Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
I vissa fall som energi. Vägar järnvägar post sjukvård o skola. Grundbultarna i samhället dom bör vara statliga.

Det är byggt av skatte pengar från oss alla o då bör inte något privat företag tjäna grova pengar på våra skatte medel.

Bostäder banker allehanda institud kan gott vara privat.

Suck nu lät jag som en sosse men det är jag ju ej jimmi får rösten i år.
Alright. Statlig oljeproduktion utan import/export.

Tror du på riktigt att ett statligt monopol skapar mer värde än en fri och konkurrensutsatt marknad, trots 5-15% vinstmarginal? I så fall kan man förstatliga allt och alla blir vinnare.
Enig, mina föräldrar har närt en kommunist vid sin barm...
Varför skulle det krävas?
Vi kan såklart ändra lagarna så staten kan bestämma vad vi får exportera. Vill du det?

Jag hoppas mitt företag får vara ifred och kan fortsätta jobba internationellt. Annars kanske jag kan få något schysst bidrag istället.

Att ge staten monopol har aldrig varit en bra idé. Antingen levererar de en dålig tjänst med fel kvalité/pris eller så levererar de en bra tjänst med rätt kvalité/pris men blir finansierade från skattsedeln. Det slår aldrig fel och ni kommer aldrig hitta ett enda exempel på motsatsen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vi har aldrig haft så stabil och bra energiförsörjning som när vi hade statliga kärnkraftverk
Och hela prislappen betalades av kunderna? Nope. Igen, du kommer inte hitta ett enda exempel där statligt monopol levererar något bättre och billigare än en konkurrensutsatt marknad.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I vissa fall som energi. Vägar järnvägar post sjukvård o skola. Grundbultarna i samhället dom bör vara statliga.

Det är byggt av skatte pengar från oss alla o då bör inte något privat företag tjäna grova pengar på våra skatte medel.
Exakt. Infrastruktur, rättväsende, skola och omsorg.
Sen om jag åker till en privat bilbesiktning som är dyrare och har sämre tillgänglighet eller ringer via det privata telefonbolaget skiter jag i.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Fint att det fortfarande finns sossar bland etniska svenskar. Det tar väl en generation till innan de är borta.

Gör det ni vill göra men bruka inte våld mot mig är ni snälla.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När vi har regeringar som går in och ändrar spelreglerna lite hipp som happ så kanske det är lika bra att det är dom som får ta hela ansvaret sen också så kan dom inte längre skylla ifrån sig på avregleringar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
När vi har regeringar som går in och ändrar spelreglerna lite hipp som happ så kanske det är lika bra att det är dom som får ta hela ansvaret sen också så kan dom inte längre skylla ifrån sig på avregleringar.
Det är iofs sant. Släpp marknaden fri eller ta ansvar. Nu blir det bara pajkastning.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag har en Idé, man ser först till att (hela) det egna landet har tillgång till el till rimliga priser året om, oavsett väder, sedan exporterar man öveskottet dyrt till idioter som har stängt ner kärnkraften och tror att vindmöllor och solceller på privatbostäder räcker
Det var väl typ så det va innan vi började stänga kärnkraftverk i det här landet.
Vansinnet började väl med att Barsebäck stängdes ned och på den vägen är vi...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det var väl typ så det va innan vi började stänga kärnkraftverk i det här landet.
Vansinnet började väl med att Barsebäck stängdes ned och på den vägen är vi...
Vansinnet började med en framtvingad folkomröstning 1980 om vi VERKLIGEN skulle ha kvar världens säkraste, enklaste och modernaste kärnkraft som vi dessutom nyss byggt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vansinnet började med en framtvingad folkomröstning 1980 om vi VERKLIGEN skulle ha kvar världens säkraste, enklaste och modernaste kärnkraft som vi dessutom nyss byggt.

Och man kunde bara rösta på olika alternativ av nedläggning. Att behålla kärnkraften fanns inte som alternativ men ändå hävdas det att folket en gång röstat för nedläggning. :näsblod

Det är just snygga politiker vi har i landet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och man kunde bara rösta på olika alternativ av nedläggning. Att behålla kärnkraften fanns inte som alternativ men ändå hävdas det att folket en gång röstat för nedläggning. :näsblod

Det är just snygga politiker vi har i landet.
Folkets vilja. Och det är ju så det blir med folkomröstningar. Därför skall man inte ha dem i annat än mycket principiella frågor.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Folkets vilja. Och det är ju så det blir med folkomröstningar. Därför skall man inte ha dem i annat än mycket principiella frågor.

