Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Lampa med vevladdning?

Solcellsladdare, iofs så funkar det väl taskigt för dig nov-feb :brynad

Detta är ju förslag som på fullt allvar skulle kunna läggas fram som energibesparande åtgärder som ska införas i mindre hushåll av en miljöpartist på riksdagsnivå, men givetvis ska Stockholm och södra Sverige undantas för pga avsaknad av midnattsol. Att man sen inte behöver ha lyset på då solen är framme hela dygnet på sommaren är helt ovidkommande:va. Sen inför vi gärna en straffskatt på belysning via elnätet för att gynna solenergins stora fördelar, att den sen inte finns då den ljuset behövs vintertid är ju inte viktig alls bara vi har solenergi och får in mer skattepengar:huvet
 
Ja nått och räkna på..går man eller cyklar runt kanske man måste äta 6000kcal per dygn istället för 2000kcal per dygn.

Vette fan om miljöpartiets bönplanteringar i blomlådorna på balkongerna räcker till - desutom lär det behövas högvärdigt protein för och hålla muskler i trim.
 
Nu har vi snart en elektro-gate, som en uppföljare till diesel-gate: https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvo-cars-har-bland-de-hogsta-utslappen-i-europa/

[h=2]Fakta. Genomsnittliga utsläpp gram/km koldioxid nya bilar i Europa.[/h]1) Toyota 99,9
2) Peugeot 107,7
3) Citroën 107,9
4) Renault 109,1
5) Nissan 110,6
6) Suzuki 114,2
7) Skoda 116,7
8) Seat 116,9
9) Volkswagen 118,8
10) Fiat 119,2
11) Kia 120,4
12) Dacia 120,8
13) Hyundai 123,3
14) Ford 123,7
15) Opel 125,6
16) Audi 127,6
17) BMW 128,9
18) Volvo 130
19) Mazda 135,2
20 Mercedes 139,6

2 ton SUV, bamsig motor, och lite batterier, så har man gjort en hybrid som inte drar någon soppa första milen, så att man klarar testerna, och på köpet fått en miljöbil som drar som en gammal amerikanare när batterierna är slut :huvet
 
Nu har vi snart en elektro-gate, som en uppföljare till diesel-gate: https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvo-cars-har-bland-de-hogsta-utslappen-i-europa/

[h=2]Fakta. Genomsnittliga utsläpp gram/km koldioxid nya bilar i Europa.[/h]1) Toyota 99,9
2) Peugeot 107,7
3) Citroën 107,9
4) Renault 109,1
5) Nissan 110,6
6) Suzuki 114,2
7) Skoda 116,7
8) Seat 116,9
9) Volkswagen 118,8
10) Fiat 119,2
11) Kia 120,4
12) Dacia 120,8
13) Hyundai 123,3
14) Ford 123,7
15) Opel 125,6
16) Audi 127,6
17) BMW 128,9
18) Volvo 130
19) Mazda 135,2
20 Mercedes 139,6

2 ton SUV, bamsig motor, och lite batterier, så har man gjort en hybrid som inte drar någon soppa första milen, så att man klarar testerna, och på köpet fått en miljöbil som drar som en gammal amerikanare när batterierna är slut :huvet

Varför länkar du till en låst artikel? De fem personerna i världen som betalar för en onlineprenumeration kanske blir hjälpta, men inte resten av världen. :)

Nåja - det är ju en gammal sanning att Volvo är törstiga i snitt, och det beror säkert till stor del på att Volvo inte säljer några småbilar med pyttemotor, som alla de andra stora tillverkarna gör. Alla märken fram till och med plats 15 säljer massor med småbilar som drar ner snittet för respektive tillverkare. Volvo säljer nästan bara stora tunga bilar och blir därför straffade i statistiken.

Men nu kunde jag inte läsa artikeln och se om skribenten reflekterat kring detta (jag gissar på nej), eller bara kört en clickbait-rubbe och hoppats på prenumerant nr. 6.
 
Varför länkar du till en låst artikel? De fem personerna i världen som betalar för en onlineprenumeration kanske blir hjälpta, men inte resten av världen. :)

Nåja - det är ju en gammal sanning att Volvo är törstiga i snitt, och det beror säkert till stor del på att Volvo inte säljer några småbilar med pyttemotor, som alla de andra stora tillverkarna gör. Alla märken fram till och med plats 15 säljer massor med småbilar som drar ner snittet för respektive tillverkare. Volvo säljer nästan bara stora tunga bilar och blir därför straffade i statistiken.

Men nu kunde jag inte läsa artikeln och se om skribenten reflekterat kring detta (jag gissar på nej), eller bara kört en clickbait-rubbe och hoppats på prenumerant nr. 6.
Jag la ju in listan med rankingen ;)

Det är ju bara premiummärken i botten, såna som gör hybrid-SUVar, som drar minimalt första milen, men när dom väl går på bensin/diesel så är dom ju betydligt värre. Volvo hävdar bestämt att deras utsläpp kommer att sjunka drastiskt när dom får ut fler hybrider. Ja, i testerna ja :huvet Dom nya EU-kraven på 95g CO²/km kommer ju att kratta manegen för det dessutom. Dieselgate är ju inget i jämförelse.
 
Nåja - det är ju en gammal sanning att Volvo är törstiga i snitt, och det beror säkert till stor del på att Volvo inte säljer några småbilar med pyttemotor, som alla de andra stora tillverkarna gör. Alla märken fram till och med plats 15 säljer massor med småbilar som drar ner snittet för respektive tillverkare. Volvo säljer nästan bara stora tunga bilar och blir därför straffade i statistiken.

Ja, det är snarare mer relevant att jämföra Volvo med BMW, Audi och Mercedes som säljer liknande biltyper och som alla ligger i botten av listan tillsammans med Volvo. Mercedes halkar efter en del, medan BMW:s och Audis positioner strax före Volvo är intressanta, med tanke på att de har flera modeller med effektstarka motorer med betydligt fler cylindrar än Volvo som i nuläget enbart säljer 4-cylindriga motorer. Gissar att de lyckats något bättre med såväl bränsleeffektiviteten på förbränningsmotorerna som att få ner utsläppen genom att kombinera med hybriddrift i de effektstarkare varianterna.
 
Ja, det är snarare mer relevant att jämföra Volvo med BMW, Audi och Mercedes som säljer liknande biltyper och som alla ligger i botten av listan tillsammans med Volvo. Mercedes halkar efter en del, medan BMW:s och Audis positioner strax före Volvo är intressanta, med tanke på att de har flera modeller med effektstarka motorer med betydligt fler cylindrar än Volvo som i nuläget enbart säljer 4-cylindriga motorer. Gissar att de lyckats något bättre med såväl bränsleeffektiviteten på förbränningsmotorerna som att få ner utsläppen genom att kombinera med hybriddrift i de effektstarkare varianterna.

Det du säger - och jag upprepar mig igen, BMW, Audi och Mercedes har alla snåla småbilar i sina modellprogram. Volvo har det inte i samma utsträckning, och säljer mest av sina stora tunga bilar. BMW och Audi tillverkar så otroligt många fler bilar än Volvo, så några sålda högprestandabilar på toppen gör inget för snittsiffrorna. De har naturligtvis mer resurser än Volvo att spendera på R&D (eller fuskmjukvara som vi säger här hemma :)).
 
Volvo som i nuläget enbart säljer 4-cylindriga motorer. Gissar att de lyckats något bättre med såväl bränsleeffektiviteten på förbränningsmotorerna som att få ner utsläppen genom att kombinera med hybriddrift i de effektstarkare varianterna.
Volvo gör väl treor också?
 
En på BBC har testat lite hur det ser ut i verkligheten. Dvs riktiga bilar, körda i riktiga miljöer och har mätt på riktiga utsläpp. Intressant läsning.
https://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-sh/how_toxic_is_your_car_exhaust
Intressant :tummenupp Bilförsäljning idag verkar ju handla mer om hur man fuskar ihop siffrorna än om tekniken i sig :gnissla Och i slutändan styrs ju utsläppen till stor del av körstilen i alla fall. En gammal 740 som puttrar på i skyltad hastighet i Norrland en timme om dagen är nog ändå bättre för miljön än en Qashqai som står och puttrar lite fisljummen på tomgång på Essingeleden en timme varje dag, och när det inte är kö håller fullstumt.
 
Ytterligare en tung sosse hoppar av i protest mot den politik som förs:

https://pren.nsd.se/artikel?redirec...ack=https://www.nsd.se/inc/eprencallback.aspx

Tyvärr en betalartikel, men Harry Rantakyrö - med förflutet som kommunalråd, fackföreningsledare och på ett antal tunga poster inom gruvindustrin - säger upp sitt medlemsskap med omedelbar verkan i protest mot den politik som förs.

"S är i klorna på Miljöpartiet".
"Den politik som förs är direkt landsbygdsfientlig".
 
Ytterligare en tung sosse hoppar av i protest mot den politik som förs:

https://pren.nsd.se/artikel?redirec...ack=https://www.nsd.se/inc/eprencallback.aspx

Tyvärr en betalartikel, men Harry Rantakyrö - med förflutet som kommunalråd, fackföreningsledare och på ett antal tunga poster inom gruvindustrin - säger upp sitt medlemsskap med omedelbar verkan i protest mot den politik som förs.

