Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu när oljan blir billigare och dollarn sjunker så kommer staten få dra ordentligt i skattespaken om de ska hålla priset uppe.

43c97f962a0ce1bd34e9982a8241250c.jpg

a4d306e040c2b291c5026b7211edc548.jpg

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Är inte denna regeringen förutsägbar så säg....

https://samnytt.se/efter-bensinupproret-magdalena-andersson-hojer-bensinskatten-annu-mer/

Sen får vi skatta oss lyckliga att vi lever i en tid där skribenter som denna har ett utlopp, och en publik, för sin närmast poetiska förmåga:

”I en intervju med vänsterradikala boulevardtabloiden Aftonbladet aviserar finansministern en rad skattehöjningar. Att sådana behövs anser Andersson beror på kostnader för det som hennes företrädare, den för sexuella trakasserier nyligen anklagade Per Nuder, kallade ”köttberget” – svenskar födda på 40-talet som arbetat ett helt liv och nu efterfrågar vård och omsorg på ålderns höst och en pension som går att leva på. Det är på grund av denna grupp som Andersson menar att välfärden behöver ”mycket stora resurstillskott”.”

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Allvarligt? "Samnytt"? Vars livselixir och enda uppgift är att hetsa upp brunsvans med obefintlig källkritik?

Mer balanserat hade väl varit att beskriva verkligheten: Inom den närmaste femårsperioden kommer antalet 80+ år att öka med över 50%, antalet 0-19 år med ca 20% medan antalet 20-64 år - dvs de som skall bära försörjningsbördan - bara kommer att öka med 2%.

You do the math, som man brukar säga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Allvarligt? "Samnytt"? Vars livselixir och enda uppgift är att hetsa upp brunsvans med obefintlig källkritik?

Mer balanserat hade väl varit att beskriva verkligheten: Inom den närmaste femårsperioden kommer antalet 80+ år att öka med över 50%, antalet 0-19 år med ca 20% medan antalet 20-64 år - dvs de som skall bära försörjningsbördan - bara kommer att öka med 2%.

Är du säker på de där siffrorna? Vi har ju sedan 2015 fått in en hel del ungdomar i landet.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj

Nu var källan Aftonbladet, så jag förstår att du påkallar källkritik...

https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jdwpo9/finansministern-bensinskatten-kommer-hojas

Angående ekonomin, så har Sverige en vackert positiv handelsbalans och det ska till en riktigt dålig politik för att driva oss i denna riktningen.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Angående ekonomin, så har Sverige en vackert positiv handelsbalans och det ska till en riktigt dålig politik för att driva oss i denna riktningen.

Svetsaren och maskrosbarnen kommer att fixa det snart........ :huvet:huvet:huvet:glömdet

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Går bra för vätgasen nu..
2:a Juni sker en en explosion i San Francisco medans en tankbil håller på att fyllas. Försörjningen till tankstationer i Bay Area är kraftigt förminskad: https://www.sfchronicle.com/bayarea/amp/Reports-Firefighters-respond-to-explosion-at-13916428.php
I Norge flög en tankstation i luften häromdagen och resterande tankstationer stängs ner i väntan på utredning: https://www.nyteknik.se/fordon/nel-stanger-tio-vatgasstationer-efter-explosion-6961518
Som av ren tur så var det ingen som dog.
Kul att sitta med en sån bil utan någon möjlighet alls att tanka den :huvet

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ligger ju i sjuksängen och ser på tv om att regeringen nu vill höja bensinskatten och att landsbygden ska kompenseras, med vad då?
Nåt i samma jäkla hån som glesbygdsrabatten på bilskatten 384 kr, va fan är den att hålla på med ett hån enligt mig. En nolla till börjar det kanske vara lite mer rimligt då man inte har nåt alternativ till bilen.