Folkets vilja? Joråsåatte.... Folket fick välja precis vad dom vill mellan att lägga ner eller att lägga ner.
Men jag är inte förvånad över att du betraktar det som att folkets vilja kom fram.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tillämpa samma princip med samtyckeslagen, dra hem en full tjej från krogen och säg att man ska våldta henne, hon får välja själv om hon ska ha den i ettan eller tvåan, och signera ett avtal om samtycke. :3freak

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu svamlar du och misstolkar. Tagga ned.

När jag säger folkets vilja så är det själva definitionen på en folkomröstning. Dvs det är ett uselt verktyg och de som ropar på folkomröstningar har i regel inga som helst insikter om vad det handlar om.

Jag tror nog att du också är gammal nog att minnas anti-kärnkraftsvågen under 1970-talet. Det var inte något påhitt av såssarna eller moderaterna utan snarare det som idag är miljörörelsen. I alla partier fanns det tomtar som var livrädda för allt som betecknades som "atom-"någonting (precis som idag) men det avgörande var väl att de fick med sig tillräckligt många för att splittra samtliga dåtida partier. Harrisburg 1979 användes som varnande exempel och efter det har vi ju haft Tjernobyl. Vad dessa har med svensk kärnkraft att göra kan man ju fråga sig men "folket" tycker ju att det är hemskt.

Vi hade sett ungefär samma resultat i NATO-frågan om vi haft en folkomröstning om detta idag. Tack och lov så tog politikerna hand om det och beslutade rakt av. Tack för det. Det är därför ni finns.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nu svamlar du och misstolkar. Tagga ned.

När jag säger folkets vilja så är det själva definitionen på en folkomröstning. Dvs det är ett uselt verktyg och de som ropar på folkomröstningar har i regel inga som helst insikter om vad det handlar om.

Jag tror nog att du också är gammal nog att minnas anti-kärnkraftsvågen under 1970-talet. Det var inte något påhitt av såssarna eller moderaterna utan snarare det som idag är miljörörelsen. I alla partier fanns det tomtar som var livrädda för allt som betecknades som "atom-"någonting (precis som idag) men det avgörande var väl att de fick med sig tillräckligt många för att splittra samtliga dåtida partier. Harrisburg 1979 användes som varnande exempel och efter det har vi ju haft Tjernobyl. Vad dessa har med svensk kärnkraft att göra kan man ju fråga sig men "folket" tycker ju att det är hemskt.

Vi hade sett ungefär samma resultat i NATO-frågan om vi haft en folkomröstning om detta idag. Tack och lov så tog politikerna hand om det och beslutade rakt av. Tack för det. Det är därför ni finns.

Från artikeln du länkade till:
”Flera samhällsvetare samt politiker har efterhand erkänt att just avsaknaden av ett ja-alternativ gjorde omröstningen till nära nog en demokratisk charad.[2] Andra forskare och politiker menar att den demokratiska charaden snarare utgörs av att man 40 år senare fortfarande inte genomfört den beslutade avvecklingen[3].”

Alla fattar att du är mot ”pöbelomröstningar” men get your facts straight.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Det är väl inte själva folkomröstningen det är fel på? Att folk får göra sin röst hörd kan väl inte vara uselt ur ett demokratiperspektiv? Det är ju som i fallet ovan när politiker formar folkomröstningen på ett värdelöst sätt som "folkomröstningen" således också blir värdelös.

Hammaren är inte ett uselt verktyg, men det är ett uselt verktyg om det ska användas till att baka kanelbullar.

Fattar inte varför det skulle finnas ett behov alls av att ha Maggan som en sorts proxy mellan mig och beslut som ska fattas.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
På fredagen kommer kostnaden per kilowattimme att gå upp till 4,47 kronor – en ökning med 52 procent, och det dyraste priset någonsin, enligt den nordiska elbörsen Nordpool.

Enligt Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia, finns det ett enkelt svar till den höga höjningen.

– Det är att det blir vindstilla i morgon. Elområde 4 är mycket utsatt när det inte blåser, säger han.

Jävla otur då.

Om vi installerar mer vindkraft så börjar det säkert blåsa.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år