Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Nu värmer jag inte huset med el så för min del är detta inte ett val. Surt också att min elleverantör gör om sin betalningsmodell så den fasta avgiften ökar och det rörliga minskar. Samma pris för 10 A och 16A gynnar inte mig med låg förbrukning utan elbil.
Men om man ska använda varmvattenberedaren för att balansera så borde man kunna använda varmvatten från varmvattenberedaren i disk- och tvättmaskin också istället för att värma i maskinen. Diskmaskinen klarar inte det så där måste det tillverkas nya som klarar att matas med varmvatten men min tvättmaskin får varmvatten från ackutanken.

För min del skulle jag inte slå igång tvättmaskinen och sedan gå och lägga mig. Men jag är lite udda och kör den säkraste motorcykeltypen med bäst väghållning och bromsar...

Diska, tvätta och torktumla inte under natten

Visst kan det vara bekvämt att starta i gång en disk eller tvätt lagom till läggdags? Men gör inte det! Tyvärr händer det då och då att en disk- eller tvättmaskin plötsligt fattar eld, och då är det viktigt att man är närvarande och kan agera direkt.
t/
Ja, det lär nog vara en del extra bränder som sker med anledning till att folk börjar tvätta och diska på natten. Har gjort det en del när jag körde med timpris, men då alltid tidigt på morgonen så att disk- och tvättmaskinen blir klar tills jag vaknar. Vill inte köra dem mitt i natten. Torktumlaren skulle jag aldrig vilja köra på natten.

Jag är för övrigt också säkerhetsmedveten och resonerar på samma sätt när det gäller val av motorcykeltyp :)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Skulle kanske flytta ner diskmaskinen i tvättstugan.
Betonggolv, betongväggar, 40cm armerat betongtak och brandsäker dörr.
Så kan man ge maskinerna var sin fas så är det dessutom lastbalanserat :cool:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Finns faktist minisprinkers med kaliumrök o placera ut i vitvarugrejer o liknande.

Högst upp i anläggningen med fritt flöde i maskin

Sen brandvarnare o sen riktig släckare , riskminimering

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ja, det lär nog vara en del extra bränder som sker med anledning till att folk börjar tvätta och diska på natten. Har gjort det en del när jag körde med timpris, men då alltid tidigt på morgonen så att disk- och tvättmaskinen blir klar tills jag vaknar. Vill inte köra dem mitt i natten. Torktumlaren skulle jag aldrig vilja köra på natten.

Jag är för övrigt också säkerhetsmedveten och resonerar på samma sätt när det gäller val av motorcykeltyp :)

Får jag vara lite trist?
:mattias:mattias:mattias

Andelen bränder lär följa exponeringen (andelen timmar maskinen körs) tämligen linjärt, oavsett vilken tid på dygnet man använder utrustningen.

Risken att konsekvensen av en eventuell brand blir katastrofal är dock skyhögt mycket större nattetid.

Petigt, jag vet.
That's me.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Visst kan det vara bekvämt att starta i gång en disk eller tvätt lagom till läggdags? Men gör inte det! Tyvärr händer det då och då att en disk- eller tvättmaskin plötsligt fattar eld, och då är det viktigt att man är närvarande och kan agera direkt.
(Citerat i tredje hand.)

Jag skulle ändå inte märka när tvättmaskinen brann upp förrän brandlarmet gick eftersom jag inte sitter och stirrar på den när den jobbar utan gör nåt annat i en annan del av huset även på andra tider än sen kväll. Lite märkligt husmorstips tycker jag.

Raderad medlem 51742

Guest
Får jag vara lite trist?

Andelen bränder lär följa exponeringen (andelen timmar maskinen körs) tämligen linjärt, oavsett vilken tid på dygnet man använder utrustningen.

Risken att konsekvensen av en eventuell brand blir katastrofal är dock skyhögt mycket större nattetid.

Petigt, jag vet.
That's me.
Ja, jo... du har förstås rätt.

Jag tänkte mer på att antalet fullt utvecklade bränder som brandkåren måste rycka ut till och/eller leder till försäkringsskada skulle öka. Är man vaken och hemma hinner man ju förhoppningsvis reagera på att det börjar lukta bränt så att det inte behöver bli en full brand och därför kanske inte syns i statistiken.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Får jag vara lite trist?

Petigt, jag vet.
That's me.

Min fetning, men du har rätt, och den trista sanningen är att när man vaknar av att brandlarmet går är man inte lika snabb och snabbtänkt som när man är vaken. De minuter man förlorar kan vara skillnaden mellan brandskada och nerbrunnet hus...

