Allvarligt? "Samnytt"? Vars livselixir och enda uppgift är att hetsa upp brunsvans med obefintlig källkritik?
Mer balanserat hade väl varit att beskriva verkligheten: Inom den närmaste femårsperioden kommer antalet 80+ år att öka med över 50%, antalet 0-19 år med ca 20% medan antalet 20-64 år - dvs de som skall bära försörjningsbördan - bara kommer att öka med 2%.
You do the math, som man brukar säga.
Allvarligt? "Samnytt"? Vars livselixir och enda uppgift är att hetsa upp brunsvans med obefintlig källkritik?
Mer balanserat hade väl varit att beskriva verkligheten: Inom den närmaste femårsperioden kommer antalet 80+ år att öka med över 50%, antalet 0-19 år med ca 20% medan antalet 20-64 år - dvs de som skall bära försörjningsbördan - bara kommer att öka med 2%.
You do the math, som man brukar säga.
Är du säker på de där siffrorna? Vi har ju sedan 2015 fått in en hel del ungdomar i landet.
Angående ekonomin, så har Sverige en vackert positiv handelsbalans och det ska till en riktigt dålig politik för att driva oss i denna riktningen.
Ligger ju i sjuksängen och ser på tv om att regeringen nu vill höja bensinskatten och att landsbygden ska kompenseras, med vad då?
Nåt i samma jäkla hån som glesbygdsrabatten på bilskatten 384 kr, va fan är den att hålla på med ett hån enligt mig. En nolla till börjar det kanske vara lite mer rimligt då man inte har nåt alternativ till bilen.
Konstigt att sossarna backar i norr nu
Kul att sitta med en sån bil utan någon möjlighet alls att tanka den
Om jag också hade 136000 kr i månaden skulle jag också skita i bensinpriset, då skulle jag kunna tanka för 1,3 miljoner till på ett år utöver det som jag tankar för idag.
Om jag skulle slippa köra bil till jobbet skulle jag nog göra det men jag har ingen möjlightet till det för över lag är det tråkigt att köra var dags körningen. Jag vågar inte kolla upp för hur mycket vi för på ett år men om man bara har 3000 kr i soppa en månad har man ju kommit undan billigt. De mil jag kör hoj, snöskoter och jänkebil där de två sistnämnda är lite mer bränsletörstiga spelar mindre roll det är ändå hyfsat få mil utan det är vardagskörningen och den sidorörelse jag har med snöröjning som är problemet det är där bränslemängderna uppstår.
Får som sagt se vad kompensationerna blir, jag tror den kommer att bestå av en snabbare tömning av glestbefolkade områden över hela Sverige.
Jag tror, som du skrev, att kompensationen uteblir eller blir vääääldigt symbolisk.
Däremot kommer den basuneras ut som att "Nu j@vlar har vi gett landsbygden rejält med para!".
Och alla vid podiet kommer att le och dunka varandra i ryggen.
Bensinupproret är fejk enligt finansministern. Kanske var det så att de som förbrukar bensin VAR PÅ JOBBET istället för att demonstrera. Att hon ens jämför det med skolkande tonåringar och sedan lägger vikt vid det...
Vart tog det här vägen?
https://www.landskogsbruk.se/forskning/professorn-bakom-gron-bensin-ville-forandra-varlden/
Publicerades för ett år sedan och då skulle det vara ca två år till drift.
Vart tog det här vägen?
https://www.landskogsbruk.se/forskning/professorn-bakom-gron-bensin-ville-forandra-varlden/
Publicerades för ett år sedan och då skulle det vara ca två år till drift.
Vart tog det här vägen?
https://www.landskogsbruk.se/forskning/professorn-bakom-gron-bensin-ville-forandra-varlden/
Publicerades för ett år sedan och då skulle det vara ca två år till drift.
Eco-Oils fossilfria bränslen är produkter som inte ska distribueras med de traditionella kanalerna för bränsle. Tanken är istället att de småskaliga anläggningarna ska säljas till slutanvändarna av det fossilfria bränslet. Planen är att anläggningarna ska ha en storlek som motsvaras av en container och enligt Kent van Klint ska den kunna producera mellan 750 000 och 1000 000 liter bränsle per år.
Finns en senare artikel, från vintras, från samma publikation:
Problemet är nog att dom har en väldigt annorlunda idé kring hur bränslet skall distribueras:
Som jag förstår det skall storkonsumenter kunna köpa sin egen anläggning och ha ståendes puttrande hemma på gården.
Detta slår mot hela den etablerade branschen, så där lär inte några start-up pengar komma enkelt.
Vidare hotar det statens finanser, när diesel- ovh bensinproduktionen decentraliseras och blir närmast kapillär ute hos slutanvändaren.
Hur skall Staten kunna ta in sin skatt...?
Slutligen: råvarutillgången.
Det finns redan metoder att framställa icke fossilt bränsle ur de olika råvarorna som nämns.
Anser vi att landet skall rulla på ickefossila drivmedel ur inhemska råvaror så lär det bli huggsexa om varenda liten pinne framgent.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |