Sen tror jag att just det jag nyss skrivit är väldigt dåligt för demokratin, nämligen det stora politikerföraktet som jag tror jag råder hos många.
Lovar man tio kronor och sedan erbjuder en krona...och blir överraskad för att väljarna blir förbannade...så måste man leva i en ganska skev verklighet...?
Sedan tror jag tyvärr att många politiker har lite svårt att skilja på näthat, politikerförakt och vad som är ren och skär kritik. Visst är det tråkigt om någon politiker blir häcklad på social media och blir någon hotad så är det naturligtvis inte acceptabelt. Men ibland känns det som att en del politiker drar fram "jag blir mobbad på social media"-kortet lite väl fort...
Vi har haft ett väldigt lokalt exempel i landstingspolitiken som grät ut i en stor intervju i morgontidningen på grund av kommentarer i en väldigt lokal facebookgrupp. Den som orkade göra lite källforskning själv (alltså inte journalisten som gjorde intervjun...) anade snabbt att kommentarerna i denna facebookgrupp faktiskt handlade om konstuktiv kritik från meningsmotståndare, inte näthat eller mobbing...
Vissa politiker borde nog tänka till en extra gång angående vår yttrandefrihet. En del får helt enkelt vara lite mer försiktiga med "jag blir mobbad på social media"-kortet. Det ska användas när så är befogat, men inte för att få tyst på meningsmotståndare...