Konstigt att sossarna backar i norr nu:va

Jag lider med dig och jag fortsätter också att förundras över svetsarens taktik. Han har ju varit på statsbesök i våra trakter för bara några veckor sedan och de numera ganska många sossar som förstår åt vilket håll det barkar läste tydligen lusen av honom. Lik förbannat fortsätter han att låtsas som att det regnar, så man kan ju undra vad det egentligen är han får av hon businessflygaren och hennes entourage...?

Nåja, den vänsterorienterade skymningspressen får ju något att skriva om när gamla traditionella röda distrikt helt plötligt minskar radikalt och rent av blir uppdelade mellan Uffe, Jimmy och hon Busk-Ebba...

Kul att sitta med en sån bil utan någon möjlighet alls att tanka den :huvet

Usch. Tur man har en armada med leksaker som gladeligen sörplar BF98.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag också hade 136000 kr i månaden skulle jag också skita i bensinpriset, då skulle jag kunna tanka för 1,3 miljoner till på ett år utöver det som jag tankar för idag.

Om jag skulle slippa köra bil till jobbet skulle jag nog göra det men jag har ingen möjlightet till det för över lag är det tråkigt att köra var dags körningen. Jag vågar inte kolla upp för hur mycket vi för på ett år men om man bara har 3000 kr i soppa en månad har man ju kommit undan billigt. De mil jag kör hoj, snöskoter och jänkebil där de två sistnämnda är lite mer bränsletörstiga spelar mindre roll det är ändå hyfsat få mil utan det är vardagskörningen och den sidorörelse jag har med snöröjning som är problemet det är där bränslemängderna uppstår.

Får som sagt se vad kompensationerna blir, jag tror den kommer att bestå av en snabbare tömning av glestbefolkade områden över hela Sverige.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om jag också hade 136000 kr i månaden skulle jag också skita i bensinpriset, då skulle jag kunna tanka för 1,3 miljoner till på ett år utöver det som jag tankar för idag.

Om jag skulle slippa köra bil till jobbet skulle jag nog göra det men jag har ingen möjlightet till det för över lag är det tråkigt att köra var dags körningen. Jag vågar inte kolla upp för hur mycket vi för på ett år men om man bara har 3000 kr i soppa en månad har man ju kommit undan billigt. De mil jag kör hoj, snöskoter och jänkebil där de två sistnämnda är lite mer bränsletörstiga spelar mindre roll det är ändå hyfsat få mil utan det är vardagskörningen och den sidorörelse jag har med snöröjning som är problemet det är där bränslemängderna uppstår.

Får som sagt se vad kompensationerna blir, jag tror den kommer att bestå av en snabbare tömning av glestbefolkade områden över hela Sverige.

Jag tror, som du skrev, att kompensationen uteblir eller blir vääääldigt symbolisk.
Däremot kommer den basuneras ut som att "Nu j@vlar har vi gett landsbygden rejält med para!".
Och alla vid podiet kommer att le och dunka varandra i ryggen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror, som du skrev, att kompensationen uteblir eller blir vääääldigt symbolisk.
Däremot kommer den basuneras ut som att "Nu j@vlar har vi gett landsbygden rejält med para!".
Och alla vid podiet kommer att le och dunka varandra i ryggen.

Tyvärr tror jag vi har rätt, man ska ju också tänka på att vi är totalt ointressanta för politiker då vi är för få för att påverka valen vilket gör att dom skiter i oss då det gäller att vinna röster. Så länge dom bara får intäkterna från skogen, vattenkraften och malmen är dom nöjda sen spelar resten ingen roll.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Bensinupproret är fejk enligt finansministern. Kanske var det så att de som förbrukar bensin VAR PÅ JOBBET istället för att demonstrera. Att hon ens jämför det med skolkande tonåringar och sedan lägger vikt vid det...

Maggans jämförelse är låg och säger det mesta om hur regeringen ser på saken - att vinna någon slags prestigeseger som det mest miljövänliga landet genom att begränsa befolkningens frihet är uppenbart viktigare än att folk och fä kan leva och verka i glesbygd.

Även om Uffes och Ebba Buskes partier historiskt inte har varit några glesbygdsanhängare så hade glesbygdens privatekonomi med dem i regeringsställning definitivt blivit bättre. Hoppas att alla som röstade rött och nu gnäller verkligen kommer ihåg detta när det är dags för nästa val.

Och precis som du konstaterar, att "skolka" från sitt vanliga arbete får ju helt andra konsekvenser än att skolka från skolplikten och den svenska flumskolan där alla som underpresterar ändå är så duktiga för de försöker ju så hårt - nähä inte det - men de är ju i alla fall där - nähä inte det - nåja de kommer ju ändå att bli duktiga sossar.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vart tog det här vägen?
https://www.landskogsbruk.se/forskning/professorn-bakom-gron-bensin-ville-forandra-varlden/
Publicerades för ett år sedan och då skulle det vara ca två år till drift.

Finns en senare artikel, från vintras, från samma publikation:

https://www.landskogsbruk.se/skog/j...36.244969036.1560501949-1171200061.1560501949

Problemet är nog att dom har en väldigt annorlunda idé kring hur bränslet skall distribueras:

Eco-Oils fossilfria bränslen är produkter som inte ska distribueras med de traditionella kanalerna för bränsle. Tanken är istället att de småskaliga anläggningarna ska säljas till slutanvändarna av det fossilfria bränslet. Planen är att anläggningarna ska ha en storlek som motsvaras av en container och enligt Kent van Klint ska den kunna producera mellan 750 000 och 1000 000 liter bränsle per år.

Som jag förstår det skall storkonsumenter kunna köpa sin egen anläggning och ha ståendes puttrande hemma på gården.

Detta slår mot hela den etablerade branschen, så där lär inte några start-up pengar komma enkelt.
Vidare hotar det statens finanser, när diesel- ovh bensinproduktionen decentraliseras och blir närmast kapillär ute hos slutanvändaren.
Hur skall Staten kunna ta in sin skatt...?

Slutligen: råvarutillgången.
Det finns redan metoder att framställa icke fossilt bränsle ur de olika råvarorna som nämns.
Anser vi att landet skall rulla på ickefossila drivmedel ur inhemska råvaror så lär det bli huggsexa om varenda liten pinne framgent.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns en senare artikel, från vintras, från samma publikation:

Problemet är nog att dom har en väldigt annorlunda idé kring hur bränslet skall distribueras:

Som jag förstår det skall storkonsumenter kunna köpa sin egen anläggning och ha ståendes puttrande hemma på gården.

Detta slår mot hela den etablerade branschen, så där lär inte några start-up pengar komma enkelt.
Vidare hotar det statens finanser, när diesel- ovh bensinproduktionen decentraliseras och blir närmast kapillär ute hos slutanvändaren.
Hur skall Staten kunna ta in sin skatt...?

Slutligen: råvarutillgången.
Det finns redan metoder att framställa icke fossilt bränsle ur de olika råvarorna som nämns.
Anser vi att landet skall rulla på ickefossila drivmedel ur inhemska råvaror så lär det bli huggsexa om varenda liten pinne framgent.

Att det kan tillverkas lite överallt och nära användarna känns ju rätt bra.
Att slippa forsla bränsle jorden runt med bränsle känns väl också ganska rätt.

Kan gissa att det blir en del "gny" från Saudier och andra i olje-industrin. :hihi

Hindrar inte att det för landet skulle vara ganska bra att vara självförsörjande på "bensin".
Skatt på produktion, och försäljning, av detta borde inte heller vara omöjligt att ta ut.
Klart en och annan "hembrännare" kommer poppa upp. :lol

Vet inte hur mycket råvara, och katalyst-råvara, som behövs vid framställning men det finns ju snabbväxande energi-träd.
https://www.atl.nu/skog/snabbvaxande-trad-kan-losa-energibehov/
Om det räcker eller inte? Tja?

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...