulle dessa utländska bilar kunna köra fulla stint i Sverige utan att behöva tanka vårt bränsle alls innan man vände ut igen.
Men, utan övervakning att tala om så kan man köra mer än så. Dagar, veckor, månader i Sverige utan att varken bil eller förare lämnar landet. 10 dagar, eller ända upp till två veckor kan man glida runt på sin öststatssoppa här uppe, sedan kommer problemen.
Rullande tankstationer finns här uppe sedan mer än 10 år. Trailers med 20 - 25 IBCer under kapellet servar åkerier från hemlandet med högvärdig diesel, till ett visserligen något högre pris än hemma, men waaaay under vad soppan kostar här. En soppa man hursomhelst inte litar på.
Man betalar på faktura eller med kort, och det ryktas att några av aktörna är kopplade till UTA och DKV.
Bekvämt...
Självfallet är det lagvidrigt så det skriker om det, det är slabb och söl där man står och tankar, helt utan andra säkerhets- eller miljöarrangemang än möjligen en eldsläckare.
Att ens köra denna typen av punktskattepliktiga varor över gräns är olagligt, men ingen verkar bry sig.
Hursomhelst är det så ohyggligt mycket pengar inblandade så man anser sig ha råd att förlora både bil, trailer och produkt vid ett eventuellt tillslag. Svenska lagar ger chauffören ett par år i svenskt fängelse - en risk alla inblandande är medvetna om, och är beredda att ta.
Det kanske hade varit något att skriva om...?
Hur Sverige, på tvärs med övriga världen inför egna hittepåregler som inte efterlevs och i slutändan kanske leder till större miljöpåverkan än om vi insåg att vi är en del av ett större skeende och tjänar mer på att samverka med andra än att hela tiden försöka vara värst, utan att förmå räkna på nettonyttan för det vi ställer till med.
Trist? Passar inte in det gängse narrativet med Sverige som ledare i allt?
Well, den rosa drömmen om att vara en "humanitär stormakt" verkarha hunnits ikapp av den bistra verkligheten.
Vad händer nu? Skall vi ta på oss tagelskjortan kollektivt och ensamma försöka lösa världens miljöproblem?
Känns som vi är på väg åt det hållet.
Miljöpartiet vill investera sig ur klimatkrisen och ta fram en ny svensk utsläppsbudget. Dessutom går de hårdare åt transporter i Sverige när partiets politik inför kommande mandatperiod mejslas fram.
– Transporterna är vår stora akilleshäl, säger partiets klimatpolitiske talesperson Lorentz Tovatt.
Så man ska inte behöva jobba om man inte vill, allt går att lösa med lån, och vi ska konsumera oss ur krisen med överutnyttjande av jordens resurser. Så talar ett riktigt miljövänligt partiI programmet för social rättvisa vill partiet bland annat bygga ihop arbetslöshets- och sjukförsäkringen och försörjningsstödet till ”ett sömlöst trygghetssystem”. Vidare vill de att sjukförsäkringen ska höjas och att en boxmodell för kapital ska utredas.
Vad skulle egentligen hända om vi bara skiter i vad dom säger? Ungefär som Italienarna gör nu!Det såg ut att vara gott om påfyllning till väljarkåren för MP på eventet i Kungsträdgården igår. De flesta får säkert inte rösta i kommande val, men sen är Gretas lärjungar över hela landet mogna nog att påverka oss andra.
Detta med fuldiesel från öst hade jag ingen aning om, ej heller om den svenska dieseln. Tack för informationen, som vanligt ypperligt!
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |