Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur ser framtidsanalysen ut om man räknar med lägre priser på fossil energi?

Svenska bönder kan leva vidare i alla fall ett tag till och förhoppningsvis förse de svenska matborden med lokalproducerad mat...? Svenska åkerier kan leva vidare och fortsatt transportera böndernas mat och en herrans massa andra varor...? Den normala människan kan fortfarande bo i glesbygd och fortsatt ta sina ungar till skolan såväl som hockeyträningen...?

Alltså någon promille av en promille högre utsläpp lokalt men rejält mycket mindre globalt. Dieselmercan slipper hamna i någon obskyr öststat där den körs på fulbränsle. Det gigantiska fraktfartyget som eldas med ännu fulare bränsle än fulbränsle slipper ta hit maten och bulgaren med samma bränsle och bakelitdäck på sin långtradare slipper köra ut den till butikerna.

En win-win situation för alla medans vi glatt väntar vidare på den fullständiga elektrifieringen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Klimatomställningen kan göra Sverige till en ny geopolitisk maktfaktor – och få sedan länge övergivna gruvor i Bergslagen att väckas till liv.
Men satsningarna är inte okontroversiella. Är Sverige berett att offra naturen för klimatet?"


SGU kartlade förekomsten av sällsynta jordartsmetaller i Bergslagen
"Resultatet var häpnadsväckande. Rapporten, som publicerades 2020, visar på exceptionella fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller i flera gamla gruvor i regionen. Det var så Carl-Adam Andersson och hans bolag upptäckte fyndigheten vid Östra Gyttorpsgruvan, som inte varit i drift sedan slutet av 1800-talet. I stenarna vid våra fötter är koncentrationen av sällsynta jordartsmetaller så hög att SGU:s mätinstrument slog i taket – därför står att den är ”minst 1 %”.
– Det är otroligt mycket. Jag har aldrig sett högre halter, säger Carl-Adam Andersson."


Vi skulle kunna gå in i en ny period där vi kan bli en storspelare i den pågående omställningen, men det krävs att vi ändrar uppfattning om vart saker och ting skapas. Det måste få ske under kontrollerade former på våran egen bakgård och inte bara långt borta på andra ställen.
Kommer vi lyckas med det?
Nja...
Tar ett exempel jag hittade på ett annat forum och som kommer från södra Sverige där man vill bygga en solcellsanläggning i några kohagar och där det blåser upp till hårt motstånd på grund av tja... bedöm själv...
BirgerNat.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svenska bönder kan leva vidare i alla fall ett tag till och förhoppningsvis förse de svenska matborden med lokalproducerad mat...? Svenska åkerier kan leva vidare och fortsatt transportera böndernas mat och en herrans massa andra varor...? Den normala människan kan fortfarande bo i glesbygd och fortsatt ta sina ungar till skolan såväl som hockeyträningen...?

Alltså någon promille av en promille högre utsläpp lokalt men rejält mycket mindre globalt. Dieselmercan slipper hamna i någon obskyr öststat där den körs på fulbränsle. Det gigantiska fraktfartyget som eldas med ännu fulare bränsle än fulbränsle slipper ta hit maten och bulgaren med samma bränsle och bakelitdäck på sin långtradare slipper köra ut den till butikerna.

En win-win situation för alla medans vi glatt väntar vidare på den fullständiga elektrifieringen.

Nja, jag menade åt andra hållet. På vilka realistiska grunder går det att anta att fossila bränslen blir billigare i framtiden?

Håller med i övrigt, men som jag ser det talar fakta rätt hårt för att fossila bränslen bara kommer att bli än dyrare, även om svenska politiker skulle göra helt om och bygga framtiden helt på fossil olja… och hur skulle den realistiska analysen se ut som kommer fram till det beslutet?

Tvärtom så accelereras omställningen från fossil energi nu iom det förändrade världsläget. De närmaste 10 åren måste vi bygga upp en motståndskraft i samhället att uthärda störningar och avbrott i - eller fullständig avsaknad av - leveranser av olja/diesel/bensin. Beredskapslager kommer att återinföras av bränslen för att klara tex jordbruk, räddningstjänst, reservkraft och nödvändiga transporter samt förstås FM-s behov. Här finns färre realistiska alternativ i nuläget men det kommer att behöva tas fram även detta.

