powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Om rättvisa är att alla ska ha det lika jävligt så har de med andra ord lyckats med något.Ooh, Södra Sverige blev lite billigare, men Norrland blev 40 över dyrare på fast pris 1 år.
View attachment 476021
Om rättvisa är att alla ska ha det lika jävligt så har de med andra ord lyckats med något.Ooh, Södra Sverige blev lite billigare, men Norrland blev 40 över dyrare på fast pris 1 år.
View attachment 476021
Om rättvisa är att alla ska ha det lika jävligt så har de med andra ord lyckats med något.
Vet iofs inte om en fri elmarknad är att klassificera som kommunism.... ?Det är ju själva definitionen av kommunism.
Det är lättare att se till att alla får det lika dåligt, än att jobba för att alla ska ha det bra....
Men det är rättvist!
Det är med frustation som jag hör via media de som förespråkar att vi ska minska vår elanvändning för att få lägre elräkningar. De säger att om vi minskar vår elanvändning med 5%, så har vi återställt elpriset i Sverige. Vem har hittat på detta? Nu har så många personer, som må ha andra agendor, fått utrymme att föra fram denna åsikten så det börjar bli en sanning.
Jag har efterfrågat data som styrker dessa uttalande, så ska vårt team räkna på detta och så ska vi publicera dessa resultaten.
Min grundinställning som dessutom är fakta baserad är att:
1) Sverige och Norge har ingen elbrist som stora delar av Europa har som använder naturgas för att tillverka elen.
Dessa länderna måste sänka sin elanvändning för det finns inte tillräckligt med el. Men återigen - detta gäller inte Sverige. Sverige exporterar så mycket som vi kan - kablarna glöder.
2) Vi kan och ska fortsätta att exportera el via de exportkablar som vi har, men jag motsätter mig att denna exporten ska bli prissättande för att Nordpolsmarginalprismodell havererat och sätter galna priser på elen i SE3 och speciellt SE4.
3) De extrema elpriser vi har nu (p.g.a en elprissättningsmodell som styr fel) genererar 100 tals miljarder kronor i helt omotiverade avgifter för elkunderna söder om Dalälven, som hamnar hos svenska elproducenter, Svenska kraftnät (flaskhalsavgifter) och Finansdept som får in 25% extra moms.
4) Lösningen är inte att ge bidrag till elkunderna eller att svenskaelkunder ska spara energi - lösningen är att GÖR NÖDVÄNDIGA JUSTERINGAR I PRISSÄTTNINGSMODELLEN. BEKEN metodiken fixar till de brister som finns i dagens elprissättningsmodell.
Varför tar inga av våra nyhetskanaler upp detta faktum i alla de utfrågningar av politikerna inför valet???? Varför får de som pratar om energieffektivisering och subventioner utrymme? Är det okunnighet eller är det maktstrukturer om styr?
Vet iofs inte om en fri elmarknad är att klassificera som kommunism.... ?
Vet iofs inte om en fri elmarknad är att klassificera som kommunism.... ?
Har sett hans idéer tidigare och undrar precis som han varför inte politiker och programledare tar upp detta inför valet? Han säger också att hans modell kan vara igång inom tre månader efter beslut. Hade beslut fattats i exempelvis juni hade ju vintern varit mindre skrämmande än den är i nuläget.Följande inlägg dök upp i mitt LinkedIn-flöde. Tyckte det var intressant. Den som skrivit det är elprisexperten Bengt Ekenstjärna som har tagit fram den s.k. BEKEN-modellen. Det skall tydligen vara denna modell vänsterpartiet tittat på när de gjorde utspelet om s.k. Sverige-priser.
EDIT: För övrigt hoppas jag att vilken partikonstellation som än vinner valet är beredd att bryta sitt vallöfte just när det gäller modellen för elpriskompensation. Det blev många hastigt nedtecknade servettskisser och försök att bjuda över varandra. När det väl blir dags att genomföra politiken kan det nog vara vettigt att inte låsa sig till sitt eget förslag utan också titta på andra alternativ, så att man väljer det bästa.
Jag tror att dessa ”källor till Ekot” är de där små elbolagen som lever på att ”förmedla” el eller snarare skära emellan och tidigare har levt gott på skillnaden mellan rörligt och fast pris.
Nu när de sitter pyrt till vill de förstås komma ur sina kontrakt… Försök att som privatperson hävda force majeure för att räntan gick upp.
Men staten har ju garanterat likviditet via Riksbanken så de skall väl kunna klara sina åtaganden tycker man.
Rödgrön energipolitik innebär en boom... för oljekraftverk som nu måste nyanställa. Antar att det är bra för miljön på något sätt som bara MP förstår.
Karlshamnsverket växlar upp – nyanställer inför vintern
Det oljeeldade Karlshamnsverket ska nyanställa ett tiotal personer till följd av den väntade produktionsökningen under kommande vinterhalvår, rapporterar SVT Blekinge.www.nyteknik.se
Det oljeeldade Karlshamnsverket ska nyanställa ett tiotal personer till följd av den väntade produktionsökningen under kommande vinterhalvår, rapporterar SVT Blekinge.
Det var väl två st planerade som MP stoppade.Finland blev redan medans dom testkörde Olikollikokko för första gången någonsin självförsörjande av El.
Tänk om vi hade köpt 2st Olikollikokko's för pengarna som nu återbetalas i elstöd.
På vilket sätt sänker det elpriserna om man ökar kundernas (kortsiktiga) betalningsförmåga? Den lilla ekonomi jag har läst säger mig att det är precis tvärs om. Och att ta konsumtion på avbetalning är väl det dummaste man kan göra, det tog dom upp på samma lektion.Det löser ju inte direkt några problem att lägga upp månatliga driftskostnader på avbetalning till en annan månad... ?
View attachment 476066
Det är väl på samma sätt som man får råd att åka på semester fast man inte har några pengar om man tar ett snabblån via SMS.På vilket sätt sänker det elpriserna om man ökar kundernas (kortsiktiga) betalningsförmåga?
Absolut, de skulle gärna få ta bort både moms och skatt på elen för min del, men det kommer inte vara ens i närheten att räcka. Elpriserna kommer fortfarande vara extremhöga och såväl elproducenterna som Svenska Kraftnät kommer dra in extremt stora belopp.Tar med ena handen och ger lite tillbaka med andra.
Vilket jäkla krångel. Vill de att folk ska vara i beroendeställning och tacka för allmosorna eller varför sänker de inte bara skatten?
Ja.Tar med ena handen och ger lite tillbaka med andra.
Vilket jäkla krångel. Vill de att folk ska vara i beroendeställning och tacka för allmosorna eller varför sänker de inte bara skatten?
Ja, det är ju en föraning om vad som komma skall. Det blåser som fasen och är fortfarande nästan sommartemperaturer. Ändå är priserna över 5 kr/kWh (SE3).Kommer på mig själv med att tänka att det är bra att det blåser, för då blir det 'billig' (=inte fullt lika svindyr) el i morgon. I vinter är det kanske snarare tanken att då har jag kanske el i uttagen hela dagen.
Så är det att leva i ett land som i praktiken styrts av MP, via ombud i åtta år. Hoppas det blåser kring klockan 15 på julafton så att ungarna åtminstone får se Kalle Anka.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|