Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Klart han fixar det. Han har svarvat egna specialverktyg och håller just nu på att öva på en prototyp. Sen skall han iförd rymddräkt sänkas ner från en kran i reaktortanken och inspektera bränslet, inte för att det är där felet sitter utan för att visa att det går, innan han med lätta steg skuttar bort till ångmackapären och lagar den också. Enligt prognosen bör han vara klar imorgon vid lunch.
Klart Uffe löser det, inte skulle han lurats... :tummenupp

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dessutom är det inte SJ som har hand om signalerna sedan 1988. :7peta
Nu är det Tragikvärket som inte bara stoppar svenska järnvägsföretag utan även tyska, danska, norska och, vilket är bäst, kinesiska... :banana
Jag åker med SJ jag skrev inte att de var deras fel. :7peta
Dessutom var det aldrig signalfel när jag jobbade på Banverket.:tungan ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu var det ju tryckkärlet som hade en skada och inte bränslestavarna, så vi får nog kalla in svetsarn till reaktortanken.

Men jag flyttar innan omstarten i såna fall...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu var det ju tryckkärlet som hade en skada och inte bränslestavarna, så vi får nog kalla in svetsarn till reaktortanken.

Men jag flyttar innan omstarten i såna fall...
Men Uffe är en problemlösare som kan samarbeta med alla så han snackar med Stefan och tar åt sig äran! :tungan

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hur var det med den här berömda Robin-Hood-Skatten där rika kommuner betalar till fattiga? Finns väl kvar eller? I princip är det väl större städer i söder som betalar till mindre i norr ( en generalisering ).

Bör man inte införa samma inom elpriset också, SE1 och SE2 betalar extra till SE3 och SE4 för att jämna ut priset och dela bördan rättvist.

Är inte det smart så säg va???

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Får jag vara lite trist?
:mattias:mattias:mattias

Andelen bränder lär följa exponeringen (andelen timmar maskinen körs) tämligen linjärt, oavsett vilken tid på dygnet man använder utrustningen.

Risken att konsekvensen av en eventuell brand blir katastrofal är dock skyhögt mycket större nattetid.

Petigt, jag vet.
That's me.

Jag tror att det kommer bli en ökning av bränder i villor denna vintern.
Men det kommer att bero på att folk som inte kan ska försöka elda dygnet runt i sin kamin/kakelugn med all möjlig sorts skräpvirke/blöt skitved som dom aldrig gjort innan. Med spräkt murstock/glödbrand i trossbotten/soteld mm som resultat.
Folk är precis galna på att leta efter ved och spillvirke & emballage nu

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kan inte minnas en tid utan diskmaskin/tvättmaskin och i mitt umgänge och släkt är det fortfarande precis noll bränder i tvättmaskiner/diskmaskiner

Jag känner faktiskt fler som har haft blixtnerslag i huset.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag kan inte minnas en tid utan diskmaskin/tvättmaskin och i mitt umgänge och släkt är det fortfarande precis noll bränder i tvättmaskiner/diskmaskiner

Jag känner faktiskt fler som har haft blixtnerslag i huset.

Kommer ihåg för ca 20-25 år sedan blev ett fint gammal hyreshus i Kalmar helt utbränt pga av att det började brinna i en tvättmaskin. Så visst kan det hända rätt om det är ovanligt.
En kompis hade en kaffebryggare som började brinna för några år sedan. Bara tur att han var hemma och hörde något lustigt ljud från köket

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det är strömbrytare som det börjar o brinna i.

Dålig kontakt ,högt motstånd o värmeutveckling och just dessa är inte flamskyddade som kretskort.

Sitter ofta i plast oxå

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Här kommer nästa smäll för skattebetalare.

Nu höjer även elnätsbolagen sina avgifter på grund av de skenande elpriserna.
”I södra Sverige handlar det om en höjning av elnätsfakturan på mellan 10 och 30 procent, i många fall redan på kommande faktura”, skriver företrädare för olika elnätsbolag på DN Debatt.
Johan Ronge
Dela
Kopiera länk

Företrädare för olika elnätsbolag skriver på DN Debatt att de drabbats hårt av de skenande elpriserna.
Förutom att distribuera el måste elnätsbolagen även köpa väldigt mycket el för att täcka upp för bortfallet av el som sker innan elen når fram till vägguttaget.
Bolagen uppger på DN Debatt att de köper mellan 7 och 8 procent av elen som säljs på elbörsen Nordpool – och att deras kostnad för 2022 ökat med flera hundra procent till 11,2 miljarder kronor.

”Minst sagt utmanande ekonomisk situation”​

Nu kommer elnätsbolagen att höja sina elnätsfakturor med mellan 10 och 30 procent för sina kunder, såväl privata som kommunala och företag.
”I södra Sverige handlar det om en höjning av elnätsfakturan på mellan 10 och 30 procent, i många fall redan på kommande faktura”, skriver bolagen på DN Debatt.
”Vi kommer att hamna ett läge där mängder med företag och enskilda privatkunder kan stå inför en minst sagt utmanande ekonomisk situation och betalningssvårigheter. Det är en situation som till varje pris måste stävjas – snabbt”.
Enligt bolagen finns dock ett sätt att skydda kunderna från ”bestående prishöjningar på elnätsavgiften”. Nämligen att Svenska kraftnät tillfälligt slopar stamnätsavgiften.

”.Varje krona som Svenska kraftnät sänker sin avgift för oss som ansvarar för elnäten, innebär en lika stor sänkning för kunderna. Det kan göras omedelbart, utan skattemedel, genom att använda flaskhalsintäkterna”, skriver bolagen på DN Debatt.

