Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tänker att man kan elransonera delar av tunnelbanan:
Tågen kommer bara en station i taget, sedan klipps strömmen bort och kupédörrarna hålls stängda tills strömavbrottet har cirkulerats runt alla färdlinje…
Det är säkert i linje med MP’s energibesparingar! ?

Jag tänkte mig tillfälliga blackouts, slumpmässigt i tid och så lång tid som behövs för att alla ska få lite ström.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
En röst på sossarna är också en röst på MP. Dom tillhör samma lag. När skall norrlänningarna fatta det???
Precis. S har på senare tid apat efter mycket som SD har sagt länge, men hur tänkte S de ska få igenom det tillsammans med V, MP och C? Möjligen var det planerat att kompromissa bort de förslagen...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En röst på sossarna är också en röst på MP. Dom tillhör samma lag. När skall norrlänningarna fatta det???

Helt rätt...så länge MP lyckas ta sig över fyraprocentspärren...

Och vem är det som envisas med att ta dem över fyraprocentspärren...? Norrlänningar eller människor i stora städer...?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Då har även vi i SE4 fått testa att ha elpriser under en kronan dagtid (skatt, moms, skatt på moms, moms på skatt, certifikat etc ej inräknat). Inte hela dagen, men delar av den. Magdas fantastiska förhandlingsförmåga? Nej, det hade tydligen bara blåst lite mer än tidigare dagar.

Radioprogrammet jag lyssnade på vädjade att man inte skulle börja slösa på elen bara för att det var 'billigt', att det ändå är en ändlig resurs. Som om nedanstående skulle ansetts som billigt innan förra vintern...

1663050772819.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då har även vi i SE4 fått testa att ha elpriser under en kronan dagtid (skatt, moms, skatt på moms, moms på skatt, certifikat etc ej inräknat). Inte hela dagen, men delar av den. Magdas fantastiska förhandlingsförmåga? Nej, det hade tydligen bara blåst lite mer än tidigare dagar.

Jag ser framför mig en scen i svartvitt där en man på småländska föser ihop sina tre barn i en duschkabin och säger:
"Seså dusha nu barn, en vet allri hur länge det blåser, har ni tur hinner mor värma blodkorven idag och sen kan vi se en stund på televisionen om gud är oss nådig och vinden inte mojnar"

"Mamma har en överaskning ser ni, hon har laddat den gamla iPaden så vi kan spela en bana Candy Crush var...."

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag ser framför mig en scen
Ja, och den scenen är vad regeringen vill att vi ska ta till oss, så här år 2022. Som om det var på medeltiden eller i nån slags hungerdrabbad krigszon. Det spelas på vår godtrogenhet.

All den propaganda och domedagspresentationer som media slänger ut på internet tror jag inte på något av det. Jag tror inte ens att elen är dyr, bara att man höjt priset för att jävlas med folket. Jag tror inte att det beror på kriget i Ukraina heller, jag tror inte ens att det är något krig där, jag tror allt är ett jäkla mediatrick från 'dom som tror dom kan styra' för att hålla oss på stramt koppel. Eller för nån slags pervers underhållning pga för dåligt utbud på TV dessa dagar. Att "vägleda" folket på detta vis kommer att leda till incidenter typ enskilda terrorattacker eller annat skitskap nån mediatvättad dåre kommer att drabbas av.

Det är dagar som dessa jag gärna skulle vilja vara totalt analfabet, inte tala svenska, och bara kolla på tecknade barnfilmer från 80-talet. På Vivo (heter inte Vivo längre men jag säger Vivo ändå) här i Alby kostar en plastkasse fortfarande 2 kr, entrecoten ca 120 kr/kg, och en stor karta ägg runt 50 kr. Det verkar inte alls ha påverkats som ICA Maxi bara ett stenkast härifrån där allting blivit dyrare.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Skynda er, snart gapar hyllorna tomma.

Men man kan följa GuW's idé också, toa samtidigt i duschen hela familjen samtidigt. Vilka oceaner med pengar det kommer spara.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skynda er, snart gapar hyllorna tomma.

Men man kan följa GuW's idé också, toa samtidigt i duschen hela familjen samtidigt. Vilka oceaner med pengar det kommer spara.
Jag var förutseende och köpte mig en bal förra veckan. Inte för att det var skitnödigt, men mer för att jag förutsåg just den där artikeln och hamstringen som den och andra likadana kommer ge och jag vill inte vara utan dasspapper bara för att folk får panik.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kanske borde hyra ett förråd här i närheten för att lagra så mycket toapapper det får plats, och sedan sälja det med en lagom vinst.

.. väntar bara på att Mars också ska invadera jorden.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag tror inte ens att elen är dyr, bara att man höjt priset för att jävlas med folket. Jag tror inte att det beror på kriget i Ukraina heller, jag tror inte ens att det är något krig där, jag tror allt är ett jäkla mediatrick från 'dom som tror dom kan styra' för att hålla oss på stramt koppel. Eller för nån slags pervers underhållning pga för dåligt utbud på TV dessa dagar. Att "vägleda" folket på detta vis kommer att leda till incidenter typ enskilda terrorattacker eller annat skitskap nån mediatvättad dåre kommer att drabbas av.

Elpriserna kostade troligtvis de röd-gröna jobbet. Knappast något de gjorde för att de tyckte det var kul att jävlas med folket utan mer för att de är så här jävla inkompetenta.

Lägger man ner 25% (eller vad det var) av den planerbara kraftproduktionen så går det åt skogen när skiten träffar fläkten, i detta fall i kombination med när än mer inkompetenta politiker på kontinenten bygger beroenden till en maktgalen despot vilket ökade exporten.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Helt rätt...så länge MP lyckas ta sig över fyraprocentspärren...

Och vem är det som envisas med att ta dem över fyraprocentspärren...? Norrlänningar eller människor i stora städer...?

För oss som inte bor i Stora staden, och därmed inte får rösta i nämnd kommun, kan glädja oss åt att den högra sidan, där MP hört till, ser ut att förlora! :tummenupp
I Regionen som Landstinget nu heter verkar det inte lika bra.
Kristoffer var lite desperat och messade mig innan valet. Han skrev Hej och mitt förnamn precis som han vore en kompis. Eftersom jag bor mil både från tunnelbana och pendeltåg men betalar lika mycket skatt som de med 5-minuterstrafik i tunnelbanan är han, precis som Hr Hell, inte min kompis.

Jag ser framför mig en scen i svartvitt där en man på småländska föser ihop sina tre barn i en duschkabin och säger:
"Seså dusha nu barn, en vet allri hur länge det blåser, har ni tur hinner mor värma blodkorven idag och sen kan vi se en stund på televisionen om gud är oss nådig och vinden inte mojnar"

"Mamma har en överaskning ser ni, hon har laddat den gamla iPaden så vi kan spela en bana Candy Crush var...."

I Finland provade en elleverantör att bara värma varmvattenberedarna när det var billigt. De som ingick märkte ingen skillnad. Hittar inte den naturligtvis men en snabb sökning ger denna från 2018. Våra finska vänner visste redan då vad Magda skulle ställa till med och letade lösningar istället för låsningar. ;)

Allt fler låter elbolagen utnyttja sitt hem som ellager. I takt med att en större del av elen produceras med sol- och vindkraft måste vi anpassa vår förbrukning efter vädret. Elbolagen tävlar om att komma ut på marknaden med lösningar som gör det möjligt att utnyttja hushållsel för att balansera elproduktionen.

I Pauliina Smeds hem i Esbo fungerar hushållets varmvattenberedare som energilager.

Familjen beslöt sig för ett par månader sedan för att låta kraftbolaget Fortum slå av boilern under korta perioder då elen behövs på annat håll, till exempel för att jämna ut variationer i vindkraftselen då vindstyrkan ändrar.

.- Många av dem som har hört att vi har det här systemet har frågat om det finns en risk för att varmvattnet tar slut, men något sådant har vi inte märkt av i vår fyra personers familj.

Men i Sverige är det mera låsningar och lägga skulden på de som borde gjort RÄTT istället för att tillsammans försöka hitta lösningar. Och upprepandet av Det blåser inte känns lite som Vi har ingen lokal

Raderad medlem 51742

Guest
För oss som inte bor i Stora staden, och därmed inte får rösta i nämnd kommun, kan glädja oss åt att den högra sidan, där MP hört till, ser ut att förlora! :tummenupp
I Regionen som Landstinget nu heter verkar det inte lika bra.
Kristoffer var lite desperat och messade mig innan valet. Han skrev Hej och mitt förnamn precis som han vore en kompis. Eftersom jag bor mil både från tunnelbana och pendeltåg men betalar lika mycket skatt som de med 5-minuterstrafik i tunnelbanan är han, precis som Hr Hell, inte min kompis.

I Finland provade en elleverantör att bara värma varmvattenberedarna när det var billigt. De som ingick märkte ingen skillnad. Hittar inte den naturligtvis men en snabb sökning ger denna från 2018. Våra finska vänner visste redan då vad Magda skulle ställa till med och letade lösningar istället för låsningar. ;)

Allt fler låter elbolagen utnyttja sitt hem som ellager. I takt med att en större del av elen produceras med sol- och vindkraft måste vi anpassa vår förbrukning efter vädret. Elbolagen tävlar om att komma ut på marknaden med lösningar som gör det möjligt att utnyttja hushållsel för att balansera elproduktionen.

I Pauliina Smeds hem i Esbo fungerar hushållets varmvattenberedare som energilager.

Familjen beslöt sig för ett par månader sedan för att låta kraftbolaget Fortum slå av boilern under korta perioder då elen behövs på annat håll, till exempel för att jämna ut variationer i vindkraftselen då vindstyrkan ändrar.

.- Många av dem som har hört att vi har det här systemet har frågat om det finns en risk för att varmvattnet tar slut, men något sådant har vi inte märkt av i vår fyra personers familj.

Men i Sverige är det mera låsningar och lägga skulden på de som borde gjort RÄTT istället för att tillsammans försöka hitta lösningar. Och upprepandet av Det blåser inte känns lite som Vi har ingen lokal

Hade aldrig velat låta elbolaget styra över hur jag använder min el. Hellre då att köra med timpris och ha automatik som automatiskt optimerar systemet utifrån när elpriserna är som lägst, men där man själv behåller kontrollen.

I grunden har ju dessa behov uppstått pga. att man ersatt planerbar kraftproduktion med oplanerbar och lösningen på det är att bygga mer planerbar elproduktion. Smart elstyrning är utmärkt för att jämna ut efterfrågan över dygnet, med utgångspunkt från när förbrukningstopparna sker. Dessa kurvor är normalt sett förutsägbara, när vi har tillräcklig planerbar kraft. För att hantera den oförutsägbarhet som vindkraften för med sig är det betydligt sämre. Man kan inte vänta 2 veckor tills nästa gång det blåser innan man värmer upp varmvattnet.

Jämför man elpriskurvorna över dygnet idag med hur de såg ut för några år sedan ser man att elpriserna idag fluktuerar på ett mycket mer oförutsägbart sätt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade aldrig velat låta elbolaget styra över hur jag använder min el. Hellre då att köra med timpris och ha automatik som automatiskt optimerar systemet utifrån när elpriserna är som lägst, men där man själv behåller kontrollen.

I grunden har ju dessa behov uppstått pga. att man ersatt planerbar kraftproduktion med oplanerbar och lösningen på det är att bygga mer planerbar elproduktion. Smart elstyrning är utmärkt för att jämna ut efterfrågan över dygnet, med utgångspunkt från när förbrukningstopparna sker.

Absolut är det så, vi behöver mer stabil planerbar energiproduktion.

Att låta elbolaget styra varmvattenberedaren behöver inte vara märkvärdigare än att den får gå som vanligt, utom någon timma på morgonen när industrin startar upp.
Har man då en normalstor varmvattenberedare så märker man inget, även om man duschar medans den är avstängd.
I en förlängning kanske man styr så att den kör upp vattentempen till 99 grader innan den stänger av, och sedan kan man ha den avstäng i flera timmar innan man slår på den och låter den hålla 65 eller vad som nu anses vara lagom.
Steg tre kan vara att låta dom köra upp vattentempen till 99 grader varje gång det kommer en vindpust som ger överskott i systemet och hotar systembalansen.

Som boende märker du inget av det, men det hjälper systemet att överkomma dom fel som har byggts in i det (slumpkraft)

Raderad medlem 51742

Guest
Absolut är det så, vi behöver mer stabil planerbar energiproduktion.

Att låta elbolaget styra varmvattenberedaren behöver inte vara märkvärdigare än att den får gå som vanligt, utom någon timma på morgonen när industrin startar upp.
Har man då en normalstor varmvattenberedare så märker man inget, även om man duschar medans den är avstängd.
I en förlängning kanske man styr så att den kör upp vattentempen till 99 grader innan den stänger av, och sedan kan man ha den avstäng i flera timmar innan man slår på den och låter den hålla 65 eller vad som nu anses vara lagom.
Steg tre kan vara att låta dom köra upp vattentempen till 99 grader varje gång det kommer en vindpust som ger överskott i systemet och hotar systembalansen.

Som boende märker du inget av det, men det hjälper systemet att överkomma dom fel som har byggts in i det (slumpkraft)
Ja, men allt det där är argument för varför man skall ha smart elstyrning hemma. Det har jag till viss del redan och kan tänka mig att investera ytterligare i det. Men poängen är att det är jag själv som vill styra över automatiken. Jag vill inte ge någon utomstående fjärrkontroll till mitt hem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, men allt det där är argument för varför man skall ha smart elstyrning hemma. Det har jag till viss del redan och kan tänka mig att investera ytterligare i det. Men poängen är att det är jag själv som vill styra över automatiken. Jag vill inte ge någon utomstående fjärrkontroll till mitt hem.

Nej, självklart vill man själv kunna styra, men om man nu inte har energistyrning hemma och elbolaget vill komma och montera in en smart-termostat till varmvattenberedaren så är det ingen fara, dom kommer inte att tvinga dig att duscha kallt någonsin.

Jag har i princip ingen elstyrning alls hemma, jag har en inne/ute tempgivare som styr ett extra element i en lokal jag vill hålla frostfri men inte varm.

I övrigt så kör jag manuell lastbalansering, jag kör tvättmaskin/diskmaskin på natten men aldrig samma natt osv.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ooh, Södra Sverige blev lite billigare, men Norrland blev 40 över dyrare på fast pris 1 år.
View attachment 476021
Var är mina kärnkraftverk...? Uffe lovade att vi skulle få nya kärnkraftverk 6 h efter valet.... :gnissla
Jag är trött på Uffepriserna nu.. ?
Upp nästan 1 krona i söder och 20 öre i norr.

Elpris_220913.jpg

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

I grunden har ju dessa behov uppstått pga. att man ersatt planerbar kraftproduktion med oplanerbar och lösningen på det är att bygga mer planerbar elproduktion. Smart elstyrning är utmärkt för att jämna ut efterfrågan över dygnet, med utgångspunkt från när förbrukningstopparna sker. Dessa kurvor är normalt sett förutsägbara, när vi har tillräcklig planerbar kraft. För att hantera den oförutsägbarhet som vindkraften för med sig är det betydligt sämre. Man kan inte vänta 2 veckor tills nästa gång det blåser innan man värmer upp varmvattnet.

Jämför man elpriskurvorna över dygnet idag med hur de såg ut för några år sedan ser man att elpriserna idag fluktuerar på ett mycket mer oförutsägbart sätt.

Nu värmer jag inte huset med el så för min del är detta inte ett val. Surt också att min elleverantör gör om sin betalningsmodell så den fasta avgiften ökar och det rörliga minskar. Samma pris för 10 A och 16A gynnar inte mig med låg förbrukning utan elbil.
Men om man ska använda varmvattenberedaren för att balansera så borde man kunna använda varmvatten från varmvattenberedaren i disk- och tvättmaskin också istället för att värma i maskinen. Diskmaskinen klarar inte det så där måste det tillverkas nya som klarar att matas med varmvatten men min tvättmaskin får varmvatten från ackutanken.

För min del skulle jag inte slå igång tvättmaskinen och sedan gå och lägga mig. Men jag är lite udda och kör den säkraste motorcykeltypen med bäst väghållning och bromsar...

Diska, tvätta och torktumla inte under natten

Visst kan det vara bekvämt att starta i gång en disk eller tvätt lagom till läggdags? Men gör inte det! Tyvärr händer det då och då att en disk- eller tvättmaskin plötsligt fattar eld, och då är det viktigt att man är närvarande och kan agera direkt.
t/

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...