"S är i klorna på Miljöpartiet".
"Den politik som förs är direkt landsbygdsfientlig".

Kunde inte läsa artikeln men som rubriken lyder är ju så det är och dom som blir mest drabbade av detta är de områden där sossarna är starkast, det konstiga är att inte Sossarna på lite högre nivå fattar det själva utan är så maktkåta på att få regera så man gör vad som helst för detta. Nordstöm och nu Rantakyrö verkar ju ha nån liten form av verklighetsförankring kvar men frågan är vad dom kan göra åt det hela?

Sossarna, Centern och Liberalerna har ju lyckats svika sina väljare totalt vilket säkert kommer att märkas i nästa val men det är man för korkade att fatta själva och vem den stora vinnaren då kommer att vara behöver man inte heller vara Einstein för att räkna ut.

Bra att nån i alla fall reagerar på vansinnet.
 
Ytterligare en tung sosse hoppar av i protest mot den politik som förs:

https://pren.nsd.se/artikel?redirec...ack=https://www.nsd.se/inc/eprencallback.aspx

Tyvärr en betalartikel, men Harry Rantakyrö - med förflutet som kommunalråd, fackföreningsledare och på ett antal tunga poster inom gruvindustrin - säger upp sitt medlemsskap med omedelbar verkan i protest mot den politik som förs.

"S är i klorna på Miljöpartiet".
"Den politik som förs är direkt landsbygdsfientlig".

Harry har bytt sida förr och hoppat av förr! :)

Harry Rantakyrö, före detta ordförande för Gruvtolvan i Kiruna, byter sida. Första april börjar han jobba med personalfrågor på kanadensiska gruvföretaget Northland Resources.

Nä det är inget aprilskämt, skrattar Harry Rantakyrö. Han börjar verkligen jobba för Northland Resources utanför Pajala den första april. Arbetsuppgifterna är inte helt spikade än men klart är att han kommer att jobba med personal, huvudsakligen med rekrytering av arbetare till nya gruvan....





.....De fackliga erfarenheterna och den personlighet som gjorde honom till en stridbar ordförande, tar han däremot med sig till nya jobbet.

– Man ska säga det man tycker. Man ska inte hymla med något, man ska vara den man är. Och det kommer jag att ta med mig oavsett. Börjar man göra sig till på något sätt, går ut och säger något man inte kan stå för, då mår man inte bra.

Den nya gruvan kommer att tas i bruk senast år 2013. Redan till sommaren i år kommer omkring fem hundra personer att arbeta där.


https://da.se/2011/03/harry-rantakyro-byter-sida/

Nu är ju inte gruvhanteringen direkt miljövänlig men det finns väl så många vackra berg så ett av dem kan man väl offra? Nu gick det inte så bra men ändå... :D


Därför slutar Harry Rantakyrö (S) som kommunalråd i Pajala

Bakgrunden är missnöjet med planer på skolnedläggningar i byarna som medförde att många gick med i Socialdemokraterna för att förändra skolpolitiken

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6562282

Men att förstå landet utanför tullarna kan vara svårt... Det går inte att cykla för alla som tex Herr Hellxxn och hans parkeringsregler tycks tro.

Det går att göra saker för att minska bilberoendet om man vill...

Projektet med fria bussresor fortsätter även under 2019!
2015-12-14 fattades beslutet i kommunfullmäktige att avgiftsfria bussresor skall gälla inom Övertorneå kommun med start den 1 januari 2016. Projektet fortsätter även under 2019.


http://www.overtornea.se/sv/Bygga--bo/Trafik/Busskort/

Jag har däremot aldrig åkt buss i Övertorneå. :rodnar
 
Harry Rantakyrö är onekligen en stridbar person, men jag skulle knappast påstå att han bytt sida angående sina politiska ideal. Han har däremot mycket riktigt bytt sida från fack till arbetsgivare och precis som artikeln antyder så finns det rent praktiska orsaker till detta - han lämnade ett arbete på annan ort som krävde veckopendling för ett fast jobb på hemmaplan.

Och det där med att få ihop livet genom att åka buss i Övertorneå...Nja, det fungerar nog inte riktigt lika smidigt som för Hellden inom Stockholms tullar...Hur många bussar går till eller från en byhåla där busstationen är öppen en timme på morgonen, en timme vid lunch och en timme på kvällen...?

I vilket fall som, intressant att flera av de tyngre landsbygdsbaserade sossarna knorrar om samarbetet med MP. Hur mycket krävs det innan svetsaren och de andra tjockskallarna lite högre upp förstår att de håller på att tappa landsbygdens förtroende helt och hållet...?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top