Det är väl då man har all rätt att klaga. Jag har inte varit en del i detta elände, jag har på intet sett ett ansvar för vilka som sitter på vilka stolar, det är ni som har röstat som får ta ansvar för hur ni röstat.
https://www.youtube.com/watch?v=qxsQ7jJJcEA
Tyckte jag fö läste att valdeltagandet var högst någonsin i ett europaparlamentsval.
Vet du vad de olika partierna vill med avseende på EU-nivå?
Jag vet inte, jag vet bara att Löfven & co fortfarande hatar SD. Och iofs har ju poliutikerna svårt att skilja på kommun, landsting och stat även vid riksdagsvalet så man är ju inte direkt förvånad att de försöker samla röster till EU-valet med hänvisning till kommunala frågor osv.
Vill man veta vad partierna vill, in på deras hemsidor och läs (kritiskt!). Det är inte svårt. Tycker man att alla verkar dumma i huvudet (en rätt rimlig slutsatsj kan man alltid rösta blankt, eller ännu bättre i mitt tycke, ta det minst dåliga alternativet.
Vi får de politiker vi förtjänar. Hur många svenskar vet hur det parlamentariska systemet funkar? Inte många gissar jag. Hör ofta folk som inte kan skilja på regering och riksdag tex. Därför kommer partierna undan med så mycket, ingen bryr sig direkt. (Jo såvida det inte är en smaskig ”skandal* som media kan göra klick på).
Men när det gäller val till Europaparlamentet så räcker det inte med att slentrianrösta på "sitt egna" gamla vanliga parti.
Man behöver följa de olika kandidaterna för
alla partier och försöka hitta någon som intresserar sig för dom frågor man själv tycker är viktiga, och som verkligen driver dem på ett bra sätt i Bryssel.
Det är inte alls säkert att man hittar denna person på den lista som "det egna partiet" tillhandahåller, och heller inte att just det namnet står överst.
Man måste alltså aktivt själv söka information i vidare cirklar än man brukar göra.
Jobbigt? Ja, eller vitaliserande, beroende på inställning.
Men!
Det räcker inte med det, man måste även ta reda på i vilken grupp inom Europaparlamentet denna person verkar.
Kan man ställa upp på det stora hela som denna grupp vill uppnå...?
Jobbigare? Kanske det, men även nödvändigare, om man säger.
Många svenskar som bara slentrianröstar vet inte ens inom vilken grupp "det egna partiet" verkar.
Så, Europavalet kräver mer av oss än Riksdagsvalet. Så är det bara.
Ta SDs Peter Lundgren, till exempel.
Alldeles oavsett vad jag tycker eller inte tycker om partiet, tidigare ECR eller nuvarande EFDD, så går det inte att blunda för att just den killen har engagerat sig och gjort det bra i frågor som är viktiga för mig: trafik- och transportfrågor.
Min bedömning är att han gör mer för mig än alla andra svenska EU-delegater tillsammans.
Så, varför skall jag inte rösta på honom? Skall jag avstå det som är viktigt NU för att partiet startades av stollar för 30 år sedan?
Skall jag spola Lundgren för att det finns töntar i partiet
nu, som jag inte alls håller med i något överhuvudtaget?
Dessutom har det visat sig att Peter Lundgren både kan sträcka ut en hand
och ta tag i saker.
Är det bra eller dåligt?
...och, ja - det är okay att diskutera politik. Resonomanget är mer hypotetiskt och exemplifierande än praktiskt, och valet har redan varit.
Så det så!