Anders Bältsjö, ordförande för MP i Kiruna, kommer inte att ställa upp i höstens kommunval. Han orkar inte, säger han. Kanske hade han gjort det om han hade haft ett gäng, som de i Gällivare. Men som miljöpartist i Kiruna är det för ensamt, och han känner att han tilldelas en särskild kostym som han måste fylla, och där människor dömer honom för hans livsstilsval.
Han får skit för allt, säger han. Dieselbilen som han kör: borde det inte vara en elbil? Det har blivit otänkbart att köpa en plastpåse i affären – han känner blickarna. Och det är inte inifrån partiet de kommer – utan från människor i stan.
– Jag orkar inte som sitta vid fikabordet varje gång och försvara mig själv. Jag måste vara oerhört påläst, vilket jag är också för att jag är intresserad. Men jag vill inte kallas för miljötaliban längre.
Anders Bältsjö kliver in i sin bil vid Luossavaara utsiktsplats i Kiruna. Han får skit för allt, säger han. Dieselbilen som han kör: borde det inte vara en elbil? Foto: Erik Simander
Anders Bältsjö är inte ensam bland lokala miljöpartister om att ha valt att hoppa av som kandidat inför årets val. Medan partiet i förra valet saknade kandidater i 50 av landets 290 kommuner kommer de vara osynliga i runt 70 stycken i årets val – det är fler än något annat riksdagsparti. Dessutom är partiet det där flest kommunala företrädare har hoppat av under den senaste mandatperioden.