Privat nöjeskörning och jobbpendling elektrifieras allt snabbare och övergången kan stimuleras av tex förmånliga villkor för egen solproduktion men självklart också bygget av kärnkraft, förbättrad eldistribution och förstås mer elproduktion från sol/vind i större skala - utan inflytande från tex Kina.

Det står iaf i min kristallkula. :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så här kanske?

Hur ska de få oljan såld om inte genom att sänka priset? Folk överger ju olja redan nu, det skulle rimligen inte ske i samma omfattning om ett fat olja kostade 23 kr.

Så vill oljemagnaterna få oljan de sitter på såld så får de se till att göra det så fort som möjligt, och billigt. Vi "måste" tydligen ställa om, och har redan kommit en bit, så de lär väl försöka sälja så mycket som möjligt medan det ännu finns en efterfrågan. Annars kommer oljan lämnas kvar värdelös i marken, när vi hittar något bättre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så här kanske?

Hur ska de få oljan såld om inte genom att sänka priset? Folk överger ju olja redan nu, det skulle rimligen inte ske i samma omfattning om ett fat olja kostade 23 kr.

Så vill oljemagnaterna få oljan de sitter på såld så får de se till att göra det så fort som möjligt, och billigt. Vi "måste" tydligen ställa om, och har redan kommit en bit, så de lär väl försöka sälja så mycket som möjligt medan det ännu finns en efterfrågan. Annars kommer oljan lämnas kvar värdelös i marken, när vi hittar något bättre.
Det kommer givetvis att finnas en efterfrågan ett bra tag till, men det finns också en hel del klimat- och miljöskäl som även i ett globalt politiskt perspektiv talar för minskad oljeanvändning. Många pratar om tredje världen och att de inte har "råd" att elektrifieras men det är nog så att omställningen kommer att gå ännu fortare där, då man går från "inget transportmedel alls" till "elmoped" snarare än från "nästan ny dieselmerca" till "Taycan".

Ungefär som när man i de flesta riktigt fattiga länder hoppade över alla steg mellan radio och Edge och gick på 3G/4G direkt - många afrikanska länder hade tex betallösningar typ Swish på plats låååångt före de rika västländerna.

Vi kommer med viss säkerhet att sitta här om några år och nostalgiskt tala om när soppan kostade under 30 kr/litern...

För hojen spelar det nog mindre roll, men nog kommer jag att tanka RAV-4an mer sällan, den saken är klar.


Jo just det: Det skulle sannolikt ses som ett väldigt litet problem för de flesta här i världen utom Saudi/Venezuela/Ryssland etc om oljan lämnades i backen pga olönsamhet och miljöskäl...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tvärtom så accelereras omställningen från fossil energi nu iom det förändrade världsläget. De närmaste 10 åren måste vi bygga upp en motståndskraft i samhället att uthärda störningar och avbrott i - eller fullständig avsaknad av - leveranser av olja/diesel/bensin.

I Ukraina upplever dom störningar i leveransen av el, och kör därför på dieselaggregat....

Diesel får dom tag på och kan lagra, el får dom tag på ibland, men den kan dom inte lagra annat än i sina mobiltelefonebatterier...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om folk bara gav fan i att värma sina hus skulle allt bli bättre....eller nått :rolleyes:

"Galopperande energikris och en ekonomisk vargavinter som lurar runt hörnet – det har lett till att efterfrågan på ved har exploderat. Forskningsvärlden som ser risker med ökad vedeldning följer utvecklingen noga.
– Medan utsläppen från biltrafiken har gått ner så kommer en ganska stor andel av förbränningspartiklarna från småskalig vedeldning, säger Bertil Forsberg, professor i miljömedicin."
"Enligt Naturvårdsverket beräknas luftföroreningar från vedeldning bidra till ungefär 1 000 förtida dödsfall per år i Sverige. Dessutom påverkas klimatet. Vedeldning sprider sot till Arktis som snabbar på smältningen av isarna."


 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag körde bil en längre sträcka i Sverige idag och gjorde under tiden något så stenåldersmässigt som att lyssna på lokalradio...

Snudd på varje nyhetssändning hade inslag eller intervjuer med någon form av direktör eller företagare från landets södra delar. Alla hyllade det så kallade elprisstödet. Detta stöd var livsnödvändigt, helt fantastiskt och precis vad de behöver. Prisa regeringen som äntligen lyssnar på vad de vill ha...!

Det intressanta i kråksången är att jag vill minnas att några av dessa personligheter tidigare varit väldigt "outspoken" angående satsningar i landets norra delar. Varför ska man använda skattepengar till sådant trams...? Varför ska norra Sverige alltid vara tärande...? Varför ska norra Sverige alltid ha bidrag...?

Mycket intressant notering - varför kallas det "stöd" när pengar går till hufvudstadingar, skåningar och andra tveksamma karaktärer medans det kallas "bidrag" så fort pengarna ska skickas norrut...?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag körde bil en längre sträcka i Sverige idag och gjorde under tiden något så stenåldersmässigt som att lyssna på lokalradio...

Snudd på varje nyhetssändning hade inslag eller intervjuer med någon form av direktör eller företagare från landets södra delar. Alla hyllade det så kallade elprisstödet. Detta stöd var livsnödvändigt, helt fantastiskt och precis vad de behöver. Prisa regeringen som äntligen lyssnar på vad de vill ha...!

Det intressanta i kråksången är att jag vill minnas att några av dessa personligheter tidigare varit väldigt "outspoken" angående satsningar i landets norra delar. Varför ska man använda skattepengar till sådant trams...? Varför ska norra Sverige alltid vara tärande...? Varför ska norra Sverige alltid ha bidrag...?

Mycket intressant notering - varför kallas det "stöd" när pengar går till hufvudstadingar, skåningar och andra tveksamma karaktärer medans det kallas "bidrag" så fort pengarna ska skickas norrut...?
Äsch, högkostnadsskyddet som börjar gälla idag gäller väl alla...... ?

elprisstöd.jpg
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Om folk bara gav fan i att värma sina hus skulle allt bli bättre....eller nått :rolleyes:

"Galopperande energikris och en ekonomisk vargavinter som lurar runt hörnet – det har lett till att efterfrågan på ved har exploderat. Forskningsvärlden som ser risker med ökad vedeldning följer utvecklingen noga.
– Medan utsläppen från biltrafiken har gått ner så kommer en ganska stor andel av förbränningspartiklarna från småskalig vedeldning, säger Bertil Forsberg, professor i miljömedicin."
"Enligt Naturvårdsverket beräknas luftföroreningar från vedeldning bidra till ungefär 1 000 förtida dödsfall per år i Sverige. Dessutom påverkas klimatet. Vedeldning sprider sot till Arktis som snabbar på smältningen av isarna."


Ja jisses.

Dubbelmoral, dubbla måttstockar, ren idioti…
För det går tydligen bra att man lagar maten på ved och dito värmer huset vid behov i övriga världen (läs icke EU), enligt rådande klimat- och miljöpolitik i Sverige och andra EU länder.
Enligt EU så skall förövrigt Sverige och Finland vara EU’s nya koldioxidsänkor, så vi skall inte få lov att avverka lika mycket skog längre.
Vilket är viktiga inkomstkällor men även hållbart hanterade.
Toppen, då kan resten av EU fortsätta med sin ohållbara ökning av industrier och befolkningsökning.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Äsch, högkostnadsskyddet som börjar gälla idag gäller väl alla...... ?

View attachment 478123
Högkostnadsskydd i all ära, och få pengar tillbaka låter ju bra initialt för plånboken.
Men med extremt onaturligt höga elpriser så fortsätter man späda på inflationen i hög fart, och fortsätter plocka mer ler mindre 20% minst till några ägare bakom elproducenterna och nätbolagen.
Bättre att ge tillbaka en naturlig prispolitik med lägre priser, då bromsas inflationen igen och abnorma procent av folks nettoinkomster rinner inte längre iväg på onaturligt sätt till ägarna bakom elproducenterna.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag körde bil en längre sträcka i Sverige idag och gjorde under tiden något så stenåldersmässigt som att lyssna på lokalradio...

Snudd på varje nyhetssändning hade inslag eller intervjuer med någon form av direktör eller företagare från landets södra delar. Alla hyllade det så kallade elprisstödet. Detta stöd var livsnödvändigt, helt fantastiskt och precis vad de behöver. Prisa regeringen som äntligen lyssnar på vad de vill ha...!

Det intressanta i kråksången är att jag vill minnas att några av dessa personligheter tidigare varit väldigt "outspoken" angående satsningar i landets norra delar. Varför ska man använda skattepengar till sådant trams...? Varför ska norra Sverige alltid vara tärande...? Varför ska norra Sverige alltid ha bidrag...?

Mycket intressant notering - varför kallas det "stöd" när pengar går till hufvudstadingar, skåningar och andra tveksamma karaktärer medans det kallas "bidrag" så fort pengarna ska skickas norrut...?
Jo jag noterade att det här är en av få gånger som södra delen av landet får förmåner som inte den norra får. Oftast, nästan alltid, tvärtom.

Sen vet jag inte om jag håller med. Glesbygdsstöd är ett vanligt begrepp.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Utjämningssystemet har ett konstant flöde av bidragspengar till en av våra sydligaste kommuner. Om Malmö är glesbygd eller vad det är för fel på den staden får någon annan svara på.

Malmö får bidrag via utjämningssystemet både genom inkomstutjämningen och kostnadsutjämningen. Totalt får Malmö för 2022 ett bidrag på cirka 17 400 kr per invånare vilket med Malmös befolkning på cirka 351 000 invånare ger ett totalt bidrag på 6,1 miljarder kr.

Malmö tar ensamt emot mer pengar från utjämningssystemet än de 52 minsta kommunerna gemensamt får dela på.
Visst är det sjukt? Att det kan fortgå är vidrigt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Elkrisen sätter fingret på en öm punkt i frågan om vem som är skyldig vad i utbytet av naturresurser, pengar och befolkning mellan norr och söder. I åratal har nävar knutits i fickan över att industrins vinster gick till statskassan, men notan blev kvar. Och nu vill norra Sverige behålla det man ser som sitt, skriver Britta Flinkfeldt, tidigare kommunaltopp i Arjeplog.
Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Elprisökningarna sätter fokus på ett system som utformats med marknadens drivkrafter i botten. Där tillgången är stor – i norr – blir priset lågt. Där det saknas ström – i söder – blir priset högt och högt pris ska stimulera nyproduktion.

Jag tror tyvärr att känslan i bygder där kraftverken tämjt hela nationalälvar, det vill säga främst i norra Sverige, är en känsla av revansch. När kraftverken byggdes för att malmen skulle fram behövdes mycket folk. Så är det inte längre.

De mindre orterna och samhällena har svårt att klara att bekosta skola, vård och omsorg och det finns en skam i att inte riktigt ha råd. Det blir heller inte bättre när man har allt det där vattnet utanför fönstret och fattar vilket värde det är som rinner förbi.

Piteälven.

Piteälven. Foto: Erik Simander
Sverige ser inte likadant ut överallt. Det handlar om socioekonomi och ofullständiga arbetsmarknader men också om tillgång till utbildning. Vi har blivit en kunskapsnation men universiteten och tjänsteproduktionen byggdes först där befolkningen var tät och inte hos de som valt att inte bo i städerna.

Ungdomarna i vår del av landet flyttade, inte bara för att utbilda sig utan också för att de fick lära sig att det var det rätta. Man skulle se något annat också, något som kanske var bättre. Jag som pluggade i Göteborg känner inte igen att klasskompisarnas föräldrar där sa samma sak, där var det okej att bli kvar.

Men när ungdomar flyttar så försvinner vitala delar av befolkningspyramiden. Det slutar att födas barn och befolkningen minskar ännu mer. Det är inte raketforskning. Inte heller att en mindre befolkning genererar ett mindre antal skattekronor.

Vad som däremot tyvärr tycks vara höljt i dunkel är grunden till det utjämningssystem som vi har. Där staten skjuter till pengar för att det inte ska märkas så mycket att den ena kommunen, av skälen ovan, har mer lågavlönad befolkning än den andra men där kommunerna själva också tar ett stort ansvar (om än inte riktigt hela) för att alla ska vara garanterade den mängd pengar som motsvarar välfärdens snittkostnad. Driver man sin verksamhet ohullt så får man i någon mån skylla sig själv. Men tar man de beslut som krävs, och rationaliserar i den takt som behövs så räcker pengarna – någorlunda – till snittkvalitet.

När strukturen å andra sidan ger ett lågt kostnadstryck så får man dela med sig. Det är inte ett perfekt system, man hade till exempel aldrig tänkt att kommuner skulle ha så lite invånare som man har i dag. Men den ene kan inte skyffla över allt sådant som driver kostnader på den andre och klara sig helt utan ansvar.

Fundera på det en stund.

28feb967-c6ab-4ef2-93d6-e91fc080464a.jpeg

Foto: Erik Simander
Låt mig ta ett hiskligt, men folkbildande, exempel ur verkligheten på hur det kan låta när man missat att läsa på: För några år sedan gjordes kostnadsutjämningen om. Tidigare använde man flerfamiljsfastigheter för att indikera låg socioekonomi. Regioner med låg socioekonomi kompenseras, eftersom det antas leda till sjuk- och friskvårdskostnader som man inte riktigt, på kort sikt, kan rå för.

I senaste revideringen byttes den här indikatorn ut mot utbildningsnivå. Nu blev det ett himla liv på Region Stockholm. Skulle de, som har en rätt välutbildad befolkning, dela med sig till andra, vilken orättvisa!? Den enkla retoriken fick genomslag i medier men egentligen hade regionen alltså tidigare fått kompensation för den befolkning som bodde i dyra bostadsrätter och hade hög utbildning och jobb så att de klarade sina amorteringar och räntor – men antogs, enligt indikatorn ”flerbostadshus”, vara dåliga försörjare.

Man hade alltså fått pengar för att kompensera en nackdel som man inte hade och blev sura för att man inte längre fick pengar som man inte behövde.

Hanne Kjöller skriver på ledarplats om hur hon upplever människorna i min del av landet och vår brist på tacksamhet. Människor som var med om blomstringstiden men nu är besvikna därför att det saknas pengar, men också – tro mig – för att de är trötta på attityder som länge varit på gränsen till hånfulla – insiktslösa och ganska arroganta. Nedlåtande frågor om ”hur det är att bo där borta i obygden”, nävar som har knutits i byxfickor över att vinsterna från industrialiseringen gick till statskassan, men där notan efter rationaliseringarna i stora stycken lämnats till kommunpolitikerna att hantera.

cf2daeec-81a4-4360-a22f-a549c559755c.jpeg

Foto: Erik Simander
Och jag häpnar över okunnigheten. För om du åker till en avfolkningsbygd och på gatan möter en farbror och frågar honom om han tycker att vinsten av xx industriproduktion (välj själv – vattenkraft, vindkraft, järnmalm, skog och så vidare) borde stanna i området så kommer han att svara ja. Farbrorn har inte heller (!) pluggat kostnadsutjämningssystemet och farbrorn är förbannad på att sjukvården och skolan hela tiden får spara och gneta. Farbrorn vill inte att det ska vara så, han vill ha tillbaka pengarna som genererats i området och han funderar garanterat inte på konsekvenserna för de som bor i områden utan naturtillgångar

Menar man att vi glesbygdsbor minsann ska vara glada för alla stadsbor som är högt utbildade så att de kan ta hand om oss andra, och om man dessutom tycker att skatten på deras höga inkomster minsann borde stanna i regionen, då har man i samma stund glömt varifrån de kom, de som flyttade till stan för att utbilda sig där det fanns utbildning att tillgå och jobb som krävde denna utbildning. Man glömmer att kommuner som min lagt miljontals kronor på skola, vård och omsorg medan de växte upp.

I dag behöver vi utjämningspengar, men med dem tar vi fortfarande hand om ungar och gamla precis lika bra och ibland mycket bättre än andra.

I elområde 4 vill man minsann inte se några förfulande vindkraftverk, men man vill heller inte betala det höga priset för elström. Man vill att strömmen som produceras i norra Sverige ska slussas neråt och hjälpa till att sänka priserna igen.

8838c299-5d69-46be-bea6-756d26c9d52e.jpeg

Foto: Erik Simander
Men grejen är att den där strömmen, den behövs nu lika mycket som ny arbetskraft i norr. För tiderna har förändrats och den som först kan producera stål med vatten som restprodukt kommer att vinna. Vi är snart där med hjälp av vår vattenkraft och ny vind- och solenergi. Vi flyttar på städer och vi bygger nytt trots att vi är lite för få.

Och nog är det rätt fint med ett system som gör att folk kan bo både här och där och upprätthålla samhällsservice, vatten, avlopp och sjukvård samtidigt som man bidrar till statskassan. Inte minst för de som hälsar på där borta i obygden.

Men tycker man det så kanske man också behöver tänka hela vägen.

Britta Flinkfeldt, tidigare kommunstyrelsens ordförande i Arjeplog (S)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja jisses.

Dubbelmoral, dubbla måttstockar, ren idioti…
För det går tydligen bra att man lagar maten på ved och dito värmer huset vid behov i övriga världen (läs icke EU), enligt rådande klimat- och miljöpolitik i Sverige och andra EU länder.
Enligt EU så skall förövrigt Sverige och Finland vara EU’s nya koldioxidsänkor, så vi skall inte få lov att avverka lika mycket skog längre.
Vilket är viktiga inkomstkällor men även hållbart hanterade.
Toppen, då kan resten av EU fortsätta med sin ohållbara ökning av industrier och befolkningsökning.

Sverige har aktivt jobbat med att minska utsläppen väldigt länge, vi vände kurvan på 70 talet och har sedan dess minskat våra utsläpp årligen, medan alla andra länder har ökat i princip linjärt sedan dess.

Vi har alltså halverat våra utsläpp från 70 talet, medans andra länder har fördubblat sina.
( https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-i-sverige/koldioxid-historisk-utveckling/ )

Ändå förväntas Sverige minska sina utsläpp lika mycket som alla andra länder?

Vi har redan gjort alla billiga åtgärderna, halvdyra åtgärderna och skitdyra åtgärderna, nu är det dom extremdyra åtgärderna kvar för oss.

Andra länder har inte ens gjort dom billigaste åtgärderna, för dom tycker det är för dyrt och gör att deras industri förlorar konkurenskraft på den internationella marknaden.

Vi ska inte göra ett skit till förän resten av världen är ikapp oss. eller vi är ikapp dom, vilket som inträffar först.

Det är inte alls fel att vara bäst i klassen, med lite grann, men när man dräper ut svensk tillverkningsindustri för att sänka utsläppen lite till, medans övriga länder fortfarande ökar sina utsläpp som om det inte finns någon morgondag är inte försvarbart
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag noterade att det här är en av få gånger som södra delen av landet får förmåner som inte den norra får. Oftast, nästan alltid, tvärtom.

Sen vet jag inte om jag håller med. Glesbygdsstöd är ett vanligt begrepp.

Det brukar väl snarare kallas avdrag när pengarna går till Stockholm.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det brukar väl snarare kallas avdrag när pengarna går till Stockholm.

Exakt. Skattesystemet gynnar de större städerna i hög grad och visst är det märkligt att tillgång och efterfrågan inte skall gälla elektricitet för att det missgynnar södra Sverige men det skall gälla allt annat för det missgynnar norra Sverige. I norra Sverige har tex bensin/diesel ALLTID kostat typ en spänn mer än i södra, pga ”fraktkostnader”… ingen skattkompensation för det men i bästa fall 73 kronor mindre i årlig skatt pga ”glesbygd”… men ingen lokaltrafik.

Nu är Britta dessutom en av de få som verkligen KAN utjämningssystemet, hur det är konstruerat - och varför - och kan därtill uttrycka sig.

Det är märkligt hur lite folk vet och ändå tror sig kunna något…
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Exakt. Skattesystemet gynnar de större städerna i hög grad och visst är det märkligt att tillgång och efterfrågan inte skall gälla elektricitet för att det missgynnar södra Sverige men det skall gälla allt annat för det missgynnar norra Sverige. I norra Sverige har tex bensin/diesel ALLTID kostat typ en spänn mer än i södra, pga ”fraktkostnader”… ingen skattkompensation för det men i bästa fall 73 kronor mindre i årlig skatt pga ”glesbygd”… men ingen lokaltrafik.

Nu är Britta dessutom en av de få som verkligen KAN utjämningssystemet, hur det är konstruerat - och varför - och kan därtill uttrycka sig.

Det är märkligt hur lite folk vet och ändå tror sig kunna något…
Det handlar inte om kunskapsnivå. Det handlar om ens egna subjektiva definition av rättvisa.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top