Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Naturligtvis går utvecklingen framåt och tur är väl det. Just det faktumet kanske skulle ge de som har till att styra vårt land en liten tankeställare, att det som nu är så hippt och bra i dag kanske är rena rama skiten och helt förkastligt i morgon.

Nu är det el-bilar och åter el-bilar som gäller, allt annat är förkastligt och av ondo. Man kan dra paralleller till dieselbilarnas suveränitet för några år sedan och vad hände med det?

El-bilar har dessutom en väldigt stor miljöpåverkan att framställa, vad gäller batterierna. För att en elbil med 100 kwh ska kunna ställas i utställningshallen hos försäljande företag motsvarar miljöpåverkan vad en normal dieselbil gjort efter 15 - 19.000 mil. Utöver det ska vi inte tala om hur bl.a. kobolt, en nödvändig ingrediens i dagens batterier, utvinns i ex. Kongo med barnarbete och brott mot mänskliga rättigheter som resultat.

Det kanske är så att politikerna redan gjort en djupdykning i faktagranskning av olika alternativ och kommit fram till att el nu is-da-shit, men i min värd är el, som drivmedel för fordon, någonting på allas läppar som, så mycket andra felbeslut, riskerar att hamna i medborgarnas knä som en sur gammal förfallen faktura.

Men du har inte läst elhojstråden där just dessa påståenden debunkas...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tuxedo,
Den siffra du anger för framställningen av batteriet kontra diesel stämmer inte.
Kobolt är inte nödvändigt, men har fördelar och det finns gruvor i Kongo som inte drivs med barnarbete eller brott mot mänskliga rättigheter.
Fast när det gäller befolkningens påverkan av framtagande av råmaterial kanske man inte ska slå sig för bröstet om man förordar oljeprodukter.
Hur vet du att det finns såna gruvor? Hela afrika är ju för fan en pågående könsstympning. Bästa vore såklart om västerländska arbetare med västerländska rättigheter bröt litium, kobolt, diamanter och allt som orsakar blodiga konflikter i afrika, så kan staterna få procent på utvinningen.
Optimala där vore om pengarna gick till att göra afrikaner mer intelligenta, mindre mordiska och korrupta. Ger man afrikanska regeringar pengar köper dom bara vapen att ha ihjäl sina egna eller grannländers befolkningar, fast det mesta går ju rakt ner i despoternas fickor.

Obs att detta mest är provokation, för du är så jävla äckelpräktig att man mår illa
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
För övrigt såg jag en tyskreggad bil igår med stickern "fuck you Greta" bak, inte alla som gillar henne..

Jag kan inte hitta den nu, men jag så en rolig bild med texten:
"78% aller Deutschen haben Angst vor der Umwelt, der Rest hat Angst vor einem 16-jährigen schwedischen Mädchen"

"78% av alla tyskar är rädda för miljön, resten är rädd för en 16-årig svensk tjej"
Roligt! :)
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag förstår inte riktigt vad man vill åstadkomma genom att svära över Greta eller Daniel Helldén. De framför sina åsikter och menar man att de har fel så står det var och en fritt att ta fram fakta som visar den saken. När man ger sig på personen bakom åsikten visar man bara mobbningstendenser utan att föra diskussionen vidare.

Återigen så är vetenskap inget som står still. Det som är rätt lösning ena dagen kan mycket väl visa sig vara fel på annat sätt nästa dag. Det intelligenta då är att ta till sig den nya kunskapen och använda den framöver. Det är ganska enkelt att se att användning av fossila bränslen är skadligt. Det är användande av en resurs vars tillgång kommer att minska och avgaserna innehåller en hel del som inte är bra för människor, djur, växter och mänskligheten i stort. När man använder dem i fordon har systemet totalt låg effektivitet och därmed använder man större mängd energi än nödvändigt för transporten.

Det finns andra bränslen att använda i samma motorer, men där man kan återskapa råvaran inom rimlig tid. Då framstår det för mig som naturligt att man strävar efter att använda såna bränslen.
Mer effektivt är att använda elmotoriserade fordon, men utskrotning av gamla transportmedel tär också på resurserna.

Lever jag som jag lär? Både ja och nej, vardagstransporterna sker till största delen på el medan hobbyturerna ännu så länge är avgasgivande. Min strävan är dock att köra mer på el framöver.

och vart ifrån kommer elen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag förstår inte riktigt vad man vill åstadkomma genom att svära över Greta eller Daniel Helldén.

Båda två är ju frontansikten för extrema delar av miljörörelsen och precis som med annan extremism så uppstår konflikter gentemot andra delar av samhället och precis som vid andra konflikter så hamnar frontansiktena i rampljuset. Det de förespråkar är ju ett direkt hot mot väldigt många människors livsstil. Skulle någon av dem vara diktator i vårat avlånga land (som delar av miljörörelsen uppenbarligen vill) så skulle vi ju skicka landets värde som industrination i botten samtidigt som vi får lägga ner glesbygden över en natt...

Så det är knappast konstigt att deras namn rör upp känslor. Sedan behöver man kanske inte häva ur sig vad som helst mot en inte ens myndig flicka som dessutom har en diagnos.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
I Sverige till 98 % från icke fossila källor.

stämmer det med tanke på likströmskabeln som utrotar ålen i östersjön vad jag förstår så importerar vi ganska ofta riktigt skitig kolkrafts el? och vad blir det för el när dom stänger ner kärnkraften?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Två bra sidor att själv studera för att se hur elproduktion/konsumtion funkar.

För Norden +baltiska länder: https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

För Tyskland: https://www.energy-charts.de/power.htm

Efter att studerat dessa sidor rätt länge så anser jag att "ofta" inte är rätt ord för import av smutsig el. Snarare "har det någonsin hänt?", för jag har inte lyckats hitta något sådant tillfälle. Kan bara rekommendera att skaffa er egen kunskap, genom t.ex länkarna ovan, om ni är intresserade.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur vet du att det finns såna gruvor? Hela afrika är ju för fan en pågående könsstympning. Bästa vore såklart om västerländska arbetare med västerländska rättigheter bröt litium, kobolt, diamanter och allt som orsakar blodiga konflikter i afrika, så kan staterna få procent på utvinningen.
Optimala där vore om pengarna gick till att göra afrikaner mer intelligenta, mindre mordiska och korrupta. Ger man afrikanska regeringar pengar köper dom bara vapen att ha ihjäl sina egna eller grannländers befolkningar, fast det mesta går ju rakt ner i despoternas fickor.

Obs att detta mest är provokation, för du är så jävla äckelpräktig att man mår illa

Präktig har jag nog aldrig kallats tidigare, men jag föredrar att diskutera med någorlunda faktabaserade inlägg. Det känns inte som att man kommer framåt när det bara kastas skit till höger och vänster. Jag jobbar med elektroniska komponenter och har tidigare sålt batterier och superkondensatorer så andra sätt att få saker att röra sig än att elda upp något intresserar mig.

Även om jag är uppvuxen med motorfordon som största tidsfördriv ser jag inte avgasmotorcykeln som kronan på teknikutvecklingen.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Greta är väl för all del helt ok, det är ju hos folket runt omkring henne som nåt är fel, mycket fel.

Man upphöjer inte en tonåring till profet inom ett område som hon inte ens behärskar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Greta är väl för all del helt ok, det är ju hos folket runt omkring henne som nåt är fel, mycket fel.

Man upphöjer inte en tonåring till profet inom ett område som hon inte ens behärskar.

Hennes föräldrar eller PR-byrån bakom henne i all ära - jag skulle nog påstå att det största felet ligger hos svensk media som ständigt boostar upp svenska personligheter till något de inte är.

Om man läser svenska tidningar eller tittar på svenska TV-nyheter så låter det ju stundtals som att Greta har blivit en ikon för alla människor över hela världen. Det kanske hon har blivit - men i så fall för människor i väldigt specifika kretsar som inte är väldigt lätta att hitta ute i verkligheten.

Om man umgås med vanliga människor från väst-, central- och sydeuropa så är läget inte alls lika dramatiskt. Ingen av dem vill diskutera Greta bara för att de får vet att du är svensk. Jag skulle nästa påstå att de flesta har ingen som helst aning om vem hon ens är. För dem är de mest kända svenskarna fortfarande Ingemar, Björn Borg, Zlatan, ABBA och Avicii...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I huvudtaget är det en ängslig debatt med flygskam, inte äta kött etc. I synnerhet här i Sverige, även om man ser det på andra håll också. Man tävlar i att uttrycka sig så politiskt korrekt man bara kan i likhet med andra frågor som fått stå högst upp tidigare som t ex migration/integration. Samma debattörer dessutom då som nu. Det hade varit önskvärt att det var andra som fick komma till tals. Där man tar upp de aktuella frågorna på ett mer nyanserat sätt än vad man gör idag.

Många av de som sitter och pekar finger borde nog se sig själva i spegeln hur de lever sina liv. Rensa framför sitt egna bo och se deras totala fotavtryck på jordens resurser i vitögat. Jag tror inte verkligheten ser så vacker ut bara för att de äter veganmat och plötsligt säger sig undvika flyget för att det låter bra i dagens debatt klimat. Sedan köper de slit och släng från andra sidan jorden. De vill kunna handla billiga kläder framför kvalitet etc. Sliter ut nya ytskikt i sina bostäder för att de vill ha en annan stil. Man kan fortsätta hur långt som helst.

Det är inget fel i att människan ska anpassa sig till jordens resurser och att man ska sträva efter att leva hållbart inte bara för nu levande utan framtida generationer. Det är lite tröttsamt med alla falska profeter där ute som tävlar i politisk korrekthet. De bör inte få styra agendan. Jag är övertygad om att det finns bättre lämpade att göra det. Låt dem komma till tals istället.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju just sådana som han som gör det hela så sjukt.

Tror du han skulle brytt sig om att träffa någon som forskar inom ett miljörelevant område?
Kanske någon som forskar i avgasefterbehandling?

Kalifornien har varit världsledande i avgasrening och hårda miljöregler sedan mitten av 1970-talet. Katalysatorkrav sedan 1976, elbilar redan på 1990-talet (minns ni GM EV-1?) osv.

De verkar ju inte heller ha lidit så hårt av det rent ekonomiskt...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kalifornien har varit världsledande i avgasrening och hårda miljöregler sedan mitten av 1970-talet. Katalysatorkrav sedan 1976, elbilar redan på 1990-talet (minns ni GM EV-1?) osv.

De verkar ju inte heller ha lidit så hårt av det rent ekonomiskt...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Var det svar på frågan?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var det svar på frågan?

Du får väl tänka lite själv också...

Det är inte långsökt att företrädare för världens mest högprofilerade miljöland (Kalifornien) tar tillfället i akt att träffa/bli sedd med världens just nu mest kända miljöförespråkare.

De mest framstående forskarna inom området är sannolikt också med i matchen vad gäller Kalifornien eftersom deras rön omsätts i politik där.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top