L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
I såna fall får man nog införa batteriransonering baserat på elpriset, tror annars att kostnaden för batteriförbrukningen skulle vara betydligt högre än nuvarande elförbrukning![]()
Lampa med vevladdning?
I såna fall får man nog införa batteriransonering baserat på elpriset, tror annars att kostnaden för batteriförbrukningen skulle vara betydligt högre än nuvarande elförbrukning![]()
I såna fall får man nog införa batteriransonering baserat på elpriset, tror annars att kostnaden för batteriförbrukningen skulle vara betydligt högre än nuvarande elförbrukning![]()
Lampa med vevladdning?
Solcellsladdare, iofs så funkar det väl taskigt för dig nov-feb![]()
Lampa med vevladdning?
Man måste ju äta för och veva , äter man miljövänligt fiser man metan som är än värre växthusgas
Stäng solen, det pågår miljö och livsfarlig verksamhet där.Det bästa måste vara att inte äta utan bara veva till man dör, det måste vara det bästa för miljön då befolkning minskar.
Nu har vi snart en elektro-gate, som en uppföljare till diesel-gate: https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvo-cars-har-bland-de-hogsta-utslappen-i-europa/
[h=2]Fakta. Genomsnittliga utsläpp gram/km koldioxid nya bilar i Europa.[/h]1) Toyota 99,9
2) Peugeot 107,7
3) Citroën 107,9
4) Renault 109,1
5) Nissan 110,6
6) Suzuki 114,2
7) Skoda 116,7
8) Seat 116,9
9) Volkswagen 118,8
10) Fiat 119,2
11) Kia 120,4
12) Dacia 120,8
13) Hyundai 123,3
14) Ford 123,7
15) Opel 125,6
16) Audi 127,6
17) BMW 128,9
18) Volvo 130
19) Mazda 135,2
20 Mercedes 139,6
2 ton SUV, bamsig motor, och lite batterier, så har man gjort en hybrid som inte drar någon soppa första milen, så att man klarar testerna, och på köpet fått en miljöbil som drar som en gammal amerikanare när batterierna är slut![]()
Jag la ju in listan med rankingenVarför länkar du till en låst artikel? De fem personerna i världen som betalar för en onlineprenumeration kanske blir hjälpta, men inte resten av världen.
Nåja - det är ju en gammal sanning att Volvo är törstiga i snitt, och det beror säkert till stor del på att Volvo inte säljer några småbilar med pyttemotor, som alla de andra stora tillverkarna gör. Alla märken fram till och med plats 15 säljer massor med småbilar som drar ner snittet för respektive tillverkare. Volvo säljer nästan bara stora tunga bilar och blir därför straffade i statistiken.
Men nu kunde jag inte läsa artikeln och se om skribenten reflekterat kring detta (jag gissar på nej), eller bara kört en clickbait-rubbe och hoppats på prenumerant nr. 6.
Nåja - det är ju en gammal sanning att Volvo är törstiga i snitt, och det beror säkert till stor del på att Volvo inte säljer några småbilar med pyttemotor, som alla de andra stora tillverkarna gör. Alla märken fram till och med plats 15 säljer massor med småbilar som drar ner snittet för respektive tillverkare. Volvo säljer nästan bara stora tunga bilar och blir därför straffade i statistiken.
Ja, det är snarare mer relevant att jämföra Volvo med BMW, Audi och Mercedes som säljer liknande biltyper och som alla ligger i botten av listan tillsammans med Volvo. Mercedes halkar efter en del, medan BMW:s och Audis positioner strax före Volvo är intressanta, med tanke på att de har flera modeller med effektstarka motorer med betydligt fler cylindrar än Volvo som i nuläget enbart säljer 4-cylindriga motorer. Gissar att de lyckats något bättre med såväl bränsleeffektiviteten på förbränningsmotorerna som att få ner utsläppen genom att kombinera med hybriddrift i de effektstarkare varianterna.
Volvo gör väl treor också?Volvo som i nuläget enbart säljer 4-cylindriga motorer. Gissar att de lyckats något bättre med såväl bränsleeffektiviteten på förbränningsmotorerna som att få ner utsläppen genom att kombinera med hybriddrift i de effektstarkare varianterna.
Volvo gör väl treor också?
IntressantEn på BBC har testat lite hur det ser ut i verkligheten. Dvs riktiga bilar, körda i riktiga miljöer och har mätt på riktiga utsläpp. Intressant läsning.
https://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-sh/how_toxic_is_your_car_exhaust
Ytterligare en tung sosse hoppar av i protest mot den politik som förs:
https://pren.nsd.se/artikel?redirec...ack=https://www.nsd.se/inc/eprencallback.aspx
Tyvärr en betalartikel, men Harry Rantakyrö - med förflutet som kommunalråd, fackföreningsledare och på ett antal tunga poster inom gruvindustrin - säger upp sitt medlemsskap med omedelbar verkan i protest mot den politik som förs.
"S är i klorna på Miljöpartiet".
"Den politik som förs är direkt landsbygdsfientlig".
Ytterligare en tung sosse hoppar av i protest mot den politik som förs:
https://pren.nsd.se/artikel?redirec...ack=https://www.nsd.se/inc/eprencallback.aspx
Tyvärr en betalartikel, men Harry Rantakyrö - med förflutet som kommunalråd, fackföreningsledare och på ett antal tunga poster inom gruvindustrin - säger upp sitt medlemsskap med omedelbar verkan i protest mot den politik som förs.
"S är i klorna på Miljöpartiet".
"Den politik som förs är direkt landsbygdsfientlig".
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |