Det börjar ju dra ihop sig till semestertider, så vi satt häromkvällen och pratade om vad vi skulle göra. Ett förslag var att åka norrut, tex till Luleå, hälsa på lite vänner på vägen, njuta av resan och så där. Ca 200 mil skulle det nog bli ToR, och bilen drar dryga 0,5 långkörning och med lite avrundning uppåt så säger vi 10kr milen i rörliga kostnader (jag gör all service själv, det är inte en premiumbil och den är inte ny, så värdeminskningen bryr vi oss inte i), så runt 2000kr ToR skulle det kosta för oss, dörr till dörr.
Men, man ska ju tänka på miljön också, så jag kollade upp tåget. Det skulle ta ca 13h per väg, och kosta 4930kr ToR, och då måste vi dessutom hyra bil där uppe, och vi kan ju glömma alla stopp på vägen, polarna i Sundsvall osv. Det blev också nattåg, eftersom det skulle vara självmord att sitta 13h på ett tåg dagtid med en 10-11 månaders bäbis. Vi skulle bli kölhalade i höjd med Gävle eller så
Sen kan vi nog glömma det där med att tälta, som vi gillar, att släpa med all sån packning på ett tåg är ju bara att glömma. Bara barnvagnen är ju ett elände att få med.
Men det tar ju en massa tid att både åka tåg, även om man sover bort resan, och att köra bil, även om resan var en del av målet, så jag kollade upp flyg också. 2761kr, då ska vi visserligen ta oss till Arlanda också, det kostar några hundra, men ändå, det är fortfarande, för bara själva resan, 2200kr billigare än tåget! Plus hyrbil och hotell då, i båda fallen. Den billigaste jag hittade kostade ca 1700:-, plus soppa, dvs lika mycket som det kostar för oss att ta vår bil hemifrån.
Så oavsett hur miljövänliga vi vill vara, så vinner bilen, vi vill inte lägga 5-10 000 mer på vår semester bara för att göra Greta glad, och på köpet inte kunna träffa våra vänner. I slutändan så vinner ju tyvärr plånboken.