Jag menar nog att det inte är en helt korrekt verklighetsbeskrivning att säga att dagens elsystem subventionerar landsbygden på bekostnad av storstaden. Det är snarare så att utbyggnaden av elnätet i allra högsta grad styrs av var människor väljer att bo, vilket företrädesvis är just i storstäder. Flyttar man ut i skogen där det inte finns framdragen el får man antingen skaffa off-grid-lösning eller själv bekosta framdragningen. Det är inte heller så att elnätbolag bedriver någon slags förlustverksamhet, utan verkar i högsta grad välmående, trots att de även behöver förse områden utanför storstäderna med el.
Jag tycker snarare man kan resonera kring frågan utifrån om man vill skapa förutsättningar för en marknad som ger lokal suboptimering eller optimerar för systemet som helhet.
Jag vänder mig mot användningen av begreppet "subventionering" som om det skulle gå att likställa med att ge någon socialbidrag.
Men visst, jag respekterar att du har en helt annan uppfattning än mig, en uppfattning där jag för övrigt ser en hel del likheter med Miljöpartiets hållning, inte utifrån de faktiska åtgärderna, men sett till vad effekterna av politiken blir
Jag tror för övrigt att många som bor utanför stadskärnorna blir rejält provocerade av det du skriver.