Fyra åtgärder för att skydda elkunderna​

De listar även fyra åtgärder som energibranschens aktörer kan vidta för att skydda elkunderna:
Initiera mothandel
Främja energieffektiviseringar
Säkerställ ny elpriskompensation
Utveckla elmarknaden så att denna situation inte upprepas.
Debattartikeln har undertecknats av: Henrik Bergström, samhällspolitisk chef vid Ellevio,
Erik von Hofsten, vd för Lokalkraft Sverige, Johan Lindehag, vd för Ellevio, Anders Mannikoff, ordförande Lokalkraft Sverige och vd Herrljunga Elektriska.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Kommer ihåg för ca 20-25 år sedan blev ett fint gammal hyreshus i Kalmar helt utbränt pga av att det började brinna i en tvättmaskin. Så visst kan det hända rätt om det är ovanligt.
En kompis hade en kaffebryggare som började brinna för några år sedan. Bara tur att han var hemma och hörde något lustigt ljud från köket
Men lyssna nu på GuW, det har aldrig hänt. Det som händer är blixtnedslag...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men lyssna nu på GuW, det har aldrig hänt. Det som händer är blixtnedslag...

Jag har aldrig förnekat att det har hänt, jag har påpekat att det är ovanligare än blixtnedslag I MIN BEKANTSKAPSKRETS

Jag går inte heller och oroar mig för att träffas av en meteorit när jag sover.
Även det har hänt.

images

5 VANLIGASTE ORSAKERNA TILL BRAND I HEMMET​

Spisen: Kvarglömd mat på plattan, eller man råkat starta i gång spisen av misstag.
Eld i eldstad: Den vanligaste orsaken är att soteld uppstår vid eldning i kamin eller öppen spis.
Rökning: Än i dag står rökning, och framför allt sängrökning, för många bränder i hemmet.
Levande ljus: Framför allt under vinterhalvåret.
Elektriska apparater: Tv-apparater, tvättmaskiner, torktumlare och frysar.
Källa: Brandskyddsföreningen

"

Den övervägande majoriteten av elbränderna – 1300 stycken årligen – har dock en viktig gemensam faktor: Felaktig användning av elektriska apparater.

I denna del av statistiken är det felaktig användningen av spisen som tydligt sticker ut – och då oftast i flerbostadshus. "

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men...Men....men.... :3freak

"Det höga elpriset har nu fått Mönsterås kommunbolag att montera ner sina laddstolpar."
"Ett alternativ till nedmonteringen hade varit att byta ut eller modifiera de nuvarande laddstolparna med en betallösning. Men efter att saken utreddes av kommunbolaget kom man fram till att det blev för dyrt."

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Men...Men....men.... :3freak

"Det höga elpriset har nu fått Mönsterås kommunbolag att montera ner sina laddstolpar."
"Ett alternativ till nedmonteringen hade varit att byta ut eller modifiera de nuvarande laddstolparna med en betallösning. Men efter att saken utreddes av kommunbolaget kom man fram till att det blev för dyrt."

Alltså va FxN. Varför måste dom rivas. Kan väl slå av strömmen till dom tillsvidare tills dom hittar någon som vill ta över och införa en betallösning. Känns helt bakvänt att idag riva laddstolpar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alltså va FxN. Varför måste dom rivas. Kan väl slå av strömmen till dom tillsvidare tills dom hittar någon som vill ta över och införa en betallösning. Känns helt bakvänt att idag riva laddstolpar.

Kabeln är ju kvar, dom har stängt av strömmen och tagit bort laddhuvudena som inte stödde betal-laddning.

Hade jag bott där hade jag svängt in till kommunhuset och frågat om jag fick låna kommunens tankkort och åka bort på macken och tanka diesel.

Kommuner ska inte ge vissa gratis bränsle till sina fordon, men inte andra.

Problemet här var förmodligen att somliga som ansåg sig "smarta" utnyttjade laddstationerna väldigt hårt, så pass att någon började ifrågasätta det.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nu börjar det likna något…

Bolund är naturligtvis sur…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På vilket sätt skulle det gynna puttler att vi sänker SKATTEN på bensin och diesel som vi inte ens köper av honom?

Kan någon förklara miljöpartist-logiken för mig?

Samtidigt hyllar dom tysklands nerläggning av kärnkraft som har gjort dom beroende av "natur" gas från puttler-diktaturen

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Mja Tyskland är väll inte så ok.

VW beslutade att sälja all gas dom köpt o lagrat för tillverkning, VW tjänar ca 3,5-4 miliarder på detta och vila dom börjar använda kol igen i fabrikerna, miljöpartiet borde jubla. Får ju hoppas på att det är den rena amerikanska kolen som Trump ansåg var framtiden.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
– För det är det som händer när man sänker priset på fossila bränslen – då är det diktaturer som Putins som faktiskt gynnas av det.
Om man sänker priset på kanelbullar då? Eller läppglans?

Om jag snällt försöker mig på att ge honom rätt så skulle man kunna tänka sig att (vår)efterfrågan ökar, i detta exempel med 11 liter olja så vi köper 11 liter mer av den icke-putianska oljan. Någon annan som vill köpa sina olja märker att svensson köpt mer än vanligt och nu saknas det olja från den vanliga kranen så nu får denne leta sig annorstädes till någon som kan leverera dessa 11 liter, tex till putin.

Samtidigt så om efterfrågan ökar så borde priset öka iom att utbudet inte är konstant, vilket leder till lägre efterfrågan/ett nytt jämviktspris uppstår.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA