Bara att bygga om elen där är ju ett jävla projekt. Är transformatorstationen uppgraderad för att 60 bilar börjar ladda i fullt ös kl. 17?
I mitt nybyggda hyreshus finns det inte ens ett 230-uttag i garaget under huset. Hur löser vi detta? Vem ska betala? Vad händer med alla grannar som inte har plats i garaget (det är kö till plats)? Plus att min tjänstebil står på gatumark - vi har vår privata bil i garaget - hur ska jag och alla andra som står på gatumark över natten ladda sina bilar? Slänga tillbaka alla gamla p-automater med ladduttag som det ska snubblas på på trottoaren? Eller göra som villaägaren en gata bort, slänga ut en laddkabel på trottoaren för att ladda sin Tesla? Han har tom satt upp en skylt på sitt plank "parkering undanbedes - privat laddplats för elbil" framför huset, trots att det är kommunal väg och parkeringsyta.
Tekniska lösningar finns det redan. Att dra en kabel och skruva fast en hög med lådor på en vägg görs i parti och minut i hela landet. Inte direkt raketkirurgi. När man sätter det vid fler-parkering så lastbalanseras det hela. Det kan till och med göras så smart att den bara tillåter högre strömstyrka på natten, när vi ändå har överkapacitet till fordonsflottan flera gånger om. Inget problem tekniskt sett. _Vilja_ hos fastighetsägare däremot är den stora stoppklossen. Vet otaliga personer som försöker få uppsatt laddstolpar, villiga att betala hela kalaset själv, men får inte för att ägaren eller föreningen bara tvärvägrar.
Det som behövs? Ett lagstadgat beslut att det ska vara olagligt att hindra någon från att sätta upp en laddstolpe till självkostnadspris, så länge inte synnerliga skäl finnes.
Däremot på gatumark så håller jag absolut med, här behövs smarta lösningar (finns en del ute på marknaden redan). Samtidigt så är det lite hönan-och-ägget-problematik involverat här. Ingen vill fixa det, för det är ingen som använder det. Ingen vill köpa en elbil utan att vara säker på att det blir fixat.
Grundläggande infrastruktur har vi redan på de allra flesta ställen, om där finns lyktstolpar. Dessa har nämligen bytts ut till mycket mer energisnåla dito under de senaste decennierna, så kablarna som ligger i marken är oftast kraftigt överdimensionerade.
Lite svårare att fixa rent tekniskt, men fortfarande fullt görbart om bara viljan finns.