För oss som inte bor i Stora staden, och därmed inte får rösta i nämnd kommun, kan glädja oss åt att den högra sidan, där MP hört till, ser ut att förlora!
I Regionen som Landstinget nu heter verkar det inte lika bra.
Kristoffer var lite desperat och messade mig innan valet. Han skrev Hej och mitt förnamn precis som han vore en kompis. Eftersom jag bor mil både från tunnelbana och pendeltåg men betalar lika mycket skatt som de med 5-minuterstrafik i tunnelbanan är han, precis som Hr Hell, inte min kompis.
I Finland provade en elleverantör att bara värma varmvattenberedarna när det var billigt. De som ingick märkte ingen skillnad. Hittar inte den naturligtvis men en snabb sökning ger denna från 2018. Våra finska vänner visste redan då vad Magda skulle ställa till med och letade lösningar istället för låsningar.
Allt fler låter elbolagen utnyttja sitt hem som ellager. I takt med att en större del av elen produceras med sol- och vindkraft måste vi anpassa vår förbrukning efter vädret. Elbolagen tävlar om att komma ut på marknaden med lösningar som gör det möjligt att utnyttja hushållsel för att balansera elproduktionen.
I Pauliina Smeds hem i Esbo fungerar hushållets varmvattenberedare som energilager.
Familjen beslöt sig för ett par månader sedan för att låta kraftbolaget Fortum slå av boilern under korta perioder då elen behövs på annat håll, till exempel för att jämna ut variationer i vindkraftselen då vindstyrkan ändrar.
.- Många av dem som har hört att vi har det här systemet har frågat om det finns en risk för att varmvattnet tar slut, men något sådant har vi inte märkt av i vår fyra personers familj.
Dagens största nyheter, de finlandssvenska samtalsämnena och mycket mer.
svenska.yle.fi
Men i Sverige är det mera låsningar och lägga skulden på de som borde gjort RÄTT istället för att tillsammans försöka hitta lösningar. Och upprepandet av
Det blåser inte känns lite som
Vi har ingen lokal
- Fan, men vi har ju ingen lokal. 🤘 För mer Lorry följ länken ---> https://bit.ly/SVT_Lorry
sv-se.facebook.com