Jag bytte nyligen tvättmaskin där ett kretskort gjorde att det sa Poff och säkringen gick. Jag var vaken och visste att den var på upphällningen eftersom den aldrig slutade att centrifugera sedan en tid så jag behövde slå av den när tvätten var klar. Hade den fortsatt att centrifugera på natten första gången hade den nog börjat brinna. Men nu märkte jag det eftersom jag vet när tvätten borde vara klar.

Andra får göra som de vill men jag laddar inte på natten eller kör några maskiner när jag inte är vaken. Vi gör olika val...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Och jag väntar ivrigt på sänkta bensinskatter och att en del andra kvarlevor från MP städas ut.

Vafan...??? Varför händer det inget...? Bara tomma ord...?
Men Uffe är inte säker på att han vunnit ännu. :7peta
Han är dessutom inte ledaren för det största partiet på den förväntade vinnarsidan. :fakta
Och Jimmy måste först plocka ner alla regnbågsflaggor innan de mindre prioriterade frågorna kan tas om hand... :hihi

Raderad medlem 51742

Guest
Och jag väntar ivrigt på sänkta bensinskatter och att en del andra kvarlevor från MP städas ut.

Vafan...??? Varför händer det inget...? Bara tomma ord...?
Och skolan?? Och sjukvården?? Inte ett skit verkar ha hänt. Jag ser omkring mig och folk ser minst lika sjuka och imbecilla ut som tidigare!

Var tvungen att dubbelkolla kontoutdraget och det visar sig att det är mindre pengar där än förra veckan. Jag känner mig lurad.

Raderad medlem 51742

Guest
Det enda jag med säkerhet kan konstatera efter valet är att vi nu med stadiga steg är på väg mot 30-talet. Bara drygt 7 år kvar nu. Miljöpartiet verka ha haft rätt hela tiden.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Men Uffe är inte säker på att han vunnit ännu. :7peta
Han är dessutom inte ledaren för det största partiet på den förväntade vinnarsidan. :fakta

Med bara utlandsröster kvar att räkna är det nog väldigt osannolikt att det sista mandatet tippar bort från Uffe. Det är inte direkt kommunister, klimataktivister och gråsossar som har lägenheterna runt Marbella…

Men visst borde Jimpa få chansen först…? Det är väl inte sannolikt att vare sig KD eller L skulle släppa fram något sådant, men det vore onekligen kul att se reaktionen hos de lite mer till vänster, de där som tycker sig höra stöveltramp lite överallt…

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Och skolan?? Och sjukvården?? Inte ett skit verkar ha hänt. Jag ser omkring mig och folk ser minst lika sjuka och imbecilla ut som tidigare!

Var tvungen att dubbelkolla kontoutdraget och det visar sig att det är mindre pengar där än förra veckan. Jag känner mig lurad.
Men det är väl de imbecilla som lider av obehandlad Issjos och behöver hjälp? :va:hihi

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Med bara utlandsröster kvar att räkna är det nog väldigt osannolikt att det sista mandatet tippar bort från Uffe. Det är inte direkt kommunister, klimataktivister och gråsossar som har lägenheterna runt Marbella…

Men visst borde Jimpa få chansen först…? Det är väl inte sannolikt att vare sig KD eller L skulle släppa fram något sådant, men det vore onekligen kul att se reaktionen hos de lite mer till vänster, de där som tycker sig höra stöveltramp lite överallt…
Uffe har redan stängt reaktor fyra och det dröjer, minst, till januari innan ångmaskinen börjar leverera el. Hoppas Jimpa kan lösa det...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Allt som var dåligt i Sverige i fredags berodde ju på sånt Borgarna ställde till med sist dom hade makten för 8 år sedan enligt Magda
Så vi måste ju ge dom minst 8 år att ställa saker tillrätta, för det behövde ju Magda, och ändå hann hon inte riktigt fixa Sverige....

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Och det är fortfarande signalfel varje ggn jag åker med SJ! ?
Var fan är förändringen jag röstade fram?

Raderad medlem 51742

Guest
Uffe har redan stängt reaktor fyra och det dröjer, minst, till januari innan ångmaskinen börjar leverera el. Hoppas Jimpa kan lösa det...

Klart han fixar det. Han har svarvat egna specialverktyg och håller just nu på att öva på en prototyp. Sen skall han iförd rymddräkt sänkas ner från en kran i reaktortanken och inspektera bränslet, inte för att det är där felet sitter utan för att visa att det går, innan han med lätta steg skuttar bort till ångmackapären och lagar den också. Enligt prognosen bör han vara klar imorgon vid lunch.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Och det är fortfarande signalfel varje ggn jag åker med SJ! ?
Var fan är förändringen jag röstade fram?
Dessutom är det inte SJ som har hand om signalerna sedan 1988. :7peta
Nu är det Tragikvärket som inte bara stoppar svenska järnvägsföretag utan även tyska, danska, norska och, vilket är bäst, kinesiska... :banana

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka